Και στον φετινό κρατικό προϋπολογισμό οι δαπάνες για τη δημόσια εκπαίδευση συνεχίζουν να είναι από τις ισχνότερες στην Ε.Ε. και να μην καλύπτουν ούτε κατ’ ελάχιστο τις πραγματικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών και μαθητριών, των φοιτητών και φοιτητριών της χώρας. Στον κρατικό προϋπολογισμό του 2025 που κατέθεσε η κυβέρνηση βλέπουμε τα εξής για την παιδεία:
Αν συγκρίνουμε τις δημόσιες δαπάνες παιδείας με το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ), που είναι και ο διεθνής δείκτης σύγκρισης, θα διαπιστώσουμε ότι αυτές παραμένουν πολύ χαμηλές στο 2,66% του ΑΕΠ, καταγράφοντας μάλιστα και μια μικρή πτώση (- 0,1%) από το περσινό αντίστοιχο ποσοστό (2,76%). Εδώ και πολλά χρόνια ο μέσος όρος του δείκτη για τις δαπάνες αυτές στην Ε.Ε. κυμαίνεται στο 5%. Και στον φετινό προϋπολογισμό όπως και στον περσινό υπάρχει μείωση των δαπανών που σχεδιάζεται να απορροφήσουν στο υπουργείο Παιδείας από τα ευρωπαϊκά κονδύλια αθροιστικά, δηλαδή από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το ΠΔΕ (εκεί συμπεριλαμβάνεται και το ΕΣΠΑ), και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ). Χάνεται έτσι μια μεγάλη ευκαιρία μέσω αυτών των κονδυλίων να ενισχυθούν σημαντικά οι δημόσιες εκπαιδευτικές δομές.
Πολλά σχολεία λειτουργούν με παρωχημένες έως και επικίνδυνες εγκαταστάσεις και ελλείψεις σε τεχνολογικό εξοπλισμό.
Παρά τις προσλήψεις αναπληρωτών, το πρόβλημα των κενών σε εκπαιδευτικούς φέτος παραμένει σε πολλές σχολικές μονάδες, κυρίως σε απομακρυσμένες περιοχές και ιδιαίτερα στην παράλληλη στήριξη. Για τα οποία κενά το υπουργείο δεν δίνει κάποια ενημέρωση προσπαθώντας να αποκρύψει το μέγεθος του προβλήματος. Δεν δίνει ενημέρωση ούτε στους θεσμικούς της εταίρους, τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, οι οποίες διαπιστώνουν τα μεγάλα κενά κυρίως στην παράλληλη στήριξη με βάση την πληροφόρηση που έχουν από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. Η δε παράλληλη στήριξη αφορά μαθητές και μαθήτριες που χρειάζονται πρόσθετη βοήθεια μέσα στην τάξη για να συμμετέχουν πλήρως στη σχολική ζωή. Η ανάγκη τους αυτή τεκμηριώνεται με διάγνωση από τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής & Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) με την οποία κρίνεται ως απαραίτητη η παράλληλη στήριξη.
Βασικές ανάγκες όπως η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών είναι ανεπαρκείς και αποσπασματικές. Παρά τις εξαγγελίες για ενίσχυσή τους, τα ΕΠΑΛ (Επαγγελματικά Λύκεια) εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα υποδομών. Και ο φετινός προϋπολογισμός είναι ακόμη ένα βήμα στη διεύρυνση των μορφωτικών και κοινωνικών ανισοτήτων και στην απαξίωση της δημόσιας εκπαίδευσης.
Το «Κίνημα Δημοκρατίας» αγωνίζεται για τη γενναία ενίσχυση της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης και την παροχή της χωρίς φραγμούς σε όλες και όλους όσοι ζουν στη χώρα μας.
Θέματα άμεσης προτεραιότητας για εμάς είναι:
● Η αναχαίτιση του καταστροφικού κύματος καταργήσεων και συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων και τμημάτων, που φέτος ξεπέρασε κάθε προηγούμενο. Καλούμε τους δήμους να αντισταθούν έμπρακτα σε αυτό το μέτρο που στερεί μορφωτικά και πολιτιστικά αγαθά από το πιο ευάλωτο οικονομικά μέρος του πληθυσμού μας, μια και την περίοδο που διανύουμε οι δήμοι καταθέτουν τις προτάσεις τους για τις μεταβολές των σχολικών μονάδων που θα γίνουν το 2025.
● Η καταπολέμηση της ενδοσχολικής βίας με συγκεκριμένη χάραξη στρατηγικής, που όπως έχει αποδείξει και η διεθνής εμπειρία θα πρέπει να στηρίζεται κυρίως στην πρόληψη και όχι σε μέτρα καταστολής που παντού όπου έχουν εφαρμοστεί έχουν αποδειχθεί αναποτελεσματικά.
● Η σταδιακή αύξηση του ποσοστού του ΑΕΠ για την παιδεία στο 5%, στον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
● H γενναία στήριξη της φοιτητικής μέριμνας.
● Οι επενδύσεις σε υποδομές: ανακαίνιση σχολικών κτιρίων, εργαστηρίων και πανεπιστημιακών δομών-φοιτητικών εστιών.
● Οι μόνιμες προσλήψεις εκπαιδευτικών και η μείωση της αναλογίας μαθητών-εκπαιδευτικών που η κυβέρνηση έχει αυξήσει.
● Ιδια δικαιώματα των αναπληρωτών εκπαιδευτικών με αυτά των μόνιμων. Να υπάρξει άμεσα ρύθμιση για την επέκταση άδειας ανατροφής τέκνου στους 9 μήνες για τις αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς.
● Μέτρα για τη στήριξη των αναπληρωτών εκπαιδευτικών που εργάζονται μακριά από τη μόνιμη κατοικία τους, όπως η επιδότηση ενοικίου.
● Ο αναγκαίος τεχνολογικός εξοπλισμός σε σχολεία και πανεπιστήμια: εξασφάλιση των αναγκαίων ψηφιακών εργαλείων σε όλα τα σχολεία.
● Η μείωση της εξεταστικής πίεσης: εστίαση στη συμπεριληπτική μαθησιακή διαδικασία αντί για τις εξετάσεις.
● Η άμεση στήριξη των καλλιτεχνικών και τεχνικών μαθημάτων για μια πιο ολιστική εκπαίδευση.
● Η αύξηση της χρηματοδότησης στα πανεπιστήμια για έρευνα και καινοτομία.
● Η υποστήριξη των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων με ενισχυτική διδασκαλία (πρόγραμμα ενίσχυσης μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες ή κοινωνικές ανισότητες). Με προγράμματα ένταξης προσφύγων και μεταναστών και εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας.
● Η .αναβάθμιση των επαγγελματικών σχολών, με προγράμματα σπουδών που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της αγοράς εργασίας.
Κεντρική μας επιδίωξη είναι η διαρκής μείωση των μορφωτικών ανισοτήτων τις οποίες δυστυχώς εντείνει και αυξάνει η κυβέρνηση της Ν.Δ.
*Βουλεύτρια Χαλκιδικής
**Πρώην διευθυντής αναπληρωτής υπουργός Παιδείας
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη