Ξεκινά σήμερα, Τρίτη, στις 10 το πρωί, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, η συζήτηση επί του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου – Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων».
Η συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής θα γίνει σήμερα Τρίτη, την Πέμπτη 29/2, την Παρασκευή 1/3 και την μεθεπόμενη Τρίτη 5 Μαρτίου.
Η συζήτηση θα μεταδοθεί Live/Βουλή στις 10 π.μ.
Το χρονοδιάγραμμα
Συγκεκριμένα, την ερχόμενη Πέμπτη 29/2 στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής θα κληθούν να τοποθετηθούν επί των διατάξεων του πολυνομοσχεδίου οι εκπρόσωποι των εμπλεκόμενων φορέων, όπως Συνόδου Πρυτάνεων, Ομοσπονδιών κλπ
Την Παρασκευή 1/3 θα συνεχιστεί η συζήτηση με την τοποθέτηση των Βουλευτών και την μεθεπόμενη Τρίτη 5 Μαρτίου θα ολοκληρωθεί η διαδικασία των τετραήμερων εργασιών στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων.
Την Πέμπτη 7 Μαρτίου η συζήτηση θα ξεκινήσει στην Ολομέλεια της Βουλής, όπου θα μιλήσει και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, και θα ολοκληρωθεί την επόμενη ημέρα, Παρασκευή 8 Μαρτίου, με την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου.
Εισηγητής εκ μέρος της ΝΔ επί του πολυνομοσχεδίου θα είναι ο Λευτέρης Κτιστάκης και από την αξιωματική αντιπολίτευση (ΣΥΡΙΖΑ) ο Βουλευτής Διονύσιος Καλαματιανός.
Φοιτητές - Πανεπιστημιακοί: Ο αγώνας ενάντια στο νομοσχέδιο θα συνεχιστεί με όλα τα μέσα
Στον αντίποδα όλων των παραπάνω, σύσσωμη η πανεπιστημιακή κοινότητα αλλά και ευρύτερα τμήματα του λαού απορρίπτουν το νομοσχέδιο που νομιμοποιεί την αδικία, διευρύνει την εμπορευματοποίηση της Εκπαίδευσης και των σπουδών που αγοράζονται ανάλογα με το πόσο αντέχει το πορτοφόλι του καθενός.
«Λέμε ΟΧΙ στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Είμαστε ενάντια στην παραβίαση του Συντάγματος και την αναθεώρηση του άρθρου 16. Καταγγέλλουμε την υποχρηματοδότηση, την υποστελέχωση του πανεπιστημίου και το αυταρχικό θεσμικό πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί με τους προηγούμενους νόμους και θα ενταθεί με το τωρινό νομοσχέδιο. Στεκόμαστε αλληλέγγυοι στους αγώνες του φοιτητικού κινήματος. Διεκδικούμε ένα πραγματικά δημόσιο, δωρεάν και δημοκρατικό πανεπιστήμιο».
Με το παραπάνω πλαίσιο δώδεκα Σύλλογοι ΔΕΠ από όλη τη χώρα έδωσαν χτες συνέντευξη Τύπου, διατρανώνοντας την απόρριψή τους για το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Στην πρωτοβουλία συμμετείχαν οι εξής Σύλλογοι: Σύλλογος Επιστημονικού Διδακτικού Προσωπικού Παντείου, Σύλλογος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Πατρών, Ενιαίος Σύλλογος Διδασκόντων Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Σύλλογος Διδασκόντων Θετικών Επιστημών ΕΚΠΑ, Σύλλογος ΔΕΠ Φιλοσοφικής Σχολής ΕΚΠΑ, Ενιαίος Σύλλογος ΔΕΠ ΑΠΘ, Ενιαίος Φορέας Διδασκόντων Σχολής Κοινωνικών Επιστημών Πανεπιστημίου Κρήτης, Σύλλογος ΔΕΠ Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου (ΕΛΜΕΠΑ), Σύλλογος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σύλλογος Διδακτικού Προσωπικού Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, Σύλλογος ΔΕΠ Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος και Ενιαίος Φορέας Διδασκόντων Φιλοσοφικής Πανεπιστημίου Κρήτης.
Ο Γιώργος Ψαρράς από το Πανεπιστήμιο Πατρών πήρε πρώτος τον λόγο και θύμισε τους αγώνες του 2006-'07 που εμπόδισαν την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, ενώ αναφέρθηκε στην υποχρηματοδότηση των πανεπιστημίων που ακολούθησε, αλλά και στο σπουδαίο επιστημονικό και ερευνητικό έργο που επιτελείται στα δημόσια πανεπιστήμια. Αναφέρθηκε στην αντισυνταγματικότητα του νομοσχεδίου που φέρνει η κυβέρνηση και στο ότι μετατρέπει το δικαίωμα στην πανεπιστημιακή μόρφωση σε ένα είδος εμπορικού προϊόντος και προνομίων για λιγότερους.
Ο Ηλίας Κονδύλης, από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, είπε ότι λίγο πριν ο Σύλλογός του τίμησε τη μνήμη των 16 φοιτητών και φοιτητριών του Ιδρύματος που χάθηκαν στο προδιαγεγραμμένο έγκλημα στα Τέμπη (βλ. σελ. 14), κι αυτή ήταν μια οδυνηρή υπενθύμιση για το ποια είναι τα αποτελέσματα από την απόσυρση του κράτους από τη διασφάλιση κρίσιμων αγαθών και την εγκατάλειψή τους στις δυνάμεις της αγοράς. Είπε ότι η κυβέρνηση επιχειρεί να συσκοτίσει τους σκοπούς των άρθρων του νομοσχεδίου. Ανέφερε ότι μεταξύ 2008 - 2020 τα πανεπιστήμια έχασαν το 33% του προσωπικού τους και σε αυτό το νομοσχέδιο απαντά καταδικάζοντας τα δημόσια ΑΕΙ σε προσλήψεις με το σταγονόμετρο. Μίλησε για την υποχρηματοδότηση, αλλά και τα δίδακτρα που πολλαπλασιάζει, με κίνδυνο να επεκταθούν αυτά και στους Ελληνες φοιτητές, ενώ τόνισε ότι το νομοσχέδιο υποβαθμίζει ακόμα περισσότερο τα δημόσια ΑΕΙ και οξύνει τις ταξικές ανισότητες.
Ο Δημήτρης Φασουλιώτης, από τη Σχολή Θετικών Επιστημών στο ΕΚΠΑ, μίλησε για ένα αυταρχικό και αντιδημοκρατικό θεσμικό πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί από το 2022 με τον νόμο - πλαίσιο, που μαζί με την υποχρηματοδότηση και την υποστελέχωση φέρνουν υποβάθμιση της δημόσιας Ανώτατης Εκπαίδευσης κατ' αναλογία και του ΕΣΥ. Αναφέρθηκε ακόμα στην απαξίωση των μισθών των εργαζομένων των δημόσιων πανεπιστημίων, εκτιμώντας την ως μέσο πίεσης για να οδηγήσει τους πανεπιστημιακούς να ψάχνουν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια για εξεύρεση πόρων.
Η Γιάννα Γιαννουλοπούλου, από τη Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ, μίλησε για τους φοιτητές που είναι εδώ και 50 μέρες σε μια κατειλημμένη σχολή και τόνισε ότι «στον Σύλλογό μας είμαστε προετοιμασμένοι για μακροχρόνιο αγώνα», ενώ αναφέρθηκε ιδιαίτερα στις ανθρωπιστικές επιστήμες, τονίζοντας ότι στην κοινωνία της αγοράς θεωρούνται άχρηστες και μίλησε για τη σχετική συγχώνευση διαφορετικών μεταξύ τους αντικειμένων ανθρωπιστικών σπουδών στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο.
Ο Θέμης Λαζαρίδης, από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, έβαλε μια σειρά πλευρές για το διδακτικό προσωπικό των ΝΠΠΕ που θέλει να φέρει η κυβέρνηση, δείχνοντας ότι υπάρχουν πολλά προβλήματα στην ποιότητα της εκπαίδευσης που θα παρέχουν αυτά τα ιδρύματα.
Η Κωνσταντίνα Ζορμπαλά, από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, δήλωσε ότι «στεκόμαστε στο πλευρό των φοιτητών μας γιατί ο αγώνας τους είναι και δικός μας αγώνας» και έκανε αναφορά στο μεγαλειώδες κίνημα του 2006 - 2007. Τόνισε ότι θέλουν να κάνουν το δημόσιο πανεπιστήμιο ακόμα πιο ταξικό και εντονότερη την εξάρτηση της έρευνας από το ιδιωτικό κεφάλαιο, ενώ αναφέρθηκε ιδιαίτερα στα πανεπιστήμια της περιφέρειας, που θα υποστούν μεγαλύτερες συνέπειες, θα μειωθεί ο φοιτητικός πληθυσμός τους.
Η Αθηνά Σκουλαρίκη, από τη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών Πανεπιστημίου Κρήτης, επισήμανε ότι «ακόμα κι αν υπήρχε αναθεώρηση του άρθρου 16 και όχι παραβίαση, θα μας έβρισκε αντίθετους». Πρόσθεσε ότι εξισώνονται πτυχία που βασίζονται στη γνώση, την κριτική προσέγγιση της επιστήμης και την έρευνα, με πτυχία κάποιων ιδρυμάτων που θα ασκούν μόνο διδασκαλία.
Ο Κώστας Βλασόπουλος, από τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης, μιλώντας για την ασυδοσία που φέρνει η αγορά σε όλες τις συνθήκες της ζωής, τα προβλήματα στα νοσοκομεία, την έκρηξη των τιμών στην ενοικίαση κ.ά., σημείωσε ότι οι κινητοποιήσεις δείχνουν τη μεγάλη οργή της πλειοψηφίας του κόσμου στα πανεπιστήμια. Τόνισε ότι η αντίδραση στο νομοσχέδιο προέρχεται από μαζικές συλλογικές διαδικασίες, που πρέπει να συνεχιστούν, αφού, όπως επισήμανε, νόμοι που έχουν ψηφιστεί κι έχουν μείνει στα χαρτιά υπάρχουν πάρα πολλοί.
Ο Κώστας Κονταξάκης, από το ΕΛΜΕΠΑ, επισήμανε ότι το θέμα του νόμου δεν αφορά μόνο τα πανεπιστήμια, αλλά όλη την κοινωνία, τους επιστήμονες του αύριο. Σημείωσε ότι το νομοσχέδιο κατοχυρώνει την παροχή Ανώτατης Εκπαίδευσης ως οικονομική δραστηριότητα που υπακούει στους αγοραίους κανόνες, κι έτσι αλλοιώνει την ουσία της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Ενώ αναφέρθηκε στα επαγγελματικά δικαιώματα που δεν έχουν αποδοθεί ακόμα σε αποφοίτους των Τμημάτων του ιδρύματος, την ίδια στιγμή που αποδίδονται αυτόματα στους αποφοίτους των κολεγίων και των νέων ΝΠΠΕ.
Ο Γιώργος Τσιριγώτης, από το ΔΙΠΑΕ, θύμισε ότι στο ίδρυμά του δεν έχει γίνει ακόμα η ακαδημαϊκή ολοκλήρωση των Τμημάτων και πρόσθεσε ότι το νομοσχέδιο τεμαχίζει το ΔΙΠΑΕ αφαιρώντας εφτά Τμήματα από την Καβάλα, τη Δράμα και το Διδυμότειχο. Επισήμανε ότι προσφυγές θα γίνουν πολλές ενάντια στο νομοσχέδιο «για να δούμε πώς αντιλαμβάνεται η δικαιοσύνη τη λέξη "απαγορεύεται"» που υπάρχει στο Σύνταγμα.
Η Ξένια Χρυσοχόου, από το Πάντειο Πανεπιστήμιο, κλείνοντας τον πρώτο κύκλο των τοποθετήσεων είπε ότι είναι βέβαιο πως τα ξένα πανεπιστήμια θα διεκδικήσουν τις υποδομές των δημοσίων, καθώς και χρήματα από την κρατική χρηματοδότηση, ενώ αναφέρθηκε και στο θέμα των φοιτητικών δανείων από την εμπειρία του εξωτερικού. «Οι φοιτητές και οι φοιτήτριές μας δεν είναι αλήτες, αλλά μας έδωσαν ένα τεράστιο μάθημα με την αγωνιστικότητά τους», είπε και πρόσθεσε ότι θα συνεχίσουν τον αγώνα με όλες τις μορφές.
Στο πλαίσιο της συνέντευξης διαβάστηκε επίσης ψήφισμα των Τμημάτων Τεχνών των ελληνικών πανεπιστημίων που στηρίζουν τις κινητοποιήσεις ενάντια στο νομοσχέδιο, ενώ ακολούθησε συζήτηση πάνω σε ερωτήσεις και πλευρές που αναδείχθηκαν από τις τοποθετήσεις.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Καθηγήτρια παραιτήθηκε λόγω του ChatGPT!
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 29/10
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη