ΑΡΙΘ. ΠΡΩΤ: 40 |
| ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, 03-02-2014 |
Τομέας Γραμματείας
|
| ΠΡΟΣ: Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων κ. Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο |
ΥΠΟΜΝΗΜΑ
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών, ιστορικός φορέας εκπροσώπησης και διεκδίκησης συνταγματικών και ανθρώπινων δικαιωμάτων των Ατόμων με ΑναπηρίαΌρασης, ως επίσημος Κοινωνικός Εταίρος της Πολιτείας για την επίλυση τωνπροβλημάτων που απασχολούν τους πολίτες με μερική ή ολική απώλεια όρασης,δηλώνει παρών σε όλες τις διαδικασίες που αφορούν διεκδικητικά ζητήματα με στόχο την επίλυσή τους
Το παρόν υπόμνημα αφορά την περίπτωση μέλους μας, το οποίο παρά τιςεξαιρετικές του επιτυχίες δεν έγινε δεκτό σε συγκεκριμένο πανεπιστημιακό Τμήμα,πριν καν καταθέσει το μηχανογραφικό του.
Ο Αργύρης Κουμτζής, μαθητής της Γ΄ Λυκείου στο Γενικό Λύκειο Πεύκων Θεσσαλονίκης έχει κατακτήσει μεγάλο αριθμό διακρίσεων από την ηλικία των δέκα ετών σε σχολικούς διαγωνισμούς της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρίας και της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, σημαντικότερες από τις οποίες είναι η κατάκτηση του αργυρού μεταλλίου στην Εθνική Μαθηματική Ολυμπιάδα (διαγωνισμός Αρχιμήδης 2011) και η κατάκτηση της 51ης θέσης στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Φυσικής 2012,πάντα ανταγωνιζόμενος ισότιμα τους βλέποντες μαθητές. Τελείωσε αριστούχος όλες τις τάξεις του Γυμνασίου, καθώς και την Α΄ και Β΄ Λυκείου, ενώ ήταν παραστάτης σε όλες τις σχολικές παρελάσεις στις τάξεις αυτές. Ακόμη αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους και μεγαλύτερα ταλέντα του ελληνικού σκακιστικού χώρου των τυφλών, παίρνοντας μέρος παρά το νεαρό της ηλικίας του σε πληθώρα εθνικών αποστολών. Φέτος κατέκτησε για τρίτη συνεχόμενη φορά την 1η θέση στοΠανελλήνιο Πρωτάθλημα Τυφλών Ανδρών Σκακιστών και την 9η θέση στοΠαγκόσμιο Πρωτάθλημα Τυφλών Νέων Σκακιστών 2013.
Αυτός ο μαθητής, λοιπόν, ενώ βρισκόταν στη Β΄ Λυκείου και χτύπησε με ενθουσιασμό την πόρτα του Τμήματος Φυσικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίουαναμένοντας στήριξη για την εισαγωγή του στο συγκεκριμένο Τμήμα της επιλογής του, απορρίφθηκε. Η απόρριψη αυτή βασίστηκε στον κανονισμό της Σχολής Φυσικών Επιστημών και ειδικότερα του Τμήματος Φυσικής, το οποίο δεν δέχεται ως φοιτητέςάτομα με κινητική αναπηρία στα άνω δύο άκρα ή με προβλήματα όρασης. Η τακτική αυτή νομιμοποιείται από το σχετικό νομικό πλαίσιο που δίνει στη Σχολή τηδιακριτική ευχέρεια να αποφασίσει ποιές κατηγορίες αναπήρων δεν θα κάνει δεκτές.
Καταρχήν αυτή η απόφαση και ο νόμος που την στηρίζει είναιαντισυνταγματική, αφού σύμφωνα με το άρθρο 21 του Συντάγματος ο κάθε πολίτηςδικαιούται να έχει τις ίδιες ευκαιρίες με τους συμπολίτες του σε όλες τις εκφάνσεις της κοινωνικής του ζωής. Συνεπώς κανένας δεν έχει το δικαίωμα να στερεί αυτή την ελευθερία από κανέναν διότι διαπράττει έγκλημα κατά της συνταγματικής νομιμότητας, παραβιάζοντας προκλητικά τις αρχές της ισότητας και της προστασίας της προσωπικότητας.
Εκτός όμως από τη νομική πλευρά του θέματος, η απόφαση αυτή είναι τουλάχιστον αναχρονιστική και αντιανθρωπιστική. Δεν είναι δυνατόν, ενώ διανύουμε τον 21ο αιώνα και κολακευόμαστε στην ιδέα ότι έχουμε τον τίτλο του ευρωπαίουπολίτη, να διατηρούμε και πόσο μάλλον να εφαρμόζουμε αναχρονιστικούς νόμουςπου προσβάλουν την προσωπικότητα και την ιδιαιτερότητα του κάθε ατόμου, αντιμετωπίζοντάς το ως κομμάτι μίας απρόσωπης μάζας, στην οποία έχουν αποδοθεί στερεότυποι χαρακτηρισμοί, πρακτική που είναι άλλωστε και η βάση κάθε ρατσιστικής συμπεριφοράς. Είναι απαράδεκτο μία σύγχρονη δυτική κοινωνία ναλειτουργεί με βάση τις προκαταλήψεις, κάνοντας αυθαίρετες αντιεπιστημονικές γενικεύσεις. Και φυσικά οι απαιτήσεις της κοινωνίας πρέπει να είναι μεγαλύτερεςπόσο μάλλον από τον χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης, αφού αυτή είναι που πρέπει να κρατά τα ινία για την εξάλειψη παρόμοιων φαινομένων και όχι να αποτελεί τον πυλώνα διαιώνισής τους.
Στο σημείο αυτό είναι απαραίτητο να διευκρινιστεί ότι στα αντίστοιχα Τμήματα των Πανεπιστημίων Ιωαννίνων και Αθήνας η εισαγωγή είναι ελεύθερη για τους φοιτητές με προβλήματα όρασης. Όμως ο Πρόεδρος του Τμήματος Φυσικής του Αριστοτελείου κος Χρησάφης υποστηρίζει ότι το Τμήμα της Θεσσαλονίκης έχει περισσότερα εργαστήρια, στα οποία δεν θα μπορεί να ανταπεξέλθει ο τυφλόςφοιτητής. Σε συνάντηση που είχε με τους γονείς του μέλους μας υποσχέθηκε ότι θασυσταθεί μία επιτροπή, η οποία θα εξετάσει το θέμα και θα δοκιμάσει τις ικανότητεςτου τυφλού υποψηφίου σε συνθήκες εργαστηρίων. Η επιτροπή αυτή εν τέλεισυστάθηκε αποτελούμενη από τρεις καθηγητές του Τμήματος, χωρίς τη συνεργασίακάποιου εξειδικευμένου στην Ειδική Αγωγή ή τη συμμετοχή κάποιου σχετικού φορέα, και το προκλητικότερο ήταν ότι αποφεύχθηκε συστηματικά κάθε επικοινωνίαμε τον υποψήφιο. Αντίθετα τελείως αυθαίρετα μέσα σε δύο εβδομάδες αφού«εξέτασαν» το θέμα θεωρητικά και χωρίς την υποτιθέμενη εργαστηριακή δοκιμασία, κατέληξαν σε αρνητικό πόρισμα.
Τα επιχειρήματα ή μάλλον καλύτερα τα προσχήματα της Σχολής είναιανεδαφικά. Καταρχήν, όπως έχει επισημάνει ο καθηγητής του Γενικού ΛυκείουΠεύκων κος Κώστας Βουρλιάς που διδάσκει στο τμήμα του Αργύρη Κουμτζή επίτρία χρόνια, ποτέ δεν υπήρξε εργαστήριο στην τάξη, στο οποίο ο συγκεκριμένος μαθητής να μην είναι πάντα ένα βήμα μπροστά από τους υπόλοιπους βλέποντεςσυμμαθητές του χάρη στη φαντασία και την οξυμμένη του αντίληψη. Αν βέβαια λόγω της μεγαλύτερης πολυπλοκότητας υπάρξει στη πράξη κάποιο ζήτημα στο Πανεπιστήμιο, δεν πρόκειται να είναι κάτι που δεν θα αντιμετωπίζεται με τη βοήθειατου διδάσκοντος ή ενός συμφοιτητή. Όπως σίγουρα γνωρίζουν και οι ίδιοι οι καθηγητές, ο επιστήμονας είναι πρώτα ο εγκέφαλος και μετά οι δεξιότητες.Υπάρχουν άλλωστε πολλά παραδείγματα ατόμων με αναπηρία που διέπρεψαν ως εξαιρετικοί επιστήμονες.
Άλλωστε επειδή γνωρίζουμε πολύ καλά την ποιότητα του χαρακτήρα του υποψηφίου, ο οποίος διαπαιδαγωγήθηκε σε οικογενειακό περιβάλλον με αναπτυγμένες τις αρχές της αξιοπρέπειας και του υγιούς ανταγωνισμού, πιστεύουμε ότι ουδέποτε θα επέλεγε τη συγκεκριμένη επιστημονική ειδικότητα εάν δεν είχε εμπιστοσύνη στις πνευματικές και φυσικές του δυνάμεις και δεξιότητες.
Επισημαίνουμε ότι δυστυχώς παρόμοια σοβαρά προβλήματα διαπιστώνουμε συχνά και σε άλλες πανεπιστημιακές Σχολές όσον αφορά εγγραφή ή μεταγραφή τυφλών φοιτητών, καθώς και την προσβασιμότητα στην εκπαιδευτική ύλη και στο φυσικό και δομημένο πανεπιστημιακό περιβάλλον.
Κύριε Υπουργέ σας ζητούμε να ασκήσετε την παρέμβαση που εσείς θα κρίνετε ότι είναι η προσφορότερη για την περίπτωση. Είναι αδιανόητο το γεγονός να υποχρεωθεί μια οικογένεια με τέσσερα μέλη που παρουσιάζουν αναπηρία όρασης ναμετακομίσουν σε άλλη πόλη προκειμένου ο γιός τους να εκπληρώσει τους επιστημονικούς στόχους που έχει δικαιολογημένα χαράξει και βασίζονται στις άριστες επιδόσεις του, επειδή κάποιοι πανεπιστημιακοί ταγοί δεν αποφασίζουν επιτέλους να αλλάξουν νοοτροπίες.
Ζητούμε να συμπαρασταθείτε σε ένα τόσο σημαντικό κοινωνικό πρόβλημαπροκειμένου να ανατρέψουμε κάθε υπόνοια υφέρπουσας ρατσιστικής συμπεριφοράς,η οποία δεν επιθυμούμε να συμβάλλει στην αντιμετώπιση αυτής της εμπλοκής με την γνωστή και αποκρουστική για εμάς φόρτιση συναισθημάτων οίκτου. Επιτέλους σ’ αυτή τη χώρα θα πρέπει όλοι να συμβάλλουμε στο μέτρο του δυνατού ώστε να λειτουργεί ανεμπόδιστα το Σύνταγμα και μέσα από θεσμοθετημένες διαδικαστικές ρυθμίσεις να διασφαλίζονται η αξιοκρατία, οι ίσες ευκαιρίες, ο σεβασμός τηςπροσωπικότητας, καθώς και οι ελευθερίες της διακίνησης των ιδεών και της γνώσης.
Με εκτίμηση,
Για τη Διοικούσα Επιτροπή
Η Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
Ελένη Καρυπίδου Γεώργιος Μητρόπουλος
ΕΔΡΑ: ΑΘΗΝΑ
ΒΕΡΑΝΖΕΡΟΥ 31 – 10432 ΑΘΗΝΑ –
ΤΗΛ. 210-5228333, 5228365,
5245001, 5245455, 5245578, FAX: 210-5222112
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΩΣΗ ΚΕΝΤΡ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
ΕΔΡΑ: ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 27/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη