Σε μια περίοδο αυξημένων οικονομικών πιέσεων και διογκούμενου κόστους διαβίωσης, η πρόσφατη ανακοίνωση για τη μισθολογική ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων αντιμετωπίστηκε με θετικά αντανακλαστικά από την κοινή γνώμη, ως έμπρακτη αναγνώριση του έργου τους. Ωστόσο, το ερώτημα που προβάλλει επιτακτικά είναι, τι γίνεται με τους εκπαιδευτικούς;
Με κοινή ανακοίνωσή τους, τρεις πανελλαδικοί σύλλογοι αναπληρωτών εκπαιδευτικών, ο Σ.Α.Κ.Ε.Α., ο Π.ΕΝ.Α.Φ.Α. και ο Σ.Α.Φ., υπογραμμίζουν την ανάγκη άμεσης αναπροσαρμογής των μισθών στον κλάδο της εκπαίδευσης. Όπως σημειώνουν, οι σημερινοί μισθοί των Ελλήνων εκπαιδευτικών «δεν ανταποκρίνονται στις σύγχρονες συνθήκες διαβίωσης», με αποτέλεσμα πολλοί να δυσκολεύονται σοβαρά να ανταποκριθούν στις βασικές ανάγκες, ιδίως όταν υπηρετούν μακριά από τον τόπο κατοικίας τους ή σε νησιωτικές περιοχές.
Η ανακοίνωση κάνει λόγο για «κρίσιμο ρόλο» των εκπαιδευτικών στη διαμόρφωση του μέλλοντος της χώρας, με ευθύνες που υπερβαίνουν την τάξη: διοικητικά καθήκοντα, διαρκείς εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, ανάγκη επιμόρφωσης και τεράστια ψυχική επένδυση στην καθημερινότητα του σχολείου. Παρ’ όλα αυτά, οι αποδοχές τους παραμένουν καθηλωμένες.
Η σύγκριση με τα ευρωπαϊκά δεδομένα είναι αποκαλυπτική. Σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Ευρυδίκη» (2022/23), οι αρχικοί ετήσιοι μισθοί νεοδιόριστων εκπαιδευτικών στην Ελλάδα κυμαίνονται μεταξύ 12.000 και 16.000 ευρώ. Αντίστοιχα, στο Λουξεμβούργο ξεπερνούν τα 84.000 ευρώ, ενώ ακόμα και σε χώρες με χαμηλότερο κόστος ζωής, όπως η Κύπρος, ο αρχικός μισθός ξεκινά από τις 23.885 ευρώ. Στην Ελλάδα, ο μέγιστος μισθός φτάνει μόλις τις 24.938 ευρώ — σχεδόν όσο ο αρχικός ενός διευθυντή σχολείου στην Κύπρο.
«Η ενίσχυση των αποδοχών των εκπαιδευτικών δεν αποτελεί απλώς πράξη δικαιοσύνης, αλλά επένδυση στο μέλλον», τονίζουν οι σύλλογοι, καλώντας την Πολιτεία να πάψει να αντιμετωπίζει την εκπαιδευτική κοινότητα ως δεύτερης κατηγορίας δημόσιους υπαλλήλους. Ζητούν άμεση και οριζόντια αύξηση μισθών, τόσο για μόνιμους όσο και για αναπληρωτές, προκειμένου «κανένας εκπαιδευτικός να μη χρειάζεται να εγκαταλείψει το λειτούργημά του λόγω οικονομικής ασφυξίας».
Η Παιδεία, λένε, δεν μπορεί να συνεχίσει να ζητά τα πάντα δίχως να δίνει τα απολύτως απαραίτητα. Και οι αριθμοί πλέον δεν αφήνουν περιθώρια εφησυχασμού.
Η ανακοίνωση
ΔΙΑΣΥΛΛΟΓΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Θέμα: Ανάγκη Αναπροσαρμογής των Μισθών των Εκπαιδευτικών
Η πρόσφατη ανακοίνωση για την αύξηση των αποδοχών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων αποτελεί ένα θετικό βήμα αναγνώρισης του σημαντικού τους έργου και της προσφοράς τους στην κοινωνία. Σε μια περίοδο έντονων οικονομικών προκλήσεων και αυξημένου κόστους διαβίωσης, η Πολιτεία αναγνώρισε την ανάγκη στήριξης αυτών που υπηρετούν το δημόσιο συμφέρον.
Ωστόσο, η ίδια ανάγκη υφίσταται και για έναν άλλο καίριο πυλώνα της κοινωνίας: τους εκπαιδευτικούς. Πρόκειται για τους ανθρώπους που διαμορφώνουν τις επόμενες γενιές, που μεταδίδουν γνώσεις και αξίες, προετοιμάζοντας τους αυριανούς πολίτες της χώρας. Ο ρόλος τους είναι καθοριστικός για την ανάπτυξη και την ευημερία της κοινωνίας, καθώς μέσω της εκπαίδευσης χτίζονται οι βάσεις της προόδου, της
κοινωνικής συνοχής και της καινοτομίας.
Παρά το κρίσιμο έργο που επιτελούν, οι μισθοί των εκπαιδευτικών παραμένουν σε επίπεδα που δεν ανταποκρίνονται στις σύγχρονες συνθήκες διαβίωσης. Τα τελευταία χρόνια, το κόστος ζωής έχει αυξηθεί δραματικά, καθιστώντας ολοένα και δυσκολότερη την οικονομική επιβίωση πολλών εκπαιδευτικών, ειδικά όσων εργάζονται μακριά από τον τόπο διαμονής τους ή σε περιοχές με υψηλό κόστος στέγασης χωρίς να έχουν τη δυνατότητα επιλογής. Το υψηλό κόστος στέγασης και διαβίωσης, ιδιαίτερα στις νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές, καθιστά ακόμα δυσκολότερη την επιβίωσή τους με τους σημερινούς μισθούς.
Πέρα από τη γεωγραφική κινητικότητα, οι εκπαιδευτικοί έχουν αναλάβει ένα πλήθος επιπλέον ευθυνών: εκτός από τη διδασκαλία, επιφορτίζονται με διοικητικά καθήκοντα, την προσαρμογή σε διαρκώς μεταβαλλόμενες εκπαιδευτικές πολιτικές, καθώς και την ανάγκη συνεχούς επιμόρφωσης. Παρόλα αυτά, οι μισθοί τους παραμένουν καθηλωμένοι σε χαμηλά επίπεδα, μη ανταποκρινόμενοι στις σύγχρονες
οικονομικές απαιτήσεις.
Παρά το κρίσιμο έργο που επιτελούν, οι μισθοί των Ελλήνων εκπαιδευτικών παραμένουν σε επίπεδα που δεν ανταποκρίνονται τους σύγχρονες συνθήκες διαβίωσης. Σύμφωνα με στοιχεία του προγράμματος «Ευρυδίκη» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 2022/23, οι ετήσιες ακαθάριστες αποδοχές για νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς κυμαίνονται σημαντικά μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στο
Λουξεμβούργο, οι εκπαιδευτικοί λαμβάνουν 84.589 ευρώ, στη Γερμανία 62.322 ευρώ, στην Ολλανδία 35.000-40.000 ευρώ, στην Αυστρία 35.000-42.000 ευρώ και στο Βέλγιο 30.000-40.000 ευρώ. Αντίθετα, στην Ελλάδα, οι αρχικοί μισθοί των εκπαιδευτικών κυμαίνονται μεταξύ 12.000 και 16.000 ευρώ, αναδεικνύοντας τη χαοτική διαφορά και την ανάγκη για άμεση αναπροσαρμογή των αποδοχών τους.
Επιπλέον, σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία και η Γαλλία, οι εκπαιδευτικοί λαμβάνουν επιπλέον αποδοχές, όπως 13ο και 14ο μισθό, ως αναγνώριση της προσφοράς τους και για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών διαβίωσης. Αντίθετα, στην Ελλάδα, οι εκπαιδευτικοί δεν λαμβάνουν τέτοιες πρόσθετες αποδοχές, γεγονός που επιτείνει την οικονομική τους πίεση. Αντίστοιχα στη Κύπρο: Μέση
Εκπαίδευση: Ο αρχικός ετήσιος μισθός ανέρχεται σε 23.885€, με τον μέγιστο να αγγίζει τις 58.107€. Για τους διευθυντές σχολείων, οι αποδοχές είναι υψηλότερες, με ετήσιους μισθούς που κυμαίνονται από 48.724€ έως 71.359€. Συγκριτικά, στην Ελλάδα, οι ετήσιες ακαθάριστες αποδοχές των εκπαιδευτικών είναι σημαντικά χαμηλότερες, με τον αρχικό μισθό να ανέρχεται περίπου σε 13.104€ και τον μέγιστο σε 24.938€.
Η ενίσχυση των αποδοχών των εκπαιδευτικών δεν αποτελεί απλώς μια πράξη δικαιοσύνης, αλλά μια επένδυση στο μέλλον. Μια αξιοπρεπής αμοιβή όχι μόνο θα αναγνωρίσει έμπρακτα την προσφορά τους, αλλά και θα συμβάλει στην προσέλκυση και στη διατήρηση ικανών εκπαιδευτικών στο δημόσιο σχολείο, διασφαλίζοντας την ποιότητα της εκπαίδευσης που λαμβάνουν τα παιδιά μας. Είναι, επομένως, απαραίτητο
η Πολιτεία να προχωρήσει σε μια δίκαιη αναπροσαρμογή των μισθών, η οποία να αφορά τόσο τους μόνιμους όσο και τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. Οι αυξήσεις δεν μπορούν να είναι αποσπασματικές, αλλά οφείλουν να καλύπτουν το σύνολο των λειτουργών της εκπαίδευσης, διασφαλίζοντας ότι κανένας/καμία εκπαιδευτικός δεν θα αναγκάζεται να εγκαταλείψει το λειτούργημά του λόγω οικονομικών δυσχερειών.
Ζητούμε, λοιπόν, από την Πολιτεία να ακολουθήσει την ίδια λογική που υιοθετήθηκε για τους κρίσιμους τομείς του Δημοσίου και να προχωρήσει σε μια δίκαιη αναπροσαρμογή των μισθών των εκπαιδευτικών, λαμβάνοντας υπόψη τις πραγματικές συνθήκες που διαμορφώνονται σήμερα. Η εκπαίδευση είναι το θεμέλιο της προόδου κάθε κοινωνίας, και οι εκπαιδευτικοί αξίζουν την έμπρακτη στήριξη και αναγνώριση
που τους αναλογεί.
ΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ:
- Σ.Α.Κ.Ε.Α.- Σύλλογος Αναπληρωτών Καθηγητών Ειδικής Αγωγής.
- Π.ΕΝ.Α.Φ.Α- Πανελλήνια Ένωση Αναπληρωτών Φυσικής Αγωγής.
- Σ.Α.Φ.- Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/04
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ