ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Σε απάντηση του Δελτίου Τύπου που δημοσίευσε η ΠΟΣΕΕΠΕΑ με τίτλο ''Γιατί και ποιος καθυστερεί την έκδοση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας για το θέμα των ψυχολόγων?'' (http://poseepea.blogspot.gr/2013/07/blog-post_31.html 31.07.2013) έχουμε να αναφέρουμε τα ακόλουθα για τη σφαιρική ενημέρωση του κοινού:
Με βάση τον Νόμο και την ομόφωνη Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για τον τρόπο εφαρμογής του Νόμου εκδόθηκε πέρυσι το καλοκαίρι η με αριθμ. πρωτ. 91287/Γ6/07-08-2012 εγκύκλιος του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων με θέμα Πρόσκληση υποψηφίων για πρόσληψη αναπληρωτών για το σχολικό έτος 2012-2013.
Κατά της εγκυκλίου αυτής στράφηκαν ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας 24 ψυχολόγοι ανειδίκευτοι για το σχολικό πλαίσιο ή με μεταπτυχιακές ειδικεύσεις άσχετες με την ψυχολογία, οι οποίοι άσκησαν συγχρόνως α) αίτηση αναστολής εκτέλεσης της εγκυκλίου για πρόσληψη αναπληρωτών και β) αίτηση ακυρώσεως της εγκυκλίου, καθώς και της με αριθ. πρωτ. 91274/Γ6/07-08-2012 (ΦΕΚ2363/τ.β΄/24-8-2012) Απόφασης του Υπουργού Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α. για τα κριτήρια και την διαδικασία πρόσληψης, της αποδοχής από τον προηγούμενο Υπουργό της με αριθμό 458/2011 Γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους η οποία υπενθύμισε ότι «ο νομοθέτης προκειμένης πληρώσεως των θέσεων ψυχολόγων που προσλαμβάνονται στην Ειδική Αγωγή έδωσε ανέκαθεν έμφαση στην ειδική εκπαίδευση των ψυχολόγων που θα προσληφθούν ως εκπαιδευτικό προσωπικό».
Η Επιτροπή Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας απέρριψε την αίτηση αναστολής τους, διότι έκρινε ότι α) δεν συντρέχουν λόγοι χορήγησης αναστολής και β) «διότι οι προβαλλόμενοι λόγοι ακυρώσεως δεν παρίστανται προδήλως βάσιμοι».
Κατόπιν τούτου την 18.04.2013 εκδικάστηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας η εν λόγω αίτηση ακύρωσης των 24 ψυχολόγων και βρισκόμαστε σήμερα σε αναμονή έκδοσης της σχετικής απόφασης από το Δικαστήριο.
Επί της αίτησης αναστολής εκτέλεσης της εγκυκλίου, αλλά και της αίτησης ακυρώσεως που άσκησαν οι προαναφερόμενοι 24 ανειδίκευτοι ψυχολόγοι, οι οποίοι δεν διαθέτουν την ειδική κατάρτιση που απαιτείται από το Νόμο για το σχολικό πλαίσιο, δόθηκε απάντηση από το Υπουργείο Παιδείας και ασκήθηκε Παρέμβαση ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας από 34 ψυχολόγους οποίοι διαθέτουν το εκ του Νόμου απαιτούμενο μεταπτυχιακό ειδίκευσης στην Σχολική Ψυχολογία και οι οποίοι θα αποκλείονταν από την πρόσληψη αναπληρωτών αν γινόταν δεκτή η αίτηση των αιτούντων.
Είναι σαφές και αποδεικνύεται εκ των γεγονότων ότι δεν ισχύει ο ισχυρισμός τους ότι «ουδείς μη κατέχων το μεταπτυχιακό τίτλο της σχολικής ή παιδαγωγικής ψυχολογίας δεν πρόκειται να διοριστεί ως αναπληρωτής». Πράγματι οι ίδιοι αυτοί που προσβάλλουν την εγκύκλιο προσλήφθηκαν και εργάστηκαν κατά το σχολικό έτος 2012 – 2013 βάσει αυτής της προσβαλλόμενης εκ των ιδίων εγκυκλίου.
Σημειωτέον ότι οι 7 εξ αυτών προσληφθέντες είχαν όλοι τους δηλώσει ως περιοχή προτίμησης στην αίτηση συμμετοχής τους εκπαιδευτικές περιφέρειες εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων της Αττικής, της Κεντρικής Μακεδονίας και της Κρήτης. Στις εκπαιδευτικές αυτές περιφέρειες ο αριθμός των συνυποψηφίων τους ήταν μικρότερος και έτσι όλοι τους προσλήφθηκαν. Ενώ οι υπόλοιποι 16 είχαν όλοι τους δηλώσει ως περιοχή προτίμησης τον τόπο της κατοικίας τους, τα 3 μεγάλα αστικά κέντρα της Αττικής, της Κεντρικής Μακεδονίας και της Κρήτης, δηλαδή εκείνες τις εκπαιδευτικές περιφέρειες όπου τα λειτουργικά κενά είναι λίγα και ο αριθμός των υποψηφίων μεγάλος, με προσόντα παρόμοια με τα δικά τους. Συνεπώς αυτοί δεν προσλήφθηκαν λόγω του τόπου πρόσληψης που οι ίδιοι επέλεξαν και όχι λόγω του Νόμου και της εγκυκλίου εφαρμογής του.
Δυστυχώς εν έτει 2013 και εν μέσω της κρίσης που πλήττει την χώρα μας μια μικρή μερίδα ψυχολόγων επιλέγει τις δικαστικές διαμάχες χωρίς στην πραγματικότητα κανέναν αληθινό λόγο μιας και η ίδια αυτή μερίδα των ψυχολόγων ήδη ικανοποιείται σε μεγάλο ποσοστό, προσλαμβάνεται και εργάζεται σε αυτές τις θέσεις από τις οποίες ισχυρίζεται ότι αποκλείεται.
Στην κρίση των ημερών είναι απόλυτη ανάγκη όλοι να υπερασπιστούμε το δίκαιο, το αληθινό και αυτό που εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και την εκπαίδευση.
Το δημόσιο συμφέρον επιτάσσει ο ψυχολόγος που τοποθετείται στα σχολεία να διαθέτει την ειδική κατάρτιση που απαιτείται για το σχολικό πλαίσιο και να έχει προσόντα που έχουν σχέση με το είδος των καθηκόντων που αναλαμβάνει και τον χαρακτήρα του έργου που πρωταρχικά θα πρέπει να προσφέρει ο Ψυχολόγος ως μέλος του προσωπικού εκπαίδευσης (παρ. 8 του άρθρου 35 του Ν. 1566/1985: «Τα ειδικά τυπικά προσόντα διορισμού του κλάδου ΠΕ 23).
Οι προσπάθειες να απαξιωθεί η αναγκαία επιστημονική επαγγελματική ειδίκευση του ψυχολόγου στον τομέα της εκπαίδευσης όχι μόνο δεν σέβεται τις ανάγκες των παιδιών αλλά δημιουργεί κινδύνους για την αναγκαιότητα του ψυχολόγου στην εκπαίδευση όταν το έργο του συνταυτίζεται με αυτό του ψυχολόγου στον τομέα πχ της υγείας ή όταν τα προσόντα του εξομοιώνονται με τα προσόντα άλλων επαγγελματικών κλάδων που δεν χρειάζονται σπουδές ειδίκευσης στο ανώτατο επίπεδο.
Οι 24 ψυχολόγοι – που εκπροσωπούν φυσικά ένα μικρό ποσοστό των ψυχολόγων και των αναπληρωτών ψυχολόγων – επικαλούνται επιχειρήματα τα οποία δεν έχουν νομική βάση και αντιστρατεύονται συνάμα τα διεθνή πρότυπα για τον ψυχολόγο αλλά και το νόμο για τους ψυχολόγους που ορίζει ότι ο ψυχολόγος εφαρμόζει αρχές της επιστήμης της ψυχολογίας και όχι απλά γνώσεις σε οποιοδήποτε επιστημονικό κλάδο ή εμπειρία σε οποιοδήποτε τομέα και με οποιοδήποτε ρόλο. Στα επιχειρήματα τους τονίζουν ότι: «κρισιμότερο όλων, στην περίπτωση του ΕΕΠ-κλάδου ΠΕ 23 Ψυχολόγων ισχύουν τα άρθρα 20 και 22 του ν.3699/2008», τα οποία όμως ρητά, σαφώς και χωρίς περιθώριο παρερμηνείας, αφορούν μόνο σε θέματα για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς ΕΑΕ και όχι σε Ψυχολόγους ΠΕ 23 της ειδικής αγωγής. Δηλαδή ζητούν να επιλεγούν ως ψυχολόγοι με βάση κριτήρια και προσόντα που αφορούν άλλο κλάδο και όχι τον κλάδο των Ψυχολόγων.
εραιτέρω έκπληξη προκαλεί η προσπάθεια δημιουργίας εντυπώσεων σε βάρος του Ανώτατου Δικαστηρίου της χώρας, του Συμβουλίου της Επικρατείας. «Γιατί και ποιος καθυστερεί την έκδοση απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας» αναρωτιούνται δια του συνηγόρου τους (http://poseepea.blogspot.gr/2013/07/blog-post_31.html), όταν η μη έκδοση αποφάσεως τέσσερις μήνες μόλις μετά την εκδίκαση μιας υπόθεσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας δεν συνιστά ουδεμία χρονοτριβή ή παρέκκλιση από τα συνήθη (στους νομικούς κύκλους είναι γνωστό ότι ο μέσος χρόνος έκδοσης μιας απόφασης από το Συμβούλιο της Επικρατείας είναι περί τα 3 χρόνια, μόλις δε χθες εκδόθηκε η απόφαση για υπόθεση που άρχισε το 2003 για το περίφημο εμπορικό κέντρο The Mall των Αθηνών!!).
Παρασιωπείται δε ότι η εκδίκαση έγινε μόλις σε λίγους μήνες όχι «μετά από τιτάνιο αγώνα» δικό τους, αλλά διότι το ίδιο το ΣΤΕ μετά την απόφαση απόρριψης του αιτήματος της αναστολής, εκτιμώντας τις περιστάσεις διατύπωσε την ευχή «συντομότερου δικασίμου για την αίτηση ακύρωσης».
Οι ανάγκες της εκπαίδευσης πράγματι ζητούν δικαίωση από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Η αλήθεια είναι ότι η τοποθέτηση Σχολικών Ψυχολόγων στην εκπαίδευση εγγυάται και διασφαλίζει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και την ανάγκη να υπάρχει αντιστοίχηση των προσόντων των κατεχόντων μια θέση με τις προδιαγραφές της οργανικής θέσης στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της εκπαίδευσης. Όπως άλλωστε συμβαίνει και με τα υπόλοιπα πλαίσια όπου προτιμώνται οι ψυχολόγοι που έχουν τα σχετικά μεταπτυχιακά ειδίκευσης (π.χ. στα ψυχιατρεία προτιμώνται κλινικοί ψυχολόγοι, στα κέντρα απεξάρτησης οι ψυχολόγοι των εξαρτήσεων κοκ).
Είναι συνεπώς επιβεβλημένο στην Ελλάδα, εν έτει 2013, τον καιρό των Μνημονίων, να υπερασπιστούμε την επιστημονική εγκυρότητα και την ειδική κατάρτιση που στοχεύει στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης και την παροχή εξειδικευμένων ποιοτικών υπηρεσιών στους μαθητές της Ελλάδας.
Θεσσαλονίκη, 6 Αυγούστου 2013
Η Πληρεξούσια Δικηγόρος
Αυγή Θ. Βογιατζόγλου
Εγνατία 81Α – 546 35 Θεσσαλονίκη
Τηλ. 2310 273-384
Κιν. 6974 016872
.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη