amfitheatro-aei-foitites
ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ/INTIME NEWS
Παραμονές της ανακοίνωσης του νομοσχεδίου Πιερρακάκη για τα μη κρατικά ΑΕΙ, η κυβέρνηση με σπασμωδικές κινήσεις παρεμβαίνει στο αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων, προκαλεί παραιτήσεις και πριμοδοτεί την αναστάτωση

Σε υπονόμευση του αυτοδιοίκητου των Πανεπιστημίων, η οποία προκαλεί ήδη νέα αναταραχή στα ιδρύματα και αντιπαραθέσεις ανάμεσα σε πανεπιστημιακούς, έχει προχωρήσει το τελευταίο διάστημα η Κυβέρνηση.

Με μια σειρά ενεργειών που αφορούν τόσο στην επιβολή, μέσω δηλώσεων και προστακτικών εγκυκλίων, της ψηφιακής εξεταστικής σε όλα τα ιδρύματα παρότι υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι μπορεί να γίνει καταδολίευση με τα νέα τεχνολογικά μέσα όπως το chatGPT, όσο και στην αντιμετώπιση των καταλήψεων.

Ισως αυτό ερμηνεύει, σε ένα βαθμό, και το "πάθος" του Κυριάκου Μητσοτάκη για την κατάργηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, αφου το ίδιο αυτό άρθρο, εκτός από την απαγόρευση λειτουργίας μη κρατικών ΑΕΙ στη χώρα, θεσπίζει συνταγματικά το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ, το οποίο κατοχυρώνεται ρητά στην παράγραφο 5 εδ. α’, όπου ορίζεται η συγκρότηση των ΑΕΙ υπό τη μορφή ΝΠΔΔ και καθίσταται επιτακτική η αυτοδιοίκησή τους.

Το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων όμως,  λειτουργεί ως θεσμική εγγύηση ενός άλλου θεμελιώδους δικαιώματος, της ακαδημαϊκής ελευθερίας, που κατοχυρώνεται επίσης στο άρθρο 16 παρ. 1 εδ. β’ του Συντάγματος.  Με απλά λόγια, το αν θα γίνει ψηφιακή εξεταστική ή όχι, αν θα χαθεί ή όχι το εξάμηνο, κλπ, πρέπει να είναι απόφαση ενός εκάστου ιδρύματος, σχολής και τμήματος που θα σταθμίσει τα γεγονότα, και όχι κεντρική-και μάλιστα υποχρεωτική- κεντρική επιλογή του Υπουργείου.

Η υπονόμευση

Η υπονόμευση του αυτοδιοίκητου προκύπτει, μεταξύ άλλων, από τα εξής στοιχεία:

-Ο Κ. Πιερρακάκης στις 25 Ιανουαρίου απέστειλε στα πανεπιστήμια της χώρας εγκύκλιο, με την οποία υπογραμμίζει ότι με βάση το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο οι εξετάσεις των πανεπιστημίων μπορούν να γίνουν ψηφιακάΠαράλληλα, ζήτησε έκτακτη σύγκληση της Συνόδου των Πρυτάνεων τη Δευτέρα 29/1 μέσω τηλεδιάσκεψης αναφορικά με τη διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα πανεπιστήμια. «Η δεσμία αρμοδιότητα της Συγκλήτου των Α.Ε.Ι. ανάγεται αφενός στην υποχρέωσή της να συμμορφώνεται προς τις κατευθυντήριες γραμμές και οδηγίες που δίνονται από την εποπτεύουσα αρχή της, αφετέρου στην υποχρέωσή της να προβεί σε όλα τα απαιτούμενα τεχνικά και οργανωτικά μέσα, προκειμένου να διενεργηθεί απρόσκοπτα η εξεταστική περίοδος των φοιτητών», ανέφερε μεταξύ άλλων. Η Σύνοδος έγινε και αποφάσισε ότι προτεραιότητα για τη Σύνοδο αποτελεί η ομαλή ολοκλήρωση των εκπαιδευτικών διαδικασιών με την αξιοποίηση και των εξ αποστάσεως μεθόδων, εφόσον αυτές απαιτηθούν. Δεν παρέλειψε πάντως να εκφράσει δυσαρέσκεια σχετικά με τη στοχοποίηση των πρυτανικών αρχών, με αποκορύφωση την εισαγγελική παρέμβαση.

-Χθες, η πίεση για ψηφιακή εξεταστική παρά τα προβλήματα που έχουν ήδη επισημάνει πολλοί πανεπιστημιακοί, όπως η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Πατρών που διαπίστωσε ότι «η μαζική εξέταση μαθημάτων με διαδικτυακά μέσα δεν διασφαλίζει το αδιάβλητο των εξετάσεων, ιδίως λόγω των δυνατοτήτων που δίνουν οι τεχνολογικές εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη», έγινε εντονότερη με νέα εγκύκλιο του γενικού γραμματέα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης κ.Ζώρα για τηλεκπαίδευση στις καταλήψεις.

-Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από τις Βρυξέλες, έκανε δηλώσεις που παρεμβαίνουν στο αυτοδιοίκητο. Συγκεκριμένα, δήλωσε: «Όλοι θα τεθούν προ των ευθυνών τους και το νομικό πλαίσιο είναι πολύ σαφές. Και το υπουργείο θα κάνει τη δουλειά του, ώστε να επισημάνει στις ηγεσίες των πανεπιστημίων τι πρέπει να κάνουν για να συμμορφωθούν με τον νόμο για να μη χαθεί η εξεταστική.

Διαλύουν το δημόσιο πανεπιστήμιο

Οπως ήταν επόμενο, οι αντιδράσεις δεν άργησαν να εμφανιστούν. Ενδεικτικά ορισμένες:

-Στον “αέρα” είναι η εξεταστική του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας , της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης, όπως ανακοινώθηκε από τη γραμματεία του τμήματος,  κατόπιν των παραιτήσεων που υπέβαλαν ο πρόεδρος Ηλίας Κολοβός  και ο  Αντιπροεδρος Δημήτρης Μποσνάκης αντιδρώντας στην απόφαση της Συγκλήτου για δικτυακές εξετάσεις.        

-Τους συμπαραστέκεται ο Ενιαίος Φορέας Διδασκόντων της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης ο οποίος επίσης κράτησε αντίθετη στάση από τη Σύγκλητο με την διεξαγωγή ηλεκτρονικών εξετάσεων για το χειμερινό εξάμηνο που ολοκληρώθηκε. Την κατηγόρησε μάλιστα για απόφαση που καταστρατηγεί την αυτοτέλεια των ιδρυμάτων και το ακαδημαϊκό δικαιωμα του διδακτικού προσωπικού να επιλέγει τους τρόπους και τα μέσα εξέτσης των μαθημάτων που διδάσκει.

"Η συγκεκριμένη απόφαση αποτελεί ακόμα μία ηχηρή «απουσία» από τα σχέδια των σχολών να δρομολογήσουν εξ αποστάσεως εξετάσεις, καταπατώντας τον αγώνα των φοιτητών για τα δημόσια Πανεπιστήμια. Παράλληλα, είναι ξεκάθαρο ότι τα Πανεπιστήμια της χώρας δεν τηρούν όμοια στάση, καθώς μερικά έχουν εκδώσει αποφάσεις που βάζουν «στοπ» στην διαδικτυακή εξεταστική.", τονίζει.

-Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ειδικού και Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (ΠΟΣΕΕΔΙΠ ΑΕΙ) τονίζει σε ανακοίνωσή της σχετικά με την εξ αποστάσεως διενέργεια των εξετάσεων στα ΑΕΙ ότι " δεν εγγυάται το αδιάβλητο των εξετάσεων, ενώ αναμένεται να κλιμακώσει και τις εντάσεις στα Πανεπιστήμια".

-Το Τμήμα Χημείας του ΕΚΠΑ -παρά την κεντρική απόφαση του ιδρύματος να γίνουν διαδικτυακά οι εξετάσεις- δηλώνει ότι αδυνατεί να διεξαγάγει με ασφαλή και αδιάβλητο τρόπο εξετάσεις εξ αποστάσεως 

-Για «προσπάθεια καταστρατήγησης, για πολλοστή φορά,  του πανεπιστημιακού αυτοδιοίκητου με εγκυκλίους που υποδεικνύουν τον τρόπο διεξαγωγής της εκπαιδευτικής διαδικασίας» κάνουν λόγο σε ανακοίνωσή τους οι καθηγητές των Θετικών Επιστημών του ΕΚΠΑ για τη διενέργεια των τηλε-εξετάσεων στο πανεπιστήμιο. «Ως ακαδημαϊκοί αδυνατούμε να κατανοήσουμε πώς είναι δυνατόν να επιβληθεί ο τρόπος διενέργειας των εξετάσεων με υπουργικές εγκυκλίους» υπογραμμίζουν.

-Δια ζώσης εξετάσεις αποφασίζει η Νομική του ΑΠΘ, ενώ  τέσσερις σχολές του Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) αποφάσισαν να μην πραγματοποιηθούν διαδικτυακά οι εξετάσεις των μαθημάτων των φοιτητών, καθώς δεν διασφαλίζεται  το αδιάβλητο της διαδικασίας.

 -Ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών Χρήστος Μπούρας δηλώνει έτοιμος να υποστεί τις συνέπειες αν υπάρχει κάποια παράβαση στο Σύνταγμα (καθώς το ίδρυμα είπε όχι στις δικτυακές εξετάσεις). Είπε στην εφημερίδα «Πελοπόννησος»: «Σέβομαι απόλυτα το σύνταγμα και τους νόμους της χώρας και είμαι έτοιμος, εάν τους έχω παραβεί, να υποστώ τις συνέπειες». Αυτα τα δήλωσε ως απάντηση στις δηλώσεις Μητσοτάκη για τις ηγεσίες των πανεπιστημίων που αποφάσισαν να μην κάνουν διαδικτυακά τις εξετάσεις.

-Αλλά και η Σύγκλητος του ίδιου Πανεπιστημίου χθες, "άδειασε" ξανά το Υπουργείο Παιδείας. Απέναντι στις εγκυκλίους για υποχρεωτική τηλεκπαίδευση στις υπό κατάληψη σχολές, η Σύγκλητος του ιδρύματος υπενθυμίζει το αυτοδιοίκητο και τονίζει ότι έκτακτες συνθήκες υφίστανται σε 10 από τα 31 Τμήματα του Πανεπιστημίου. "Στο πλαίσιο αυτό, με μέριμνα των Κοσμητειών, τα Τμήματα δύνανται να υλοποιήσουν τις σχετικές διατάξεις του Εσωτερικού Κανονισμού, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες κάθε Τμήματος και διασφαλίζοντας το αδιάβλητο των εξετάσεων"

-Εκτός όλων αυτών, πρέπει να τονιστεί και η δήλωση του Πρύτανη του ΑΠΘ, Καθηγητή Απόστολου Αποστολίδη ότι δεν κάλεσε ο ίδιος την αστυνομία στο ΑΠΘ, η οποία εκθέτει την κυβέρνηση, την αστυνομία και ορισμένα ΜΜΕ που του απέδωσαν ότι υπέβαλε χθες αίτημα για επέμβαση της αστυνομίας στο ΑΠΘ όταν κατελήφθη η πρυτανεία.  Συνεπώς προκύπτει το ερώτημα: Με ποια εντολή μπήκε χτες η αστυνομία στην πρυτανεία του ΑΠΘ;

 Και όλα αυτά γιατί;

Για να έρθει σε λίγες μέρες ο νόμος για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια και να έχουν όλοι κουραστεί ώστε να περάσει ευκολότερα. Ομως η υπονόμευση του αυτοδιοίκητου στα δημόσια ΑΕΙ προς όφελος των μη κρατικών, δεν είναι μια υπεύθυνη πράξη. Επιπλέον, η κυβέρνηση ουσιαστικά ...πριμοδοτεί τις καταλήψεις που υποτίθεται πώς θέλει να καταστείλει, αφού είναι σα να "κλείνει το μάτι" στους φοιτητές, ότι αν συνεχίσουν τις καταλήψεις θα εξετάζονται διαδικτυακά -με όσα αυτό σημαίνει για το αδιάβλητο της διαδικασίας. Μοιάζει σχιζοφρενικό από τη μια πλευρά να στέλνεις τα ΜΑΤ συνεχώς μέσα στα πανεπιστήμια κι από την άλλη να πριμοδοτείς τις καταλήψεις με ψηφιακή εξεταστική; Πράγματι, εκτός αν η στόχευση είναι διαφορετική: Η ευκολότερη έλευση των ιδιωτικών ΑΕΙ μέσα σε ένα τοπίο διάλυσης των δημοσίων. Οπότε  δεν είναι περίεργο ότι στα ΜΚΔ κυκλοφορούν αναρτήσεις όπως η ακόλουθη:

καταληψεις

Ενδεικτικά, σύμφωνα με τον κ.Φώτη Λιοτόπουλο, Teaching Associate (SEP) στο ΕΑΠ  και ICT Support/Consultant στο International Hellenic University/Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος  το παραμύθι της "αδιάβλητης Διαδικτυακής εξέτασης" στηρίζεται μόνο από την άγνοια αυτών που το υιοθετούν και απειλεί το κύρος των πτυχίων μας. Να γιατί:

Αν καθιερωθεί η "Διαδικτυακή εξέταση" (Δ.Ε.) θα έχουμε άμεση υποβάθμιση των πτυχίων.

Περιπτώσεις:

Α) Δ.Ε. μόνο σε "έκτακτες συνθήκες". "Έκτακτες συνθήκες" είναι π.χ. η πανδημία, όχι οι καταλήψεις. Αν η Δ.Ε. γίνεται ως "αντίμετρο" στις καταλήψεις, τότε θα καταλήξουμε στο φαινόμενο να γίνονται καταλήψεις για να περνούν οι φοιτητές "πιο εύκολα" τα μαθήματα.

Β) Προφορική Δ.Ε.: Δεν είναι πρακτική. Δεν κλιμακώνεται για μεγάλο αριθμό φοιτητών. Δεν εξετάζει στο ίδιο εύρος και βάθος το αντικείμενο, όπως μια γραπτή εξέταση (π.χ. δεν μπορεί να εξετάσει επίλυση ασκήσεων, σχεδιασμό, κλπ.). Δεν εξετάζει επί ίσοις όροις τους φοιτητές (αν είναι διαφορετικά τα θέματα). Με κρυμμένο ακουστικό ή/και οθόνη μπροστά του ο φοιτητής μπορεί να παίρνει online βοήθεια από κάποιον "σύμβουλο", ακόμη και από A.I. agents.

Γ) Δ.Ε. με επιτήρηση με ειδικό λογισμικό, κάμερες κλπ.: Κανένα σύστημα επιτήρησης δεν μπορεί να διασφαλίσει το αδιάβλητο μιας Δ.Ε. Με πολύ απλό εξοπλισμό (hardware duplication πληκτρολογίου, ποντικού και οθόνης, ενσύρματα ή ασύρματα) ο "σύμβουλος" που θα βρίσκεται σε άλλο, διπλανό χώρο, θα απαντάει στα θέματα εκ μέρους του εξεταζόμενου.

Δ) Δ.Ε. με υποβολή σκαναρισμένου γραπτού: Οι απαντήσεις γράφονται από τον "σύμβουλο" παράλληλα και τελικά σκανάρεται και υποβάλλεται το γραπτό του "συμβούλου". Μια μέθοδος προστασίας (την έχουμε εφαρμόσει στην πανδημία) είναι να παίρνουμε δείγμα του γραφικού χαρακτήρα του φοιτητή σε προγενέστερο χρόνο (π.χ. με μια mock τηλεδιάσκεψη-εξέταση), και να στέλνουμε κόλλες (με διανομή ή ταχυδρομικά), με το logo του ιδρύματος και υπογεγραμμένες από τον εξεταστή σε κάθε σελίδα, τα οποία επιβεβαιώνονται οπτικά κατά την επιτήρηση. Έχει αυξημένη διαχειριστική πολυπλοκότητα, αλλά και πάλι παρακάμπτεται, γιατί τα έντυπα και οι υπογραφές εύκολα αντιγράφονται (ο "σύμβουλος" γράφει στο original copy και το αντίγραφο του εξεταζόμενου δεν γίνεται αντιληπτό μέσω της κάμερας).

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ:

Η Διαδικτυακή (εξ' αποστάσεως) εξέταση είναι ΔΙΑΒΛΗΤΗ, όπως και να διεξαχθεί. Αν θεσμοθετηθεί, θα οδηγήσει ντετερμινιστικά στην υποβάθμιση των πτυχίων, τα οποία πλέον θα εξαγοράζονται.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες