Εμείς οι εκπαιδευτικοί που ζούμε και εργαζόμαστε στα ακριτικά και παραμεθόρια νησιά του Βόρειου Ανατολικού Αιγαίου εκφράζουμε την έντονη αντίθεση μας στην πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για τη «Μοριοδότηση Σχολικών Μονάδων», η οποία δεν έλαβε υπόψη της τις προτάσεις των Συλλόγων Εκπαιδευτικών και τις προτάσεις των ΠΥΣΠΕ, όπως επίσης και στην πρόταση για «Ένταξη Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην κατηγορία Δυσπρόσιτα», η οποία δημοσιεύθηκε παραμονές Χριστουγέννων και προβαίνει σε εξόφθαλμη αδικία σε βάρος των εκπαιδευτικών που βρίσκονται και εργάζονται υπό δύσκολες συνθήκες στα σχολεία και στα νηπιαγωγεία οποιασδήποτε οργανικής λειτουργίας συμβάλλοντας στην απάλειψη των αρνητικών επιπτώσεων της εγκαταλειμμένης υπαίθρου.
Στα ακριτικά νησιά οι συνθήκες ζωής και διαβίωσης είναι ιδιαίτερα δύσκολες. Η μεγάλη απόσταση από τα κέντρα της χώρας δημιουργεί δυσκολίες στη μετακίνηση λόγω των περιορισμένων δρομολογίων, του ακριβού κόστους των εισιτηρίων των πλοίων και αεροπλάνων, των δυσμενών καιρικών φαινομένων που οδηγούν σε πολυήμερους αποκλεισμούς των απομακρυσμένων χωριών ή νησιών, του υψηλού κόστους διαβίωσης, ένδυσης, θέρμανσης και ενοικίασης κατοικιών, των τεράστιων ελλείψεων στον τομέα της υγείας. Οι εκπαιδευτικοί βιώνουν αυτές τις αντιξοότητες, παρά ταύτα δίνουν τον εαυτό τους για να παραμείνει ο πληθυσμός στην περιοχή και να μην υπάρχει περαιτέρω μετακίνηση των κατοίκων προς τα αστικά κέντρα. Απαιτούμε και αγωνιζόμαστε για το δικαίωμα στη μόρφωση των παιδιών του ακριτικού Αιγαίου διεκδικώντας να γίνουν δεκτές οι προτάσεις μας σχετικά με τη μοριοδότηση των σχολικών μονάδων της περιοχής μας.
Οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ικαρίας-Φούρνων, Σάμου, Χίου «Αδαμάντιος Κοραής», Λήμνου και Λέσβου από κοινού διαμορφώνουμε πρόταση προς τα ΠΥΣΠΕ, το ΚΥΣΠΕ και το Υπουργείο Παιδείας, καλώντας και τη Διδασκαλική Ομοσπονδία να την υιοθετήσει και να την υποστηρίξει.
Α) Οι παρακάτω σχολικές μονάδες τηρούν τα κριτήρια για να χαρακτηριστούν δυσπρόσιτες, είναι σε νησιωτικές και παραμεθόριες περιοχές, βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση από την έδρα του νομού, είναι δύσκολα προσβάσιμες λόγω των ιδιαίτερων συγκοινωνιακών συνθηκών, πολλές από αυτές είτε βρίσκονται σε μεγάλο υψόμετρο είτε χρειάζεται να διασχίσει κανείς δρόμο σε μεγάλο υψόμετρο για να τις προσεγγίσει και οι περισσότερες από αυτές έχουν μικρή οργανικότητα. Ενώ τα ΠΥΣΠΕ πρότειναν να χαρακτηριστούν δυσπρόσιτες, το Υπουργείο Παιδείας δεν το έλαβε υπ’ όψιν.
Προτείνουμε να χαρακτηριστούν ως δυσπρόσιτες, δηλαδή να μοριοδοτηθούν με 10-14 μόρια, οι σχολικές μονάδες:
Θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι σχολικές μονάδες του Αγίου Κηρύκου Ικαρίας απέχουν από την έδρα του νομού 38 ναυτικά μίλια. Οι σχολικές μονάδες που εδρεύουν στο Καραβόσταμο απέχουν από την έδρα του νομού 38 ναυτικά μίλια και 31 χιλιόμετρα ή 41 ναυτικά μίλια και 7 χιλιόμετρα. Η σχολική μονάδα που βρίσκεται στον Ξυλοσύρτη απέχει από την έδρα του νομού 38 ναυτικά μίλια και 5 χιλιόμετρα.
Η Ικαρία συνδέεται με την πρωτεύουσα του νομού με αραιά δρομολόγια. Αναλυτικότερα, από τα λιμάνια της Ικαρίας (Άγιος Κήρυκος και Εύδηλος) φεύγει καράβι για Σάμο και ηπειρωτική Ελλάδα μόνο μία φορά ή μόνο δύο φορές την εβδομάδα. Επίσης η ακύρωση δρομολογίων είναι ιδιαίτερα συχνή εξαιτίας των καιρικών φαινομένων και των απεργιών.
Σχετικά με τις συγκοινωνιακές συνθήκες εντός Ικαρίας, τα δρομολόγια των τοπικών λεωφορείων είναι ελάχιστα και δεν εξυπηρετούν ούτε τη μεταφορά των εκπαιδευτικών στις σχολικές τους μονάδες ούτε την πρόσβαση στα λιμάνια και στο αεροδρόμιο του νησιού. Οπότε οι εκπαιδευτικοί είναι αναγκασμένοι να μετακινούνται με ιδιωτικά μεταφορικά μέσα σε επικίνδυνο οδικό δίκτυο, το οποίο δυσχεραίνει εξαιτίας των άσχημων καιρικών συνθηκών (ομίχλη, ισχυροί άνεμοι και κύματα που καλύπτουν το οδικό δίκτυο) ιδιαίτερα κατά τους χειμερινούς μήνες. Αξίζει να σημειώσουμε ότι το μεγαλύτερο μέρος του κεντρικού οδικού δικτύου διασχίζει τον ορεινό όγκο της Ικαρίας, δεν έχει φωτισμό και παρουσιάζει προβλήματα κατολισθήσεων, καθίζησης, μεγάλης κλίσης, ενώ σε ορισμένα σημεία είναι καλυμμένο με τσιμέντο, είναι χωματόδρομος ή δεν έχει προστατευτικά κιγκλιδώματα.
Επίσης, για να μεταφερθεί κανείς από το ένα χωριό της Ικαρίας στο άλλο, είναι αναγκασμένος να διασχίσει οδικό δίκτυο σε μεγάλο υψόμετρο (660 μ) περνώντας την κορυφογραμμή.
Ακολούθως και στο νησί της Σάμου, οι παρακάτω σχολικές μονάδες:
σχολικές αυτές μονάδες της Σάμου απέχουν από 25 έως και 45 χιλιόμετρα απ' την έδρα του νομού. Βρίσκονται σε υψόμετρα από 300 έως και 600 μέτρα και η πρόσβαση, ειδικά το χειμώνα γίνεται δύσκολη έως και επικίνδυνη, ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες που ιδιαίτερα συχνά προκαλούν περιορισμένη ορατότητα, ολισθηρότητα και κατολισθήσεις σ' ένα ήδη στενό, ανηφορικό και κακό οδικό δίκτυο.
Πιο συγκεκριμένα, τα σχολεία σε Παγώνδα και Βορλιώτες απέχουν περίπου 25 χιλιόμετρα, με τον οδηγό να αναγκάζεται να τα προσεγγίζει από παρακαμπτήριους δρόμους με πολύ άσχημο οδόστρωμα και τσιμεντόδρομους. Τα σχολεία σε Πλάτανο, Πύργο, Κουμέικα, Μαραθόκαμπο απέχουν από 40 έως 45 χιλιόμετρα απ' την έδρα του νομού. Τα προβλήματα στο οδικό δίκτυο ισχύουν κι εδώ με μικρές διαφοροποιήσεις, ενώ ειδικά στον Πλάτανο, το σχολείο του οποίου βρίσκεται σε υψόμετρο περίπου 600 μέτρων, όπως και στους Βουρλιώτες και στον Πύργο που βρίσκονται λίγο χαμηλότερα, φαινόμενα ολισθηρότητας και περιορισμένης ορατότητας είναι σχεδόν καθημερινά. Ομοίως, η πρόσβαση σε Κουμέικα και Μαραθόκαμπο γίνεται περνώντας πάνω από βουνά, με αποτέλεσμα τις ίδιες συνθήκες και γι' αυτά.
Επίσης, για κάποιον ο οποίος δε διαθέτει μεταφορικό μέσο, η πρόσβαση - ειδικά η καθημερινή - από και προς τα χωριά αυτά είναι αδύνατη, καθώς δεν υπάρχουν καθόλου ή είναι ελάχιστα τα δρομολόγια του ΚΤΕΛ. Το δυσπρόσιτο των περιοχών αυτών, βέβαια, είναι ακόμη πιο έντονο και λόγω της θέσης και της απόστασης του νησιού της Σάμου σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα, όπως επίσης και των δρομολογίων των πλοίων που προσεγγίζουν το νησί. Δρομολόγια υπάρχουν ανά 2 ημέρες, τα ταξίδια είναι πολύωρα (10-15 ώρες), τα οποία, όπως και στα άλλα νησιά, συχνά δεν πραγματοποιούνται λόγω απαγορευτικών. Πολύ σημαντικό είναι και το γεγονός των πολύ υψηλών τιμών στα εισιτήρια τόσο των πλοίων όσο και των αεροπλάνων, το οποίο πολλές φορές καθιστά τη μετακίνηση αδύνατη λόγω κόστους.
Όσον αφορά τη Χίο, για τις μονάδες (Δημοτικά Σχολεία και Νηπιαγωγεία) που αναφέρονται παρακάτω, δεν λαμβάνονται από την πλευρά του Υπουργείου υπόψη οι εξής αρχές που τέθηκαν απ’ το Σύλλογο της Χίου: Α) Παραμεθόριος περιοχή Β) Η θέση της σχολικής μονάδας από την πόλη Γ) Η γεωμορφολογία της περιοχής Δ) Οι κοινωνικές και εργασιακές συνθήκες
Κατα συνέπεια θεωρούμε ότι πρέπει να ενταχθούν στα δυσπρόσιτα οι σχολικές μονάδες των Ψαρών και Οινουσών με 14 και 12 μόρια αντίστοιχα και οι σχολικές μονάδες της Βολισσού και του Λιθίου με 11 και 10 μόρια αντίστοιχα.
Επίσης, να γίνουν αποδέκτες οι προτάσεις του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Χίου Αδαμαντιος Κοραής:
Για τις παρακάτω σχολικές μονάδες: Καρδαμύλων, Λαγκάδας, Συκιάδας (Δ.Σχολείο και Νηπιαγωγείο) με 9 μόρια.
Για τις σχολικές μονάδες Καταρράκτη, Νενήτων, Θολοποταμίου, Αγιου Γιώργη Συκούση (Δ.Σχολειο και Νηπιαγωγείο) με 8 μόρια.
Για τις σχολικές μοναδες : Καλαμωτής και Πυργίου 9 μόρια.
Για τη σχολική μονάδα των Καρυών 7 μόρια.
Για το 2ο νηπιαγωγείο Καμποχώρων 7μορια.
Τέλος, για το Ειδικό σχολείο και νηπιαγωγείο 7 μόρια
Β) Το 3θέσιο Δημοτικό Σχολείο Ψαρών και το 4θέσιο Δημοτικό Σχολείο Φούρνων θεωρούμε ότι πρέπει να έχουν 14 μόρια ανεξάρτητα της οργανικότητάς τους καθώς είναι ιδιαίτερα απομακρυσμένα και απομονωμένα.
Ανεξάρτητα της οργανικότητας των σχολικών μονάδων, οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε αυτά βιώνουν τις δύσκολες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες που επικρατούν λόγω της μεγάλης απόστασής των συγκεκριμένων νησιών από την πρωτεύουσα του νομού και της απομόνωσης σε έναν πολύ μικρό νησιωτικό χώρο.
Το μικρό και ακριτικό νησί των Ψαρών απέχει 49 ναυτικά μίλια από την πρωτεύουσα της Χίου με την οποία συνδέεται με πλοιάριο 500 κόρων πραγματοποιώντας ταξίδι διάρκειας 4 ωρών, με αποτέλεσμα να αποκλείεται πολύ συχνά λόγω καιρικών συνθηκών και οι κάτοικοί του να στερούνται βασικών ειδών. Ομοίως, οι Φούρνοι Κορσέων συνδέονται με πλοιάριο 80 κόρων με το Καρλόβασι Σάμου το οποίο απέχει από την πρωτεύουσα του νομού επιπλέον 35 χιλιόμετρα.
Κρίνουμε ότι οι συγκεκριμένες απομακρυσμένες και απομονωμένες σχολικές μονάδες στην παραμεθόριο θα έπρεπε να ενισχυθούν και να μοριοδοτηθούν αναλόγως, καθώς αποτελούν έναν βασικό παράγοντα διατήρησης του πληθυσμού σε αυτά τα νησιά. Παλεύουμε για να έχουμε ανοικτά σχολεία στα ακριτικά νησιά του Αιγαίου με πολλά παιδιά και πολλά τμήματα.
Γ) Οι σχολικές μονάδες της Λέσβου τηρούν όλα τα κριτήρια νησιωτικότητας, συνθηκών διαβίωσης, αποστάσεων από την έδρα του νομού, συγκοινωνιακών συνθηκών και υψομέτρου. Παρόλη τη διαφορετική κλίμακα της νέας από την υφιστάμενη μοριοδότηση, το Υπουργείο Παιδείας αδυνατεί να κατανοήσει τις δύσκολες και ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν στο νησί, προτείνοντας χαμηλότερη μοριοδότηση που δεν αποτυπώνει την ενίσχυση που θα έπρεπε να έχουν, όπως αποτυπώνεται παρακάτω:
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΑΣΚΑΛΩΝ ΚΑΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΧΙΟΥ «ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ»
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΙΚΑΡΙΑΣ-ΦΟΥΡΝΩΝ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΛΗΜΝΟΥ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΛΕΣΒΟΥ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΑΣΚΑΛΩΝ ΚΑΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΣΑΜΟΥ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη