Δημοσιεύθηκε η ετήσια Έκθεση για την Ποιότητα της Ανώτατης Εκπαίδευσης 2022, αναφερόμενη μεταξύ άλλων στον πληθυσμό με σπουδές Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Ηλικιακή ομάδα 25-34
Η διαχρονική εξέλιξη της ηλικιακής ομάδας 25-34 με πτυχίο ανώτατης εκπαίδευσης σε Ελλάδα, στις χώρες του ΟΟΣΑ και στα 22 κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης12 σε επίπεδο δεκαετίας (2011-2021) παρουσιάζει τα εξής χαρακτηριστικά: Κατά μέσο όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ καταγράφεται αύξηση από έτος σε έτος και συνολική θετική μεταβολή της τάξης των 9,18 ποσοστιαίων μονάδων. Αντίστοιχη σταθερή αυξητική τάση παρατηρείται και στα κράτη της ΕΕ με συνολική βελτίωση 9,68 ποσοστιαίων μονάδων. Στην Ελλάδα το εν λόγω ποσοστό πληθυσμού από 32,74% το 2011 αυξήθηκε στο 44,18% το 2021 (συνολική αύξηση 11,44 ποσοστιαίων μονάδων) παραμένοντας, όμως, κάτω από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ (47,08%) και της ΕΕ22 (45,92%). Σχετικό είναι το Σχήμα 4:
Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων «Education at a Glance» του ΟΟΣΑ για το έτος 2022, στο σύνολο των χωρών του, το μέσο ποσοστό των ατόμων ηλικίας 25-34 που διαθέτουν πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (επίπεδο 5-8) ανέρχεται στο 47,08%. Το αντίστοιχο ποσοστό για τις 22 ευρωπαϊκές χώρες μέλη του Οργανισμού, ανέρχεται σε 45,92%.
Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, 14 στην ΕΕ των 27 κρατών, το 2022, το ποσοστό των ατόμων ηλικίας 25-34 που διαθέτουν πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (επίπεδα 5-8) υπολογίζεται στο 42%, οριακά αυξημένο από το 41,4% τους προηγούμενου έτους (2021). Εστιάζοντας στους νέους πτυχιούχους, ηλικίας 25-34, οι οποίοι αποτελούν τον πυρήνα του εργατικού δυναμικού μιας χώρας για τις επόμενες δεκαετίες, η χώρα μας βρίσκεται πολύ κοντά στον μέσο όρο του ΟΟΣΑ με ποσοστό 44,18%.
Στις χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά κατόχων πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στις ηλικίες 25-34, περιλαμβάνονται η Κορέα με ποσοστό 69,29%, ο Καναδάς 66,36%, η Ιαπωνία 64,81%, το Λουξεμβούργο με 63,12%, η Ιρλανδία 62,88%, η Λιθουανία 57,48% και το Ηνωμένο Βασίλειο με 57,47%. Στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης, με τα χαμηλότερα ποσοστά πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, συγκαταλέγονται η Ινδονησία 18,66%, η Αργεντινή 19,03%, η Βραζιλία 23,03%, το Μεξικό 27,06% και η Ιταλία 28,27%.
Σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά, οι σχετικές επιδόσεις των περισσότερων κρατών βελτιώθηκαν με εξαίρεση τη Φινλανδία (μείωση -4,61%), την Κόστα Ρίκα (-2,20%), την Πολωνία (-1,79%), το Ισραήλ (-1,25%), την Ελβετία (-0,70%), τις ΗΠΑ (-0,69%), την Κορέα (-0,52%), την Ιταλία (-0,36%) και την Αυστραλία (-0,31%) (Σχήμα 5).
Ηλικιακή ομάδα 25-34 με βάση το φύλο
Σε επίπεδο δεκαετίας (2011-2021) τόσο στις χώρες του ΟΟΣΑ και στα 22 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και στην Ελλάδα καταγράφεται σταθερά μεγαλύτερη συμμετοχή των γυναικών ηλικίας 25-34, οι οποίες κατέχουν τίτλο σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, παρά τη διαχρονικά σταδιακή αύξηση των ανδρών πτυχιούχων. Με εξαίρεση τα έτη 2017 και 2018, το σχετικό ποσοστό της Ελλάδας είναι μικρότερο από εκείνο του ΟΟΣΑ και της ΕΕ22 (Σχήμα 6).
Ειδικότερα, ως προς το πιο πρόσφατο έτος (2021), τα ποσοστά κατόχων πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην ανάλυσή τους με βάση το φύλο ανά χώρα, (Πίνακας 9) παρουσιάζουν σημαντικό ενδιαφέρον. Σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ, οι γυναίκες απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (25-34) υπερτερούν των ανδρών. Η μεγαλύτερη διαφορά υπέρ των γυναικών εμφανίζεται στη Σλοβενία +23,64% και ακολουθούν η Σλοβακία με +23%, το Ισραήλ με +21,68% και η Εσθονία με +21,23%. Στην Ελλάδα το ποσοστό των γυναικών ηλικίας 25-34 με πτυχίο ανώτατης εκπαίδευσης είναι μεγαλύτερο από το αντίστοιχο των ανδρών κατά 13,41 ποσοστιαίες μονάδες. Οι μικρότερες διαφορές υπέρ των γυναικών εντοπίζονται στο Μεξικό με +1,09%, στη Γερμανία με +3,48%, στην Τουρκία με +3,55% και στην Ελβετία με 4,09%.
Στο Σχήμα 7 αποτυπώνεται η εξέλιξη, σε ποσοστά μεταξύ των ετών 2011 και 2021, των ατόμων που διαθέτουν πτυχίο ανώτατης εκπαίδευσης στις ηλικίες 25-34. Την τελευταία δεκαετία σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ, το ποσοστό του πληθυσμού με ανώτατη εκπαίδευση εξελίχθηκε ανοδικά.
Η μεγαλύτερη αύξηση παρατηρείται στην Τουρκία (+20,95%), από 18,87% το 2011 σε 39,83% το 2021, στην Πορτογαλία (+20,53%%) από 26,92% σε 47,45%, στη Χιλή (+18,02%) από 22,48% σε 40,51%, στο Λουξεμβούργο (+16,47%) από 46,65% σε 63,12%, τις Κάτω Χώρες (+15,82%) από 39,78 σε 55,60% και την Ιρλανδία (+15,46%) από 47,43% σε 62,88%. Στις χώρες μέλη του ΟΟΣΑ, επήλθε αύξηση (+9,01%) από 37,90% το 2011 σε 46,90% το 2021, ενώ αντίστοιχα στις 22 χώρες της ΕΕ (EE22) σημειώθηκε αύξηση σχεδόν 10 ποσοστιαίων μονάδων από 36,24% σε 45,92%.
Ηλικιακή ομάδα 25-64
Αντίστοιχα, εξετάζοντας στο σύνολο του ενεργού πληθυσμού ηλικίας 25-64, τα ποσοστά των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (επίπεδα 5-8) στην Ελλάδα, τον ΟΟΣΑ και τις 22 ευρωπαϊκές χώρες μέλη του, είναι εμφανής η σταθερή διαχρονική αύξηση. Πιο συγκεκριμένα, στην Ελλάδα το σχετικό ποσοστό αυξήθηκε κατά 8,45 ποσοστιαίες μονάδες (από 26,11% το 2011 σε 34,56% το 2021), αλλά παραμένει χαμηλότερο από το αντίστοιχο ποσοστό στις χώρες του ΟΟΣΑ και στις 22 χώρες της ΕΕ. Κατά μέσο όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ το ποσοστό αυξήθηκε κατά 9,19 ποσοστιαίες μονάδες (από 30,76% το 2011 σε 39,95% το 2021) ενώ σε επίπεδο χωρών της ΕΕ η αύξηση είναι της τάξης των 9,48 ποσοστιαίων μονάδων (από 28,63% το 2011 σε 38,11% το 2021), όπως φαίνεται στο Σχήμα 8.
Εξετάζοντας το σύνολο του ενεργού πληθυσμού, ηλικίας 25-64, παρατηρούμε ότι τα ποσοστά των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (επίπεδα 5-8), ανά χώρα, εμφανίζονται συγκριτικά χαμηλότερα (Σχήμα 9) από τα αντίστοιχα για νεότερες ηλικίες. Αυτό, προφανώς, οφείλεται στην παγκόσμια τάση αύξησης του ποσοστού των αποφοίτων της μέσης εκπαίδευσης (επίπεδο 4) που συνεχίζουν για μεταδευτεροβάθμιες σπουδές.
Στις χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά αποφοίτων ηλικίας 25-64 περιλαμβάνονται ο Καναδάς (61,99%), η Ιαπωνία (55,56%), η Ιρλανδία (53,71%), η Κορέα (51,71%), οι ΗΠΑ (50,32%), το Λουξεμβούργο (50,30%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (50,15%).
Η Ελλάδα, με ποσοστό 34,56%, βρίσκεται κάτω από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ (39,95%). Στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης βρίσκονται η Βραζιλία (20,68%), το Μεξικό (20,46%), η Ιταλία (19,98%) και η Ινδονησία (13,17%).
Συγκριτικά με το 2020, σε όλες τις χώρες καταγράφεται βελτίωση του ποσοστού με εξαίρεση επτά χώρες, στις οποίες εμφανίζει μείωση. Η μεγαλύτερη μείωση διαπιστώνεται στη Φινλανδία (-5,54%), το Λουξεμβούργο (-1,01%), την Εσθονία (-0,98%), την Κόστα Ρίκα (-0,47%), το Ισραήλ (-0,43%), την Ελβετία (-0,27%) και τη Γερμανία (-0,11%) (Σχήμα 9).
Η ανωτέρω κατάταξη των χωρών διαφοροποιείται σημαντικά, όταν στις σπουδές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν λαμβάνονται υπόψη τα προγράμματα σπουδών πανεπιστημιακής εκπαίδευσης βραχείας διάρκειας (επίπεδο 5). Τα τελευταία δεν αποτελούν μέρος του εκπαιδευτικού συστήματος όλων των χωρών. Υπάρχουν χώρες όπου οι σπουδές βραχείας διάρκειας αντιστοιχούν σε μεγάλο μέρος του συνόλου των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (όπως για παράδειγμα στον Καναδά και την Ιαπωνία). Η επικρατούσα, ωστόσο, τάση δείχνει ότι τα προγράμματα σπουδών βραχείας διάρκειας αντιστοιχούν σε μικρό ποσοστό του συνόλου των αποφοίτων.
Στο Σχήμα 10 εμφανίζονται τα ποσοστά των κατόχων πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (επίπεδα 6-8) στις ηλικίες 25-64. Το μεγαλύτερο ποσοστό αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης παρουσιάζεται στο Λουξεμβούργο (46,31%), τη Λιθουανία (45,34%), την Ελβετία (45%), την Ιρλανδία (44,75%), το Βέλγιο (44,05%) και ακολουθούν το Ηνωμένο Βασίλειο (41,3%), οι Κάτω Χώρες (40,72%) και οι ΗΠΑ (39,53%). Στις χώρες με τα χαμηλότερα ποσοστά αποφοίτων συγκαταλέγονται η Ινδονησία (10,33%), η Κόστα Ρίκα (17,83%), η Αυστρία (19,62%), το Μεξικό (19,89%) και η Ιταλία (19,91%).
Συγκρίνοντας τα ποσοστά αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, εξαιρουμένων των σπουδών βραχείας διάρκειας, ο μέσος όρος των χωρών μελών του ΟΟΣΑ υποχωρεί από το 39,95% στο 34,32%.
Τη μεγαλύτερη διαφορά, συγκριτικά μεταξύ επιπέδων 5-8 και 6-8, εμφανίζει ο Καναδάς (-26,39%) και ακολουθούν η Ιαπωνία (-21,38%), η Αυστρία (-14,99%), η Γαλλία (-14,38%), η Κορέα (-14,30%), η Ισπανία (-12,42%), η Νορβηγία (-11,32%), η Αυστραλία (-11,20%) και το Ισραήλ (-10,98%).
Σε σύγκριση με το 2020, σε όλες τις χώρες καταγράφεται βελτίωση του ποσοστού με εξαίρεση οκτώ χώρες, στις οποίες διαπιστώνεται μείωση. Η μεγαλύτερη μείωση εμφανίζεται στη Φινλανδία (-3,80%) και την Κολομβία (-2,11%).
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη