Η προσχολική αγωγή αποτέλεσε για πολλά χρόνια το φτωχό συγγενή της εκπαίδευσης. Οι πολιτικές ηγεσίες της χώρας έδωσαν ελάχιστη προσοχή σε αυτό το ιδιαίτερα ευαίσθητο κομμάτι της σχολικής ζωής του μαθητή. Οι όποιες αλλαγές επιχειρήθηκαν κατά καιρούς στην εκπαίδευση, σπάνια αφορούσαν την προσχολική αγωγή. Αποτέλεσμα αυτών είναι η διαρκώς αυξανόμενη υποβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης παιδείας στο δημόσιο Νηπιαγωγείο.
Τρανή απόδειξη αποτελούν οι αίθουσες-τρώγλες, που στεγάζουν αρκετά Νηπιαγωγεία στην πόλη μας, η έλλειψη υλικοτεχνικών υποδομών και η αδυναμία της πολιτείας να θεσμοθετήσει υποχρεωτική δίχρονη προσχολική αγωγή.
Οι τελευταίες ανέξοδες εξαγγελίες του Υπουργού Παιδείας προς αυτήν την κατεύθυνση ακυρώθηκαν από τον ίδιο μέσα σε λίγες ώρες. Προφανώς η πολιτεία αδυνατεί να εγγυηθεί τη θεσμοθέτηση ενός αυτονόητου αιτήματος της εκπαιδευτικής κοινότητας και της ελληνικής κοινωνίας, προκειμένου όλα τα παιδιά να φοιτήσουν στο Νηπιαγωγείο. Αυτό είναι φανερό από τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης τον τελευταίο χρόνο, που έχουν ως πυρήνα τους τη δημοσιονομική προσαρμογή και την πλήρη εφαρμογή των μνημονίων. Συγκεκριμένα, από αυτές:
α) δέχτηκε μεγάλο πλήγμα το ολοήμερο Νηπιαγωγείο, εφόσον αλλοιώνεται ο παιδαγωγικός του χαρακτήρας και μετατρέπεται περισσότερο σε χώρο φύλαξης μαθητών, που ικανοποιεί κυρίως τη διευκόλυνση των εργαζόμενων γονέων.
β) ζητείται από τις συναδέλφους Νηπιαγωγούς να ξεπεράσουν τους εαυτούς τους για να στηρίξουν το Νηπιαγωγείο, που έχει ανάγκη μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών και δημιουργία κατάλληλων υποδομών. Ιδιαίτερα, όσοι συνάδελφοι ασκούν διοικητικό έργο, (προϊστάμενες και προϊστάμενοι νηπιαγωγείων) εργάζονται πολύ περισσότερες ώρες από το προβλεπόμενο ωράριο για να το διεκπεραιώσουν, εφόσον παράλληλα ασκούν και τα διδακτικά τους καθήκοντα. Το ωράριο των Νηπιαγωγών, αντί να ευθυγραμμιστεί με αυτό των συναδέλφων εκπαιδευτικών του Δημοτικού σχολείου στην ουσία αυξήθηκε.
γ) Διπλασιάζεται αυθαίρετα ο ελάχιστος αριθμός νηπίων που απαιτούνται για τη λειτουργία Νηπιαγωγείου. Μπροστά βέβαια στην αντίδραση της εκπαιδευτικής κοινότητας αυτό δεν έχει συμβεί στην ολότητά του τη φετινή σχολική χρονιά.
Είναι αναγκαιότητα να δοθεί από την πολιτεία προτεραιότητα στην προσχολική αγωγή, να υπάρξει ο απαιτούμενος προγραμματισμός ενίσχυσης των Νηπιαγωγείων με τον κατάλληλο υλικοτεχνικό εξοπλισμό και να αναγνωριστεί έμπρακτα το τιτάνιο έργο που επωμίζονται οι συνάδελφοι Νηπιαγωγοί μέσα σε ένα πλαίσιο που δεν ευνοεί τη δημιουργική μάθηση, καθώς και την ασφαλή παραμονή των μικρών μαθητών στο σχολείο. Είναι ανάγκη να δημιουργηθούν συνθήκες στα Νηπιαγωγεία που θα φέρουν το χαμόγελο και την ασφάλεια σε κάθε παιδί στα πρώτα του βήματα έξω από την οικογένεια.
Τάσος Σταυρογιαννόπουλος
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη