ΚΡΙΣΙΜΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥΣ
Στις αρχές Νοέμβρη του 2013 δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως το ΠΔ 152, που καθορίζει τις λεπτομέρειες για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης τόσο για το διοικητικό όσο και για το εκπαιδευτικό τους έργο. Όπως αναφέρεται σε αυτό, «Σκοπός της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών είναι η βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού και του διοικητικού τους έργου μέσω της άμεσης σύνδεσής της με την επιμόρφωση, προς όφελος των ιδίων, των μαθητών και της κοινωνίας.» Πρόκειται όμως μάλλον για ευχή που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα!
Ξεκινάει η αξιολόγηση και καλούνται οι εκπαιδευτικοί να αξιολογηθούν σε ένα σύνολο θεμάτων για τα οποία ουδέποτε η Πολιτεία φρόντισε να επιμορφωθούν ουσιαστικά! Και αυτό δεν είναι καθόλου έντιμο! Μια ουσιαστική επιμόρφωση πρέπει να είναι καθολική, περιοδική, ετήσιας διάρκειας, να παρέχεται με ταυτόχρονη απαλλαγή των εκπαιδευτικών από τα διδακτικά τους καθήκοντα και σε επιμορφωτικά κέντρα που λειτουργούν τουλάχιστον ένα σε κάθε νομό. Διαπιστώνεται όμως ότι στη χώρα μας τίποτα δε γίνεται με λογική σειρά, τα πάντα γίνονται ανάποδα!
Βασικό ρόλο σε αυτή τη διαδικασία της επιμόρφωσης, όπως και της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, καλούνται να διαδραματίσουν οι σχολικοί σύμβουλοι. Είναι σημαντικό, επομένως, να γνωρίζουμε την άποψη των συναδέλφων σχολικών συμβούλων επ’ αυτού του μείζονος θέματος. Θεωρούν ότι πρέπει να προηγηθεί μια επιμορφωτική διαδικασία που να έχει τα ως άνω χαρακτηριστικά; Εκτιμούν ότι ένα τέτοιο πρόγραμμα θα μπορούσε να υλοποιηθεί στην παρούσα συγκυρία, τη στιγμή που δεν έγινε την περίοδο της επίπλαστης ευημερίας;
Η αξιολόγηση που προωθεί το υπουργείο Παιδείας δεν αποσκοπεί στη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού και του διοικητικού έργου. Αντιθέτως, είναι τιμωρητική και στοχεύει στον ασφυκτικό έλεγχο, στον εκφοβισμό και στην υποταγή των εκπαιδευτικών. Συνδέεται με τους ήδη ψηφισμένους νόμους 4024/2011 και 3528/2007, η εφαρμογή των οποίων θα έχει ως άμεσες συνέπειες την ενίσχυση του ανταγωνισμού, τη μισθολογική καθήλωση, τον υποβιβασμό και εν τέλει την απόλυση των εκπαιδευτικών! Ούτε όμως και στη βελτίωση του διοικητικού έργου συμβάλλει, αφού δεν προβλέπει καμία μεταβολή της σημερινής τραγικής κατάστασης σύμφωνα με την οποία ελάχιστα σχολεία διαθέτουν ειδικευμένο προσωπικό για γραμματειακή υποστήριξη. Η έλλειψη αυτή αποβαίνει τελικά σε βάρος του κυρίως έργου των εκπαιδευτικών, παιδαγωγικού και διδακτικού.
Επ’ αυτού του θέματος τι άποψη έχει άραγε κάθε συνάδελφος σχολικός σύμβουλος που θα κληθεί να εφαρμόσει το σχετικό θεσμικό πλαίσιο; Πιστεύει πως πρέπει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών να είναι τιμωρητική ή, αντίθετα, ανατροφοδοτική και βελτιωτική του έργου τους; Θεωρεί ότι πρέπει να συνδέεται η αξιολόγηση με τη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη των εκπαιδευτικών ή όχι; Πρέπει να οδηγεί ή όχι στη μισθολογική καθήλωση, στον υποβιβασμό και στην απόλυση των «ανεπαρκών»; Πρέπει να είναι ανταγωνιστική, παρά τον προφανή κίνδυνο να μετατρέψει τον ευαίσθητο χώρο της εκπαίδευσης σε ζούγκλα;
Βέβαια, το ΠΔ για την αξιολόγηση καθιερώνει σε ένα άρθρο του και την αξιολόγηση των προϊσταμένων από τους υφιστάμενους. Αυτή όμως δεν έχει κανένα αντίκρισμα, επειδή δεν παίζει κανένα ρόλο στη βαθμολογία του προϊσταμένου. Θεωρούν άραγε οι συνάδελφοι σχολικοί σύμβουλοι ότι η αξιολόγηση των προϊσταμένων από τους υφιστάμενους δεν πρέπει να έχει καθοριστική βαρύτητα;
Πιστεύουν, ακόμα, οι συνάδελφοι σχολικοί σύμβουλοι ότι μπορεί να υπάρξει απόλυτα αντικειμενική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, και μάλιστα από μονοπρόσωπα όργανα, όταν αξιολογούνται στοιχεία όπως η διδακτική ικανότητα, η ευσυνειδησία, η παιδαγωγική συμπεριφορά, η υπευθυνότητα, η μεταδοτικότητα ή και άλλες δεξιότητες ή αρετές των εκπαιδευτικών; Πιστεύουν ότι ο συντελεστής βαρύτητας καθενός στοιχείου από αυτά μπορεί να προσδιοριστεί με αντικειμενικό τρόπο, και μάλιστα να εκφραστεί ποσοτικά, π.χ. στην κλίμακα από το 1 ως το 100;
Τέλος, ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος των συναδέλφων σχολικών συμβούλων; Του πραγματικού συμβούλου, του καθοδηγητή, του εμψυχωτή και συνεργάτη των εκπαιδευτικών ή αυτός του αξιολογητή και του ελεγκτή; Είναι συμβατοί οι δύο αυτοί ρόλοι; Και εντέλει, τι θα πράξουν στην περίπτωση εκείνη κατά την οποία, ακόμη και αν οι ίδιοι δε θέλουν, θα κληθούν να παίξουν το ρόλο του αξιολογητή, του ελεγκτή και του τιμωρού, που θα τους επιβληθεί άνωθεν; Θα δεχθούν και θα συμφωνήσουν να βρεθούν μισθολογικά καθηλωμένοι και στη χειρότερη περίπτωση υποβιβασμένοι, υπό καθεστώς διαθεσιμότητας και στη συνέχεια απόλυσης, συνάδελφοί τους με τους οποίους μέχρι πριν λίγο καιρό συνυπηρετούσαν, μοιράζονταν την ίδια καρέκλα στο γραφείο καθηγητών και, στην καλύτερη περίπτωση, αγωνίζονταν από το ίδιο μετερίζι;
Αναμένουμε τις απόψεις κάθε συναδέλφου σχολικού συμβούλου και τις καθαρές απαντήσεις του - απαντήσεις που δεν θα «πετάνε την μπάλα στην εξέδρα»! Κυρίως όμως αναμένουμε να διαπιστώσουμε τι στάση θα κρατήσουν στην πράξη.
Δεκέμβριος 2013
ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ – ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Δ.Ε. ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη