Το Υπουργείο Παιδείας προχωρά στη δημιουργία των Δημόσιων Ωνασείων Σχολείων, μετατρέποντας 22 δημόσια Γυμνάσια και Λύκεια σε σχολεία δύο ταχυτήτων, με χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Ωνάση.
Αυτά τα σχολεία θα δεχτούν μαθητές μέσω εξετάσεων, ενώ οι απόφοιτοι θα αποκτούν το Διεθνές Απολυτήριο, αποκλείοντας ουσιαστικά τα παιδιά με οικονομικές δυσκολίες και εκείνα με ειδικές ανάγκες.
Η εν λόγω μεταρρύθμιση εντείνει την κοινωνική ανισότητα στην εκπαίδευση, δημιουργώντας σχολεία «για λίγους» και αποδυναμώνοντας το δημόσιο σχολείο, που πρέπει να είναι προσβάσιμο σε όλους τους μαθητές χωρίς διακρίσεις.
Ο Π.Ε.Σ.Ε.Α. καταγγέλλει αυτή την κατηγοριοποίηση και αγωνίζεται για ένα εκπαιδευτικό σύστημα που να σέβεται τα δικαιώματα και τις ανάγκες όλων των παιδιών.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΠΕΣΕΑ:
Δελτίο Τύπου
Με τον Νόμο 5174/30-01-2025, το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. μετατρέπει 22 δημόσια Γυμνάσια και Λύκεια σε Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία «σε περιοχές στις οποίες συντρέχουν κοινωνικοί και οικονομικοί λόγοι που δικαιολογούν την ενίσχυσή τους», όπως στον Κολωνό, στην Κυψέλη, στο Μενίδι, στο Πέραμα, στο Περιστέρι, στην Ξηροκρήνη, στο Κορδελιό-Εύοσμο, στην Κοζάνη, στην Ξάνθη, στη Ρόδο και στο Ηράκλειο.
Σύμφωνα με τον νέο Νόμο, το Ίδρυμα Ωνάση θα αναλάβει τα υφιστάμενα δημόσια σχολεία μέχρι το σχολικό έτος 2036-2037, θα τα ανακαινίσει, θα τα αναβαθμίσει υλικοτεχνικά και θα καλύψει την οργάνωση και λειτουργία τους. Τα πάγια λειτουργικά τους έξοδα θα καλύπτονται από τους Δήμους στους οποίους υπάγονται. Σε ποσοστό από 40% έως 60%, θα επιλεγούν οι μαθητές και οι μαθήτριες που θα φοιτήσουν σε αυτά, παρακολουθώντας το πρόγραμμα των Πρότυπων Σχολείων.
Τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία (ΔΗΜ.Ω.Σ.) θα δέχονται παιδιά ύστερα από γραπτές εξετάσεις γνώσεων και δεξιοτήτων στην Α’ Γυμνασίου και στην Α’ Λυκείου, και για τη μετακίνησή τους μεριμνά η οικεία Περιφέρεια.
Είναι αναμενόμενο οι απόφοιτοι των ΔΗΜ.Ω.Σ. να λαμβάνουν το Διεθνές Απολυτήριο (International Baccalaureate), που η χορήγησή του ήδη έχει προβλεφθεί πιλοτικά για 5 Πρότυπα Σχολεία. Σύμφωνα με το Άρθρο 147 του Ν. 5094/2024 για το Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων Πανεπιστημίων, οι κάτοχοι Δ.Α. (I.B.) μπορούν να εγγραφούν σε μη κρατικό Α.Ε.Ι. χωρίς να έχουν δώσει πανελλαδικές εξετάσεις. Ήδη 15 Ιδιωτικά Σχολεία παρέχουν αυτό το απολυτήριο σε παιδιά 16-19 ετών της Β’ και Γ’ Λυκείου.
Είναι φανερό ότι μιλάμε πια για σχολεία τουλάχιστον δύο ταχυτήτων: από τη μία τα ΔΗΜ.Ω.Σ., τα Πρότυπα και τα Πειραματικά και από την άλλη όλα τα υπόλοιπα που θα κατηγοριοποιούνται βάσει της αξιολόγησής τους… Τα μεν με ένα διαφορετικό πρόγραμμα σπουδών και τα δε με το κλασικό - τυποποιημένο… Με παιδιά που η οικονομική δυνατότητα των οικογενειών τους επιτρέπει την παρακολούθηση των φροντιστηριακών πακέτων προετοιμασίας για την εισαγωγή τους στα σχολεία των «αρίστων» και παιδιά που, επειδή δε θα χωράνε ανάμεσά τους, θα πρέπει να αναζητήσουν θέση σε γειτονικά σχολεία, όσο μακριά κι αν βρίσκονται αυτά. Αλλά δε θα υπάρχει πρόβλημα: για τη μετακίνησή τους θα μεριμνούν οι γονείς-κηδεμόνες τους…
Τα παιδιά ενός κατώτερου θεού είναι προφανές ότι όχι μόνο δε θα μπορούν ν’ ανταπεξέλθουν στις εξετάσεις εισαγωγής αλλά να ανταποκριθούν και στο εντατικό πρόγραμμα των Σχολείων αυτών. Παιδιά που δεν αντιστοιχούν στο πρότυπο της «αριστείας» και των αναμενόμενων απαιτήσεων δεν έχουν σχέση μ’ εκείνα των οποίων οι οικογένειες έχουν την οικονομική δυνατότητα να υποστηρίζουν τη φοίτησή τους σε αυτά, τους Ομίλους και τα Σύνολα που προβλέπονται, και στη συνέχεια τις σπουδές τους σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού ή παραρτημάτων τους στην Ελλάδα. Εννοείται πως μαθητές και μαθήτριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρίες δε θα χωρούν στις τάξεις των Ωνασείων, των Προτύπων και των Πειραματικών. Εξάλλου, θα ήταν υποκριτική μία σχετική “μέριμνα”, μια και είναι γνωστή στον μαχόμενο εκπαιδευτικό κόσμο και τις οικογένειες των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρίες η περιορισμένη στα στοιχειώδη έγνοια της πολιτείας για την εκπαιδευτική τους υποστήριξη. Η έννοια της Συμπερίληψης δε συμπεριλαμβάνεται όχι μόνο στο γράμμα αλλά ούτε στο πνεύμα του Νόμου… Η προβλεπόμενη απασχόληση Ψυχολόγων, Κοινωνικών Λειτουργών και Σχολικών Νοσηλευτών αφορά -απ’ ό,τι συνάγεται- αποκλειστικά την υποστήριξη «αρίστων»...
Οι εκπαιδευτικοί των ΔΗΜ.Ω.Σ. θα επιλέγονται από όσους ήδη υπηρετούν στα δημόσια σχολεία με την ίδια διαδικασία που επιλέγονται και οι εκπαιδευτικοί στα Πρότυπα Σχολεία, και θα λειτουργούν σύμφωνα με τις επιλογές του ιδρύματος. Οι εκπαιδευτικοί μετά από μία μεταβατική περίοδο δύο ετών είτε χάνουν την οργανική τους θέση στα σχολεία αυτά, εάν δεν ικανοποιούν κάποιες προϋποθέσεις για την παραμονή τους, είτε την ανανεώνουν για μία ακόμα τετραετία…
Εν ολίγοις, το μέλλον είναι ήδη εδώ: δημόσια σχολεία που θα τα χρηματοδοτούν οι φορολογούμενοι πολίτες, αλλά θα τα διαχειρίζονται επιχειρηματικοί όμιλοι και «κοινωφελή ιδρύματα» με το αζημίωτο φοροελαφρύνσεων και φορολογικών εκπτώσεων έως και 40%…
Ο Π.Ε.Σ.Ε.Α ήταν, είναι και θα είναι αντίθετος σε οποιαδήποτε θεσμό προάγει την ανισότητα στο αγαθό της γνώσης και καταστρατηγεί το καθολικό δικαίωμα στη μόρφωση. Αντιτίθεται στην κατηγοριοποίηση των σχολείων και της μόρφωσης των μαθητών και των μαθητριών μας, και διαβεβαιώνει πως θα συνεχίζει να αγωνίζεται για το αναφαίρετο δικαίωμα και την ισότιμη συμμετοχή όλων στην εκπαίδευση. Θα μεριμνά για την ουσιαστική αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης και τη διαμόρφωση ενός ουσιαστικά συμπεριληπτικού σχολείου που θα ανταποκρίνεται στις διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες όλων των παιδιών με δομές που θα τις υποστηρίζουν. Στα σχολεία για λίγους θα απαντά πάντα με σχολεία για όλους.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 3/02
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση