katranidis
Ο καθηγητής Στέλιος Κατρανίδης σε μια συνέντευξη εφ' όλης της ύλης για τα Πανεπιστήμια, τα μη κρατικά, τα μεταπτυχιακά, τη σύνδεση με τις επιχειρήσεις και τους «λιμνάζοντες» φοιτητές

Στην αρνητική εμπειρία των ΑΕΙ από τον λεγόμενο «νόμο Κεραμέως» αναφέρεται ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας καθηγητής κ.Στέλιος Κατρανίδης, στη συνέντευξη που παραχώρησε στο alfavita.gr.

Oπως τονίζει ο πρύτανης, «θέλουμε να δούμε αλλαγές στον τρόπο διοίκησης των Πανεπιστημίων και στις διαδικασίες εκλογής των διοκητικών τους οργάνων. Η εμπειρία του τελευταίου Νόμου, ειδικά όσον αφορά τα θέματα διοίκησης των Πανεπιστημίων, είναι κατά κοινή ομολογία αρνητική»

Το ζήτημα των νέων αλλαγών του προβληματικού νόμου ( ο οποίος έχει ήδη υποστεί δεκάδες «βελτιώσεις» και διορθώσεις...) θα τεθεί μάλιστα στον υπουργό Παιδείας τον ερχόμενο Μάιο στην 108η Σύνοδο Πρυτάνεων, που θα διεξαχθεί υπό την Προεδρία του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και Προεδρεύοντα τον Καθηγητή Στυλιανό Κατρανίδη και των άλλων μελών του Προεδρείου της Συνόδου, της Πρυτάνεως του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, Καθηγήτριας Χριστίνας Κουλούρη και του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Καθηγητή Αθανάσιου Κατσή 

Ο κ. Κατρανίδης αναφέρεται ακόμα στο φλέγον ζήτημα των επικείμενων διαγραφών εκατοντάδων χιλιάδων φοιτητών που χαρακτηρίζονται «λιμνάζοντες», τονίζοντας ότι με τον τρόπο αυτόν δε θα λυθεί το πρόβλημα:

«Πιστεύουμε πως χρειάζεται μια διαφοροποιημένη προσέγγιση, όσον αφορά αυτήν την κατηγορία των φοιτητών μας. Να μην μιλάμε γενικά για λιμνάζοντες φοιτητές. Θεωρώ ορθότερο να κάνουμε την διάκριση ανάμεσα σε ενεργούς και μη ενεργούς φοιτητές. Γιατί δεν είναι το ίδιο ένας φοιτητής που είναι κοντά στο τέλος των σπουδών του, έστω και αν αυτό έχει παραταθεί, με έναν φοιτητή που χρωστά την πλειοψηφία των μαθημάτων του προγράμματος σπουδών ή/και έχει αρκετά χρόνια να προσέλθει στην εξέταση και ενός έστω μαθήματος. Αυτά είναι ζητήματα που η Πολιτεία πρέπει να δει πριν προχωρήσει στην εφαρμογή του νόμου», τονίζει.

Ο πρύτανης του δεύτερου αρχαιότερου πανεπιστημίου της Μακεδονίας μιλά ακόμα για την επόμενη Σύνοδο Πρυτάνεων, για τις προκλήσεις και τα προβλήματα του ιδρύματος, για τη φοιτητική μέριμνα, την χρηματοδότηση και την υποστελέχωση, για την «έκρηξη» των μεταπτυχιακών σπουδών στη χώρα.

Για τις αυξανόμενες συνεργασίες των ΑΕΙ με τις επιχειρήσεις,  τονίζει ότι «δεν θεωρούμε πως ο προσανατολισμός μας στις δράσεις αυτές «νοθεύουν» τον ακαδημαϊκό προσανατολισμό των Πανεπιστημίων και εν προκειμένω του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Το σύγχρονο Πανεπιστήμιο, πέρα από τον κλασικό του διττό προσανατολισμό στην προαγωγή της έρευνας και της διδασκαλίας, έχει σήμερα αναλάβει και τον ρόλο της ενίσχυσης των δυνατοτήτων επαγγελματικής αποκατάστασης των φοιτητών του, όσο και της περαιτέρω εξειδίκευσης των αποφοίτων του. Από αυτήν μας την δραστηριότητα κερδίζουν όλοι»

Τέλος, ο πρύτανης του ΠΑΜΑΚ, αναφερόμενος στην επικείμενη λειτουργία των μη κρατικών ΑΕΙ, θέτει ζήτημα ισότητας ανταγωνισμού: «Είμαστε υπέρ του ανταγωνισμού, αρκεί αυτός να μην είναι αθέμιτος. Ο ανταγωνισμός, όπως εξάλλου διδάσκουμε και τους φοιτητές μας, έχει κανόνες, απαιτεί διαφάνεια και όχι ιδιαίτερα αποκλίνοντα θεσμικά πλαίσια μεταξύ Δημοσίων και Ιδιωτικών Πανεπιστημίων. Δεν μπορεί το Δημόσιο Πανεπιστήμιο να αντιμετωπίζει ένα σωρό γραφειοκρατικούς περιορισμούς, τόσο στην καθημερινή του λειτουργία όσον και στις δυνατότητες αναπτυξής του και το Ιδιωτικό να λειτουργεί εν πολλοίς κάτω από το νομικό πλαίσιο μιας άλλης χώρας και με την ευελιξία της ιδιωτικής επιχείρησης», σημειώνει χαρακτηριστικά.

Ολη η συνέντευξη του Στέλιου Κατρανίδη στο alfavita.gr

-Ποιες είναι οι κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζει το ίδρυμα στην τρέχουσα ακαδημαϊκή συγκυρία; Το ΠΑΜΑΚ είναι το δεύτερο αρχαιότερο ίδρυμα της Μακεδονίας και φιλοξενεί φοιτητές από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό. Ποιες είναι οι δράσεις σας για την ενίσχυση της διεθνούς παρουσίας

Το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας είναι το δεύτερο αρχαιότερο Πανεπιστημιακό ίδρυμα της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας. Βασική μας επιδίωξη είναι η διάκρισή του στον ελληνικό, αλλά και τον διεθνή χώρο, μέσω της συνεχούς βελτίωσης της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχουμε (έρευνα, διδασκαλία, συνεχιζόμενη εκπαίδευση, πολιτισμός). Οι επαναλαμβανόμενες διακρίσεις μας στις κατατάξεις της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) και μάλιστα η πρώτη θέση όσον αφορά την ποιότητα του πανεπιστημιακού περιβάλλοντος μεταξύ όλων των Ελληνικών ΑΕΙ, είναι μια πολύ σημαντική αναγνώριση των προσπαθειών μας. Το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας είναι ένα ίδρυμα μεσαίου μεγέθους για τα ελληνικά δεδομένα, με κύρια κατεύθυνση στις Οικονομικές και Κοινωνικές Επιστήμες, όπως και τις Επιστήμες της Πληροφορίας. Ταυτόχρονα έχουμε ένα εξαιρετικό Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης με σημαντική προσφορά στην πολιτιστική ανάπτυξη της πόλης και της χώρας ευρύτερα. Τα Τμήματά μας, συγκρινόμενα με άλλα πανεπιστημιακά Τμήματα ομοειδών γνωστικών αντικειμένων, ξεχωρίζουν για την καλή οργάνωση και την ποιότητα των σπουδών που παρέχουν, καθώς και για την ποιότητα της έρευνας του ερευνητικού και διδακτικού τους προσωπικού. Επιπρόσθετα, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα μεταπτυχιακά μας προγράμματα, επιδιώκουμε την αποτελεσματικότερη σύνδεσή μας με την επιχειρηματική πραγματικότητα της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής, επιδιώκοντας να δίνουμε λύσεις στα οικονομικά και τα κοινωνικά της προβλήματα.

-Ένα θέμα που απασχολεί έντονα την ακαδημαϊκή κοινότητα είναι η χρηματοδότηση της έρευνας και των υποδομών, αλλά και η υποστελέχωση σε διδακτικό και διοικητικό προσωπικό. Επίσης τα προβλήματα φοιτητικής μέριμνας, όπως σίτιση, στέγαση, μεταφορές. Σε ποια κατάσταση βρίσκεται σήμερα το ΠΑΜΑΚ σχετικά με αυτά, και ποιες είναι οι ενέργειές σας για την εξασφάλιση καλύτερων χρηματοδοτήσεων και πόρων για το πανεπιστήμιο και τους φοιτητές του;

Έχοντας περάσει τα δύσκολα χρόνια της κρίσης παραμένοντας όρθιοι, και μάλιστα βελτιώνοντας την ποιότητα της δουλειάς μας, εξακολουθούμε να αντιμετωπίζουμε σοβαρά προβλήματα υποστελέχωσης σε διδακτικό-ερευνητικό, αλλά και διοικητικό προσωπικό. Σήμερα, στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας αναλογούν 43 ενεργοί φοιτητές ανά μέλος ΔΕΠ, έναντι 35 του εθνικού μέσου όρου. Φέτος, για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες, είχαμε μια σοβαρή ενίσχυση σε διδακτικό-ερευνητικό προσωπικό. Δυστυχώς δεν έχει συμβεί το ίδιο και με το διοικητικό προσωπικό. Με τον ίδιο αριθμό υπαλλήλων και χωρίς προσλήψεις νέου διοικητικού προσωπικού εδώ και πολλά πολλά χρόνια, προσπαθούμε να καλύπτουμε τις συνεχώς δημιουργούμενες νέες ανάγκες, όπως αυτές προκύπτουν από τις επαναλαμβανόμενες αλλαγές στα οργανογράμματα των Πανεπιστημίων, με συνεχείς μετακινήσεις προσωπικού από την μια υπηρεσία στην άλλη.

Όσον αφορά τα θέματα της φοιτητικής μέριμνας, χρειάζονται γενναίες προσπάθειες βελτίωσης και ριζικές αλλαγές. Η κατάσταση στους τομείς αυτούς παρουσιάζει πλήθος προβλημάτων και μεγάλες αδυναμίες, κάτι που αφορά στο σύνολο των Ελληνικών Πανεπιστημίων. Στο δικό μας Πανεπιστήμιο ειδικότερα, εφαρμόζοντας κατά γράμμα τους νόμους της Πολιτείας, σιτίζεται δωρεάν λιγότερο από το μισό των δικαιούχων φοιτητών. Η πολιτική φοιτητικής στέγης εξαντλείται στην παροχή δωρεάν στέγασης σε μόλις 200 φοιτητές στην φοιτητική εστία στην Καλαμαριά, σε συνθήκες χρήζουσες άμεσης και ριζικής βελτίωσης. Έχουμε επανειλημμένα ζητήσει αύξηση των κονδυλίων για σίτιση και πλήρη ανακαίνιση της φοιτητικής μας εστίας, αλλά μέχρι στιγμής οι εκκλήσεις μας δεν έχουν τύχει ανταπόκρισης από την πολιτική ηγεσία.

-Η συνεργασία με επιχειρήσεις είναι σημαντική για τη διασύνδεση των αποφοίτων με την αγορά εργασίας, αλλά ταυτόχρονα και «δίκοπο μαχαίρι». Πώς ενισχύετε τη σύνδεση του πανεπιστημίου με τον επιχειρηματικό κόσμο χωρίς να απωλέσει το χαρακτήρα του δημόσιου ιδρύματος ανώτατης εκπαίδευσης και να μετατραπεί το ίδιο σε «φυτώριο» επιχείρησης;

Την συνεργασία μας με τις επιχειρήσεις την πετυχαίνουμε, μέσω του Γραφείου Διασύνδεσης, του Γραφείου Σταδιοδρομίας, των μεταπτυχιακών μας προγραμμάτων και ποικίλων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, στο πλαίσιο της διά βίου εκπαίδευσης.

Ειδικότερα: Μέσω του γραφείου Πρακτικής Άσκησης πετυχαίνουμε την πρώτη επαφή των φοιτητών μας με τις επιχειρήσεις και την αγορά εργασίας. Πολύ σημαντικό είναι το κομμάτι της πρακτικής άσκησης. Οι θέσεις που προσφέρει το Πανεπιστήμιό μας καλύπτονται πλήρως και σε ποσοστό 70% οι ασκούμενοι παραμένουν και απασχολούνται στις επιχειρήσεις όπου κάνουν την πρακτική τους.

Σημαντικός είναι ο ρόλος που επιτελεί το Γραφείο Διασύνδεσης. Το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024 υλοποιήθηκαν οι Ημέρες Καριέρας, στις οποίες τελειόφοιτοι και απόφοιτοι είχαν την δυνατότητα να μιλήσουν με στελέχη δεκάδων επιχειρήσεων και να περάσουν από συνέντευξη με σκοπό την εύρεση εργασίας. Φιλοξενήσαμε 70 επιχειρήσεις, ενώ ενδιαφέρον συμμετοχής είχαν εκδηλώσει πολύ περισσότερες. Συμμετείχαν 242 φοτητές μας, κάτι το οποίο δείχνει το έμπρακτο ενδιαφέρον τους για τον θεσμό αυτό.

Επίσης, έχουμε συνάψει μνημόνια συνεργασίας με κορυφαίες εταιρίες όπως η Pfizer, η Deloitte, η Εrnst & Υoung κ.α. και προσκαλούμε στελέχη των εταιριών αυτών για να κάνουν διαλέξεις στους φοιτητές μας. Ιδιαίτερα στα μεταπτυχιακά μας προγράμματα, δίνουμε διπλωματικές, σε συνεργασία με τις εταιρίες αυτές σε θέματα που τους ενδιαφέρουν. Σχεδιάζουμε από κοινού μαθήματα με τους εκπροσώπους τους, ώστε να είναι προσαρμοσμένα σε σύγχρονα θέματα που τις ενδιαφέρουν.

Ιδιαίτερης αναφοράς αξίζει η δημιουργία του πρώτου επαγγελματικού μας μεταπτυχιακού προγράμματος. Πιο συγκεκριμένα, σε συνεργασία με την Deloitte Ελλάδος έχουμε προχωρήσει στην δημιουργία του πρώτου για τη Θεσσαλονίκη καινοτόμου Επαγγελματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών, με τίτλο «Ανάπτυξη Επιχειρησιακών Συστημάτων Λογισμικού» (MSc in Enterprise Software Systems Development). Στόχος του προγράμματος είναι η επανειδίκευση και ανακατεύθυνση σπουδών πτυχιούχων άλλων ειδικοτήτων -εκτός της Πληροφορικής- ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις σύγχρονες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας. Σημειωτέον ότι όσον αφορά τον κλάδο της Πληροφορικής, έχουν και από μελέτες διαπιστωθεί σημαντικά ελλείμματα στην αγορά εργασίας.

Τέλος, με στόχο την επανεκπαίδευση αποφοίτων αλλά και εργαζομένων που έχουν ήδη πραγματοποιήσει τα πρώτα επαγγελματικά τους βήματα, αναλαμβάνουμε μέσω του Κέντρου Διά Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) σημαντικές πρωτοβουλίες επιμόρφωσης και επανεκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, προσφέρουμε προγράμματα κατάρτισης στελεχών επιχειρήσεων (για παράδειγμα σε συνεργασία με την «My Market»), όπως και προγράμματα με χρηματοδότηση από εταιρίες (όπως με την «Accenture»), για εκπαίδευση τρίτων, με σκοπό μετά την αποφοίτησή τους να προσληφθούν από την εταιρία-χρηματοδότη του προγράμματος.

Για να ολοκληρώσω την απάντηση στην ερώτησή σας, δεν θεωρούμε πως ο προσανατολισμός μας στις δράσεις αυτές «νοθεύουν» τον ακαδημαϊκό προσανατολισμό των Πανεπιστημίων και εν προκειμένω του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Το σύγχρονο Πανεπιστήμιο, πέρα από τον κλασικό του διττό προσανατολισμό στην προαγωγή της έρευνας και της διδασκαλίας, έχει σήμερα αναλάβει και τον ρόλο της ενίσχυσης των δυνατοτήτων επαγγελματικής αποκατάστασης των φοιτητών του, όσο και της περαιτέρω εξειδίκευσης των αποφοίτων του. Από αυτήν μας την δραστηριότητα κερδίζουν όλοι. Πρώτα απ’ όλους οι φοιτητές μας, αλλά και τα προγράμματα σπουδών μας, γιατί μέσω αυτής της συνεργασίας εκσυγχρονίζονται. Επιπλέον όμως και οι επιχειρήσεις, γιατί βρίσκουν τα κατάλληλα στελέχη, αλλά και η τοπική οικονομία και η χώρα γενικότερα, γιατί οι δράσεις μας αυτές συμβάλλουν στην μείωση της ανεργίας και την οικονομική ανάπτυξη. Ταυτόχρονα, με πολλές από αυτές τις ενέργειές μας αντλούμε πόρους για το Πανεπιστήμιο, τους οποίους αξιοποιούμε στην ενίσχυση και των παραδοσιακών «αμιγώς» ακαδημαϊκών δραστηριοτήτων μας.

Η πραγματοποίηση έρευνας εξακολουθεί να είναι το κύριο χαρακτηριστικό που διαφοροποιεί το Πανεπιστήμιο από όλες τις άλλες βαθμίδες της μη υποχρεωτικής εκπαίδευσης και αυτό αποτελεί την πρώτιστη επιδίωξή μας. Για τον σκοπό αυτό πέραν των διαθέσιμων κρατικών πόρων διαθέτουμε -στο μέτρο του δυνατού- και δικούς μας ιδιωτικής προέλευσης πόρους. Τους αντλούμε από την αγορά και την κοινωνία, τόσο για την ενίσχυση της βασικής έρευνας, όσο και την ποιοτική αναβάθμιση της διδασκαλίας. Η ποιοτική διδασκαλία στα προπτυχιακά αλλά και στα μεταπτυχιακά μας προγράμματα αποτελεί επίσης βασική μας προτεραιότητα. Για αυτό το σκοπό έχουμε εισαγάγει -και μάλιστα από τα πολύ πρώτα Ελληνικά Πανεπιστήμια- μεθόδους αξιολόγησης του διδακτικού έργου. Ταυτόχρονα, προσπαθούμε να αποκτούμε τις πλέον κατάλληλες υποδομές και εξοπλισμούς, που διευκολύνουν στην πραγματοποίηση διδασκαλίας υψηλού επιπέδου. Το κύριο πρόβλημά μας στον τομέα αυτό είναι οι περιορισμοί σε κτιριακές υποδομές και προσωπικό, που σε συνδυασμό με τους εξαιρετικά μεγάλους αριθμούς εισαγομένων φοιτητών, δυσχεραίνουν την επίτευξη του διδακτικού αποτελέσματος που πραγματικά επιθυμούμε.

-Τον ερχόμενο Μάιο θα υποδεχθείτε τον υπουργό Παιδείας για την 108η Σύνοδο Πρυτάνεων. Ποια είναι τα βασικά θέματα που θα απασχολήσουν τη Σύνοδιο και τι θα ζητήσετε από τον κ.Πιερρακάκη;

Θα θέσουμε για μια ακόμα φορά το θέμα της ενίσχυσης των ανθρώπινων αλλά και των υλικών υποδομών της Πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στην χώρα μας. Η υποχρηματοδότηση και οι ελλείψεις στο προσωπικό είναι πάγια προβλήματά μας. Ταυτόχρονα, επιθυμούμε να συζητήσουμε τις απαραίτητες αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο και τον περιορισμό της γραφειοκρατίας. Έχουμε ήδη καταθέσει ως Πανεπιστήμια βελτιωτικές προτάσεις σε πολλά σημεία του ισχύοντος θεσμικου πλαισίου. Επίσης, θέλουμε να δούμε αλλαγές στον τρόπο διοίκησης των Πανεπιστημίων και στις διαδικασίες εκλογής των διοκητικών τους οργάνων. Η εμπειρία του τελευταίου Νόμου, ειδικά όσον αφορά τα θέματα διοίκησης των Πανεπιστημίων, είναι κατά κοινή ομολογία αρνητική.

-Τον Σεπτέμβριο 2025 αναμένουμε την έναρξη λειτουργίας των πρώτων μη κρατικών πανεπιστημίων. Θα προκύψουν προβλήματα σε ορισμένα δημόσια ΑΕΙ αν λειτουργήσουν μη κρατικά; Ποια είναι η γενική εκτίμησή σας για το ζήτημα;

Δεν είμαστε a priori κατά της ύπαρξης ιδιωτικών Πανεπιστημίων και στην χώρα μας. Είμαστε υπέρ του ανταγωνισμού, αρκεί αυτός να μην είναι αθέμιτος. Ο ανταγωνισμός, όπως εξάλλου διδάσκουμε και τους φοιτητές μας, έχει κανόνες, απαιτεί διαφάνεια και όχι ιδιαίτερα αποκλίνοντα θεσμικά πλαίσια μεταξύ Δημοσίων και Ιδιωτικών Πανεπιστημίων. Δεν μπορεί το Δημόσιο Πανεπιστήμιο να αντιμετωπίζει ένα σωρό γραφειοκρατικούς περιορισμούς, τόσο στην καθημερινή του λειτουργία όσον και στις δυνατότητες αναπτυξής του και το Ιδιωτικό να λειτουργεί εν πολλοίς κάτω από το νομικό πλαίσιο μιας άλλης χώρας και με την ευελιξία της ιδιωτικής επιχείρησης. Δεν υποστηρίζουμε φυσικά να λειτουργήσουν και τα όποια Ιδιωτικά Πανεπιστήμια έλθουν στην χώρα κάτω από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του Ελληνικού Δημοσίου, αλλά αντιθέτως απαιτούμε μείωση της γραφειοκρατίας, των πολιτικών παρεμβάσεων και πραγματικό αυτοδιοίκητο για το Ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο. Κάτω από αυτές τις προϋποθέσεις, προφανώς και δεν έχουμε τίποτα να φοβηθούμε από την έλευση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων.

-Τα τελευταία χρόνια έχουν διογκωθεί τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών. Θεωρείται πλέον ένα είδος «τεταρτοβάθμιας» εκπαίδευσης, με πάρα πολλά προγράμματα και μάλιστα -εκτός εξαιρέσεων- με υψηλά δίδακτρα. Είναι πράγματι αναγκαία τόσο πολλά; Πως χιρίζεται το θέμα αυτο το ΠΑΜΑΚ;

Πράγματι ο αριθμός των μεταπτυχιακών προγραμμάτων την χώρα μας αυξάνει ραγδαία. Τα αίτια για την διαμόρφωση μιας μάλλον στρεβλούς πραγματικότητας (σήμερα στην χώρα έχουμε περίπου 430 Πανεπιστημιακά Τμήματα και σχεδόν 1.500 Μεταπτυχιακά Προγράμματα) είναι πολλά. Τα πολύ μεγάλα σε αριθμό μελών ΔΕΠ Τμήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη -σε ορισμένα γνωστικά αντικείμενα- και οι χαμηλές αμοιβές των πανεπιστημιακών δασκάλων που οδηγούν σε άλλες μορφές προσπορισμού εισοδήματος, αποτελούν τους κύριους λόγους. Επιπροσθέτως, η δυνατότητα για μερικώς ή πλήρως εξ αποστάσεως διδασκαλία, δρα ενισχυτικά σε αυτήν την κατεύθυνση. Προσωπικά έχω αρκετές επιφυλάξεις για αυτήν την εξέλιξη. Το ζητούμενο είναι κατά πόσον θέλουμε, Πανεπιστήμια, Πολιτεία, Αγορά και Κοινωνία ποιοτικά προγράμματα ή απλώς την κατοχή και στην ουσία την επιπρόσθετη μοριοδότηση που προσφέρει ένας ακόμα πανεπιστημιακός τίτλος.

-Επίσης το 2025 σύμφωνα με πρόσφατο νόμο θα πρέπει να γίνουν διαγραφές λιμναζόντων φοιτητών. Υπάρχουν όμως πάρα πολλές αντιδράσεις, όχι μόνο από φοιτητές αλλά και από πανεπιστημιακούς, συγκλήτους, παρατάξεις. Θα προχωρήσετε; Για όλους; Πόσοι υπολογίζονται οι λιμνάζοντες στο ΠΑΜΑΚ;

Η Πολιτεία έχει πράγματι αποφασίσει να προχωρήσει σε διαγραφές φοιτητών που έχουν υπέρμετρα παρατείνει την διάρκεια των σπουδών τους. Δεν θεωρώ, ωστόσο, ότι οι διαγραφές θα λύσουν το πρόβλημα της λιμνάζουσας φοίτησης. Αντιθέτως, θεωρώ ότι τα αίτια είναι πολύ βαθύτερα. Ξεκινούν από το ανορθολογικό σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια. Στη συνέχεια, οι πολύ μεγάλοι αριθμοί εισακτέων και τα πολύ μεγάλα ακροατήρια στα μαθήματα εμποδίζουν την ανάπτυξη της στενής σχέσης που απαιτείται ανάμεσα σε διδάσκοντα και διδασκόμενο. Η αδυναμία ανάπτυξης αυτής της σχέσης αλλά και διαδικασιών μάθησης σε μικρές ομάδες, «διώχνουν» τους φοιτητές από τις αίθουσες διδασκαλίας. Πολλές φορές τα πανεπιστημικά μας προγράμματα διδασκαλίας είναι φορτωμένα με περιττές ή/και εξαιρετικά εξειδικευμένες γνώσεις και ιδιαίτερο βαθμό δυσκολίας. Όλα αυτά απογοητεύουν τους φοιτητές και οδηγούν πολλούς σε μια χαλαρή σχέση με τις σπουδές τους. Ειδικά μάλιστα αν συντρέχουν και λόγοι που τους οδηγούν σε παράλληλη με τις σπουδές τους εργασία, τότε τα πράγματα γίνονται δυσκολότερα.

Όσον αφορά το άμεσο ζητημα των διαγραφών, όπως αυτό έχει πλέον τεθεί από την Πολιτεία, πιστεύουμε πως χρειάζεται μια διαφοροποιημένη προσέγγιση, όσον αφορά αυτήν την κατηγορία των φοιτητών μας. Να μην μιλάμε γενικά για λιμνάζοντες φοιτητές. Θεωρώ ορθότερο να κάνουμε την διάκριση ανάμεσα σε ενεργούς και μη ενεργούς φοιτητές. Γιατί δεν είναι το ίδιο ένας φοιτητής που είναι κοντά στο τέλος των σπουδών του, έστω και αν αυτό έχει παραταθεί, με έναν φοιτητή που χρωστά την πλειοψηφία των μαθημάτων του προγράμματος σπουδών ή/και έχει αρκετά χρόνια να προσέλθει στην εξέταση και ενός έστω μαθήματος. Αυτά είναι ζητήματα που η Πολιτεία πρέπει να δει πριν προχωρήσει στην εφαρμογή του νόμου. Εξάλλου, αυτή είναι και η θέση της ολότητας των Πρυτάνεων των Ελληνικών Πανεπιστημίων.

Όσον αφορά το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, έχουμε τον υψηλότερο στην χώρα κατ’ έτος αριθμό αποφοιτούντων φοιτητών σε σχέση με τον αριθμό των νεοεισερχομένων, κάτι το οποίο καταδεικνύει ότι έχουμε περιορίσει σημαντικά το πρόβλημα της παρατεταμένης διάρκειας σπουδών. Σήμερα, σε ένα σύνολο περίπου 14.700 προπτυχιακών φοιτητών, έχουμε περίπου 3.300 φοιτητές τους οποίους αφορά η εφαρμογή του νόμου περί διαγραφών, κληρονομιά κατά κύριο λόγο περασμένων δεκαετιών.

 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Νηπιαγωγείο - Παιδικός Σταθμός
Σοκ στην Κύπρο: Νηπιαγωγός απείλησε 2χρονο ότι θα το πετάξει από το παράθυρο (Βίντεο)
Ο πατέρας του παιδιού κατήγγειλε το περιστατικό σε αστυνομικό τμήμα της Λευκωσίας
Σοκ στην Κύπρο: Νηπιαγωγός απείλησε 2χρονο ότι θα το πετάξει από το παράθυρο (Βίντεο)
τροχαίο
Τροχαίο στον Βόλο: Πέθανε ο πατέρας του 31χρονου όταν άκουσε για τον θάνατο του παιδιού του
Η μητέρα του 31χρονου, που πληροφορήθηκε τον θάνατο των δύο νέων, κατέρρευσε και νοσηλεύεται σε σοβαρή κατάσταση στο νοσοκομείο
Τροχαίο στον Βόλο: Πέθανε ο πατέρας του 31χρονου όταν άκουσε για τον θάνατο του παιδιού του