Με βάση την πολιτική ατζέντα που παρουσίασε σε πρόσφατο υπουργικό συμβούλιο ο πρώην υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, εντείνεται η προσπάθεια αποκέντρωσης και ενίσχυσης της «διοικητικής αυτονομίας» των σχολικών μονάδων.
Οι νέες αρμοδιότητες που προβλέπονται για τους/τις διευθυντές/ντριες είναι χαρακτηριστικές:
Δυνατότητα επιλογής Υποδιευθυντή.
Πρωτοβουλία για κατά προτεραιότητα αξιολόγηση εκπαιδευτικών.
Κατάρτιση του Εβδομαδιαίου Ωρολογίου Προγράμματος με έγκριση Συμβούλου και Επόπτη Ποιότητας.
Αυτές οι αλλαγές συνεχίζουν την πορεία που χάραξε ο Ν. 4823/2021 και φέρνουν την ελληνική εκπαιδευτική διοίκηση πιο κοντά στα πρότυπα του new public management.
Από το Δημόσιο Σχολείο στο «Διοικούμενο» Σχολείο
Η αυτονομία των σχολικών μονάδων δεν είναι νέα ιδέα. Εφαρμόστηκε ήδη σε χώρες όπως η Βρετανία, η Σουηδία και η Αυστραλία, με σκοπό τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας. Όμως τα αποτελέσματα είναι εξόχως προβληματικά για τους εκπαιδευτικούς :
Χώρα | Μοντέλο | Προβλήματα | |
---|---|---|---|
Βρετανία | Academies | Ενίσχυση κοινωνικών ανισοτήτων | |
Σουηδία | Ελεύθερη αγορά | Εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης | |
Αυστραλία | Αποκέντρωση | Διοικητικό βάρος στους εκπαιδευτικούς |
Ο διευθυντής ως «εκτελεστικός φορέας αποδοτικότητας»
Στην Ελλάδα, εάν ο σχεδιασμός του υπουργείου Παιδείας προχωρήσει η νέα εικόνα του διευθυντή μοιάζει με διευθύνοντα σύμβουλο σχολικής μονάδας. Το πρότυπο αυτό εμπνέεται από το μάνατζμεντ επιχειρήσεων:
Έλεγχος επί του προσωπικού
Διαχείριση πόρων
Ανάληψη ευθυνών για «σχολική επίδοση»
Ανταγωνισμός μεταξύ σχολείων
Τι είναι το New Public Management (NPM);
Το NPM είναι διοικητικό μοντέλο που εφαρμόστηκε αρχικά στον δημόσιο τομέα της Μ. Βρετανίας και βασίζεται σε λογικές της αγοράς: αξιολόγηση με βάση την απόδοση, αποκέντρωση, διαφάνεια, ανταγωνισμός και αυξημένη λογοδοσία.
Η φωνή της εκπαιδευτικής κοινότητας
Εκπαιδευτικοί και σωματεία εκφράζουν βαθιές ανησυχίες:
Υποβάθμιση του ρόλου του Συλλόγου Διδασκόντων.
Ατομικοποίηση της σχέσης εκπαιδευτικού-διοίκησης.
Αύξηση διοικητικών υποχρεώσεων σε βάρος του παιδαγωγικού έργου.
Κίνδυνος πελατειακών σχέσεων με βάση «καλές επιδόσεις».
Χαρακτηριστικός είναι ο όρος που χρησιμοποιούν:
«Διευθυντής-Δερβέναγας»: Υπερεξουσίες, αξιολογητής, πειθαρχικός και manager ταυτόχρονα.
Ποιες είναι οι συνέπειες για τους εκπαιδευτικούς;
Έρευνες έχουν δείξει ότι:
Η αξιολόγηση απόδοσης αυξάνει το εργασιακό άγχος.
Η απώλεια συλλογικότητας μειώνει το ηθικό.
Σύμφωνα με μελέτες (Day et al., 2007), σε περιβάλλοντα υψηλής επιτήρησης, οι εκπαιδευτικοί νιώθουν λιγότερη επαγγελματική αυτονομία και αυξημένο κίνδυνο burnout.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ τον Ιούνιο: Ανακοινώθηκε ΕΠΙΣΗΜΑ η ύλη!
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 28/03
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ