Ο συνολικός αριθμός Γεωγράφων και Γεωλόγων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση σήμερα «δεν συνάδει με τις ανάγκες διδασκαλίας» του μαθήματος Γεωλογία - Γεωγραφία, «αλλά και τις ανάγκες της εκτεταμένης εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορία, στη βάση διεθνών προτύπων, κειμένων και αναγκών».
Αυτό σημειώνει η Ένωση Γεωγράφων Ελλάδος με αφορμή την κατανομή των θέσεων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
«Ο αριθμός των διορισμένων Γεωγράφων είναι ελάχιστος και αφορά κάτω από 20 εκπαιδευτικούς σε όλη τη χώρα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη διδασκαλία της Γεωγραφίας», τονίζεται ακόμα.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της Ένωσης Γεωγράφων Ελλάδος:
Με την παρούσα ανακοίνωση συγχαίρουμε τους νεοδιοριζόμενους συναδέλφους Γεωγράφους (ΠΕ04.05). Είναι μόλις η δεύτερη φορά που διορίζονται Γεωγράφοι για να διδάξουν το μάθημα της Γεωγραφίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, κάτι που αποτελεί πάγιο αίτημα της Ένωσης Γεωγράφων Ελλάδας.
Ο αριθμός των διορισμένων Γεωγράφων είναι ελάχιστος και αφορά κάτω από 20 εκπαιδευτικούς σε όλη τη χώρα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη διδασκαλία της Γεωγραφίας! Αξίζει να σημειωθεί ότι η ύλη του μαθήματος “Γεωλογία - Γεωγραφία” (3 ώρες στο Γυμνάσιο) αφορά κατά κύριο λόγο τη Γεωγραφία (φυσική γεωγραφία και ανθρωπογεωγραφία), αλλά επειδή διδάσκεται με α’ ανάθεση κυρίως από Γεωλόγους το βιβλίο ονομάστηκε «Γεωλογία-Γεωγραφία». Επίσης, να τονίσουμε ότι το ΠΕ04.05 λανθασμένα ονομάζεται “ΠΕ 04.05 Γεωλόγων”, αφού αποτελεί το ΠΕ04.05 “Γεωλόγων-Γεωγράφων” και θα πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως σε όλα τα μητρώα, για ευνόητους λόγους με πρωτοβουλία του υπουργείου. Σε κάθε περίπτωση, όμως, οι Γεωγράφοι και Γεωλόγοι ανήκουν στη κατηγορία των γεωεπιστημόνων και ο συνολικός αριθμός τους σήμερα δεν συνάδει με τις ανάγκες διδασκαλίας του μαθήματος, αλλά και τις ανάγκες της εκτεταμένης εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορία, στη βάση διεθνών προτύπων, κειμένων και αναγκών, η οποία αφορά περισσότερο τη Γεωγραφία απ’ ότι τα άλλα μαθήματα του Γυμνασίου.
Το βασικό πρόβλημα σήμερα είναι ότι το μάθημα της Γεωγραφίας διδάσκεται (με β και γ αναθέσεις) κυρίως από μη Γεωεπιστήμονες και από ελάχιστους Γεωγράφους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα διδασκαλίας! Είναι γνωστό ότι η Ελλάδα παραμένει μια βαθιά “αγεωγράφητη” χώρα… Η Γεωγραφία είναι τόσο φυσική όσο και κοινωνική επιστήμη και η ανάθεση της διδασκαλίας της σε φυσικούς επιστήμονες (ως β ανάθεση) είναι επιστημονικώς προβληματική και θα πρέπει να επανεξετασθεί. Ας μην ξεχνάμε ότι σήμερα η Γεωγραφία διδάσκεται στην Ελλάδα κυρίως με β ανάθεση. Συνεπώς, αιτούμαστε την εξέταση της κατάργηση της β ανάθεσης του μαθήματος για τον βάσιμο λόγο που προαναφέραμε… με αποκλειστική διδασκαλία του από γεωγράφους και γεωλόγους.
Σχετικά με το θέμα των κατανομών των ειδικοτήτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, θα θέλαμε να επισημάνουμε τα εξής, ώστε να μην δημιουργούνται στρεβλώσεις και να μην υπάρχει παραπλάνηση...
1) Οι κατανομές των ειδικοτήτων αποτελούν συνάρτηση των σύγχρονων πολύπλευρων αναγκών εκπαίδευσης και του υπάρχοντος εκπαιδευτικού προσωπικού. Συνεπώς είναι αυτονόητο ότι όταν μια ειδικότητα έχει τα λιγότερα οργανικά κενά και υπεράριθμο προσωπικό σε σχέση με τις άλλες, όπως προκύπτει από τους πίνακες (αφού κυριαρχούσε στους διορισμούς τα προηγούμενα χρόνια), δεν δικαιούται να έχει πάλι αξιώσεις περισσότερων προσλήψεων από τις άλλες ειδικότητες. Η επίτευξη αναγκαίας “ισορροπίας” στο σύστημα εκπαίδευσης απαιτεί πληθώρα ειδικοτήτων. Οι παράλογες απαιτήσεις ορισμένων, που συνειδητά δεν παρουσιάζουν τη “μεγάλη εικόνα” (αλλά επιλεκτικά αποσπάσματά της), θίγουν τις άλλες ειδικότητες και στρέφονται ενάντια στην ποιότητα της εκπαίδευσης, καθώς η κατανομή είναι θέμα σχέσεων και αλληλεπιδράσεων. Θεωρούμε ότι όταν μια ειδικότητα είναι κορεσμένη, η πραγματική βοήθεια που μπορεί να παρασχεθεί από τους αρμοδίους είναι η αναζήτηση και ο προσανατολισμός σε άλλους τομείς απασχόλησης/εργασίας. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι ο τομέας της εκπαίδευσης δεν μπορεί να συνεχίσει να απορροφά το μεγαλύτερο μέρος, αν όχι σχεδόν το σύνολο των επιστημόνων συγκεκριμένων πτυχίων… Τέτοιες απαιτήσεις στρέφονται σε βάρος όλων, εγείροντας και ζητήματα ηθικής.
2) Η μη επαρκής κάλυψη των ωρών διδασκαλίας από β αναθέσεις ισχύει για όλες τις ειδικότητες (π.χ. όπως ένας Γεωγράφος δεν μπορεί να διδάξει επαρκώς το μάθημα της Φυσικής, έτσι και ένας Φυσικός δεν μπορεί να διδάξει επαρκώς το μάθημα της Γεωγραφίας… όμως εδώ υπάρχει και ένας λόγος παραπάνω, καθώς, όπως προαναφέρθηκε, η Γεωγραφία αποτελεί τόσο φυσική όσο και κοινωνική επιστήμη, ενώ ο Φυσικός γνωρίζει μόνο από φυσικές επιστήμες). Το να λαμβάνεται υπόψη μόνο η μία πλευρά του “νομίσματος” και να αναφέρεται σε επίσημα έγγραφα, αυτό είναι κάτι που δημιουργεί πολύ άσχημες εντυπώσεις ως προς τις προθέσεις και τον τρόπο σκέψης ορισμένων … εκπαιδευτικών.
Ελπίζουμε οι πιο συνετοί να φροντίσουν να διαφυλάττουν την αξιοπρέπεια του λειτουργήματος του εκπαιδευτικού και να ενεργούν αποσκοπώντας στην αναβάθμιση της ποιότητας της βαλλόμενης ελληνικής εκπαίδευσης, μακριά από άδικες, παράλογες και αγενείς απαιτήσεις και από παλαιάς κοπής μεθόδους και αντιλήψεις.
Τέλος, θεωρούμε ότι το υπουργείο θα πρέπει να εξετάσει μια αναμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος, βάσει των συλλογικών σύγχρονων αναγκών, με έμφαση στην εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφορία (για τα οποία έχουμε τοποθετηθεί αναλυτικά στο παρελθόν) και να εξεταστεί η μείωση των ωρών της οργανικής ή η σύμπτυξη σχολικών μονάδων, δεδομένης της γεωγραφίας της Ελλάδας.
Με ιδιαίτερη τιμή και εκτίμηση,
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη