Την περιγραφή του λεγόμενου "Ανοικτού Σχολείου" (για τις αλλαγές στο Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο), το οποίο είναι η μια από τις τρεις μεταρρυθμιστικές τομές που προωθεί στην εκπαίδευση (οι άλλες αφορούν στην επαγγελματική εκπαίδευση και στο «ελεύθερο» -βλέπε ιδιωτικό- πανεπιστήμιο), έκανε ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης.
Πώς το περιέγραψε;
"Ένα ανοιχτό σχολείο χρειάζεται να υπακούει στις τρεις πλευρές ενός τριγώνου:
Η πρώτη πλευρά είναι η αλγοριθμική σκέψη, δηλαδή μαθηματικά, πληροφορική, θετικές επιστήμες.
Η δεύτερη είναι η λογοτεχνική σκέψη, να μπορεί το παιδί να αποτυπώνει τις ιδέες και τις σκέψεις του.
Η τρίτη είναι η εθελοντική συμπεριφορά, να αισθάνεται ο μαθητής ότι είναι μέλος μιας ομάδας, μιας κοινωνίας" σημείωσε ο υπουργός Παιδείας.
Η αναγκαιότητα αυτής της μεταρρύθμισης όπως ανέφερε ο υπουργός προκύπτει από τις απαιτήσεις της κοινωνίας. Όπως έχει δηλώσει επ’ αυτού «Το ανοιχτό σχολείο έχει να κάνει με όλες εκείνες τις μεταρρυθμίσεις που συντελούνται, στο πλαίσιο ενός κόσμου που τρέχει, γιατί η εποχή της αυταρέσκειας τελείωσε. Πρέπει να ξεκινήσει η εποχή της περιέργειας, για να μπορέσουμε να διδαχτούμε από όλα εκείνα τα καλά παραδείγματα που υπάρχουν διεθνώς και να εφαρμόσουμε τις καλύτερες δυνατές πρακτικές για να πάμε όσο το δυνατόν καλύτερα. Σε ό,τι αφορά τη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στόχος μας είναι να επενδύσουμε στα σχολεία περισσότερο, με νέα βιβλία, πολλαπλά συγγράμματα από το 2025, να πάμε μάθημα-μάθημα, σχολείο-σχολείο και να κάνουμε πολύ στοχευμένες αλλαγές και να μπορέσουμε να κάνουμε το σχολείο μια γεννήτρια κοινωνικού κεφαλαίου με περισσότερο εθελοντισμό και να αναταχθεί».
Μας προβληματίζουν τα αποτελέσματα της PISA σε ό,τι αφορά τα σχολεία, δεν περιμέναμε όμως την PISA να μας το πει. Διότι, όλες οι μεταρρυθμιστικές ενέργειες που έχουν γίνει την τελευταία τετραετία συντελούν ακριβώς στο να υπάρξει αντιστροφή αυτής της φοράς, παρά την επίδραση του covid-19 όπως υπήρξε σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.
Άρα, σε ό,τι αφορά την Πρωτοβάθμια και την Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ο στόχος μας είναι να επενδύσουμε στα σχολεία, περισσότερο, με:
- νέα βιβλία,
- πολλαπλά συγγράμματα από το 2025,
- να πάμε μάθημα-μάθημα, σχολείο-σχολείο και να κάνουμε πολύ στοχευμένες αλλαγές είτε αυτό αφορά για παράδειγμα την λογοτεχνία όπου θέλουμε να έχουμε πλήρη λογοτεχνικά βιβλία είτε αφορά την πληροφορική όπου θέλουμε να έχουμε διεθνείς πιστοποιήσεις της πληροφορικής στο σχολείο και
- να μπορέσουμε να κάνουμε το σχολείο μία γεννήτρια κοινωνικού κεφαλαίου με περισσότερο εθελοντισμό, με περισσότερη διάθεση προσφοράς συνολικά της σχολικής κοινότητας (στην ευρύτερη τοπική κοινότητα αλλά και εθνικά). Και με μία ευρύτερη διάθεση το σχολείο να μπορέσει να αναταχθεί. Είναι ζητούμενο για πάρα πολλές χώρες της Ευρώπης. Είναι ζητούμενο και για εμάς. Θα αναλυθούν όλα αυτά –αναλυτικότερα- τους επόμενους μήνες.»
Παράλληλα σύμφωνα με το υπουργικό επιτελείο προωθείται η θεσμοθέτηση τεστ ανίχνευσης τάσεων, κλίσεων και δεξιοτήτων σε όλους τους μαθητές όλων των σχολείων της χώρας. Στο ίδιο μήκος κύματος το υπουργείο εξετάζεται και η εισαγωγή της Συμβουλευτικής, δηλαδή ο εκπαιδευμένος παιδαγωγός να μπορεί με βάση το τεστ να συμβουλεύσει τον μαθητή αποτελεσματικά σχετικά με τον επαγγελματικό του προσανατολισμό.
Το όραμα και η πραγματικότητα
Αυτά λοιπόν οραματίζεται ο κ.Πιερρακάκης σχετικά με το «ανοικτό σχολείο». Θα πρέπει να σημειώσουμε όμως, ότι συνέχεια ακούμε τελευταία από το υπουργείο τίτλους και θεωρίες για το σχολείο που οραματίζεται ωστόσο αυτό που είναι προς το παρόν συγκεκριμένο είναι μια αλλαγή στη λογοτεχνία (που έχει ειπωθεί και πριν από 20 χρόνια), κάποια αλλαγή στην πληροφορική, και ένα πακέτο "τρια σε ένα" για την επαγγελματική εκπαίδευση που θα "πρέπει να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των τοπικών οικονομιών. Οσον αφορά σε Λογοτεχνία και Πληροφορική, ο κ.Πιερρακάκης έχει εξηγήσει τι σκέφτεται:
Οι μαθητές από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού θα διαβάζουν λογοτεχνικά συγγράμματα, τα οποία θα τα αναλύουν στην τάξη, με σκοπό να ενισχυθεί η φιλαναγνωσία από τις μικρές ηλικίες. Στον σχεδιασμό του το ΙΕΠ έχει βάλει αυτό το πρόγραμμα μέχρι τουλάχιστον το Γυμνάσιο και συζητάει ακόμα πώς θα το εφαρμόσει στις τάξεις του Λυκείου, όπου το ενδιαφέρον των μαθητών στρέφεται περισσότερο στη συμμετοχή τους στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Στη λογοτεχνία, για παράδειγμα, τα πλήρη λογοτεχνικά βιβλία να γίνουν ο συστηματικός τρόπος διδασκαλίας του μαθήματος, όπως γίνεται σε πολλές άλλες χώρες. Η ανάγνωση ενός βιβλίου είναι μία εμπειρία αγωγής. Πρέπει να επιδιώξουμε την βιβλιοφιλία, την αγάπη για το βιβλίο, ειδικά στην ψηφιακή εποχή. Σχεδιάζουμε εκπαιδευτικά προγράμματα σε συνεργασία με την Εθνική Βιβλιοθήκη και τα Γενικά Αρχεία του Κράτους. Επενδύουμε επίσης στον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης και τις αλλαγές στο μάθημα της Πληροφορικής και την εισαγωγή την Τεχνητής Νοημοσύνης στο σχολείο. Τέλος συζητάμε αλλαγές στα προγράμματα του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού με τη διενέργεια τεστ ανίχνευσης κλίσεων, ώστε να μπορούν τα παιδιά να λαμβάνουν συμβουλευτική στην κατάλληλη ηλικία.
Ολα αυτά είναι πολύ ωραία, όμως πρέπει κανείς να συνυπολογίσει την πραγματικότητα:
Το πολυσυζητημένο πολλαπλό βιβλίο, δεν είναι σίγουρο ότι θα φτάσει στα σχολεία το 2025. Στα ελληνικά σχολεία του σήμερα, πέφτουν σοβάδες και ταβάνια, στις ίδιες αίθουσες που η πρώην αλλά και ο νυν υπουργός θέλουν να γεμίσουν με διαδραστικούς πίνακες. Τα ίδια σχολεία που θα είναι «ανοικτά», παραμένουν ήδη ανοικτά στις πλημμύρες. Βρισκομαστε κοντά στα Χριστούγεννα και ακόμα υπάρχουν κενά εκπαιδευτικών. Υπάρχει πρόβλημα στη μεταφορά των μαθητών -και δε χρειάζεται να τους πει η υφυπουργός κ.Μιχαηλίδου ότι κάνει καλό το περπάτημα, αν θέλουν περπατούν κι από μόνοι τους. Τα σχολεία δεν έχουν...ούτε χαρτί στο φωτοτυπικά και τα αγοράζουν οι γονείς και οι δάσκαλοι. Μιλάμε για τα ίδια σχολεία όπου σχεδόν ο ένας στους τρεις εκπαιδευτικούς είναι αναπληρωτής και οι πιο πολλοί εργάζονται σε 2-3 σχολεία καθημερινά, με όσα αυτό συνεπάγεται. Μιλάμε για σχολεία που λειτουργούν ακόμα σε κοντέινερ. Χωρίς ψυχολόγους σε όλα, παρά την αυξανόμενη ενδοσχολική βία. Κι αυτά είναι μόνο ένα κομμάτι από τα πολλά τριτοκοσμικά και παράλογα που ταλαιπωρούν τα ελληνικά σχολεία. Και ας μη μιλήσουμε για τις προτάσεις του ΟΟΣΑ, που αν εφαρστούν θα οδηγήσουν σε ακόμα χειρότερες καταστάσεις.
Είναι λοιπόν πολύ καλό να οραματίζεται κανείς, αρκεί να μην ξεχνά ότι δεν είναι υπουργός Παιδείας κάποιας χώρας σαν την Ελβετία λχ. Οπως έλεγε αρκετά παλιότερα ένας ειδικός στην Πληροφορική, που είναι και το «φόρτε» του Υπουργού, τι να τα κάνουν τα εκατομμύρια μπαιτς των υπολογιστών τα παιδιά που δεν έχουν ένα μπαιτ (σ.σ. κομμάτι) ψωμί...
Οπότε ακολουθώντας το όραμά μας, καλό είναι να μην ξεχνάμε την πεζή πραγματικότητα. Ειδικά όταν έχει την ενοχλητική ιδιότητα να μας θυμίζει τόσο συχνά την παρουσία της..
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη