Στο δεύτερο μισό της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, έχει τεθεί ο στόχος οι μαθητές της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να κρατήσουν στα χέρια τους βιβλία με ολοκληρωμένα λογοτεχνικά έργα «εμβληματικών λογοτεχνών», για τα οποία είναι «ευρύτερα αποδεκτή η παιδαγωγική καταλληλότητα και η αισθητική τους αξία», όπως αναφέρεται σχετικά από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Η επιλογή των συγκεκριμένων βιβλίων, όπως παραδέχθηκε στις αρχές του Δεκεμβρίου που μας πέρασε ο Κυριάκος Πιερρακάκης σε συνέντευξή του στον Αντέννα, έγινε επειδή δεν έχουν πνευματικά δικαιώματα -δηλαδή ουσιαστικά για λόγους οικονομίας, όπως εδώ και καιρό είχε αναφέρει το alfavita.gr.
«Για πρώτη φορά μπαίνει πλήρες βιβλίο στα σχολεία. Δε θα σας πω ότι αυτή η πρώτη λίστα που έφτιαξε το ΙΕΠ είναι η μια και μοναδική αλήθεια, θα σας πω όμως ότι είναι ενα πρώτο βήμα με πολύ καλά βιβλία, είναι βιβλία χωρίς πνευματικά δικαιώματα για να μπορέσουμε να το διαχειριστούμε γρήγορα χωρίς να κάνουμε πολλούς διαγωνισμούς και πολλές ενέργειες, αλλά θα πάμε και στις σχολικές βιβλιοθήκες. Θα δοθούν ένα με δύο βιβλια σε κάθε παιδί κάθε χρόνο και θα υπάρχει και η βιβλιοθήκη, όπου θα διαλέγει το παιδί», ανέφερε.
Πράγματι, όπως έχουμε ήδη καταγράψει, το υπουργείο ανακοίνωσε έναν κατάλογο με μόλις 21 βιβλία, τα οποία θα διατεθούν στα σχολεία από τον Φεβρουάριο.
Ο υπουργός Παιδείας αποφάσισε την έγκριση προμήθειας, εκτύπωσης και διάθεσης ολόκληρων λογοτεχνικών βιβλίων στο πλαίσιο του μαθήματος της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας για τους/τις μαθητές/τριες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αντιστοίχως, για το σχολικό έτος 2024-2025. Η προμήθεια θα γίνει από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και την εκτύπωση και τη διάθεση από το «Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων "Διόφαντος"» (Ι.Τ.Υ.Ε.) ολόκληρων λογοτεχνικών βιβλίων στο πλαίσιο του μαθήματος της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας για τους/τις μαθητές/τριες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, για το σχολικό έτος 2024-2025, ως εξής:
Ο κατάλογος των βιβλίων
Οπως βλέπουμε, το νεότερο από τα βιβλία αυτά (το Ζητείται Ελπίς) έχει γραφτεί το 1954... Γιατί τέτοια επιλογή λοιπόν;
Η σχετική δαπάνη προμήθειας των πνευματικών δικαιωμάτων των ως άνω λογοτεχνικών βιβλίων με τα απαραίτητα προεκτυπωτικά με σκοπό την εκτύπωση και διάθεσή τους στο πλαίσιο του μαθήματος της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας για τους/τις μαθητές/τριες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα βαρύνει τον προϋπολογισμό του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Η οικονομία...
Τα 19 από τα βιβλία, (λείπει το βιβλίο του Σαμαράκη) θα κοστίσουν στο ΥΠΑΙΘΑ ...630 ευρώ το καθε ένα και συνολικά θα πληρώσει με απευθείας ανάθεση (εκτός από τις εκτυπώσεις τους) λιγότερα από 12.000 ευρώ για το σύνολο των βιβλίων, για χρήση 2 ετών στα σχολεία (σχολικά έτη 2024-2025 και 2025-2026)!
Συγκεκριμένα, ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται έως του ποσού των εννέα χιλιάδων εξακοσίων πενήντα τριών ευρώ και είκοσι τριών λεπτών (9.653,23€) πλέον ΦΠΑ 24%, ήτοι έως του ποσού των έντεκα χιλιάδων εννιακοσίων εβδομήντα ευρώ (11.970,00€), (630,00€Χ19 βιβλία) συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24% και αφορά σε αμοιβή του αναδόχου καθώς και σε όλες τις απαραίτητες δαπάνες για την εκτέλεση της σύμβασης χωρίς καμία επιβάρυνση της Αναθέτουσας Αρχής, έστω και από επιγενόμενη αιτία, συμπεριλαμβανομένων των Σελίδα 5 από 8 ασφαλιστικών εισφορών και πάσης φύσεως φορολογικών και άλλων επιβαρύνσεων υπέρ του Δημοσίου ή οποιουδήποτε τρίτου.
Η σχετική δαπάνη εκτύπωσης και διάθεσης των βιβλίων θα βαρύνει τον προϋπολογισμό του «Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων "Διόφαντος"» (Ι.Τ.Υ.Ε.), το οποίο προβαίνει στις αναγκαίες ενέργειες, ώστε η διανομή των ανωτέρω βιβλίων να πραγματοποιηθεί τον Φεβρουάριο 2025. Ο αριθμός των αντιτύπων θα καθορισθεί από το «Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων "Διόφαντος"» (Ι.Τ.Υ.Ε.).
Οι βασικοί λόγοι της επιλογής λοιπόν, είναι ξεκάθαρα η οικονομία που απορρέει από την απουσία πνευματικών δικαιωμάτων.
Τι λέει το ΙΕΠ για τα λογοτεχνικά βιβλία στα σχολεία
Η ανάγνωση λογοτεχνικών ολόκληρων έργων αποτελεί σημαντικό στοιχείο για τη μάθηση και συντελεί ευεργετικά στην ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών/τριών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τα παιδιά μέσα από τη λογοτεχνία δύνανται να δραστηριοποιηθούν μέσω δημιουργικών έργων που καλλιεργούν τη γλώσσα, τη φαντασία, τη δημιουργική σκέψη και την εφευρετικότητά τους. Με τον τρόπο αυτό συνδέεται η λογοτεχνία με τη μουσική, το θέατρο, τη ζωγραφική, τη δραματοποίηση, τη δημιουργία αυτοσχέδιων παραμυθιών ή ποιημάτων. Συνεπώς, η σύνδεση με τις τέχνες δίνει στα παιδιά τη δυνατότητα να εκφραστούν δημιουργικά και να καλλιεργήσουν τη φαντασία τους με την έκφραση ιδεών, σκέψεων, συναισθημάτων και βιωματικών εμπειριών. Παράλληλα κρίνεται σκόπιμη η σύνδεση της λογοτεχνίας με την ψυχαγωγία, την καλλιέργεια του συναισθήματος, τον προβληματισμό και τον διάλογο για πολλά θέματα. Η λογοτεχνία στο πλαίσιο της Προσχολικής Εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείο), αναφέρεται κυρίως στο Θεματικό Πεδίο «Παιδί και Επικοινωνία» και τη Θεματική Ενότητα «Γλώσσα» του Νέου Προγράμματος Σπουδών, ωστόσο δεν αντιμετωπίζεται μόνο αυτόνομα καθώς εντάσσεται στο πλαίσιο όλων των Θεματικών Πεδίων. Καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει το Νηπιαγωγείο μέσα από την προσέγγιση της λογοτεχνίας, η οποία δίνει στον/στην νηπιαγωγό την ευκαιρία να αλληλεπιδράσει με το παιδί στο πλαίσιο της αναγνωστικής δράσης. Τα παιδιά στο Νηπιαγωγείο θεωρούνται αναγνώστες με μια ευρεία έννοια. Εφόσον δεν γνωρίζουν γραφή και ανάγνωση γίνονται ακροατές, θεατές και αναγνώστες με έμμεσο τρόπο.
Η λογοτεχνία στο Δημοτικό σχολείο αφορά και αναφέρεται κυρίως στο Γλωσσικό μάθημα, ωστόσο θέματά της εντάσσονται και στα υπόλοιπα γνωστικά αντικείμενα όπως ενδεικτικά της Ιστορίας, της Γεωγραφίας και της Μελέτης Περιβάλλοντος. Ουσιαστικά, διατρέχει όλα τα προγράμματα σπουδών και γίνεται μέρος της σχολικής ζωής στο σύνολό της, αφού το κείμενο οποιουδήποτε σχολικού βιβλίου μπορεί να συνοδεύεται από λογοτεχνικό κείμενο ανάλογου θέματος (διεπιστημονική, διαθεματική και οριζόντια στόχευση). Για τον λόγο αυτό, μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο ως σύνδεσμος ανάμεσα στα γνωστικά αντικείμενα και τις διάφορες κοινωνικές και συναισθηματικές εμπειρίες που έχουν τα παιδιά στον χώρο του σχολείου, αλλά και έξω από αυτόν.
Στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο προκειμένου να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο η ανάγνωση στο σχολείο, με τα νέα Προγράμματα Σπουδών εισάγεται με τρόπο διακριτό η διδασκαλία αυτοτελούς, εκτενούς λογοτεχνικού έργου σε όλες τις τάξεις των σχολείων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ γίνεται αναφορά στην «εκφραστική και κατανοούσα» ανάγνωση. Σε αυτό το πλαίσιο ισχυροποιείται η αντίληψη των μαθητών/τριών για τη σχέση όλου/μέρους στη λογοτεχνία και προωθείται η αισθητική απόλαυση. Παράλληλα λόγω της ύπαρξης πολλαπλών επιπέδων νοήματος η εστίαση σε μια δραστηριότητα, όπου απαιτείται η προσωπική ανταπόκριση των μαθητών/τριών, κινητοποιεί και επιταχύνει τη γλωσσική κατάκτηση και διευρύνει τη γλωσσική συνειδητοποίηση, αφού τα λογοτεχνικά κείμενα ενισχύουν τις ερμηνευτικές ικανότητες των μαθητών/τριών. Η διδασκαλία ολόκληρου έργου φέρνει σε επαφή τους/τις μαθητές/τριες με σπουδαία έργα του παρελθόντος που ανήκουν στον λογοτεχνικό κανόνα δημιουργώντας τις στέρεες βάσεις επέκτασης αυτής της επαφής και με σύγχρονα έργα υψηλής αισθητικής, συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στην ανάπτυξη της λογοτεχνικής αισθητικής παιδείας των μαθητών/τριών.
Παρότι η ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων έχει οριστεί στα υπάρχοντα καθώς και στα Νέα Προγράμματα Σπουδών, δεν έχει ενταχθεί ως πρέπει, μιας και απαιτείται να δοθεί στους μαθητές και τις μαθήτριες ολόκληρο το λογοτεχνικό βιβλίο και να προσδιοριστεί ο τρόπος με τον οποίο θα το προσεγγίσει και θα το επεξεργαστεί ο/η εκπαιδευτικός με τους μαθητές και τις μαθήτριές του. Η επιλογή των κειμένων βασίστηκε, υιοθετώντας συγκεκριμένα επιστημονικά και παιδαγωγικά κριτήρια, αλλά και αξιοποιώντας τη βιωματική εμπλοκή των μαθητών/τριών, την ενεργοποίηση της φαντασίας και της κριτικής τους ικανότητας. Επιλέχτηκαν έργα, αντιπροσωπευτικά του γενικότερου λογοτεχνικού αλλά και του σχολικού λογοτεχνικού κανόνα, εμβληματικών λογοτεχνών, για τους οποίους υπάρχει ήδη πολύχρονη εμπειρία από τη διδακτική τους αξιοποίηση και ως εκ τούτου είναι ευρύτερα αποδεκτή η παιδαγωγική καταλληλότητα και η αισθητική τους αξία. Η ανάγνωση του λογοτεχνικού κειμένου τελικά αφυπνίζει και προσφέρει απόλαυση. Απόλαυση που θα μπορεί το παιδί και σε μεγαλύτερη ηλικία να αναζητήσει, μιας και το λογοτεχνικό έργο θα εμπλουτίσει ή/και θα αποτελέσει μέρος της προσωπικής ή οικογενειακής βιβλιοθήκης του.
Ταυτόχρονα, αποβαίνει ένα παιχνίδι ενεργοποίησης της φαντασίας, ανακάλυψης του εαυτού του στην αναμέτρηση με τον κόσμο τον οποίο ανιχνεύουν και «κατεργάζονται» οι δημιουργοί της τέχνης του λόγου και μέσα από αυτήν. Κατόπιν των ανωτέρω κρίνεται αναγκαία η προμήθεια λογοτεχνικών βιβλίων με σκοπό την εκτύπωση και διάθεσή τους, στο πλαίσιο του μαθήματος της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας για τους/τις μαθητές/τριες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αντιστοίχως, προκειμένου τα ισχύοντα και τα νέα Προγράμματα Σπουδών να μπορούν να εναρμονιστούν και να επιτελέσουν τον σκοπό τους και την χαραχθείσα εκπαιδευτική πολιτική, χωρίς τα οποία δεν θα είναι δυνατή η μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος και η ολοκλήρωσή του
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής - Αιτήσεις έως 7/01
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση