Thumbnail
...δεν είναι δυνατόν να υπάρξει, «Αξιοκρατικό σύστημα» είτε «Δίκαιο Σύστημα»

Του Γιάννη Π. Πλατάρου

Μαθηματικού

Προεισαγωγικά πρέπει να διευκρινισθεί, ότι δεν υπάρχει, δεν είναι δυνατόν να υπάρξει, «Αξιοκρατικό σύστημα» είτε «Δίκαιο Σύστημα». Η έννοια του δικαίου είναι αρκετά πολύπλοκη και βαθειά ενώ  προσεγγίζεται μόνο με παραδοχές. Ομοίως και η έννοια της αξιοκρατίας, όταν πρακτικά εφαρμόζεται και αποτιμάται,  απαιτεί «δίκαια κριτήρια» και ενώ συνήθως νομίζουμε ότι κατέχουμε την έννοια του «δίκαιου κριτηρίου» βασιζόμενοι  στο κοινό περί δικαίου αίσθημα που έχει όλος ο κόσμος, εν τούτοις σφάλλομε. Πράγματι, εάν θέσομε στο μικροσκόπιο του ορθολογισμού   ορισμένα κοινής χρήσεως κριτήρια όπως οι σπουδές και οι επιμορφώσεις,  με τρόμο θα αντιληφθούμε, ότι έρχονται σε αντίθεση με βασικές Συνταγματικές Αρχές, όπως η ισονομία, η δικαιοσύνη, η αρχή των ίσων ευκαιριών, η αρχή της ίσης αντιμετώπισης των πολιτών. Για να γίνει κατανοητό τι εννοούμε:

Μοριοδότηση γνώσης ξένης Γλώσσας επιπέδου Β2 και Γ2 : Έως και δύο δεκαετίες πριν όπου έχουμε και  ιδίαν αντίληψιν, υπήρχαν Σχολεία, όπου δεν εδιδάσκετο ούτε καν η πρώτη ξένη γλώσσα. Σαφώς υπήρχαν και υπάρχουν και τώρα Σχολεία όπου δεν διδάσκεται επαρκώς για πιστοποίηση, ενώ υπήρχαν και υπάρχουν περιοχές με Λύκεια στην επαρχία, όπου δεν υπάρχουν καν φροντιστήρια ξένων γλωσσών, ώστε να πάνε όσοι έχουν οικονομική ευχέρεια, εάν πλέον έχουν,  και  εάν το επιθυμούν οι μαθητές. Εν τω μεταξύ η εκμάθηση Γλώσσας σε μεγάλη ηλικία δεν προσφέρεται το ίδιο αποτελεσματικά όπως είναι κοινώς γνωστό, ενώ η βιοτική,  δεν είναι καλός σύμβουλος για περαιτέρω σπουδές. 

Μοριοδότηση μεταπτυχιακών:  Τα μεταπτυχιακά πριν το 1993 παρείχοντο μόνο στην αλλοδαπή και βεβαίως, ου παντός σπουδάζειν εις Εσπερίαν. Αλλά και μετά το 1993 που έγιναν τα πρώτα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών, παρείχοντο μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα όπου εδρεύουν τα Πανεπιστήμια και η μετακίνηση για ένα δύσκολο μεταπτυχιακό που απαιτεί καθημερινή παρουσία, για τους εν επαρχία υποψηφίους, έστω κι αν ως εκπαιδευτικοί  λάμβαναν εκπαιδευτική άδεια  μετ΄ αποδοχών, ήταν και είναι  μια πάρα πολύ σοβαρή, έως αξεπέραστη  περιπέτεια, όταν υπάρχουν οικογενειακές ανάγκες.

Μοριοδότηση Β΄επιπέδου:  Δεν παρέχεται σε όλους τους κλάδους, άρα άδικη. Στους κλάδους  που παρέχεται, δεν έχει ικανοποιήσει όλη την ζήτηση, άρα άδικη. Δεν παρέχεται σε όλους τους νομούς της Επικράτειας, άρα άδικη. Δεν παρέχονται τα μόρια  στους Επιμορφωτές Β΄επιπέδου , άρα εξωφρενική! Για το τελευταίο, αξίζει να σχολιάσω, ότι κάποια Συμβούλια Επιλογής (Τα Ανώτατα όπου ήταν και Πανεπιστημιακοί)  εδέχθησαν την μοριοδότηση, αλλά τα άλλα, τα ΠΥΣΠΕ και ΠΥΣΔΕ,  εφήρμοσαν «το γράμμα του νόμου» χωρίς να κάνουν την εντελώς αυτονόητη «διασταλτική ερμηνεία»και να πάρουν και οι Επιμορφωτές τα μόρια που λαμβάνουν οι …επιμορφούμενοι, δεδομένου ότι ως επιμορφωτές δεν μοριοδοτούντο!  Σε αυτό βοήθησαν κάποιες εντελώς άτοπες εγκύκλιοι του ΥΠΑΙΘ που βίαζαν απροκαλύπτως την νομική λογική και ερμηνεία και άρα υπήρχε ένα είδος «νομικής κάλυψης» (στην πραγματικότητα και επί δικαστηρίω, η εγκύκλιος δεν καλύπτει κανέναν  στην παρερμηνεία νόμου). Το τελευταίο παράδειγμα δείχνει γλαφυρότατα, ποίες  δυνάμεις ισχυρές αναπτύσσονται ενάντια σε ψηφισμένους νόμους προκειμένου να αλλοιώσουν τον αντικειμενικό χαρακτήρα τους , αφού η πλειονότητα των ενδιαφερομένων είναι εκτός ρύθμισης του νόμου και η εκάστοτε εξουσία πιέζεται εξ ορισμού από τις πλειονότητες.  Εξ άλλου,  η υποδεικνυόμενη από το Σύστημα προσφυγή κατά μόνας στην Δικαστική εξουσία είναι μια ανεπίτρεπτος πολυτέλεια πλέον και όλα τα νομοθετήματα θα πρέπει να είναι νομοτεχνικώς σωστά, για πολλούς προφανείς λόγους. Η Εκπαιδευτική κοινότητα, θεωρητικώς,  μπορεί να το επιβάλλει αυτό, αλλά ο υποφαινόμενος έχει πάρα πολύ σοβαρούς ενδοιασμούς αν το θέλει κι όλας.  Φυσικά δεν εννοώ τους απλούς εκπαιδευτικούς αλλά τις Ανώτατες Συλλογικές εκφράσεις που δεν έχουν ποτέ δώσει έναν τυφλοσούρτη αποτίμησης ούτε καν των μορίων δυσμενούς διαβίωσης Σχολικών μονάδων (Αλγόριθμος που θα λαμβάνει υπ΄όψιν του απόσταση από κέντρο του νομού, μέση ετήσια θερμοκρασία, υποδομές κοινωνικές, συντελεστή βατότητας,  κτλ)  

Αποδομώντας λοιπόν εισαγωγικά και τα «αντικειμενικά κριτήρια», ισχυρίζομαι, ότι δεν υπάρχουν άλλα αξιόπιστα και μετρήσιμα για υιοθέτηση από τον όποιον νομοθέτη για να λύσει το υπαρκτό Ελληνικό πρόβλημα περί την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, δηλ. να λύσει το πρόβλημα που λέει: «Αναζητείται σύστημα αξιολόγησης-επιλογής όλων των Εκπαιδευτικών, όπου να το δέχονται όλοι ή σχεδόν όλοι και να είναι- όσο το δυνατόν- δίκαιο, να μην έχει υποκειμενικότητα καθόλου, να μην έχει αυθαιρεσία καθόλου, να μην μπορούν να υπεισέλθουν διακρίσεις κομματικές και ιδεολογικές επίσης καθόλου, να μην έχει ποσοστώσεις,  και να είναι εύκολο και οικονομικό στην εφαρμογή του. » Ισχυριζόμαστε ότι κάτι τέτοιο υπάρχει. Να το σκιαγραφήσουμε:

Σύστημα αξιολόγησης Εκπαιδευτικών-Στελεχών

Το σύστημα αποτίμησης  προσόντων έχει τρεις αποτιμούμενους και αθροιζόμενους τομείς:

Α. Επαγγελματική  εκπαιδευτική εμπειρία αποτιμούμενη κατά μέγιστη τιμή  σε 25%

Β. Επαγγελματικά προσόντα , αποτιμούμενα σε 25% κατά μέγιστη τιμή

Γ. Επίδοση σε γραπτό  διαγωνισμό αποτιμούμενο σε 50% κατά μέγιστη τιμή.

Ως προς την επαγγελματική εκπαιδευτική εμπειρία (25%) αυτή αποτιμάται  ειδικότερα ως εξής:

Μέγιστος αριθμός μονάδων το  100 

  • Υπηρεσία «με την κιμωλία» ή «διδακτική» εντός τάξεως, αποτιμάται σε  5  μονάδες /έτος.  Με διασταλτική ερμηνεία, την ίδια αποτίμηση λαμβάνει η υπηρεσία ως Υποδιευθυντής, Διευθυντής Σχολικής μονάδος, Σχολικός Σύμβουλος, Διευθυντής Εκπαίδευσης, Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης.

  • Υπηρεσία εκτός τάξεως, με άδεια εκπαιδευτική  και της οποίας ο σκοπός έχει τελεσφορήσει,  3 μονάδες /έτος

  • Υπηρεσία Γραμματειακής φύσεως σε Σχολικές Βιβλιοθήκες, Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, ΤΕΙ, ΑΕΙ,  Εθνική Βιβλιοθήκη, Κεντρική Υπηρεσία ΥΠΟΠΑΙΘ, ΙΕΠ, Γραφεία βουλευτικά, ΙΕΚ, Ιερές Μητροπόλεις, ΠΕΚ, ΓΑΚ, ΑΣΠΑΙΤΕ, ΚΕΔΔΥ, ΚΕΓ, ΑΔΙΠΠΔΕ, Περιφερειακές Διευθύνσεις , 2 μονάδες /έτος .

  • Χρόνος γονικής άδειας, χρόνος μακράς αναρρωτικής άδειας (πέραν του μηνός /έτος) χρόνος άδειας άνευ αποδοχών, δεν μοριοδοτείται . Αντιθέτως,  όποιοι εκπαιδευτικοί παρέχουν εκπαιδευτικές υπηρεσίες έστω και για μία ημέρα /εβδομάδα και τις υπόλοιπες παρέχουν γραμματειακή υποστήριξη, ο χρόνος υπηρεσίας τους θεωρείται εξ ολοκλήρου «διδακτικός»

Η ως προς τα επαγγελματικά προσόντα αποτίμηση (25%) γίνεται ως εξής:

Μέγιστος αριθμός μονάδων το 100

Διδακτορικό 10, Μεταπτυχιακό 7, Δεύτερο Πτυχίο 5, ΤΠΕ Α΄, 2, ΤΠΕ Β΄3 , Β2 2,  Γ1-Γ2 4 Συγγραφικό έργο μέχρι 10 (Βιβλία , άρθρα με κριτές , Πανελλήνια Συνέδρια με κριτές) Συμμετοχή σε ΔΣ  Συνδικαλιστικού ή Επιστημονικού φορέα της Εκπαίδευσης 0,50 /έτος και μέχρι 2 . Συμμετοχή σε Επιτροπή Παιδείας ή Σχολική Επιτροπή , 0,25 /έτος και μέχρι 1 . Συμμετοχή σε ΔΣ Συλλόγου Γονέων 0,25 /έτος και μέχρι 1. Συμμετοχή σε ΔΣ  εξωραϊστικού και Πολιτιστικού Συλλόγου 0,25/έτος και μέχρι 1. Αιρετός ΟΤΑ 0,5 /έτος και μέχρι 2 . Υποδιευθυντής, Υπεύθυνος ΣΕΠΕ, ΣΣΝ, ΕΚΦΕ, ΠΛΗΝΕΤ, ΚΠΕ 0,5 /έτος και μέχρι 4 Διευθυντής Σχολικής μονάδας 1/ έτος και μέχρι 4  Συμμετοχή σε Πανελλήνιες ως Βαθμολογητής, μέλος  Λυκειακής  Επιτροπής Νομαρχιακής, Κεντρικής , ΚΕΓΕ, ή ως εξεταστής ή ως Επιτηρητής 0,25 /έτος και έως 5 . Συμμετοχή ως  οποιαδήποτε διοργανωτική  ιδιότητα στο ΚΠΓ ή όποια άλλη Πανελληνίου τύπου εξέταση υπό την εποπτεία του ΥΠΟΠΑΙΘ, 0,125 /εξέταση και έως 5. Συμβολή σε σχεδίαση Σεναρίων και καινοτόμων πρακτικών με πιστοποίηση από ΙΕΠ, 0,25/ διακεκριμένη συμβολή και μέχρι 2.  Διετής επιμόρφωση 6 , Ετήσια 4 , Εξαμηνιαία 2 , Τρίμηνη 1.   Σεμινάρια:  1/100ώρες  Ημερίδα: 0,03,  Διημερίδα 0,06, Τριημερίδα: 0,09 κ.οκ. Συμμετοχή σε Υπηρεσιακό Συμβούλιο: 0,25/έτος και μέχρι 2 . ΚΑΙ ΛΟΙΠΑ, ήτοι όσα περίπου διαλαμβάνονται στο «Κριτήριο V» του ΠΔ.152/2013 που είναι το πλέον αντικειμενικό από όλο το νομοθέτημα, πλην ούτε κι αυτό αποτιμά τα κριτήρια σαφώς, ενώ αυτό μπορεί να γίνει εφικτό στο πνεύμα των προηγούμενων εκτεθέντων. Επίσης όποιος κατέχει πολλαπλούς τίτλους (περισσότερα από δύο πτυχία, μεταπτυχιακά κτλ) ο κάθε επί πλέον τίτλος λαμβάνει το ήμισυ των μορίων του βασικού και κατά σειράν με φθίνοντα ρυθμό. (Δεύτερο πτυχίο 5, τρίτο 2,5, τέταρτο 1,25 κ.ο.κ. ) Βασική αρχή ότι όλα αποτιμώνται και δεν υπάρχει «κόφτης» στα προσόντα, ει μη μόνον στην συμμετοχή σε θέσεις όπου αποκτάται γενικότερη παράπλευρη εκπαιδευτική εμπειρία. Το άνω φράγμα, είναι ένα γενικότερο φράγμα που είναι το 100 για το σύνολο των προσόντων που είναι επιτεύξιμο από την πλειονότητα των εκπαιδευτικών.  

Ως προς την επίδοση σε Γραπτό διαγωνισμό (50%) η αποτίμηση γίνεται ως εξής:

Α. Δοκιμασία σε Γενικές γνώσεις ( 100 ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών) άριστα το 50

Β. Δοκιμασία στην Εκπαιδευτική Νομοθεσία και Αρχές Διοικητικού Δικαίου.(100 ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών) Άριστα το 50

Γ. Δοκιμασία στην Διδακτική και  Παιδαγωγικά .(100 ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών) Άριστα το 50

Δ. Δοκιμασία στο Γνωστικό Αντικείμενο του οικείου ΠΕ (100 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής)

Τα θέματα επιλέγονται από γνωστή Τράπεζα λυμένων θεμάτων  με 3.000 τουλάχιστον ερωτήσεις εκάστη,  προσβάσιμη από όλους. Οι ερωτήσεις και οι πιθανές απαντήσεις είναι προεκτυπωμένες  ανά υποψήφιο, με σχετικό γραμμοκώδικα και είναι ανακατωμένες κατά αστρονομικό νούμερο πιθανών τρόπων, έτσι ώστε να αποκλείεται «το σφύριγμα από τον διπλανό» Οι απαντήσεις του υποψηφίου, είναι σε ειδικό διπλότυπο δελτίο, το οποίο αναγιγνώσκει ειδικό μηχάνημα σαν κι αυτά που είναι στα πρακτορεία ΠΡΟ-ΠΟ το οποίο εκτυπώνει και επί τόπου  τον βαθμό επίτευξης του υποψήφιο, ενώ το αποτέλεσμα καταχωρίζεται αυτοστιγμεί στην βάση δεδομένων του ΥΠΟΠΑΙΘ 

Αποτελέσματα:

Με τις επιδόσεις αυτές και με τον τρόπο αυτό:

  1. Επιλέγονται όλα τα Στελέχη της Εκπαίδευσης βάσει συνολικής επίδοσης  και μόνον , χωρίς επιπρόσθετες διαδικασίες. Υποδιευθυντές και Διευθυντές σε οποιοδήποτε Σχολείο της Περιφερειακής Ενότητας, ανώτερα  στελέχη (Διευθυντές Εκπαίδευσης Σχολικοί Σύμβουλοι) όπως και Υπεύθυνοι ΕΚΦΕ, ΚΕΠΛΗΝΕΤ, ΣΣΝ, ΣΕΠ, ΚΕΣΥΠ, ΚΕΔΔΥ, ΚΠΕ, Πολιτιστικών Θεμάτων, Αγωγής Υγείας, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης κ.ά. )

  2. Στις επιλογές δεν υπάρχει καμία συνέντευξη, κανένας αξιολογητής, κανένα βιογραφικό, κανένα πορτφόλιο, καμία υποκειμενική γνώμη, καμία αυθαιρεσία, καμία διάκριση προσωπική, καμία χάρη, καμία αδιαφάνεια, καμία ένταση, καμία προσφυγή σε Διοικητικό Δικαστήριο, καμία προσφυγή σε ποινικό, καμία τριβή μεταξύ στελεχών, κανένας ρεβανσισμός μεταξύ παρατάξεων κομμάτων, καταστάσεων. Κοινό, αντικειμενικό μέτρο για όλους αδιακρίτως.

  3. Όσοι υστερούν στον Γενικό Μέσο Όρο και στις 4 δοκιμασίες (μέση της κλίμακας βαθμολογίας)  υποχρεούνται σε παρακολούθηση σεμιναρίων όπου υστέρησαν με  επανεξέταση. Μετά από 3 επανεξετάσεις χωρίς να επιτευχθεί η βάση στον Γ.Μ.Ο., υπάρχει υποχρεωτική μετάταξη σε θέσεις  μη διδασκαλίας (Επιστάτες, Γραμματείς, Φύλακες, Κλητήρες, Συντηρητές  κ.ο.κ.)

  4. Όσοι έχουν μεν υψηλή βαθμολογία αλλά δεν τηρούν το καθηκοντολόγιο, υπάρχει το Πειθαρχικό Δίκαιο και δεν υπάρχει καμία απολύτως ανάγκη να υπάρχει ο μπαμπούλας της αξιολόγησης για να εκτελεί το καθηκοντολόγιο ο κάθε εκπαιδευτικός.

  5. Το σύστημα αυτό, αξιολογεί τους πάντες ως προς την επάρκειά τους για θέσεις ευθύνης, ανεξαρτήτως εάν το επιθυμούν. Όλοι έχουν μια θέση κατάταξης με την προϋπηρεσία τους, τα προσόντα τους και τις επιδόσεις τους. Κρίνονται κατ΄ αρχάς «επαρκείς Γνωστικά, Επιστημονικά, Παιδαγωγικά, Διοικητικά για να κάνουν την διδακτική δουλειά τους, ώστε να μην αμφισβητούνται από ουδένα » και κατά δεύτερο λόγο συγκρίνονται με όλους, για την κατάληψη όποιας θέσης ευθύνης.  

Η παραπάνω πρόταση ως καταστάλαγμα «Ελληνικής Εμπειρίας», υποβάλλεται στους Συναδέλφους Εκπαιδευτικούς σε Δημόσια κριτική, για να αποκτήσει την κρίσιμη μάζα που είναι ίσως αναγκαία για κάποια εκδήλωση νομοθετικής πρωτοβουλίας. Η παραπάνω πρόταση είναι και μια άσκηση στο αν πράγματι μπορεί να υπάρξει αντικειμενικό Σύστημα που να παρακάμπτει την χρόνια Ελληνική γάγγραινα των αδικιών στις κάθε είδους αξιολογήσεις. Στην Ελλάδα έχουμε το απίστευτο ελάττωμα να εκλαμβάνουμε ως λύση την διαπίστωση του προβλήματος. Όλοι συμφωνούν ότι κατά τις κρίσεις υπάρχουν αδικίες, αλλά δεν προτείνουν κάτι συγκεκριμένο, αλλά απλώς ευχολόγια και ευσεβείς πόθους. Επιπροσθέτως, η Ελληνική κακή πίστη, περιμένει την όποια πρόταση συγκεκριμένης λύσης από μια πλευρά, ώστε να της κάνει συγκεκριμένη…. επικριτική(!) , αφού μαγικές λύσεις τέλειες και ακριβοδίκαιες, δεν υπάρχουν.  Τον Ιούνιο του 2011, δημοσίευσα στο προσωπικό μου ιστολόγιο όλες τις  απαντήσεις στις «120 μελέτες περίπτωσης» του Υπουργείου Παιδείας εν όψει της τότε αξιολόγησης των υποψηφίων Διευθυντών Σχολικών μονάδων με την περιβόητη «συνέντευξη». Το έκανα για λόγους δικαιοσύνης, αφού οι απαντήσεις ήταν στο «ιερατείο των εξεταστών» και αυτό αποτελούσε ύβρη κατά την γνώμη μου στις αξίες του Ελληνισμού  με οποίες, όλοι λίγο –πολύ εμφορούμεθα. Δεν υπάρχουν κρυφές γνώσεις, δεν υπάρχουν σκοπιμότητες και το Κράτος οφείλει να λειτουργεί με Διαφάνεια και Δημοκρατικά. Με την έξωθεν καλή μαρτυρία της τότε ενέργειάς μου, υποβάλλω και την παρούσα στην εκπαιδευτική Κοινότητα για συζήτηση  επί της αρχής.

Θα απαντήσουμε και σε οποιαδήποτε παρατήρηση.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 30/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

voucher 200 ευρώ tablet laptop
Ξέρουν τι σκοπεύεις να αγοράσεις: Η παρακολούθηση των καταναλωτικών σου κινήσεων στο διαδίκτυο
Μήπως κάποιες φορές νοιώθετε και εσείς ότι σας παρακολουθούν;
Ξέρουν τι σκοπεύεις να αγοράσεις: Η παρακολούθηση των καταναλωτικών σου κινήσεων στο διαδίκτυο
Περιποίηση νυχιών
Νύχια: Οι αλλαγές που πρέπει να εξετάσει ένας δερματολόγος - Ποια σημάδια μπορεί να υποδηλώνουν ασθένεια
Eάν παρατηρήσετε οποιαδήποτε από τις ακόλουθες αλλαγές σε ένα νύχι του χεριού ή του ποδιού, ήρθε η ώρα να επισκεφτείτε έναν δερματολόγο.
Νύχια: Οι αλλαγές που πρέπει να εξετάσει ένας δερματολόγος - Ποια σημάδια μπορεί να υποδηλώνουν ασθένεια
παιδιά
Μαθησιακές δυσκολίες: Οι τρεις κύριες μορφές και οι στρατηγικές αντιμετώπισής τους στα παιδιά
Οι δυσκολίες σχετίζονται με τα ψυχολογικά διαδικαστικά προβλήματα που εμπλέκονται στη μάθηση και ενδέχεται να επηρεάσουν τη δυνατότητα ενός ατόμου να...
Μαθησιακές δυσκολίες: Οι τρεις κύριες μορφές και οι στρατηγικές αντιμετώπισής τους στα παιδιά