Μαθητές σε νηπιαγωγείο
Όταν νικήσουμε την υποκρισία και ο κρατικός μηχανισμός θα πρωτοστατεί στα ουσιώδη, με τα σχολεία να ακολουθούν το παράδειγμά του, τότε θα έχει νόημα να εκπονούμε δράσεις που δε θα εντάσσονται στον προγραμματισμό τελευταία στιγμή και δε θα συνοδεύονται από ένα σωρό γραφειοκρατίες για να δείξουμε ότι κάτι κάναμε...

Σε μία ιδανική συνθήκη το κράτος και η παγκόσμια κοινότητα θα είχε πάρει στα σοβαρά τα ζητήματα που θίγονται στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ, που ψηφίστηκαν το 2015 και θέτουν πρώτο σταθμό υλοποίησης το 2030. Αν είχε συμβεί αυτό οι ενέργειες για την υλοποίησή τους θα ξεκινούσαν δραστικά σε κρατικό επίπεδο.

Σήμερα, ένα κράτος που φτωχοποιεί, εξαθλιώνει, υποβαθμίζει το Δημόσιο Σύστημα Υγείας και το Δημόσιο Σχολείο, που συγκαλύπτει, που ειδικεύεται στη διαφθορά, ζητά από το δάσκαλο να σχεδιάσει και να εμπλέξει τα παιδιά σε δράσεις ενεργού πολίτη με αφορμή τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ. Ας το κάνουμε! Φυσικά. Αλλά ας πούμε στα παιδιά τα πάντα  με το όνομά τους (Μ. Αναγνωστάκης «Στο παιδί μου»)

Ακολουθούν μερικές προτάσεις για προβληματισμό των παιδιών, ώστε να τους βοηθήσουμε να απορρίψουν την υποκρισία της πραγματικότητας που βιώνουμε σε κάθε τομέα και να στραφούν προς μία ηθική που καταδικάζει όσους συντηρούν το σάπιο σύστημα. Γιατί όλα είναι θέμα ηθικής. Αυτό εννοούμε όταν λέμε «παιδεία», και όχι πτυχία εξειδίκευσης με διδακτορικά στην ανηθικότητα που, ακόμη και σε επιστημονικό επίπεδο, επιτρέπει τα πάντα στο βωμό της κερδοσκοπίας.

Αν δεν καλλιεργηθεί πολιτική συνείδηση (όλα τα ζητήματα είναι θέμα πολιτικής), τότε όλες οι ενδοσχολικές δράσεις θα συνοδεύονται από την υποκρισία του «άλλα διδάσκουμε κι άλλα κάνουμε».

1ος Στόχος: Μηδενική φτώχεια και 2ος Στόχος: Μηδενική πείνα

Στα πλαίσια της χώρας μας (και όχι μόνο) προτείνεται συνδυασμός με τον 8ο Στόχο για «Αξιοπρεπή εργασία και οικονομική ανάπτυξη».

Τα παιδιά ας μελετήσουν τί σημαίνει αξιοπρεπής εργασία. Τι ρόλο παίζουν οι ελαστικές σχέσεις εργασίας; Τι σημαίνει αξιοπρεπής μισθός; Τι είναι ο πληθωρισμός; Πώς η «δύναμη» του μισθού επηρεάζεται από τον πληθωρισμό; Ποιες είναι οι διαβαθμίσεις της φτώχειας; Τι σχέση έχουν όλα αυτά με το νόμο Χατζηδάκη; Τι αλλαγές έφερε στα εργασιακά ο νόμος Χατζηδάκη; Τι διαφορά έχουν οι ατομικές από τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας; Ποια είναι τα εργασιακά δικαιώματα; Ποια από αυτά απέμειναν στους εργαζόμενους;

3ο Στόχος: Καλή υγεία και ευημερία

Στην ανάλυση του Στόχου αναφέρετε «Διασφαλίζουμε μία ζωή με υγεία και προάγουμε την ευημερία για όλους, σε όλες τις ηλικίες».

Προτείνεται τα παιδιά να επισκεφτούν δημόσια κέντρα υγείας και νοσοκομεία , να καταγράψουν τις ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό και υλικοτεχνική βάση. Να καταγράψουν ωράρια εργασίας, εφημερίες προσωπικού και να τις συνδυάσουν με το αν διασφαλίζεται η ποιότητα παροχής υπηρεσιών υγείας. Να καταγράψουν τη διαθεσιμότητα των ραντεβού, τον προγραμματισμό των χειρουργείων, την πόρτα που άνοιξε στους ιατρούς να δουλεύουν με διαφορετικό εργασιακό καθεστώς προωθώντας πελατιακές σχέσεις με τους ασθενείς. Πόσο κοστίζουν στην πράξη οι χειρουργικές επεμβάσεις στον ασθενή που επείγεται να χειρουργηθεί σε ένα δημόσιο νοσοκομείο; Αν αντέχει η τσέπη ενός μισθωτού να εξυπηρετηθεί από ιδιωτικές κλινικές που κατάντησαν κερδοσκοπικές επιχειρήσεις και πώς σ’ αυτό το καθεστώς προσεγγίζεται ο στόχος «υγεία και ευημερία για όλους».

4ος Στόχος: Ποιοτική εκπαίδευση

Τα παιδιά ας ενημερωθούν για τα κενά στα ωρολόγια προγράμματα των σχολείων που δε συμπληρώθηκαν ακόμη (αρχές Φλεβάρη), με συναδέλφους να υποχρεώνονται σε υπερωριακή απασχόληση ώστε να διδαχτούν επιλεκτικά κάποια βασικά μαθήματα. Ας επισκεφτούν σχολεία που στεγάζονται χρόνια σε λυόμενα κτίρια, ας συνομιλήσουν με εκπαιδευτικούς που απασχολούνται σε 4-5 σχολεία για το πόσο ποιοτικά αποτελέσματα μπορεί να έχει το έργο τους. Ας καταγράψουν σχολεία δίχως τμήματα ένταξης και αν οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες έχουν ποιοτική εκπαίδευση ή καταδικάζονται με ετικέτες χαμηλής απόδοσης. Ας καταγράψουν τα αποτελέσματα της περιβόητης αξιολόγησης, την τρομοκρατία του κλάδου με την ποινικοποίηση των αγώνων και αν αυτό το πλαίσιο διασφαλίζει ποιότητα στις υπηρεσίες που προσφέρει ο κάθε συνάδελφος.

5ος Στόχος: Ισότητα των φύλων

Ας καταγράψουν τους ρόλους και τις ευθύνες ανά μέλος της οικογένειας βγάζοντας συμπεράσματα για την ισότητα των δύο φύλων. Ας μετρήσουν γυναικοκτονίες και ας ζυγίσουν πώς εξακολουθεί να αντιμετωπίζεται η γυναίκα εν έτει 2025, καταγράφοντας τις ευθύνες του «σύγχρονου ρυθμού ζωής» που θυματοποιεί τη γυναίκα. Ας μελετήσουν απολύσεις συσχετιζόμενες με το ενδεχόμενο εγκυμοσύνης, καθώς και την μισθολογική και εργασιακή εξέλιξη των φύλων στους διάφορους χώρους εργασίας. Σε όλα τα προηγούμενα ας συνυπολογιστεί και η περίπτωση μονογονεϊκών οικογενειών, που στην πλειοψηφία τους στηρίζονται στη μητέρα, και πόση βοήθεια προσφέρει το κράτος με τους κρατικούς παιδικούς σταθμούς και τι κατάσταση επικρατεί σ’ αυτόν τον τομέα.

6ος Στόχος: Καθαρό νερό και αποχέτευση

Δειγματοληψία και ανάλυση με δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων της ποιότητας νερού που πίνουμε ανά περιοχή. Πόσο ελέγχεται η χρήση φυτοφαρμάκων που καταλήγουν στο νερό, βιομηχανικών αποβλήτων και άλλων παραγόντων που μολύνουν τον υδροφόρο ορίζοντα;

7ος Στόχος: Φτηνή και καθαρή ενέργεια

Ας ξεκινήσουμε από τα απλά: τί σημαίνει «φτηνή» και τί «καθαρή» ενέργεια; Πόσο φτηνή και καθαρή είναι η ενέργεια στη χώρα μας; Τι σχέση έχουν τα αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα με δασικές εκτάσεις που κάηκαν; Πόσο επηρεάζουν το οικοσύστημα, τη βιοποικιλότητα  και το περιβάλλον; Πόσο τηρούνται οι προδιαγραφές για προστασία του  περιβάλλοντος;

9ος Στόχος: Βιομηχανία καινοτομία και υποδομές

Τι ενέργειες γίνονται για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, τη διαχείριση αποβλήτων, την κυκλική οικονομία και ποιος ελέγχει την αποτελεσματικότητά τους;  Ποιος ελέγχει αυτούς που… ελέγχουν, ώστε να κάνουν σωστά τη δουλειά τους;

10ος Στόχος: Λιγότερες ανισότητες

Έχουμε όλοι ίσες ευκαιρίες; Στο σχολείο, που καθιερώνεται ο αγώνας δρόμου, τί ευκαιρίες για πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει ένας μαθητής που δεν μπορεί οικονομικά να ανταπεξέλθει σε φροντιστηριακά μαθήματα; Οι μαθητές-τριες με μαθησιακές δυσκολίες; Οι αλλοδαποί μαθητές που βρίσκονται στο έλεος του εκπαιδευτικού συστήματος δίχως ουσιαστική στήριξη;

Ας μελετήσουμε τις ανισότητες στα εισοδήματα.

Ας μελετήσουμε τον αποκλεισμό των ατόμων με ειδικές ανάγκες.

Ας επανέλθουμε στο ζήτημα της υγείας. Έχουμε όλοι ίσες ευκαιρίες στην πρόληψη, στην διάγνωση, στη θεραπεία, στη νοσηλεία;

Ένα ουσιαστικό ερώτημα: Είμαστε ΙΣΟΙ όλοι απέναντι στο νόμο;

Ποια η κρατική μέριμνα; Μήπως οι κατευθυντήριες γραμμές του κράτους κινούνται προς την αντίθετη κατεύθυνση από αυτή που υπονοεί ο Στόχος;

11ος Στόχος: Βιώσιμες πόλεις και κοινότητες

Ας μελετήσουμε το συντελεστή πρασίνου ανά κάτοικο στην κάθε πόλη. Στα Γιαννιτσά έχουμε την αναλογία περίπου 2,1 τ.μ. πρασίνου ανά  κάτοικο. Τι επιτάσσει η ecocity; Τι ενέργειες γίνονται για να προσεγγίσουμε τον 11ο Στόχο; Στην πόλη μας ζητάμε τα εγκαταλελειμμένα Στρατόπεδα Καψάλη και Φιλιππάκου να αποδοθούν στην τοπική κοινωνία και να γίνουν πνεύμονες της πόλης. Όχι απλά πάρκα, μα άλση με υψηλό πράσινο που θα επηρεάσουν θετικά το μικροκλίμα της περιοχής, προσφέροντας μία όαση στους καλοκαιρινούς καύσωνες, και ένα τοίχος σε επικείμενη έντονη βροχόπτωση που θα κατεβάσει λασπόνερα από τα υψηλότερα σημεία προς στην πόλη. Ας μελετήσουν τα παιδιά τις τοποθετήσεις του Δικτύου Πολιτών για το περιβάλλον που αναφέρουν πως το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο που έρχεται να υλοποιήσει την παραχώρηση μέρους μόνο των πρώην στρατοπέδων Καψάλη και Φιλιππάκου στον δήμο μας, σύμφωνα με το Μνημόνιο Συνεργασίας και Συναντίληψης που συνυπογράφηκε από το Ταμείο Εθνικής Άμυνας και τον Δήμο Πέλλας (20-4-2021):

  • αποδίδει στην πόλη τελικά εξαιρετικά περιορισμένης έκτασης χώρους πρασίνου και οι ελάχιστοι που προβλέπονται είναι χώροι χαμηλού πρασίνου, ασύνδετοι μεταξύ τους και ανίκανοι να επιτελέσουν τον ευεργετικό τους για την πόλη σκοπό,
  • οδηγεί σε περαιτέρω περιβαλλοντική υποβάθμιση, καθώς παρέχει τη δυνατότητα μέρος των φυσικών επιφανειών να καλυφθούν με νέα κτίρια, εκτός από αυτά που ήδη υπάρχουν, και να διαμορφωθούν χώροι με χρήση σκληρών υλικών,
  • δίνει την ευκαιρία να οικοπεδοποιηθεί η δημόσια γη και υποστηρίζει την εκμετάλλευσή της από ιδιωτικά κεφάλαια.

Ας ενημερωθούν τα παιδιά για τις πολιτικές προσέγγισης ή μη της βιώσιμης πόλης και ας πάρουν θέση.

12ος Στόχος: Υπεύθυνη κατανάλωση και παραγωγή

Ας μελετήσουμε τη συνθήκη υπερκατανάλωσης που υπερενισχύεται με κάθε τρόπο και επηρεάζει μη αναστρέψιμα τα παιδιά, που αποτελούν τους καταναλωτές των βιομηχανικών προϊόντων στηρίζοντας κέρδη και οικονομίες. Τα παιδιά τα υπολογίζουμε περισσότερο ως καταναλωτές στο πλαίσιο της παγκόσμιας αγοράς, παρά ως πολίτες και κληρονόμους του κόσμου.

13ος Στόχος: Δράσεις για το κλίμα

Ας καταγράψει η εκπαιδευτική κοινότητα τί δράσεις γίνονται ανά περιοχή για το κλίμα με πρωτοβουλία κρατική ή της τοπικής αυτοδιοίκησης. Ενισχύεται το ecomobility με ανάλογες υποδομές στις πόλεις, ώστε να παρέχεται η απαιτούμενη ασφάλεια; Προωθούνται πολιτικές που υποστηρίζουν το πράσινο; (αναφέραμε την περίπτωση των Στρατοπέδων στα Γιαννιτσά και θεωρώ θα υπάρχουν ανάλογα ζητήματα και σε άλλες πόλεις). Γίνονται ουσιαστικά αντιπλημμυρικά έργα για να προλάβουμε ή έστω να μετριάσουμε πλημμυρικά φαινόμενα; Γίνονται ουσιαστικοί έλεγχοι σε επιχειρήσεις για τη μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος και τη διαχείριση βιομηχανικών αποβλήτων;

16ος Στόχος: Ειρήνη, Δικαιοσύνη και Ισχυροί Θεσμοί

Στην ανάλυση του Στόχου αναφέρεται «Ανάμεσα στους θεσμούς τα μεγαλύτερα ποσοστά διαφθοράς εντοπίζονται στο δικαστικό σύστημα και στην αστυνομία. Η διαφθορά, η δωροδοκία, η κλοπή και φοροδιαφυγή κοστίζουν περίπου 1,26 τρισεκατομμύρια δολάρια για τις αναπτυσσόμενες χώρες ετησίως.». Μπορείς να μην σκεφτείς το έγκλημα στα Τέμπη; Τη συγκάλυψη που επιχειρείται;  Για ποια δικαιοσύνη μιλάμε στην Ελλάδα του 2025; Από όπου και να πιάσεις κάποια ζητήματα στην Ελλάδα… θα λερωθείς.

Όλα αυτά καλούνται να τα μελετήσουν τα παιδιά, να προβληματιστούν και να λειτουργήσουν ως  ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ. Εύγε! Ας  προσπαθήσουμε να ανοίξουμε τα μάτια των νέων, ώστε να γεννηθεί η οργή τους απέναντι σε όσους συντηρούν  αυτό το σάπιο σύστημα και ίσως καταφέρουμε τα παιδιά να υιοθετήσουν άλλη ΗΘΙΚΗ.
Το ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι πώς θα καταφέρουμε οι νέοι να ΜΗ μας μοιάσουν. Πώς θα αποκτήσουν ουσιαστική πολιτική συνείδηση με κριτική σκέψη και επεξεργασία των δεδομένων που συνθέτουν τη σύγχρονη κοινωνία; Πώς θα αποκτήσουν άλλες αξίες από αυτές που υιοθετήσαμε εμείς; Πώς θα αλλάξουν προτεραιότητες ζωής; Πώς θα πάψουν να στηρίζουν πολιτικά πρόσωπα με κίνητρο ρουσφετολογίας;  Πώς θα τινάξουν από πάνω τους τον επικερδή για τις επιχειρήσεις υπερκαταναλωτισμό; Πώς θα στραφούν προς τη φύση; Πώς θα διεκδικήσουν πίσω τη χαμένη εργασιακή αξιοπρέπεια; Πώς θα αναδείξουν τον άνθρωπο και τη ζωή πάνω από το κέρδος, όταν ζουν σε ένα κράτος που δίνει σε όλους τους τομείς το κακό παράδειγμα;

Με έρανο και στήριξη οικοτροφείων δεν πατάσσεται η φτώχεια, ούτε οι ανισότητες, ούτε η διαφθορά, ούτε καν υιοθετείται μία νοοτροπία καταπολέμησης της αιτίας του κακού.

Όταν νικήσουμε την υποκρισία και ο κρατικός μηχανισμός θα πρωτοστατεί στα ουσιώδη, με τα σχολεία να ακολουθούν το παράδειγμά του, τότε θα έχει νόημα να εκπονούμε δράσεις που δε θα εντάσσονται στον προγραμματισμό τελευταία στιγμή και δε θα συνοδεύονται από ένα σωρό γραφειοκρατίες για να δείξουμε ότι κάτι κάναμε.

* Παυλίδου Κάκια – ΠΕ86

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 10/03

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

afrikaniki-skoni
Αυξημένος κίνδυνος για την υγεία λόγω αφρικανικής σκόνης - Οδηγίες της Πνευμονολογικής Εταιρείας
Τι να προσέξετε όσο η αφρικανική σκόνη «σκεπάζει τη χώρα»
Αυξημένος κίνδυνος για την υγεία λόγω αφρικανικής σκόνης - Οδηγίες της Πνευμονολογικής Εταιρείας