pierrakakis
Με τις διατάξεις 36 και 37 του Υπουργείου Παιδείας στον πρόσφατο νόμο 5176/2025 αποκαλύπτεται η αιτία των εξαγορών ιδιωτικών σχολείων από επενδυτικά funds

Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Α 17/7-2-2025 ο νόμος 5176/2025 “Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του ερασιτεχνικού και του επαγγελματικού αθλητισμού και άλλες διατάξεις”, ο οποίος περιέχει διατάξεις του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού στα άρθρα 35, 36 και 37.

Το άρθρο 35 αφορά στο σύνολο των Α.Ε.Ι. της χώρας και ιδίως στα Συμβούλια Διοίκησης και στις Συγκλήτους αυτών.

Τα άρθρα 36 και 37 αφορούν στους Φορείς εκπαίδευσης και ιδίως αυτούς που ενδιαφέρονται για απόκτηση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας παραρτημάτων – Ν.Π.Π.Ε.

Συγκεκριμένα

Στο άρθρο 35 – Εξειδίκευση προϋποθέσεων ίδρυσης παραρτημάτων Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων – Τροποποίηση παρ. 2, 2Α και 4 και προσθήκη παρ. 5, 6 και 7 στο άρθρο 6 ν. 4957/2022.

Με τη ρύθμιση, σύμφωνα με το ΥΠΑΙΘΑ, επέρχονται οι αναγκαίες τροποποιήσεις και συμπληρώσεις των εξουσιοδοτικών διατάξεων που αφορούν στην ίδρυση παραρτημάτων Α.Ε.Ι.

Τι σημαίνει το Άρθρο 35

Σύμφωνα με την τροπολογία: «ορίζεται ότι το Συμβούλιο της Διοίκησης των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων είναι εκείνο το όργανο που θα αποφασίζει για την ίδρυση ενός παραρτήματος στην αλλοδαπή και με τη ρύθμιση αυτή, όπως και με πολλές άλλες, ενισχύεται το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων, γιατί εκείνα πρέπει να διαπιστώνουν την ανάγκη ίδρυσης ενός παραρτήματος στο εξωτερικό, αλλά και το ότι βρίσκεται σε απόλυτη συνάφεια η ίδρυση αυτή με τους ακαδημαϊκούς σκοπούς του ιδρύματος».

Τι σημαίνει αυτό;

Με την τροπολογία τροποποιείται ο νόμος-πλαίσιο 4759/22, ώστε η ίδρυση παραρτημάτων των ελληνικών πανεπιστημίων στο εξωτερικό να γίνεται με απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης του ΑΕΙ, χωρίς να απαιτείται πλέον Κοινή Υπουργική Απόφαση.

Οι βασικές αλλαγές περιλαμβάνουν:

-Τη ρητή πρόβλεψη απασχόλησης μελών Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) από το μητρικό ίδρυμα στο παράρτημα του εξωτερικού, γεγονός που μπορεί να επιβαρύνει τις ήδη υποστελεχωμένες δομές των ελληνικών ΑΕΙ.

-Την πλήρη χρηματοδότηση των παραρτημάτων από ιδιωτικούς, διεθνείς ή ίδιους πόρους, γεγονός που δίνει πλεονέκτημα στα οικονομικά εύρωστα πανεπιστήμια.

-Την προοπτική αύξησης των εσόδων μέσω διδάκτρων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων επί πληρωμή.

Η τροπολογία προκαλεί ανησυχίες για:

-Τη μεταφορά πόρων και ανθρώπινου δυναμικού από τα ελληνικά ΑΕΙ προς τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες στο εξωτερικό.

-Τον μετασχηματισμό της ιδιωτικής εκπαίδευσης μέσω συγχωνεύσεων και εξαγορών, αλλάζοντας το τοπίο της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα.

-Η εξέλιξη αυτή ενδέχεται να αποτελέσει σημείο έντονης αντιπαράθεσης μεταξύ κυβέρνησης και πανεπιστημιακής κοινότητας, με τις αντιδράσεις να αναμένονται το επόμενο διάστημα.

Διευκολύνσεις για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια (ΝΠΠΕ)

Στο άρθρο 36 – Μεταβατική διάταξη για τις κτιριακές υποδομές και εγκαταστάσεις των παραρτημάτων Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης – Τροποποίηση τίτλου Κεφαλαίου Γ΄ Μέρους Ε΄ και προσθήκη άρθρου 199Α στον ν. 5094/2024.

Σύμφωνα με το ΥΠΑΙΘΑ η ρύθμιση κρίθηκε αναγκαία καθώς ο χωρικός εν γένει σχεδιασμός βρίσκεται σε στάδιο πλήρους αναδιαμόρφωσης και μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί το αρχικό στάδιο του πρώτου επιπέδου σχεδιασμού, ήτοι η εκπόνηση των μελετών. Η χωροθέτηση των δραστηριοτήτων των παραρτημάτων Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, κατά παρέκκλιση των χρήσεων γης σε περιοχές, στις οποίες ήδη λειτουργούν ή δύναται να λειτουργήσουν οποιασδήποτε φύσεως εκπαιδευτικές δομές, παρίσταται κατάλληλη και αναγκαία επιλογή προς διασφάλιση τόσο της προστασίας του δομημένου περιβάλλοντος όσο και της προστασίας της παροχής εκπαιδευτικών υπηρεσιών.

Στο άρθρο 37 – Συστέγαση διαφορετικών μονάδων παροχής εκπαίδευσης και κατάρτισης – Τροποποίηση περ. 1 υποπαρ. Θ.6. παρ. Θ. άρθρου πρώτου ν. 4093/2012.

Η ρύθμιση κρίθηκε αναγκαία, προκειμένου να επιλυθεί άμεσα το πρόβλημα στέγασης δομών εκπαίδευσης. 

Τι σημαίνουν τα Άρθρα 3 και 37;

Η τροπολογία εισάγει ρυθμίσεις που ευνοούν τη μετάβαση των κολεγίων σε Νομικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΝΠΠΕ), καθώς και τη δημιουργία νέων ιδιωτικών πανεπιστημίων.

Κοντολογίς, δίνεται η δυνατότητα σε ιδιωτικά πανεπιστήμια να χρησιμοποιούν υφιστάμενες εγκαταστάσεις εκπαιδευτικών δομών (π.χ. κολέγια, ιδιωτικά σχολεία) έως ότου αποκτήσουν δικά τους campus.

Επιτρέπεται η συστέγαση διαφορετικών δομών εκπαίδευσης στις ίδιες εγκαταστάσεις, υπό την προϋπόθεση ότι δεν λειτουργούν ταυτόχρονα. Για παράδειγμα, σε ένα ιδιωτικό σχολείο μπορεί να λειτουργεί σχολείο το πρωί και ιδιωτικό πανεπιστήμιο το απόγευμα.

Η ρύθμιση αυτή φαίνεται να συνδέεται με την αυξημένη δραστηριότητα στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, όπου καταγράφονται εξαγορές ιδιωτικών σχολείων από επενδυτικά funds.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 7/02

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

παπα
Αποκαλύψεις για τις δίκες στην Ιουδαία επί Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας μέσω πάπυρου 1.900 ετών στα ελληνικά
Πάπυρος με κείμενο στα αρχαία ελληνικά, καταγράφει τα πρακτικά δικαστική υπόθεσης, απάτης αλλά και φοροδιαφυγής στην Ιουδαία της Ρωμαϊκής...
Αποκαλύψεις για τις δίκες στην Ιουδαία επί Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας μέσω πάπυρου 1.900 ετών στα ελληνικά