Thumbnail
Ανακοίνωση της Πρωτοβουλίας Ανεξάρτητων Εκπαιδευτικών ΠΕ

" Όλοι είναι ιδιοφυίες. Αλλά αν κρίνεις ένα ψάρι από την ικανότητά του να σκαρφαλώσει σε ένα δέντρο, θα περάσει όλη του τη ζωή νομίζοντας ότι είναι ηλίθιο"

Albert Einstein

1. Η περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών, που φαίνεται ως προοδευτική και βελτιωμένη εκδοχή των παραδοσιακών μεθόδων της αριθμητικής βαθμολόγησης, αποτελεί μια άλλης μορφής αξιολόγηση η οποία δεν οδηγεί από μόνη της σε ένα δημοκρατικότερο σχολείο που αμβλύνει τις διαφορές των μαθητών.

2. Αντίθετα, ενταγμένη στη λογική του νέου σχολείου και των μετρήσιμων στόχων που θέτει ο ΟΟΣΑ για την αξιολόγηση σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών,  η περιγραφική αξιολόγηση, σε μια εκπαίδευση με διαρκή ταξικά φίλτρα, καθίσταται (και αυτή) εργαλείο ταξινόμησης των μαθητών, απόρριψης και κοινωνικής αναπαραγωγής του σχολείου.

3. Στην εξέλιξη μιας τέτοιας αλλαγής, το πιθανότερο μάλιστα είναι κάποια νέα περιγραφικά «κλισέ» να αντικαταστήσουν την παλιά αριθμητική ταξινομία. Στο πλαίσιο της νεοφιλελεύθερης πολιτικής που εφαρμόζεται στην εκπαίδευση κι ενώ υποτίθεται ότι καταργείται η παλιά αντιπαιδαγωγική βαθμολόγηση, μια ευρύτερη κι αναλυτική αξιολόγηση-κατηγοριοποίηση των μαθητών μπορεί να πάρει τη θέση της, που όχι μόνο δεν αλλάζει το χαρακτήρα, το ταξικό και κοινωνικό πρόσημο του σχολείου, τουναντίον μπορεί και να το ενισχύει, αποκρύπτοντας τους κοινωνικούς και οικονομικούς παράγοντες που επικαθορίζουν και στιγματίζουν  την "απόδοση" και "πρόοδο" των μαθητών δημιουργώντας τις άνισες επιδόσεις τους. Επιπλέον, η συζήτηση για την περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών αποκρύπτει εντέχνως τις τεράστιες ελλείψεις και αδυναμίες του ίδιου του σχολείου, που μαραζώνει συνεχώς ως αποτέλεσμα των μνημονιακών-νεοφιλελεύθερων επιλογών και των πολιτικών λιτότητας.

4. Το όλο θέμα που εισάγεται αυτές τις μέρες με τα σεμινάρια που πραγματοποιούνται από  επιμορφωτές και  ΣΕΕ, σε συνέχεια της προ διετίας σχετικής εγκυκλίου του Υπουργείου Παιδείας και του ΙΕΠ για την πιλοτική εφαρμογή της περιγραφικής αξιολόγησης, δεν είναι ανεξάρτητο από την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, αλλά ενταγμένο στο συνολικό πακέτο της νεοφιλελεύθερης αναδιάρθρωσης που υλοποιεί η Κυβέρνηση. Είναι γνωστές, άλλωστε, οι δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας που ανάγουν την περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών ως το πρώτο και σημαντικό βήμα σε αυτό το πακέτο. Δηλαδή οι κυβερνώντες και οι «θεσμοί» θέλουν σταδιακά και κλιμακωτά  να εδραιώσουν την κουλτούρα της αξιολόγησης παντού  και να την αποδεχτεί η εκπαιδευτική κοινότητα ως μια τάχα ήπια εκδοχή ανατροφοδότησης του εκπαιδευτικού έργου. Τίποτα όμως δεν εμποδίζει τη σύνδεση της αξιολόγησης των μαθητών με τα κριτήρια της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας που θεσμοθετήθηκε με το ν. 4547/2018 και την Υ.Α. 1816/ΓΔ4. Τίποτα δεν εμποδίζει την περαιτέρω συσχέτιση των περιγραφικών επιδόσεων των μαθητών με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Τα παρατηρητήρια της αξιολόγησης, οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες, οι επιτροπές τύπου ΑΔΙΔΠΕ και οι νόμοι της αξιολόγησης και των "νέων δομών", που ψήφισε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, επιβεβαιώνουν τα παραπάνω.

5. Αξιολόγηση και παιδαγωγική είναι αντιφατικές και ασύμβατες έννοιες. Το σχολείο οφείλει να αντιμετωπίζει όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες ανάλογα με τις ιδιαίτερες ανάγκες που έχει η καθεμιά και ο καθένας, να τους εξασφαλίζει και να τους παρέχει όλα όσα απαιτούνται για αυτό. Αυτό είναι το νόημα της διεκδίκησης από το εκπαιδευτικό κίνημα ενός σχολείου των όλων, των ίσων και των διαφορετικών. Αυτή είναι και η πιο σημαντική αξιακή θέση του μαχόμενου εκπαιδευτικού κινήματος.

6. Με βάση τα παραπάνω είναι απόλυτα σαφές πως η συζήτηση για την περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών, τα σεμινάρια επιμόρφωσης των ΣΕΕ και των στελεχών εκπαίδευσης που εξελίσσονται αυτό τον καιρό σε συνέχεια των σεμιναρίων για την αξιολόγηση, την "αποτίμηση" και "προγραμματισμό" του εκπαιδευτικού έργου, είναι μέρος του ευρύτερου σχεδιασμού για την επιβολή της κουλτούρας αξιολόγησης σε όλη την κλίμακα της εκπαίδευσης. Η στοχοθεσία αυτής της τομής είναι η αποδόμηση και η συρρίκνωση της δημόσιας εκπαίδευσης μέσω της κατηγοριοποίησης σχολείων, μαθητών, εκπαιδευτικών. Απέναντι σε αυτή τη στοχοθεσία συνολικά, καλούμαστε και πάλι να αντισταθούμε.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 05/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ekpaideytikos
Το κρυφό κόστος των 10.000 διορισμών: «Πριόνισμα» αναπληρωτών με συγχωνεύσεις, υποβαθμίσεις και «κόφτες» παντού
Στοχος είναι να μεγαλώσει ο αριθμός των μαθητών στις τάξεις προκειμένου να δημιουργηθούν τεχνητά πλεονάσματα – υπεράριθμες  εκπαιδευτικών και να...
Το κρυφό κόστος των 10.000 διορισμών: «Πριόνισμα» αναπληρωτών με συγχωνεύσεις, υποβαθμίσεις και «κόφτες» παντού
sxoleia
Εικόνες ηλεκτρονικής τρικυμίας σε σχολεία του… Naxos smart island
Με προχειρότητα και χωρίς προγραμματισμό και υποδομές τοποθετούνται από το Υπουργείο Παιδείας σύγχρονα συστήματα μάθησης στα σχολεία στη Νάξο
Εικόνες ηλεκτρονικής τρικυμίας σε σχολεία του… Naxos smart island