Thumbnail
ΟΛΜΕ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΟΛΜΕ,

Αθήνα, 2/6/2014

Από την εισαγωγική ομιλία του Προέδρου του ΔΣ Θ.Κοτσιφάκη

       Α.  Αρνητικές οι επιπτώσεις από την ως τώρα εφαρμογή

του νόμου για το «Νέο Λύκειο», καταστροφικά τα αναμενόμενα μεσοπρόθεσμα αποτελέσματα

17/6/14: ΗΜΕΡΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ

            Το Υπ. Παιδείας και η κυβέρνηση, παρά τις έντονες αντιδράσεις εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών, επιμένουν στην απαράδεκτη απόφασή τους να εφαρμόσουν το νόμο για το «Νέο Λύκειο» και ειδικότερα να θέσουν σε εφαρμογή από φέτος στην Α΄ τάξη του Λυκείου το «νέο» σύστημα προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων, που προβλέπει τα μισά θέματα να προέρχονται από τη διαβόητη «τράπεζα θεμάτων», καθώς και το νέο τρόπο υπολογισμού του βαθμού προαγωγής.

            Τόσο η διεθνής εμπειρία από χώρες στις οποίες εφαρμόστηκαν παρόμοια συστήματα οργάνωσης και δομής της βαθμίδας του Λυκείου και αξιολόγησης των μαθητών και μαθητριών του, όσο και η ως σήμερα εφαρμογή του νέου νόμου για το Λύκειο, Γενικό και Επαγγελματικό, δείχνει ότι τα οι επιπτώσεις από την εφαρμογή του θα αποβούν ιδιαίτερα αρνητικές από κάθε άποψη:

στη  συρρίκνωση της γενικής μορφωτικής συγκρότησης των νέων, καθώς τόσο στη Β΄ όσο και –κυρίως- στη Γ΄ τάξη του Λυκείου προβλέπονται περιορισμένες ώρες μαθημάτων γενικής παιδείας, όπως και στο Επαγγελματικό Λύκειο, ενώ στις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης το πρόγραμμα των μαθημάτων γενικής παιδείας είναι σχεδόν ανύπαρκτο·

στην ποιότητα της δημόσιας εκπαίδευσης, καθώς η προετοιμασία των μαθητών και μαθητριών θα περιορίζεται στα εξεταστικώς χρήσιμα, ενώ παράλληλα θα ενισχυθεί η αποστήθιση αντί της κριτικής και δημιουργικής προσέγγισης της γνώσης·

στον τομέα των ίσων ευκαιριών στη μόρφωση και της κοινωνικής δικαιοσύνης στο χώρο του σχολείου, καθώς το νέο σύστημα αξιολόγησης, προαγωγής/απόλυσης και πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα λειτουργήσει σε βάρος των παιδιών των πιο αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων, όπως και των παιδιών με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ενώ παράλληλα θα ενισχύσει την πίεση προς τους γονείς να στραφούν στα φροντιστήρια (καταγράφεται σύμφωνα με δημοσιεύματα ήδη 15% αύξηση των εγγραφών)· αποτέλεσμα θα είναι η σημαντική αύξηση των δεικτών σχολικής αποτυχίας, ανεξεταστέων/στάσιμων μαθητών και τελικά διαρροής από την τυπική εκπαίδευση, και η εξώθησή τους στην άτυπη κατάρτιση των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης και των ΙΕΚ·

στη μορφωτική συγκρότηση των παιδιών και την εν γένει διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους, καθώς ακυρώνεται ουσιαστικά ο αυτόνομος μορφωτικός ρόλος του Λυκείου και εντείνεται ο ρόλος του ως «προθαλάμου» και «διαδρόμου» για τους λίγους και «εκλεκτούς», που θα επιτύχουν την πρόσβασή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση·

στο παιδαγωγικό κλίμα στο χώρο του σχολείου, καθώς αναμένεται να διαμορφωθεί ένα υπέρμετρα ανταγωνιστικό κλίμα, με αποκλειστικό γνώμονα την ατομική διάκριση και επιτυχία, σε βάρος της συνεργασίας και της αλληλεγγύης.

            Τα πρώτα «θύματα» αυτού του συστήματος θα είναι οι μαθητές μας που φοίτησαν εφέτος στην Α΄ τάξης του Λυκείου, οι οποίοι  καλούνται να δώσουν μια μάχη εντελώς απροετοίμαστοι, χωρίς να έχουν διδαχθεί με επάρκεια τα διάφορα αντικείμενα εξαιτίας κυρίως της οργανωτικής ανεπάρκειας και της ολιγωρίας του υπ. Παιδείας, καθώς σοβαρά κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό δεν καλύφθηκαν ούτε μέχρι το τέλος της χρονιάς.

Αποκορύφωμα της ανεπάρκειας και της αδιαφορίας των αρμόδιων υπηρεσιών είναι το γεγονός ότι η διαβόητη «Τράπεζα Θεμάτων» συγκροτήθηκε κυριολεκτικά «στο πόδι», ενώ τόσο η λειτουργικότητά της όσο και γενικότερα η λειτουργικότητα του νεότευκτου συστήματος δεν έχει περάσει από το στάδιο της πειραματικής (πιλοτικής) εφαρμογής, ώστε να εντοπιστούν τυχόν αδυναμίες και να αναζητηθούν οι βέλτιστες πρακτικές.

Το αποτέλεσμα είναι το περιεχόμενο της «Τράπεζας Θέμάτων» να δημοσιοποιηθεί στις παραμονές της έναρξης των εξετάσεων και οι μαθητές και μαθήτριες να εξωθούνται, μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα και σε συνθήκες εξαιρετικά αγχογόνες, να αποστηθίσουν τις απαντήσεις σε εκατοντάδες θέματα και να τρέχουν απελπισμένα για βοήθεια … στα φροντιστήρια, τα οποία το νέο σύστημα, κατά τις επίσημες εξαγγελίες, επιδίωκε να περιορίσει.

Συνέπεια της προχειρότητας με την οποία συγκροτήθηκε η «Τράπεζα» είναι η διαπίστωση πως αρκετά θέματα, όπως φαίνεται ακόμα και με μια πρώτη ματιά, έχουν σοβαρά λάθη και ασάφειες, ενώ άλλα δεν περιλαμβάνονται στην προβλεπόμενη ύλη. Η διαβάθμιση των θεμάτων ανάλογα με το επίπεδο δυσκολίας τους πραγματοποιήθηκε επίσης με μεγάλη προχειρότητα και βιασύνη, στοιχεία ανεπίτρεπτα για μια τέτοια διαδικασία, με αποτέλεσμα να περιληφθούν στην Τράπεζα και εξεζητημένα θέματα υψηλού βαθμού δυσκολίας, που θυμίζουν περισσότερο επίπεδο εξετάσεων της Γ΄ τάξης Λυκείου. Και όμως, από τις επιδόσεις σε τέτοια θέματα θα εξαρτηθεί η προαγωγή των μαθητών και μαθητριών στην επόμενη τάξη αλλά και θα επηρεαστεί η πρόσβασή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Οι εκπρόσωποι του υπ. Παιδείας διακηρύσσουν σε όλους τους τόνους ότι το νέο σύστημα λειτουργεί απρόσκοπτα, αποσιωπούν όμως το γεγονός ότι αρκετά από τα θέματα της Τράπεζας αποσύρθηκαν ως ακατάλληλα. Αποκρύπτουν, επίσης, την αναστάτωση που προκαλείται στα σχολεία, καθώς διδάσκοντες και διδασκόμενοι υποχρεώνονται σε πολύωρη αναμονή στους σχολικούς χώρους πριν από την κλήρωση των θεμάτων προκειμένου να ανταποκριθούν στους ρυθμούς της μετάδοσης των θεμάτων και να επέμβουν (οι διδάσκοντες) διορθωτικά σε περίπτωση κλήρωσης «ακραίων» θεμάτων.

            Πρέπει να τονίσουμε όμως ότι, ακόμη και αν οι δυσκολίες αυτές μπορούσαν να αμβλυνθούν και να περιοριστούν στο ελάχιστο, τα σοβαρά προβλήματα του νέου νόμου θα έχουν μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα καταλυτικές συνέπειες στη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος. Το ΥΠΑΙΘ κωφεύει συστηματικά στο κοινό αίτημα όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας, όπως και άλλων φορέων και παραγόντων, να αποσυρθεί οριστικά ο ν. 4186/13 και να μην εφαρμοστούν οι εξετάσεις μέσω «τράπεζας θεμάτων», καθώς αυτό το σύστημα, σύμφωνα με όλες τις προβλέψεις, θα αυξήσει τη σχολική αποτυχία, θα μειώσει τα ποσοστά των προαγόμενων από τάξη σε τάξη, θα ενισχύσει την προσφυγή στα φροντιστήρια, θα αυξήσει τους δείκτες της μαθητικής διαρροής και, τελικά, θα εντείνει τους ταξικούς φραγμούς και τις διακρίσεις στη μόρφωση σε βάρος των πιο αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων. Κωφεύει ακόμη και στο εύλογο αίτημα να θεωρηθεί εφέτος ως «πιλοτική» η εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων και να γίνουν όλες οι διαδικασίες εξετάσεων αξιολόγησης σύμφωνα με όσα ίσχυαν πριν την ψήφιση του τελευταίου νόμου. 

            Αν οι αρμόδιοι του Υπουργείου Παιδείας επιμείνουν στην εφαρμογή του νέου συστήματος, θα είναι και οι αποκλειστικοί υπεύθυνοι για όσα καταστροφικά αποτελέσματα, από παιδαγωγική, μαθησιακή και κοινωνική άποψη προκύψουν.

            Καλούμε τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς, που υποχρεώνονται να πάρουν μέρος σε αυτή την αντιεκπαιδευτική και αντιμορφωτική-αντιπαιδαγωγική διαδικασία παρά τη θέλησή τους, να λειτουργήσουν με την ενδεικνυόμενη παιδαγωγική και κοινωνική ευαισθησία – όπως κάναμε πάντοτε – περιφρουρώντας τα μορφωτικά δικαιώματα και την ψυχική υγεία των μαθητών μας αλλά και τη δική μας επαγγελματική υπόσταση.

            Δεν πρέπει να επιτρέψουμε να εκδιωχθούν οι μαθητές, κυρίως από τις λαϊκές οικογένειες, από την εκπαίδευση και να οδηγηθούν στην εφήμερη κατάρτιση των «μη τυπικών» Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης από τα δεκατέσσερά τους χρόνια, και να υποχρεωθούν να ενταχθούν στην απλήρωτη μαθητεία, βορά στα χέρια των εργοδοτών.

             Καλούμε τις ΕΛΜΕ, όλους τους συναδέλφους, σε συνεργασία με τις Ενώσεις και Συλλόγους  Γονέων, με τους μαθητές μας, να οργανώσουν ενημερώσεις και τοπικές δραστηριότητες, να αξιοποιήσουν την επιστολή της ΟΛΜΕ και να  προετοιμάσουν Ημέρα Πανελλαδικής Δράσης, την Τρίτη 17/6, με πολύμορφες δραστηριότητες (συσκέψεις, συγκεντρώσεις, εξορμήσεις, συλλαλητήρια, καταλήψεις, κ.λπ. ) ενάντια στην υπονόμευση του δημόσιου δωρεάν σχολείου, για να μην εφαρμοστεί ο ν. 4186/13 και οι φετινές διαδικασίες να γίνουν σύμφωνα με τα μέχρι τώρα ισχύοντα.

Καλούμε τους συντάκτες (ιδίως του εκπαιδευτικού ρεπορτάζ) του έντυπου και του ηλεκτρονικού τύπου να συμβάλουν στην αντικειμενική, έγκαιρη και επιστημονικά έγκυρη ενημέρωση του κοινού σχετικά με τις διαγραφόμενες αρνητικές επιπτώσεις από την εφαρμογή αυτών των πολιτικών.

Β. ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΕΥΤΕΛΙΣΜΟ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ ΤΩΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΣΤΑ ΕΠΑΛ. ΟΧΙ ΣΤΙΣ ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

Το καλοκαίρι που μας πέρασε η κυβέρνηση καταργώντας τους τομείς Υγείας-Πρόνοιας, Εφαρμοσμένων Τεχνών και Αισθητικής Κομμωτικής από το νέο ΕΠΑΛ έδιωξε 2.500 καθηγητές και 20.000 μαθητές από την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση.

Επακόλουθο της διαθεσιμότητας των εκπαιδευτικών, ήταν η ελλιπής προετοιμασία των μαθητών ακόμα και στα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Πέρασαν 2, 3 μήνες ακόμα και ολόκληρο τετράμηνο και οι μαθητές σε πολλά ΕΠΑΛ μάταια περίμεναν τους καθηγητές τους. Χάθηκαν χιλιάδες διδακτικές ώρες σε όλη την Ελλάδα, ενώ σε πολλές περιπτώσεις κλήθηκαν ωρομίσθιοι με ελάχιστη διδακτική εμπειρία να διδάξουν τα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα στους μαθητές μας.

Αποκορύφωμα όλης αυτής της απαράδεκτης τακτικής της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, είναι ο ευτελισμός του θεσμού των Πανελλαδικών εξετάσεων, χωρίς ίχνος σεβασμού στις αγωνίες και στις ελπίδες των μαθητών και των γονιών τους.

Συγκεκριμένα ρωτάμε τον Υπουργό παιδείας:

Ποιοί εκπαιδευτικοί θα είναι εισηγητές στην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων, ποιοί θα είναι βαθμολογητές – εξεταστές στα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα των ειδικοτήτων των καταργημένων τομέων, αφού όλοι εμείς οι εκπαιδευτικοί που δίδασκαν τα μαθήματα αυτά είναι σε διαθεσιμότητα;

Θα πραγματοποιήσει τις Πανελλαδικές εξετάσεις στα μαθήματα ειδικότητας των Τομέων Υγείας-Πρόνοιας και Εφαρμοσμένων Τεχνών με διοικητικούς υπαλλήλους ωρομισθίους εκπαιδευτικούς και εκπαιδευτές ενηλίκων των ΙΕΚ;

Την ίδια ώρα λοιπόν που ο Υπουργός Παιδείας και η κυβέρνηση συνολικά τορπιλίζουν την αξιοπιστία των Πανελλαδικών εξετάσεων αδιαφορώντας για το μέλλον των μαθητών μας, καταργούν τις ΕΠΑΣ, στρέφουν βίαια 20.000 μαθητές στα ιδιωτικά ΙΕΚ, απολύουν άμεσα 85 συναδέλφους μας στους οποίους έχει γίνει διακοπή μισθοδοσίας από 22 Μαρτίου. Στόχο έχουν -αν δεν τους σταματήσουμε- να προχωρήσουν στο προσεχές διάστημα στην απόλυση 400 έως 500 συναδέλφων μας.

Για να σταματήσουμε λοιπόν αυτή την εγκληματική πολιτική καλούμε σε κοινό αγώνα όλους τους γονείς, μαθητές και όλους τους εργαζόμενους σε Δημόσιο και Ιδιωτικό τομέα.

Απαιτούμε να μη γίνει καμιά απόλυση εκπαιδευτικού και να προκηρυχθούν άμεσα όσες επιπλέον θέσεις απαιτούνται ώστε να μην απολυθεί κανείς εκπαιδευτικός από το σύνολο των 1793 εκπαιδευτικών που είναι σε διαθεσιμότητα ή υπό απόλυση. Απαιτούμε την επαναφορά όλων των ειδικοτήτων και των τομέων που καταργήθηκαν.

Συνεχίζουμε τον αγώνα μας και την κοινή δράση με όλους τους εργαζόμενους στο δημόσιο και ιδιαίτερα με τους άλλους κλάδους που πλήττονται από τις διαθεσιμότητες – απολύσεις (σχολικούς φύλακες, καθαρίστριες υπ. οικονομικών κ.λπ.).

Καλούμε όλους στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας, την ΠΕΜΠΤΗ 5 Ιουνίου στις 6.30 μ.μ. στην Πλατεία Κλαυθμώνος και πορεία προς το Σύνταγμα.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 05/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

aueb
Ποιο τμήμα του ΟΠΑ πραγματοποιεί το κορυφαίο Μεταπτυχιακό στην Επιστήμη Δεδομένων
Ποιο πρόγραμμα του ΟΠΑ αφορά την Επιστήμη των Δεδομένων και αποτελεί το κορυφαίο ΠΜΣ της σχολής
Ποιο τμήμα του ΟΠΑ πραγματοποιεί το κορυφαίο Μεταπτυχιακό στην Επιστήμη Δεδομένων
μητσ σακκελαρ
Παρέμβαση Προέδρου Δημοκρατίας προς Μητσοτάκη: Κάντε κάτι για τη στέγαση των εκπαιδευτικών στα νησιά
ΠτΔ: Είναι σημαντικό στοιχείο η εξασφάλιση στέγασης για όσους αναπληρωτές τοποθετούνται σε μικρά μέρη και νησιά
Παρέμβαση Προέδρου Δημοκρατίας προς Μητσοτάκη: Κάντε κάτι για τη στέγαση των εκπαιδευτικών στα νησιά