Thumbnail
Θόδωρος Μαλαγάρης

Επειδή η θητεία των σημερινών διευθυντών σχολικών μονάδων λήγει το καλοκαίρι και, απ’ ό,τι φαίνεται, μέχρι τότε δεν θα είναι έτοιμο το νέο θεσμικό πλαίσιο για την επιλογή των στελεχών της εκπαίδευσης, είμαστε υποχρεωμένοι να προχωρήσουμε σε ένα μεταβατικό σχέδιο.  
Η πρόταση για την επιλογή των διευθυντών από τους συλλόγους διδασκόντων με βρίσκει επί της αρχής σύμφωνο. Είναι η αρχή της δημοκρατίας. Βέβαια, δεν αρκεί μόνο αυτό το μέτρο. Γενικότερα, σε ό,τι αφορά τον σύλλογο διδασκόντων, επείγει να θεσπίσουμε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο, που θα ενισχύει σαφώς τις αρμοδιότητές του στην διοίκηση του σχολείου. Έτσι μόνο θα δυναμώσουμε την δημοκρατία στο σχολείο.
Από την άλλη, χρειάζεται περίσκεψη. Θα πρέπει να προλάβουμε κάποια δυσάρεστα ενδεχόμενα, που δεν αποκλείονται, αν η πρόταση αυτή γίνει δεκτή χωρίς προϋποθέσεις: εννοώ ενδεχόμενα όπως αθέμιτες συναλλαγές, πιέσεις σε συναδέλφους, φατριαστικά φαινόμενα, τον κίνδυνο μήπως επανεκλεγούν και διευθυντές που έχουν καταγγελθεί για αντιδημοκρατικό ήθος και συμπεριφορά, έλλειψη συνεργασίας ή και ανοίκεια στάση  προς τους συλλόγους διδασκόντων. Όλα αυτά δεν είναι αφηρημένα πράγματα αλλά πολύ πραγματικές καταστάσεις που είναι γνωστές στα υπηρεσιακά συμβούλια και ευρύτερα στον κλάδο.
Συνεπώς, το ζητούμενο είναι ένα σύστημα που να λαμβάνει καθοριστικά υπόψη τον σύλλογο των διδασκόντων - και ταυτόχρονα οι αποφάσεις του συλλόγου να επικυρώνονται από ένα θεσμοθετημένο όργανο, όπου συμμετέχουν εκπρόσωποι των εργαζομένων - για να  προλάβουμε τις δυσάρεστες καταστάσεις που ανέφερα παραπάνω, προστατεύοντας έτσι την δημοκρατική διαδικασία. Αυτό είναι το πρακτικό επιχείρημα. Υπάρχει ωστόσο και επιχείρημα επί της αρχής. Η πρόταση που υποβάλλω παρακάτω απορρέει από την πάγια διεκδίκηση της Αριστεράς, να λαμβάνονται υπόψη οι εκλεγμένοι εκπρόσωποι και τα σωματεία των εργαζομένων για σημαντικές αποφάσεις.
1. Προτείνω λοιπόν τα εξής για την προκήρυξη: (α) η ψηφοφορία να είναι μυστική. (β) Οι υποψήφιοι να έχουν υποχρεωτικά τουλάχιστον επτά χρόνια εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας (εκτός από τις σχολικές μονάδες στα μικρά νησιά και τις παραμεθόριες περιοχές) και να καταθέσουν βιογραφικό σημείωμα. (γ) Να συνεκτιμάται η διοικητική εμπειρία που θα προκύπτει είτε από προηγούμενες θητείες του/της υποψηφίου, σε θέση διευθυντή/-ριας ή υποδιευθυντή/-ριας είτε από συμμετοχή σε Δ.Σ.  συνδικάτων ή οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, σε υπηρεσιακά συμβούλια ή σε άλλες θέσεις ευθύνης. (δ) Σε περίπτωση ισοψηφίας, η διαδικασία να επαναλαμβάνεται μέσα σε πέντε ημέρες, και σε περίπτωση νέας ισοψηφίας η τελική επιλογή να γίνεται από το υπηρεσιακό συμβούλιο το οποίο από τους υποψηφίους που θα έχουν ισοψηφίσει θα επιλέγει με βάση τα δύο παραπάνω κριτήρια (αρχαιότητα, διοικητική εμπειρία). (ε) Οι υποψήφιοι να προέρχονται από τον εκάστοτε σύλλογο διδασκόντων. Εάν όμως δεν υποβληθούν υποψηφιότητες, τότε μετά το τέλος της διαδικασίας της επιλογής των υποψηφίων από τους συλλόγους, να καλούνται όσοι υποψήφιοι δεν θα έχουν επιλεγεί να δηλώσουν εάν επιθυμούν να είναι διευθυντές στις κενές μονάδες. Από τον πίνακα που θα καταρτισθεί έτσι, το υπηρεσιακό συμβούλιο θα επιλέγει τους διευθυντές για τα κενά σχολεία με αποκλειστικά δύο κριτήρια: πρώτον την αρχαιότητα και δεύτερον την διοικητική εμπειρία.  
2. Ο έλεγχος των πινάκων με τους υποψήφιους και η τελική επικύρωση των πινάκων με τους επιλεγμένους διευθυντές θα γίνεται από τα υπηρεσιακά συμβούλια, όπου, επισημαίνω, συμμετέχουν και εκπρόσωποι των εργαζομένων που δεν έχουν άμεση εμπλοκή με τους συλλόγους διδασκόντων ως μέλη τους. Αυτά αφενός θα εξετάζουν την τήρηση της νομιμότητας των διαδικασιών επιλογής (έλεγχος πρακτικών των συλλόγων διδασκόντων) και αφετέρου θα κρίνουν εάν τηρήθηκαν οι όροι της προκήρυξης.
Τα υπηρεσιακά συμβούλια θα παρεμβαίνουν μόνο στις περιπτώσεις στις οποίες υπάρχουν σοβαρές καταγγελίες για αθέμιτες συναλλαγές, πιέσεις κτλ, ή επίσημες καταγγελίες των ΕΛΜΕ (ή και της ΟΛΜΕ) για αυταρχισμό, έλλειψη συνεργασίας με συναδέλφους, αστήρικτες διώξεις εκπαιδευτικών από διευθυντές κατά τις προηγούμενες θητείες τους. Εννοείται πως σε ό,τι αφορά την φάση της επιλογής των διευθυντών, που θα υποχρεωθούν να την κάνουν τα υπηρεσιακά συμβούλια, αυτοί οι όροι θα πρέπει να διατυπωθούν από νομοπαρασκευαστική επιτροπή που θα κατοχυρώνει νομικά αυτή την αντίληψη.

 

Τέλος, εξυπακούεται ότι εάν το σύστημα αυτό παγιωθεί για την επιλογή των διευθυντών, τότε θα πρέπει να προσθέσουμε και άλλα στοιχεία, όπως η ανακλητότητα των διευθυντών, κ.ο.κ.
     Θοδωρής Μαλαγάρης
Αιρετός στο ΠΥΣΔΕ Α΄ Αθήνας
Πρόεδρος της Β΄ΕΛΜΕ Α΄ Αθήνας

 

Συμπλήρωσε τα στοιχεία σου στο Carrefour και κέρδισε 200 ευρώ

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

σχολεία
Κλειστά σχολεία: Σε αυτές τις περιοχές μαθητές και εκπαιδευτικοί δεν θα κάνουν μάθημα την Δευτέρα και την Τρίτη
Σε ποιες περιοχές δεν θα λειτουργήσουν τα σχολεία Δευτέρα και Τρίτη
Κλειστά σχολεία: Σε αυτές τις περιοχές μαθητές και εκπαιδευτικοί δεν θα κάνουν μάθημα την Δευτέρα και την Τρίτη