Το υπουργείο Παιδείας παρουσίασε πρόσφατα το νέο σχέδιο νόμου για την ίδρυση «Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης» από τις επιχειρήσεις. Το νομοσχέδιο προβλήθηκε σαν μια πρωτοβουλία που στοχεύει στην ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Ωστόσο, το σχέδιο αυτό εγείρει σημαντικά ερωτήματα σχετικά με τον ρόλο των επιχειρήσεων στην εκπαίδευση, την ποιότητα των προγραμμάτων και τις προοπτικές των αποφοίτων.
Σύμφωνα με το σχέδιο που παρουσίασε το υπουργείο Παιδείας, το Δημόσιο θα κάνει «δώρο» στους επιχειρηματίες την ανεύρεση κτιριακών υποδομών και την κάλυψη των αποδοχών των εκπαιδευτών και του διοικητικού προσωπικού. Οι επιχειρήσεις (μπορεί να είναι και κοινοπραξίες, Επιμελητήρια κ.λπ.) θα παρέχουν τον υλικοτεχνικό και μηχανολογικό εξοπλισμό, την εξασφάλιση της πρακτικής άσκησης των καταρτιζόμενων, αλλά και τα προγράμματα σπουδών που θα παίρνουν έγκριση από το υπουργείο Παιδείας.
Βασικά σημεία του νομοσχεδίου
- Οι επιχειρήσεις ή φορείς, όπως τα Επιμελητήρια, θα μπορούν να ιδρύουν και να λειτουργούν Ακαδημίες σε όλη την επικράτεια.
- Το Δημόσιο θα καλύπτει το κόστος των εκπαιδευτικών και του διοικητικού προσωπικού, ενώ οι επιχειρήσεις θα παρέχουν τις εγκαταστάσεις και τον εξοπλισμό.
- Οι εκπαιδευόμενοι θα φοιτούν δωρεάν, ενώ η πρακτική τους άσκηση θα αμείβεται σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
- Οι απόφοιτοι θα αποκτούν τίτλους επιπέδου 3 ή 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων.
- Οι συμβάσεις μεταξύ επιχειρήσεων και Υπουργείου Παιδείας θα έχουν εξαετή διάρκεια.
Ευκαιρία ή υποβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης;
Το υπουργείο Παιδείας υπερασπίζεται την πρωτοβουλία, τονίζοντας ότι θα καλύψει το κενό στην αγορά εργασίας και θα προσφέρει στοχευμένη επαγγελματική κατάρτιση. Ωστόσο, αρκετοί φορείς της εκπαίδευσης εκφράζουν ανησυχίες:
- Μήπως η εκπαίδευση μετατρέπεται σε μηχανισμό παραγωγής «φθηνού» εργατικού δυναμικού για τις επιχειρήσεις;
- Θα υπάρχει διασφάλιση ποιότητας στα προγράμματα ή θα εξυπηρετούν αποκλειστικά τις ανάγκες των εργοδοτών;
- Ποιος θα ελέγχει το περιεχόμενο σπουδών και την τήρηση των εκπαιδευτικών προδιαγραφών;
«Ακαδημίες» (επιπέδου 5) με σύμπραξη υπουργείου Παιδείας και επιχειρήσεων
Καθόλου τυχαία ο υπουργός Παιδείας βάφτισε τις νέες αυτές σχολές «Ακαδημίες» για να υπηρετηθεί το αφήγημα της δήθεν «αναβαθμισμένης» τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης, που τάχα εξασφαλίζει θέσεις στην αγορά εργασίας. Στην ουσία και στον τύπο οι σχολές αυτές θα ανήκουν στο επίπεδο 5, όπως ακριβώς και τα ΣΑΕΚ (όπως βαφτίστηκαν τα ΙΕΚ)
Είναι αποκαλυπτικό το σχετικό απόσπασμα της συνέντευξης που παραχώρησε ο υπουργός Παιδείας κ. Κυριάκος Πιερρακάκης στον διευθυντή του Capital.gr Σπύρο Δημητρέλη:
«Ερ: Η άλλη κριτική που δέχεται συνολικά το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, ειδικά μετά την ανωτατοποίηση των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, είναι ότι δεν παράγει, θα έλεγα, μεσαίων δεξιοτήτων στελέχη για τις επιχειρήσεις. Υπάρχει τεράστια γκρίνια από τις επιχειρήσεις ότι δε βρίσκουν εξειδικευμένο δυναμικό και ειδικά αυτή η μεταρρύθμιση, σε εισαγωγικά, που είχε γίνει τότε ήταν προς την αντίθετη κατεύθυνση. Τι κάνετε για αυτό; Αυτή τη στιγμή υπάρχουν κλάδοι της οικονομίας οι οποίοι δεν βρίσκουν εργαζόμενους.
Κ. Πιερρακάκης: Λοιπόν. Είναι ένας χώρος τον οποίο έχουμε προτεραιοποιήσει. Και πολύ σύντομα, στις επόμενες εβδομάδες, θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία, με σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα, τις λεγόμενες ακαδημίες. Δηλαδή ποια θα είναι η σύλληψη; Η σύλληψη είναι το ότι η επαγγελματική εκπαίδευση δεν έχει πετύχει. Ξεκινάμε με αυτήν την παραδοχή. Τα ΕΠΑΛ είναι στο επίπεδο του λυκείου. Εγώ θα σας έλεγα περισσότερο να σταθούμε εδώ στο επίπεδο των Ι.Ε.Κ. Η επαγγελματική εκπαίδευση, δηλαδή το λεγόμενο επίπεδο 5. Με το επίπεδο 6 να είναι το Bachelor και το επίπεδο 4 να είναι το απολυτήριο του λυκείου. Οι σπουδές οι επαγγελματικές μετά το λύκειο, η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, με την έννοια της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, ο τρόπος με τον οποίο έχουν πετύχει στην Κεντρική Ευρώπη, εν αντιθέσει με τη νότια, είναι κάτι το οποίο πρέπει να μας προβληματίσει. Εδώ πέρα έχουν ήδη γίνει πολλές μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες με νέα προγράμματα, με νέους οδηγούς κατάρτισης που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα. Με ένα σύστημα διακυβέρνησης το οποίο εμείς έχουμε εισαγάγει, όπου οι κοινωνικοί εταίροι συμμετέχουν στο σχεδιασμό αυτών των οδηγών κατάρτισης. Όλα αυτά είναι σημαντικά βήματα. Τώρα αισθανόμαστε ότι ήρθε η ώρα να κάνουμε το επόμενο. Ποιο είναι αυτό; Θέλουμε να φέρουμε ουσιαστικά στο προσκήνιο τη δημιουργία νέων δομών που θα δίνουν και αυτές σπουδές επιπέδου 5 αλλά θα προκύπτουν τα προγράμματα, οι οδηγοί κατάρτισης αυτοί και η διακυβέρνηση των σχολών αυτών, σε μια σύμπραξη του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα, στοχευμένη σε συγκεκριμένες ειδικότητες και διαρθρωμένη σε όλη την Ελλάδα.
Να πω ένα-δύο παραδείγματα συγκεκριμένα σε αυτό. Σε περιοχές οι οποίες είναι οινοπαραγωγικές και στις οποίες η χώρα μας τα τελευταία χρόνια έχει αναδείξει το κρασί ως μια αναδυόμενη βιομηχανία, έχει δημιουργηθεί και μια ολόκληρη επιχειρηματική κουλτούρα. Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν εφόσον αναζητούμε στελέχη, να μπορέσουμε εμείς σε σύμπραξη μαζί τους να δημιουργήσουμε τις νέες αυτές σχολές οι οποίες θα παράξουν τα εκπαιδευμένα στελέχη τα οποία μετά θα εργαστούν στις επιχειρήσεις αυτές. Και αυτό έχει κι ένα χωρικό χαρακτήρα πολύ έντονο. Βλέπουμε για παράδειγμα ότι υπάρχουν περιοχές στη χώρα μας όπου η φαρμακοβιομηχανία τα πηγαίνει πάρα πολύ καλά αντιστοίχως. Υπάρχουν άλλες περιοχές οι οποίες εστιάζουν σε πολύ συγκεκριμένα προϊόντα του αγροτικού τομέα.
Εμείς λοιπόν έχουμε κάνει αυτήν την αποτύπωση και θα έρθει μια νομοθετική πρωτοβουλία, η οποία θα επιτρέπει αυτού του τύπου τις συμπράξεις να τις πραγματοποιούμε πλέον οργανικά με τον ιδιωτικό τομέα. Να είναι δηλαδή κομμάτι του governance, κομμάτι του συστήματος διακυβέρνησης».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 31/01
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση