Ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Reporter Magazine έδωσε την παρακάτω απάντηση σε ερώτηση που φορούσε τη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών:
Ερώτηση δημοσιογράφου: Γίνεται ακόμη μία συζήτηση στην Ελλάδα για το θέμα-ταμπού των αρχαίων Ελληνικών, πώς πρέπει να διδάσκονται ή και αν πρέπει. Η ερώτηση είναι η εξής: Διδάσκεται στο σχολείο η Οδύσσεια ή ο Οιδίππους Τύραννος. Κανένα παιδί όμως τελικά δεν μαθαίνει το περιεχόμενο των ίδιων των έργων, την ιδέα και την αξία τους. Τα παιδιά στο εξωτερικό τα κατέχουν πολύ καλύτερα. Αυτό το δίλημμα δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά με κάποιον τρόπο;
Κυριάκος Πιερρακάκης: «Αυτό πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Αν μου λέγατε “ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα στο ωρολόγιο πρόγραμμα;” θα έλεγα ότι είναι ακριβώς η ερώτησή σας. Πιστεύω ότι παίζει πολύ μεγαλύτερο ρόλο το πώς κάνεις κάτι, παρά το τι ακριβώς κάνεις. Γιατί σε όλα τα αντικείμενα και σε όλα τα μαθήματα, περισσότερο από το αν θα διδάσκεται δυο ώρες παραπάνω το ένα ή το άλλο, εντέλει είναι πολύ πιο σημαντικό τι θα σου μείνει από αυτό.
Ειδικά σε ό,τι αφορά τα Αρχαία Ελληνικά, δεν σας κρύβω ότι αυτό είναι κάτι που συνάντησα κι εγώ. Στα χρόνια που έζησα στις ΗΠΑ ως μεταπτυχιακός σπουδαστής, αισθάνθηκα ότι ο όγκος των πληροφοριών που έμαθα για την αρχαία Ελλάδα ήταν ο ίδιος με αυτόν που είχα μάθει στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, για να μην πω μεγαλύτερος. Αυτό κάτι δείχνει και νομίζω ότι γι’ αυτό γενικά ευθύνεται μία κουλτούρα περισσότερο, παρά ένας τρόπος διδασκαλίας.
Είναι η κουλτούρα της απομνημόνευσης, η οποία ξεκινάει από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και μοχλεύεται προς τα πίσω σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Δεν είναι κατ΄ανάγκη αυτό το πνεύμα των Πανελλαδικών, εμείς το έχουμε καταστήσει να είναι. Ακόμη και αν τα θέματα εξετάζουν την κρίση των μαθητών, ο τρόπος προετοιμασίας είναι αυτός που στην πληροφορική περιγράφουμε ως brute force, δηλαδή να λύσεις όσο το δυνατόν περισσότερες ασκήσεις, με όσο το δυνατόν ευρύτερο αντικείμενο, ώστε στην πραγματικότητα να καταλήγεις να απομνημονεύεις μορφότυπους ασκήσεων και τελικά, ακόμη και αν ένα σύστημα επιχειρεί να ελέγξει την κρίση σου, εσύ να το έχεις σπάσει και να το έχεις αποκωδικοποιήσει με όρους απομνημόνευσης. Αυτό έχει θεμελιωθεί εδώ και δεκαετίες και είναι πάρα πολύ δύσκολο να το σπάσεις».
Ερώτηση δημοσιογράφου: Πώς μπορεί κανείς να το σπάσει όμως;
Κυριάκος Πιερρακάκης: «Εδώ έρχεται να παίξει ένα θετικό ρόλο η τεχνολογία. Για παράδειγμα, ο διαδραστικός πίνακας αυτό θέλουμε να κάνει. Σε ένα μάθημα Ιστορίας όπου ένας καθηγητής θα διδάσκει κάτι για μία μάχη, να δείξει ενδεχομένως ένα ντοκιμαντέρ του National Geographic και να οπτικοποιήσει το θέμα του. Σε κάθε αντικείμενο το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής έχει προτείνει ένα στοχευμένο βίντεο ή μία στοχευμένη μουσική, νομίζω ότι ο διαδραστικός πίνακας μπορεί να βοηθήσει πολύ στο πώς θα εισαχθούν οι τέχνες στα σχολεία.
Σε ό,τι αφορά την αρχαία Ελλάδα υπάρχουν κείμενα μετάφρασης και πρωτότυπα. Το πρωτότυπο είναι χρήσιμο για να μπορέσεις να μάθεις τη γλώσσα. Και όντως, αν επενδύσεις στα αρχαία ελληνικά, σε βοηθούν να μιλήσεις καλύτερα τα νέα ελληνικά. Αυτό είναι σίγουρα κάτι που πρέπει να κρατήσουμε, αλλά πρέπει να βρούμε έναν καλύτερο τρόπο να το κάνουμε. Νομίζω όμως είναι κρίμα να έχουμε περάσει από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και να μην ξέρουμε, έστω με κωδικοποιημένο τρόπο, τη βασική πλοκή των αρχαίων κωμωδιών και τραγωδιών. Είναι κάτι που με ενδιαφέρει και προσωπικά πάρα πολύ και θέλω να δούμε πώς, μέσω του προγράμματος σπουδών και μέσω του διαδραστικού πίνακα και με τις νέες τεχνολογίες, θα μπορέσουμε να δώσουμε λύση και αυτό και είμαι αισιόδοξος ότι θα το πετύχουμε».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 15/01
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση