Ως εκπαιδευτικοί, δηλώσαμε από την πρώτη στιγμή ότι θέλουμε τα σχολεία μας να ανοίξουν τις πόρτες της σε όλα τα παιδιά του κόσμου χωρίς αποκλεισμούς.
Γι’ αυτό άλλωστε, εδώ και δύο χρόνια ,συνεχείς και επίμονες είναι οι δράσεις και οι παρεμβάσεις της ΕΛΜΕ και για την ένταξη των προσφυγόπουλων στα πρωινά δημόσια σχολεία. Αντ’ αυτού, η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας ακολούθησε πολιτική αποκλεισμού τους από την πρωινή δημόσια εκπαίδευση .
Το σχολικό έτος 2016-2017, με πρόσχημα τη σταδιακή ένταξη των προσφυγόπουλων στα σχολεία, ίδρυσε ξεχωριστές απογευματινές «δομές» (ΔΥΕΠ), παράλληλες με το δημόσιο σχολείο, αλλά στην ουσία έξω από αυτό. Ο θεσμός αυτός, όχι μόνο απέτυχε, καθώς ένα πολύ μικρό ποσοστό παιδιών (περίπου 7%) συμμετείχαν στις ΔΥΕΠ, αλλά ενίσχυσε τη γκετοποίηση και απομόνωση των προσφυγόπουλων και τροφοδότησε τον κοινωνικό ρατσισμό.
Τα παιδιά αποθαρρύνθηκαν και περιθωριοποιήθηκαν και ουσιαστικά δεν εντάχθηκαν στο σχολικό περιβάλλον.
Τη φετινή χρονιά , 2017-2018, η κυβέρνηση διαβεβαίωνε πως οι μαθητές- πρόσφυγες θα παρακολουθήσουν τα προγράμματα των σχολείων κανονικά! Για ποιους και πόσους μαθητές όμως μιλούσε;
Σύμφωνα με τη φετινή εγκύκλιο του ΥΠΕΠΘ στα πρωινά σχολεία προβλέπονταν η εγγραφή μόνο αυτών που ζούνε σε διαμερίσματα του αστικού ιστού και μόνο αν ¨φιλοτιμηθούν» οι ΜΚΟ να τους εγγράψουν! Παράλληλα, διατηρήθηκε ο αποτυχημένος θεσμός των ΔΥΕΠ καθώς και εκπαιδευτικές δομές για παιδιά προσχολικής ηλικίας! μέσα στα στρατόπεδα( «κέντρα φιλοξενίας» )
Και τη φετινή χρονιά ,λοιπόν, το ΥΠΕΠΘ όχι μόνο συνέχισε την πολιτική γκετοποίησης και απομόνωσης των προσφύγων- μαθητών αλλά προχώρησε και στο διαχωρισμό – κατηγοριοποίηση τους, καθώς η εγγραφή στα πρωινά σχολεία αφορούσε μόνο συγκεκριμένη κατηγορία προσφύγων!
Σήμερα και ενώ το σχολικό έτος οδεύει προς το τέλος, το υπουργείο αλλά και η ΠΔΕ Κ. Μακεδονίας διατείνεται πως «ολοκληρώνεται η διαδικασία ένταξης των προσφυγοπούλων στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα»
Ποια είναι όμως η πραγματικότητα;
Περιορισμένες εγγραφές και αυτές μετ εμποδίων, ανύπαρκτες υποστηρικτικές δομές, ελάχιστες τάξεις υποδοχής – που η λειτουργία τους ξεκίνησε το Γενάρη!
Από την αρχή της χρονιάς, δεν υπήρχε καμία πρόβλεψη και σχεδιασμός για την εγγραφή των προσφυγόπουλων στα σχολεία της περιοχής, για έγκαιρη ίδρυση και στελέχωση των τμημάτων υποδοχής, για πρόσθετες υποστηρικτικές δομές σε κάθε σχολείο που θα φοιτούσαν μαθητές-πρόσφυγες.
Ωστόσο τα επικοινωνιακά παιχνίδια και οι κινήσεις βιτρίνας περίσσεψαν! Οι αφίσες του ΥΠΕΠΘ που προπαγάνδιζαν την ένταξη των μαθητών στα σχολεία, φιγουράριζαν στους πίνακες ανακοινώσεων των σχολείων, περιγελώντας την παντελή έλλειψη οργάνωσης και σχεδιασμού των εγγραφών των προσφυγόπουλων και υποστήριξης της φοίτησης τους.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΔΔΕ Δυτικής Θες\νίκης, μόλις σε 40 απ’ όλα τα σχολεία της Δυτικής Θες\νίκης έχουν εγγραφεί 200 προσφυγόπουλα: σε 6 ΕΠΑΛ ( Λαγκαδάς, Νεάπολη, Αμπελόκηποι, Σταυρούπολη, Εύοσμος, Σταυρός) σε 6 ΓΕΛ ( Πεύκα, Συκιές, Νεάπολη, Αμπελόκηποι, Εύοσμος- διαπολιτισμικό- Κορώνεια) και σε 18 γυμνάσια: Αμπελόκηποι, Μενεμένη, Σταυρούπολη, Πεύκα, Συκιές, Νεάπολη, Πολίχνη, Εχέδωρος, Λαγκαδάς Εύοσμος.
Οι τάξεις υποδοχής είναι μόλις 11 : 4 σε ΕΠΑΛ, 2 σε ΓΕΛ και 5 σε ΓΥΜΝ., όπου φοιτούν 101 μαθητές και διδάσκουν 8 καθηγητές\ τριες ΠΕΟ2.
Στην περιοχή ευθύνης της Γ΄ΕΛΜΕ-Θ εγκρίθηκε μόνο μία ! τάξη υποδοχής και λειτουργεί στο 2ο γυμν. Νεάπολης, τη στιγμή που στα σχολεία της περιοχής Νεάπολης, Συκεών, Πολίχνης, Ευκαρπίας φοιτούν 36 προσφυγόπουλα.
Στην ΔΔΕ Ανατολικής ΘΕΣ\ΝΙΚΗΣ οι τάξεις υποδοχής είναι μόλις : 4 (30ο Γ\Σ ΘΕΣ\ΝΙΚΗΣ, 15ο ΕΠΑΛ ΘΕΣ\ΝΙΚΗΣ, 2ο Γ\Σ ΠΕΡΑΙΑΣ, Γ\Σ ΒΑΣΙΛΙΚΩΝ) , όπου φοιτούν 40-50 μαθητές. Όσο για τις εγγραφές, δεν μας έχουν δοθεί συγκεκριμένα στοιχεία, παρά μόνο παρουσιάζεται μια εικόνα κινούμενης άμμου, και ακόμη επίσημα χείλη μιλούν για «πέρασμα» των μαθητών – προσφύγων από τα σχολεία.
Το βασικό δικαίωμα των μαθητών- παιδιών προσφύγων στην εκπαίδευση δεν υπηρετείται αλλά υπονομεύεται.
Οι εγγραφές των προσφύγων- μαθητών (ένα δύσκολο πράγματι έργο) αφέθηκαν στο «έλεος» και την καλή πρόθεση των ΜΚΟ. Έγιναν με καθυστερήσεις και με πολλές πιέσεις των εκπαιδευτικών σωματείων προς τις ΔΔΕ αλλά και προς τις ΜΚΟ, καταγράφοντας μικρό ποσοστό εγγεγραμμένων μαθητών.
Όμως και αυτά τα δειλά και περιορισμένα βήματα της εγγραφής ορισμένων μαθητών στα πρωινά σχολεία, υπονομεύτηκαν από την ανυπαρξία ουσιαστικής στήριξης της εκπαίδευσης τους. Οι μαθητές εντάχθηκαν στα σχολεία τυπικά, χωρίς καμία μέριμνα για υποστηρικτικές δομές στο σχολείο, ουσιαστικά σε συνθήκες εγκατάλειψης από το Υπουργείο Παιδείας.
Οι τάξεις υποδοχής, όταν ιδρύθηκαν..(το Γενάρη), ήταν ελάχιστες και άφησαν απ έξω τα μισά παιδιά που ήδη έχουν εγγραφεί και φοιτούν στα σχολεία.
Η κατάσταση αυτή:
υπονομεύει το βασικό δικαίωμα των παιδιών στην εκπαίδευση, καθώς δε δημιουργεί συνθήκες ουσιαστικής μάθησης. Όσα δεν παρακολουθούν τις τάξεις υποδοχής, γιατί δεν υπάρχουν- είναι οι «βουβές» μονάδες στις πολυπληθείς μας τάξεις. Οι εκπαιδευτικοί στην πλειονότητα τους , παρά την ανύπαρκτη επιμόρφωση, αναζητούν και διαμορφώνουν μόνοι τους το κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό, προσπαθούν κατά τη διάρκεια του μαθήματος αλλά και στα κενά τους να προσαρμόσουν τη διδασκαλία τους, πασχίζουν να κρατήσουν τα προσφυγόπουλα στα σχολεία δίνοντας περιεχόμενο στην φοίτηση τους. Οι φιλότιμες όμως προσπάθειες τους να στηρίξουν τα προσφυγόπουλα που φοιτούν στα σχολεία τους, είναι αδύνατον να αποδώσουν μαθησιακά στο πλαίσιο της σημερινής λειτουργίας των σχολείων.:(πολυπληθείς τάξεις, διαφορετικά μορφωτικό υπόβαθρο των προσφυγόπουλων, διαφορετικά επίπεδα γνώσης της ελληνικής γλώσσας, ανύπαρκτη επιμόρφωση…), ενώ μπορούν να είναι αποτελεσματικές, αν δημιουργηθούν άμεσα τμήματα ενισχυτικής διδασκαλίας και τάξης υποδοχής σε όλα τα σχολεία που φοιτούν προσφυγόπουλα .
αποθαρρύνει τα προσφυγόπουλα από τη φοίτηση τους στο σχολείο, καθώς το σχολείο δε τους δίνει τη δυνατότητα να προχωρήσουν μαθησιακά, να μάθουν ή να βελτιώσουν τις γνώσεις τους στην ελληνική γλώσσα. Έτσι αδυνατούν να παρακολουθούν τα μαθήματα και βιώνουν την εκπαίδευση απλά ως φυσική παρουσία στην τάξη και τη σχολική ζωή. Σ αυτά τα πλαίσια, τείνει να ακυρωθεί ακόμη και το θετικό στοιχείο της ένταξης τους στο σχολείο: η κοινωνικοποίηση τους, μέσα από την καθημερινή επαφή με όλα τα παιδιά και τη σχολική κοινότητα. Η αποθάρρυνση τους, αργά ή γρήγορα θα οδηγήσει στην ελλιπή φοίτηση τους ακόμη και στη διακοπή της.
Έτσι, κυβέρνηση και υπουργείο θα παρουσιάζονται ως αυτοί που έχουν κάνει «το καθήκον τους» και οι τραγικές συνέπειες της πολιτικής τους θα μετακυληθούν στους πρόσφυγες και τους εκπαιδευτικούς.! Ο κίνδυνος να «χρεωθούν» την ευθύνη της εγγραφής\ φοίτησης\εκπαίδευσης τους , οι ίδιοι οι πρόσφυγες, μαζί με τις εξαιρετικά αντίξοοες συνθήκες εκπαίδευσης τους, μπορεί να δημιουργήσει διακρίσεις στη μαθητική κοινότητα, καχυποψία για την εκπαιδευτική λειτουργία του σχολείου και επιπλέον να εγείρει ξενοφοβικές και ρατσιστικές συμπεριφορές.
Για μας κανένα παιδί δεν είναι ένα αριθμός στην τάξη! Δίνουμε όλες μας τις δυνάμεις να φοιτήσει ουσιαστικά κάθε παιδί στο δημόσιο σχολείο. Πόσο μάλλον , αν το παιδί αυτό είναι κυνηγημένο από τη φωτιά του πολέμου.
Απαιτούμε άμεσα και ως το τέλος του διδακτικού έτους: Δημιουργία τάξεων υποδοχής και υποστηρικτικές δομές της εκπαίδευσης τους( ενισχυτική διδασκαλία\ παράλληλη στήριξη\ ψυχολογική υποστήριξη κλπ) σε όλα τα σχολεία της περιοχής μας που φοιτούν προσφυγόπουλα .
Συνεχίζουμε και διεκδικούμε την ικανοποίηση των αιτημάτων μας
Εγγραφή όλων των παιδιών προσφύγων και μεταναστών στην πρωινή ζώνη των δημόσιων σχολείων χωρίς όρους και προϋποθέσεις.
Δημιουργία τάξεων υποδοχής σε όλα τα σχολεία που φοιτούν προσφυγόπουλα.
Υποστηρικτικές δομές της εκπαίδευσης τους (ενισχυτική διδασκαλία\ παράλληλη στήριξη\ ψυχολογική υποστήριξη κλπ)
Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
Εγγραφή των παιδιών κάτω των 4 ετών στους παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς.
Ένταξη των παιδιών 15 ως 18 ετών σε ΓΕΛ και ΕΠΑΛ. Δημιουργία τάξεων υποδοχής.
Διορισμοί και προσλήψεις εκπαιδευτικών για την εκπαίδευση προσφύγων τώρα.
Δωρεάν μεταφορά των παιδιών από τα camps και όσων διαμένουν σε σπίτια στα σχολεία και ιατρική περίθαλψη.
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα και διδασκαλία της μητρική γλώσσας.
Αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης στα παιδιά και τις οικογένειές τους,
Κεντρική μέριμνα και ευθύνη για την εκπαίδευση των ασυνόδευτων παιδιών
Οι εκπαιδευτικοί συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε για να ανοίξουν τα σύνορα και οι φράχτες της ΕΕ και να εξασφαλιστεί η άμεση μετακίνηση των προσφύγων στις χώρες τελικού προορισμού τους. Για να σταματήσει ο πόλεμος και οι ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις που διαλύουν χώρες που διαλύουν χώρες και αφανίζουν λαούς.
Τα σχολεία μας ανοιχτές αγκαλιές αλληλεγγύης για τα παιδιά των αποκλεισμένων ομάδων, όλων των φτωχών του τόπου μας ντόπιων, προσφύγων και μεταναστών!
Για το Δ.Σ.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΘΗΡΑΣ ΝΙΚΟΣ ΠΑΛΑΝΤΖΑΣ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη