Από την περασμένη άνοιξη, που κυκλοφόρησε το σχέδιο του νέου νόμου της Ειδικής Αγωγής, έχει φανερωθεί ένα μεγάλο ρήγμα μεταξύ των εκπαιδευτικών της Ειδικής Αγωγής της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Όπως είχαμε πει σε ανύποπτο χρόνο, «οι μάσκες έπεσαν» (δημοσίευση των ΣΑΤΕΑ στην ιστοσελίδα alfavita στις 5/5/2014). Οι εκπαιδευτικοί, που επωφελούνταν για 6 χρόνια από τις άδικες διατάξεις του N.3699/2008 είτε ως μόνιμοι είτε ως αναπληρωτές, όχι μόνο συσπειρώθηκαν (οι δε αναπληρωτές με μεταπτυχιακά για πρώτη φορά βγήκαν στη δημόσια σφαίρα, δημιουργώντας μάλιστα και συλλογικό όργανο – το «Σύλλογο Αναπληρωτών Νηπιαγωγών ΠΕ60.50, Δασκάλων ΠΕ70.50 με μεταπτυχιακές-διδακτορικές σπουδές στην Ειδική Αγωγή/Σχολική Ψυχολογία»), αλλά ξεκίνησαν και ένα «κρεσέντο» συκοφαντίας απέναντι στους Συλλόγους Αποφοίτων Τμημάτων Ειδικής Αγωγής (ΣΑΤΕΑ), τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής με βασικό τίτλο σπουδών στην Ειδική Αγωγή, οι οποίοι πάλευαν για πολλά χρόνια ν’ αλλάξει ο Ν.3699/2008.
Συγκεκριμένα, και για όποιον εκπαιδευτικό ή γονιό ή πολίτη δε γνωρίζει, ο Ν.3699/2008 της Ειδικής Αγωγής στα άρθρα 20, 21, 22 διαφοροποιούνταν, απ’ όσα ισχύουν εδώ και χρόνια στη Γενική Εκπαίδευση, Πρωτοβάθμια ή Δευτεροβάθμια (μπορείτε να δείτε το νόμο εδώ: http://www.satea.gr/wp-content/uploads/2011/07/N.3699-2008_Eidikh_Ekpaideysh.pdf ). Η διαφοροποίηση είναι έντονη στο ζήτημα της Στελέχωσης των δομών Ειδικής Αγωγής (με μετάθεση, απόσπαση, διορισμό, αναπλήρωση, τοποθέτηση εκπαιδευτικού). Έτσι, όσοι εκπαιδευτικοί έχουν διδακτορικό-μεταπτυχιακό στην Ειδική Αγωγή ή τη Σχολική Ψυχολογία (!) προηγούνταν όλων των άλλων εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής στη Στελέχωση (ακόμα και αυτών που είχαν μετεκπαιδευτεί από το Κράτος στα διδασκαλεία Ειδικής Αγωγής ακριβώς για να στελεχώσουν τις δομές της Ειδικής Εκπαίδευσης): προηγούνταν στις μεταθέσεις-αποσπάσεις των μόνιμων εκπαιδευτικών αλλά και στην πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Οι Σύλλογοί μας επίμονα ζητούσαν εδώ και χρόνια να ισχύσει στην Ειδική Αγωγή ό,τι ακριβώς ισχύει και στη Γενική Εκπαίδευση: για τις μεν μεταθέσεις-αποσπάσεις να ισχύουν κοινωνικά κριτήρια και στις προσλήψεις αναπληρωτών να υπάρχει ξεχωριστός πίνακας αναπληρωτών με βάση το πτυχίο και την προϋπηρεσία, όπως ίσχυε και για όλους τους άλλους αναπληρωτές της εκπαίδευσης. Όσον αφορά στα ζητήματα της «πρόταξης» του ενός ή του άλλου εκπαιδευτικού στη στελέχωση, οι ΣΑΤΕΑ ήταν ξεκάθαροι στις θέσεις τους (που μπορείτε να τις βρείτε στο http://www.satea.gr/wp-content/uploads/2014/05/%CE%95%CE%99%CE%94%CE%99%CE%9A%CE%97-%CE%91%CE%93%CE%A9%CE%93%CE%97_%CE%98%CE%95%CE%A3%CE%95%CE%99%CE%A3-%CE%A3%CE%91%CE%A4%CE%95%CE%91.pdf ): δε θεωρούμε τα διδακτορικά-μεταπτυχιακά «ισότιμα και αντίστοιχα» με τη μετεκπαίδευση στα Διδασκαλεία ή το βασικό τίτλο σπουδών (για να προηγούνται σε μεταθέσεις-αποσπάσεις, δείτε το σχολιασμό του άρθρου 27 του σχεδίου νόμου), ούτε φυσικά θεωρούμε ανώτερο το βασικό τίτλο σπουδών από την εικοσαετή και πλέον προϋπηρεσία των συναδέλφων, οι οποίοι έχουν μετεκπαιδευτεί στα Διδασκαλεία (γι’ αυτό ζητήσαμε τόσο από το Υπουργείο όσο και από το Δ.Σ. της ΔΟΕ –το οποίο μπορεί να μας διαψεύσει αν θέλει- να μην προηγείται το βασικό πτυχίο σε μεταθέσεις-αποσπάσεις όπως έγραφε αρχικά το σχέδιο νόμου που βγήκε στη διαβούλευση). Στο ζήτημα δε των αναπληρωτών ήμασταν ανένδοτοι: στην ουσία με το Ν.3699/2008 ο βασικός τίτλος σπουδών στην Ειδική Αγωγή είχε καταργηθεί. Όλοι έκαναν ένα μεταπτυχιακό και προηγούνταν στις προσλήψεις αναπληρωτών από συναδέλφους που, για περισσότερο από μια δεκαετία, είχαν υπηρετήσει ως αναπληρωτές σε κάθε μέρος της Ελλάδας. Ήταν άδικο. Από τη στιγμή που υπάρχει βασικός τίτλος σπουδών (σε αντίθεση με τη Δευτεροβάθμια), θα πρέπει να εξαντλείται ο πίνακας των εκπαιδευτικών με αυτόν τον τίτλο, ενώ οι συνάδελφοι μας που προέρχονται από τη Γενική Εκπαίδευση (και μπορούν να βρίσκονται και στους πίνακες γενικής αγωγής με βάση το πτυχίο τους και την προϋπηρεσία) μπορούν να κατατάσσονται σε επικουρικό πίνακα προσλήψεων στην Ειδική Αγωγή. Σε όλη την εκπαίδευση ίσχυε και ισχύει αυτό: πίνακες με βάση τον βασικό τίτλο σπουδών και την προϋπηρεσία. Αυτό ζητήσαμε και εμείς. Δεν ήταν κάτι που εμείς επινοήσαμε: από το 2011 η 80η Γ.Σ. της ΔΟΕ είχε υιοθετήσει τις προτάσεις μας (δείτε Διδασκαλικό Βήμα, τ.1158, σελ.84). Πολλοί σύλλογοι γονέων, εκπαιδευτικών κτλ. είχαν υιοθετήσει αυτή τη θέση. Η ΠΟΣΓΚΑμΕΑ (8/4/2013) και η ΕΣΑμΕΑ (Υπόμνημα 9/4/2013) είχαν υιοθετήσει αυτή τη θέση. Δεν ήμασταν εμείς οι μόνοι που θεωρούσαμε και θεωρούμε άδικο το καθεστώς του Ν.3699/2008. Ακόμα και το Υπουργείο ψήφισε το 2013, με το Ν.4186/2013 την ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΤΟΥ ΘΕΣΜΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΕΙΔΙΚΗΣ-ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (άρθρο 28 παρ.2α). Μιλάμε για δημόσια κείμενα.
Αυτό όμως που ακολούθησε τη δημοσίευση του σχεδίου νόμου δεν έχει ίσως ξαναγίνει στην ιστορία της ειδικής αγωγής: οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί να συζητούν τα ζητήματα της πρόταξης στη στελέχωση, ελάχιστος διάλογος για τα άλλα ζητήματα του σχεδίου νόμου (όπως π.χ. το σφοδρό «κόψιμο» στο θεσμό της Παράλληλης Στήριξης για το οποίο συγκεντρώσαμε πάνω από 3500 υπογραφές εναντίωσης – δείτε τις ηλεκτρονικές υπογραφές στο https://www.change.org/ – Στηρίξτε το θεσμό της Παράλληλης Στήριξης), ενορχηστρωμένη στρέβλωση των θέσεων των ΣΑΤΕΑ, οι οποίες εδώ και χρόνια είναι δημοσιευμένες στην ιστοσελίδα μας www.satea.gr και μπορεί όποιος θέλει να τις δει και να τις κριτικάρει, συνελεύσεις εκπαιδευτικών (όπως στη Θεσσαλονίκη), όπου να μας κατηγορούν ως ΣΑΤΕΑ ότι οι οργανικές θέσεις στην Ειδική Αγωγή έχουν μετατραπεί από ΠΕ70/60 σε ΠΕ71/ΠΕ61 εξαιτίας μας και ότι μόνιμοι συνάδελφοί μας κινδυνεύουν με απόλυση εξαιτίας μας (οι θέσεις μετονομάστηκαν με το Ν.3966/2011, άρθρο 56, παρ.1 για να μπορέσει να γίνει κάποια στιγμή διαγωνισμός ΑΣΕΠ Ειδικής Αγωγής για τους εκπαιδευτικούς ΠΕ61/71 -και φυσικά αν μπορούν να γίνουν διορισμοί με τις θέσεις μετονομασμένες σε ΠΕ70/ΠΕ60 ή «ΠΕ οτιδήποτε» ΕΜΕΙΣ ΛΕΜΕ ΔΗΜΟΣΙΑ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΝΕΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑ) κ.ά. πολλά ευτράπελα που τελικά στιγματίζουν ανεπανόρθωτα το χώρο της Ειδικής Αγωγής και δυναμιτίζουν τις σχέσεις μεταξύ συναδέλφων. Μέχρι και τα βίντεο που κυκλοφορήσαμε που διακωμωδούσαν ΥΠΑΡΚΤΕΣ καταστάσεις στην Ειδική Αγωγή δέχθηκαν πυρά (τα βίντεο θα τα βρείτε εδώ:http://www.satea.gr/)
Τελευταίο κρούσμα του σίριαλ «ΓΙΑ ΟΛΑ ΦΤΑΙΝΕ ΟΙ ΣΑΤΕΑ στην Ειδική Αγωγή» και ίσως και σε όλη την εκπαίδευση, είναι το αίτημα των ΣΑΤΕΑ για Απεργία στις 3 Δεκέμβρη, Παγκόσμια Ημέρα των ατόμων με αναπηρία, μέρα όπου συνηθίζεται να υπάρχουν κινητοποιήσεις, εκδηλώσεις κτλ. στην Ειδική Αγωγή (δείτε www.satea.gr – Ανακοινώσεις 17 και 19 Νοεμβρίου 2014 όπου ζητάμε απεργία). Στο συγκεκριμένο αίτημα το Δ.Σ. της ΔΟΕ άργησε ν’ απαντήσει (γι’ αυτό ως ΣΑΤΕΑ αποσύραμε το αίτημα – διότι μια κινητοποίηση θέλει στοιχειώδη χρόνο να οργανωθεί), αλλά προλάβαμε να δεχτούμε για άλλη μια φορά τη δημόσια καταδίκη και τη συκοφάντηση από το Σύλλογο Αναπληρωτών με Μεταπτυχιακά (δείτε δημόσια ανακοίνωση στο http://xenesglosses.eu στις 27/11/2014). Μας κατηγορούν ότι το αίτημά μας δήθεν διασπάει τον κλάδο, επειδή υπάρχει Γενική Απεργία στις 27/11 (σαν η μία απεργία να αναιρεί την άλλη), ότι βλέπουμε τα ζητήματά μας συντεχνιακά (σαν να μη θίγουμε το ζήτημα των διορισμών για όλους τους αναπληρωτές, το ΕΕΠ και το ΕΒΠ, το ζήτημα της υποστελέχωσης της Ειδικής Αγωγής κ.α.), ότι,
τέλοσπαντων, το Δ.Σ. της ΔΟΕ δεν πρέπει να καλέσει σε απεργία, όπως ζητούν οι ΣΑΤΕΑ!!! Είναι τόσο τραγική η συγκεκριμένη δημοσίευση/κάλεσμα προς τη ΔΟΕ, αποδομείται τόσο εύκολα, που δε θα τη σχολιάσουμε άλλο. Γι’ αυτήν, όμως, την κατάσταση δεν έχουν μόνο ευθύνη οι «νέοι» επιστημονικοί σύλλογοι της Ειδικής Αγωγής. Έχουν και οι «παλιοί» επιστημονικοί σύλλογοι του χώρου (ΠΕΕΠ και ΠΕΣΕΑ) που έχουν σιγοντάρει αυτήν την τακτική συκοφάντησης των ΣΑΤΕΑ. Ενδεικτική είναι η ανακοίνωση του ΠΕΣΕΑ στις 8.9.2014 που με αφορμή την Υπουργική Απόφαση 128005/Δ2/13-8-2014 – ΦΕΚ 2217, τχ. Β΄, η οποία επιτέλους εναρμονίζει το καθεστώς των αναπληρωτών ειδικής αγωγής με αυτό της γενικής -σύμφωνα με το Ν.4186/2013- μιλά για μέτρο που «ενισχύει πελατειακές σχέσεις, προς όφελος ομάδων εργαζομένων, φίλα προσκείμενων στις κυβερνητικές επιλογές», φωτογραφίζοντας φυσικά τους ΣΑΤΕΑ που, επιτέλους, δικαιώνονται μετά από 6 χρόνια! Τι ν’ απαντήσουμε στον ΠΕΣΕΑ των δεκάδων διευθυντών και σχολικών συμβούλων Ειδικής Αγωγής, του συλλόγου από τον οποίο προέρχεται σχεδόν πάντα ο εκάστοτε προϊστάμενος της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής; Ότι εμείς είμαστε η «κυβέρνηση»; Μήπως οι συνάδελφοι ξεχνάνε ότι «εμείς οι κυβερνητικοί» είμαστε 13 χρόνια αναπληρωτές (!!!!!!!) με κάθε κυβέρνηση που πέρασε από τον τόπο; Τι να πούμε ειλικρινά; Οι ΣΑΤΕΑ, συνάδελφοι, απέκτησαν την όποια φωνή και δικαιώθηκαν με την Υπουργική Απόφαση του καλοκαιριού επειδή:
Α) έκαναν και κάνουν συνέχεια παρεμβάσεις στα συνέδρια του συνδικαλιστικού μας οργάνου, της ΔΟΕ, για να συζητηθούν τα προβλήματα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης από την Ομοσπονδία
Β) έκαναν και κάνουν παρεμβάσεις στο Υπουργείο σε κρίσιμες χρονικές στιγμές π.χ. στις 13 Σεπτέμβρη του 2012 για τα τεράστια κενά στην ΕΑΕ με την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Μάλιστα έχουμε βιώσει –όχι μόνο μία φορά- την καταστολή της αστυνομίας στο Υπουργείο.
Γ) προώθησαν και στήριξαν την 24ωρη απεργία το 2009 (2/12/2009), τη 48ωρη απεργία το 2010 (28-29 Απριλίου), τη 48ωρη απεργία το 2011 (18-19 Μάη), τη στάση εργασίας το 2012 (11/12/2012) για τα προβλήματα των αναπληρωτών και της ΕΑΕ γενικότερα (μπορείτε να δείτε σχετικό υλικό στην ιστοσελίδα μας www.satea.gr)
Δ) έκαναν παρεμβάσεις σε συνέδρια της Ειδικής Αγωγής απέναντι στην πολιτική που ακολουθούσε το Υπουργείο π.χ. Δεκέμβριος 2011
Ε) στήριξαν κινητοποιήσεις που έγιναν από την εκπαιδευτική κοινότητα (π.χ. πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στις 2/3/2013), από τους γονείς (π.χ. παράσταση διαμαρτυρίας στο Υπουργείο Παιδείας του Δικτύου Ειδικών Σχολείων στις 21/12/2012), από φορείς των ατόμων με αναπηρία (π.χ. κινητοποίηση της ΕΣΑμΕΑ στις 27/11/2012), από το συνδικαλιστικό κίνημα γενικότερα (π.χ. πορείες στη ΔΕΘ).
Ζ) έχουν κάνει αμέτρητες παρεμβάσεις σε κατά τόπους Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για παρατυπίες που εμφανίζονται στις τοποθετήσεις των αναπληρωτών κ.α. θέματα (π.χ. την επιμόρφωση ΕΣΠΑ Παράλληλης Στήριξης)
Η) έπαιξαν πρωταγωνιστικό ρόλο στη μεγάλη κινητοποίηση για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση στις 19 Απρίλη 2013. Με το δικό τους αποφασιστικό τόνο διοργανώθηκε ο Απρίλης της Ειδικής Αγωγής (2013) σε πολλά μέρη της Ελλάδας.
Θ) ανέδειξαν θέματα που ελάχιστοι ασχολήθηκαν μ’ αυτά, όπως ο ρόλος του ΕΣΠΑ στην ΕΑΕ.
Ό,τι έκαναν, οι ΣΑΤΕΑ το έκαναν βιώνοντας δύσκολες συνθήκες εργασίας και ζωής (βιοπορισμός για 9 μήνες ή λιγότερο, συνεχείς μετακομίσεις, ανασφάλεια για το μέλλον κ.α.).
Τι να πούμε, τι ν’ απαντήσουμε στ’ αλήθεια σε όλα αυτά;
Επιμένουμε στο κάλεσμα μας – και το απευθύνουμε σε όποιον συνάδελφο, μόνιμο ή αναπληρωτή, ειδικής ή γενικής, παλιό ή νέο, το συνειδητοποιεί: πρέπει να πάμε σε αγώνα διαρκείας. Κάνουμε το κάλεσμα σε κάθε γονιό, σε κάθε ευαισθητοποιημένο πολίτη: η ειδική αγωγή και η εκπαίδευση γενικότερα, δεν μπορούν να πάνε έτσι. Ήδη δίνεται μια μεγαλειώδης μάχη στα σχολεία ενάντια στην αξιολόγηση-χειραγώγηση. Αναπληρωτές: πρέπει ν’ ανοίξει και η μάχη για τους μαζικούς διορισμούς. Με συντονισμό, με οργάνωση. Εμείς προτείνουμε το Φλεβάρη. Είμαστε ανοιχτοί σε κάθε άλλη πρόταση. Η εκπαίδευση έχει ανάγκη από αγώνες, όχι από συκοφαντίες…
ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ – www.satea.gr
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη