Με την ανακοίνωση δύο νέων νομοσχεδίων από το Υπουργείο Παιδείας (με βάση τα όσα ανακοινώθηκαν μετά το Υπουργικό Συμβούλιο της περασμένης Δευτέρας), η εκπαιδευτική κοινότητα βρίσκεται αντιμέτωπη με προτάσεις που προωθούν σχολεία πολλών κατηγοριών και ταχυτήτων. Πρόκειται για εξελίξεις που, όπως επισημαίνουν εκπαιδευτικοί και γονείς, δεν απαντούν στις ανάγκες του συνόλου, αλλά ενισχύουν τις κοινωνικές και οικονομικές διαφορές στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Νέα «Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία»: Εκπαίδευση για λίγους
Ένα από τα νομοσχέδια περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός δικτύου πρότυπων σχολείων με τη χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση, υπό την ονομασία «Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία» (ΔΗΜ.Ω.Σ). Αρχικά, θα ενταχθούν 22 σχολεία (11 Γυμνάσια και 11 Λύκεια), με έναρξη λειτουργίας τον Σεπτέμβριο του 2025.
Το Ίδρυμα θα αναλάβει την ανακαίνιση αυτών των σχολείων (με κόστος έως 1 εκατ. ευρώ ανά σχολείο) και θα καλύψει λειτουργικά έξοδα έως 500.000 ευρώ το χρόνο. Ωστόσο, οι μαθητές θα εισάγονται με εξετάσεις, ακολουθώντας το πρότυπο λειτουργίας των ήδη υπαρχόντων Πρότυπων Σχολείων.
Η τοποθέτηση αυτών των σχολείων σε περιοχές με κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις δεν συνοδεύεται από μέτρα που να εξασφαλίζουν πραγματική ισότητα στην πρόσβαση. Αντίθετα, η διαδικασία των εξετάσεων ακυρώνει τον αρχικό στόχο. Παράλληλα, έχει ήδη διαπιστωθεί ότι η ύπαρξη Πρότυπων Σχολείων οδηγεί σε μαζικές μετακινήσεις μαθητών και υποβαθμίζει τα υπόλοιπα σχολεία της περιοχής.
Η ανάγκη προετοιμασίας για τις εισαγωγικές εξετάσεις ενισχύει την άνθιση φροντιστηρίων, επιβαρύνοντας οικονομικά τις οικογένειες, ενώ μόνο το 20% των υποψηφίων καταφέρνει να περάσει.
Καινοτομίες ή νέες προκλήσεις;
Το δεύτερο νομοσχέδιο αφορά την εισαγωγή «καινοτομιών», όπως:
Διεθνές Απολυτήριο (IB): Θεσμοθέτηση του IB σε Πρότυπα και Πειραματικά Λύκεια από το 2026-2027, δίνοντας τη δυνατότητα εισαγωγής τόσο σε ιδιωτικά όσο και σε δημόσια πανεπιστήμια.
- Ωστόσο, το IB προσφέρει μια προνομιακή διαδρομή για την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, αφήνοντας όσους ακολουθούν το κλασικό εκπαιδευτικό σύστημα να ανταγωνίζονται σε ανισότιμους όρους.
Αθλητικά σχολεία: Δημιουργία δύο αθλητικών σχολείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με δυνατότητα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για αθλητές.
Αυτονομία σχολικών μονάδων: Με βάση τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ, οι σχολικές μονάδες αποκτούν περαιτέρω αυτονομία, γεγονός που σημαίνει λιγότερη κρατική χρηματοδότηση. Οι γονείς καλούνται να αναλάβουν μεγαλύτερο οικονομικό βάρος, ενώ ανοίγει ο δρόμος για την εμπλοκή επιχειρηματικών ομίλων.
«Ανοιχτά Σχολεία»: Απογευματινές δράσεις υπό την ευθύνη των δήμων, χωρίς όμως να διευκρινίζεται η χρηματοδότηση.
Υποβάθμιση για τους πολλούς
Η συνολική εικόνα που διαμορφώνεται δεν φαίνεται να αντιμετωπίζει τα χρόνια προβλήματα των σχολείων, όπως οι ελλείψεις εκπαιδευτικών, οι κακές υποδομές και οι χαμηλοί μισθοί των δασκάλων. Οι νομοθετικές προτάσεις εστιάζουν στις «ευκαιρίες» για λίγους, αφήνοντας την πλειοψηφία σε ένα υποβαθμισμένο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα.
Ένα σχολείο για όλους ή για λίγους;
Οι προτεινόμενες αλλαγές προωθούν ένα μοντέλο εκπαίδευσης που ενισχύει τις κοινωνικές ανισότητες, απομακρύνοντας την προοπτική μιας πραγματικά δωρεάν και ποιοτικής εκπαίδευσης για όλους. Αντί για «καινοτομίες», αυτό που χρειάζεται είναι η ουσιαστική ενίσχυση των δημόσιων σχολείων, ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες και δυνατότητες της κοινωνίας μας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Τι σημαίνει η λέξη «γλίσχρος»;
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής - Αιτήσεις έως 30/12
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση