epal syrou
Ο κλάδος των Γεωπόνων εκπαιδευτικών παρουσιάζει βελτιωτικές προτάσεις σχετικά με το νέο νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση

Ο Σύλλογος Γεωπόνων Εκπαιδευτικών παρουσιάζει βελτιωτικές προτάσεις σχετικά με το νέο νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση. Ακολουθεί η ανακοίνωση:

Ως κλάδος των Γεωπόνων εκπαιδευτικών, που συναρτώμεθα άμεσα εργασιακά και επαγγελματικά με το Σχέδιο Νόμου «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις», θεωρούμε σκόπιμο να θέσουμε υπόψη των αρμοδίων και της κοινωνίας τις απόψεις μας, όπως συλλογικά προέκυψαν από την ανοικτή διαδικτυακή συζήτηση-συνεδρίασή μας στις 15/12/2020. Συλλογικά συζητήσαμε και αποφασίσαμε να προτείνουμε, ως Σύλλογος, τα εξής:

  • Στο άρθρο 5 συστήνεται το «Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Σ.Ε.Ε.Κ.)» στο οποίο δεν προβλέπεται η συμμετοχή των άμεσα σχετιζόμενων εκπαιδευτικών αλλά και των αρμόδιων θεσμικών οργάνων όπως είναι τα Επιμελητήρια. Επίσης στις αναφερόμενες αρμοδιότητες που ασκεί το Κ.Σ.Ε.Ε.Κ. υπάρχει η δυνατότητα αναπροσαρμογής και κατάργησης τομέων και ειδικοτήτων, που δεν συνάδει με ένα όργανο εκπαιδευτικού και διοικητικού χαρακτήρα που ουσιαστικά μπορεί να νομοθετεί.  Η δημιουργία ή κατάργηση τομέων και ειδικοτήτων πρέπει να είναι αρμοδιότητα του νομοθέτη.

Προτείνουμε τη συμμετοχή στη διάρθρωση του συμβουλίου:

α) δύο εκπροσώπων των εκπαιδευτικών από τα σχετικά δευτεροβάθμια όργανά μας

β) ενός εκπροσώπου από το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. ως θεσμικού συμβούλου της Πολιτείας

Ακόμη προτείνουμε στο παρόν άρθρο να μην υπάρχει η δυνατότητα στο Κ.Σ.Ε.Ε.Κ. να προτείνει κατάργηση ή αναπροσαρμογή ειδικοτήτων ή τομέων και αυτά να είναι αρμοδιότητες και δράσεις του νομοθέτη.

  • Στο άρθρο 6 θεσμοθετούνται σε Περιφερειακό Επίπεδο τα Συμβούλια Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.) στα οποία επίσης, δεν συμμετέχουν εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών και των Επιμελητηρίων.

Προτείνουμε τη συμμετοχή στη διάρθρωση των Περιφερειακών συμβουλίων:

α) δύο εκπρόσωπων από ενώσεις εκπαιδευτικών λειτουργών της αντίστοιχης περιφέρειας με πρόταση από τα σχετικά δευτεροβάθμια όργανά μας

β) ένας εκπρόσωπος από το αντίστοιχο περιφερειακό παράρτημα του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. ως θεσμικού συμβούλου της Πολιτείας

  • Με το Σχέδιο Νόμου συστήνονται οι Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.). Στις Ε.Σ.Κ. και στις Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. θα έχουν πρόσβαση οι απόφοιτοι της υποχρεωτικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Είμαστε αντίθετοι στην δυνατότητα ένταξης μαθητών/τριων από τόσο μικρές ηλικίες στην κατάρτιση.  Μας τρομάζει το τέλος της μόρφωσης στα 15 χρόνια! Από το σύνολο του νομοσχεδίου και ειδικότερα από την αναφορά ότι «εκπαιδευτής» θα διδάσκει στις Ε.Σ.Κ., βγαίνει το συμπέρασμα ότι ενισχύεται, με τρόπο γενικευμένο, η κατάρτιση και, εμείς ως εκπαιδευτικοί οδηγούμαστε σε αποκλεισμό από το ρόλο μας και τελικά από την εργασία μας. Επί πλέον, δεν νοείται κατάρτιση εξ αποστάσεως και ασύγχρονη, όπως αναγράφεται στο παρόν σχέδιο νόμου. 

Προτείνουμε να δημιουργηθούν Ε.Σ.Κ. μόνο για ενηλίκους σε συγκεκριμένες  ειδικότητες, με τη σύμφωνη γνώμη των αρμοδίων θεσμικών οργάνων, όπως προτάθηκαν παραπάνω. Η διδασκαλία από «εκπαιδευτές» να είναι δυνατή μόνο εφόσον κρίνεται απαραίτητη και μετά από τη σύμφωνη γνώμη των εκπαιδευτικών ή και των εκπροσώπων τους, όπως θα ορίζεται στον Οδηγό Κατάρτισης της Ε.Σ.Κ.

  • Ειδικότερα για την κατάρτιση στον Τομέα μας, έχουμε να τονίσουμε τα εξής:

α) Η πρόοδος στην Γεωργία, παγκοσμίως αλλά και στην Ελλάδα (γεωργία ακριβείας, τεχνολογικές εξελίξεις, κλπ) είναι ραγδαία. Για την αφομοίωση και την εφαρμογή όλων αυτών των νέων γνώσεων που συνεχώς προστίθενται, απαιτείται οι εκπαιδευόμενοι να κατέχουν γνώσεις, δεξιότητές και ικανότητες τουλάχιστον επιπέδου αποφοίτου Λυκείου. Κατά συνέπεια, τα προβλεπόμενα στο σχέδιο νόμου δεν μπορούν να λειτουργήσουν επωφελώς για την κατάρτιση στον αγροτικό τομέα.

β) Για τις έξι (6) Επαγγελματικές Σχολές του ΕΛΓΟ «Δήμητρα» που υπάρχουν και λειτουργούν εκπαιδεύοντας και καταρτίζοντας κυρίως νέους αγρότες, δεν αναφέρεται στο κείμενο του Σχεδίου Νόμου καμιά δυνατότητα μετεξέλιξης ή και αναβάθμισής τους. Προβλέπεται μόνο η κατάργηση της λειτουργίας τους στο άρθρο 15 παράγραφος 7 ή  αντικατάστασή τους με δημόσιες Ε.Σ.Κ.  Θεωρούμε μη αποδεκτή μια τέτοια εξέλιξη που θέτει σε άμεσο κίνδυνο την καταστροφή πολυτίμων εργαλείων για την ανάπτυξη του Αγροτικού Τομέα στη χώρα μας.  Για τις ΕΠΑΣ του ΕΛΓΟ Δήμητρα άλλα και για μια ουσιαστική αναβάθμισή τους απαιτείται επίπεδο σπουδαστών αποφοίτων ΕΠΑΛ ή ΓΕΛ ώστε να ανταποκριθούν στο κομβικό τους ρόλο στην αγροτική οικονομία.

Προτείνουμε να δοθεί στο παρόν Σχέδιο Νόμου παράταση λειτουργίας των ΕΠΑΣ του ΕΛΓΟ «Δήμητρα» μέχρι την απόφαση μετεξέλιξής τους, μετά από διαβούλευση με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και τους σχετικούς αρμόδιους φορείς (ΓΕΩΤ.Ε.Ε., κλπ). Η προτεινόμενη λύση λαμβάνει υπόψη της και την μη σωστή παιδαγωγικά, επιστημονικά και πρακτικά δημιουργία Ε.Σ.Κ. για τις ανάγκες του Αγροτικού τομέα.

  • Στα άρθρα 16-21 προβλέπεται η ίδρυση και λειτουργία των Πρότυπων Επαγγελμα-τικών Λυκείων (Π.ΕΠΑ.Λ.).  Από τα αναφερόμενα στη λειτουργία, δομή και περιεχόμενό τους αντιλαμβανόμαστε ότι πρόκειται για Πειραματικά Επαγγελματικά Λύκεια τελικά.  Αν ο ορισμός τους ως «Πρότυπα» γίνεται προκειμένου να υπάρχει δυνατότητα επιλογής μαθητών, δεν μας βρίσκει σύμφωνους η δημιουργία τους. Δεν είναι παιδαγωγικά ορθό -και για την ανάπτυξη της αγροτικής Παραγωγής- να υπάρχουν τα «εκλεκτά σχολεία» που θα λειτουργούν για την μερίδα των «καλών» μαθητών.  Η παιδεία γενικά, αλλά και στον αγροτικό τομέα ιδιαίτερα, είναι ένα αγαθό που πρέπει να προσφέρεται σε όλους. Έτσι θα είναι δυνατή η διάχυση και εδραίωση των νέων αντιλήψεων και τεχνολογιών στον, ιδιαίτερα δύσκολο και απαιτητικό στην εκπαίδευση, Αγροτικό Τομέα.

Προτείνουμε την μετατροπή και ονομασία των Πρότυπων ΕΠΑΛ σε Πειραματικά ΕΠΑΛ πρόταση που συμβαδίζει και με τις προτάσεις της ΟΛΜΕ.

  • Στο παρόν Σχέδιο Νόμου προβλέπονται για την λειτουργία των Δημοσίων ΙΕΚ, περιορισμοί αριθμητικοί που ουσιαστικά θα μειώσουν δραστικά τα ΔΙΕΚ (με βάση τα στοιχεία του 2017 θα κλείσουν: 59% σε Αθήνα-Πειραιά-Θεσσαλονίκη και 47% στην Περιφέρεια). Δηλαδή πολλές χιλιάδες σπουδαστών θα αποκλεισθούν από τα Δημόσια ΙΕΚ. Αυτό θα φέρει σημαντικό πλήγμα στην παρεχόμενη κατάρτιση στον τόπο μας και στους εργαζόμενους εκεί εκπαιδευτές και εκπαιδευτικούς.  Η αναμενόμενη, με βάση τις προτάσεις του Σχεδίου Νόμου αύξηση των ιδιωτικών ΙΕΚ, δεν θα μπορέσει να καλύψει τις ανάγκες της κοινωνίας για καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό.  Αυτό θα συμβεί και λόγω οικονομικής αδυναμίας των σπουδαστών αλλά και λόγω της ανάγκης των ιδιωτών για κέρδος.

Προτείνουμε να αναθεωρηθεί η συσχέτιση του αριθμού των φοιτούντων σπουδαστών και της λειτουργίας των Δημόσιων ΙΕΚ.

Ως εκπαιδευτικοί, θεωρούμε επιβεβλημένες τις προτεινόμενες αλλαγές για να μπορέσει το παρόν Σχέδιο Νόμου να έχει θετικές και όχι αρνητικές επιδράσεις στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση. Αναφερθήκαμε σε μερικά από τα θέματα του Σχεδίου Νόμου, αυτά που θεωρούμε ως τα πλέον σημαντικά, χωρίς να παραβλέπουμε και άλλα σημεία (όπως τα αναφερόμενα στα στελέχη εκπαίδευσης -επιδόματα, προσόντα, κλπ,  ή την αυστηρά ιεραρχική δομή για την λήψη ακόμα και απλών αποφάσεων). Τα σημαντικά θέματα όμως καθορίζουν και την συνολική μας εκτίμηση για το Σχέδιο Νόμου.

Συνολικά το Σχέδιο Νόμου, εφόσον ψηφισθεί ως έχει, μαζί με την έλλειψη αύξησης χρηματοδότησης για την Παιδεία αλλά και την μη αύξηση του ανθρώπινου δυναμικού της, με βάση και τον προϋπολογισμό για το 2021 –πραγματικότητα που δεν συνάδει με την κατάθεση ενός Σχεδίου Νόμου που προτείνει νέες εκπαιδευτικές δομές και λειτουργίες- μας δημιουργεί την αίσθηση μιας επερχόμενης υποβάθμισης της ποιότητας και των παρεχόμενων υπηρεσιών της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στη χώρα μας.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 05/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα