Thumbnail

 

Από τον Διάλογο μελών ΔΕΠ ΑΠΘ (του Π. Κωφού)
 
Το Σχέδιο ΑΘΗΝΑ και η Απάτη των Αναδιαρθρώσεων στην Ανώτατη Εκπαίδευση
 
Πώς θα μπορούσε να προκύψει ένα τέτοιο σχέδιο σαν το «Αθηνά» που  φιλοδοξεί να αναδιαρθρώσει την Ανώτατη Εκπαίδευση; Δεν θα έπρεπε να  προκύψει από τη σύνθεση επιμέρους δεδομένων για τα Τμήματα, τις Σχολές  και τα ΑΕΙ ή ΤΕΙ της χώρας; Δεν θα έπρεπε για παράδειγμα να έχουν ήδη  καταγραφεί προβλήματα για τον τόπο που βρίσκονται, για τη λειτουργία  τους, τη στελέχωσή τους, το ρόλο τους ως γνωστικών αντικειμένων και  γενικά την επάρκεια και τη σκοπιμότητα ύπαρξής τους οι επιμέρους  μονάδες πριν προταθεί η οποιαδήποτε αναδιάρθρωση, συγχώνευση ή  κλείσιμό τους; Δεν είναι αυτονόητο πως αυτός που προτείνει μια  οποιοδήποτε αναδιάρθρωση των ΑΕΙ-ΤΕΙ θα έπρεπε να συνοδεύει την  πρόταση του με το συγκεκριμένο σχέδιο αναδιάρθρωσης που έχει προκύψει από τη μελέτη των επιμέρους δεδομένων από το οποίο προκύπτει η ανάγκη  της αναδιάρθρωσης; Προηγείται η απόφαση για αναδιάρθρωση και μετά  ακολουθεί το σχέδιο για να την κάνουμε; Μήπως θα έπρεπε να προηγηθεί  ένα σχέδιο με βάση τα πραγματικά δεδομένα και με βάση το σχέδιο αυτό  να προτείνεται η αναδιάρθρωση;
 
Τούτων δοθέντων, γιατί όλοι, υπουργείο, σύγκλητος, ΠΟΣΔΕΠ, διάφοροι  συνάδελφοι στο «διάλογο του ΔΕΠ», ξεκινούν παίρνοντας ως δεδομένο,  μάλλον δόγμα, πως πρέπει να γίνει αναδιάρθρωση; Και καλά, το υπουργείο  τη δουλειά του κάνει, ξέρει αυτό, αλλά η σύγκλητος με βάση ποια  πραγματικά δεδομένα αποφάσισε να συζητήσει συγκεκριμένες προτάσεις  αναδιάρθρωσης στήνοντας μάλιστα και επιτροπή; Τα περίφημα κριτήρια για  την αναδιάρθρωση, ακαδημαϊκότητα, επάρκεια και λοιπά, είναι δυνατόν να  
αναζητούνται εκ των υστέρων μετά την απόφαση για την αναδιάρθρωση; Η  ανεκδιήγητη ΠΟΣΔΕΠ επίσης τι ήταν αυτό που ανακοίνωσε πριν λίγες  μέρες; Τώρα «θα εξετάσει όλες τις παραμέτρους» μπας και προκύψει κάτι  για να συμβάλει κι αυτή στο «τεράστιας σημασίας» τούτο θέμα; Και  διάφοροι συνάδελφοι και «σύνδεσμοι» καθηγητών που έσπευσαν κι αυτοί να  «επεξεργαστούν» θέσεις για αναδιάρθρωση, πώς αντιλήφτηκαν την  αναγκαιότητά της; Άκουσαν υπουργούς να την αναγγέλλουν ή διάβασαν τις  εισηγητικές εκθέσεις των νέων νόμων και βιάστηκαν να το πάρουν απόφαση  αποδεχόμενοι το μοιραίο; Άκουσαν μήπως πως κάπου αλλού υπάρχουν ΤΕΙ  που δεν έχουν φοιτητές ή δεν έχουν ΔΕΠ και δεν μπορούν να  λειτουργήσουν και σκέφτηκαν πως κι εδώ, δεν μπορεί, όλο και θα  υπάρχουν κάποια προβλήματα που πρέπει να τα εντοπίσουμε για να τα  θεραπεύσουμε;
 
Από όλα τα παραπάνω προκύπτει πως η πρόταση για αναδιάρθρωση των ΑΕΙ  καθώς προέκυψε εκ των έξω και εκ των άνω και όχι από εσωτερικές  ανάγκες, που πρώτοι εμείς φυσικά θα εντοπίζαμε και θα εισηγούμασταν  συγκεκριμένες αναδιαρθρώσεις, έρχεται για να προωθήσει άλλες  σκοπιμότητες. Οι δε δικαιολογίες και τα «επιχειρήματα» που  χρησιμοποιούν για να μας ξεγελάσουν είναι εντελώς έωλα. Λένε για  παράδειγμα πως δεν είναι δυνατόν να έχουμε σχολές και τμήματα  διάσπαρτα εδώ κι εκεί για να εξυπηρετούνται τοπικά συμφέροντα. Τότε  που τα «έσπερναν» εδώ κι εκεί για να εξυπηρετήσουν τοπικά συμφέροντα,  χρησιμοποιούσαν εντελώς αντίθετη ορολογία, έλεγαν πως κάνουν  αποκέντρωση και αναζωογονούν την επαρχία και όλοι αυτοί που τώρα  κόπτονται για τη διασπορά συμφωνούσαν μαζί τους. Το τωρινό  «επιχείρημα» για τα «διάσπαρτα» τμήματα θα είχε ενδεχομένως αξία αν  διατυπωνόταν τότε που γινόταν υποτίθεται το «κακό», αλλά ποιος θα  τολμούσε να σταθεί αντίθετος με την «αποκέντρωση» αφού έτσι το έθεταν  το θέμα; Μήπως και τώρα, ποιος από τους «πρόθυμους» θα ήταν αντίθετος  στην αποκέντρωση αν το έθεταν και τώρα έτσι το ζήτημα;
 
Φυσικά, είτε έπρεπε είτε δεν έπρεπε να δημιουργηθούν, τα τμήματα, οι  σχολές και τα πανεπιστήμια αυτά έγιναν και υπάρχουν και δημιουργήθηκαν  έτσι πυρήνες γνώσης, επιστήμης και ακαδημαϊκότητας και σε κείνα τα  μέρη. Με ποια λογική πρέπει τώρα να εξαλειφθούν; Ακόμα κι αν η  επάρκειά τους υπολείπεται σε σχέση με άλλα τμήματα και σχολές, τι λέει  η λογική των πραγμάτων πως πρέπει να γίνει; Να εξαλειφθούν και να πάνε  χαμένα και όσα διατέθηκαν ή να αναβαθμιστούν; Το «επιχείρημα» πως  ορισμένα από τα υπό εξάλειψη τμήματα έχουν περίεργα γνωστικά  αντικείμενα και δεν χρειάζονται είναι τουλάχιστον μίζερο από τη σκοπιά  αυτών που έχουν για σημαία της ανάπτυξης τις καινοτομίες και την  επιχειρηματικότητα. Όσο περίεργο κι αν είναι ένα γνωστικό αντικείμενο,  πιθανώς επειδή είναι εξειδικευμένο, δεν παύει να αντιστοιχεί σε  επιστημονική γνώση και αν η υπάρχουσα αγορά δεν τους χρειάζεται αυτούς  που έχουν αυτή τη γνώση, εδώ είναι η μιζέρια του «επιχειρήματος» που  βλέπει στατικά την αγορά, μπορούν αυτοί οι ίδιοι οι πτυχιούχοι με τις  γνώσεις που έχουν να την αλλάξουν την αγορά εισάγοντας και τη δική  τους παράμετρο. Τα περί καινοτομίας και επιχειρηματικότητας που  λέγονταν ξεχάστηκαν, γιατί τώρα και αυτό το θέμα τίθεται αλλιώς; Εμείς  θα τους τα θυμίζουμε αυτά; Όταν παλιά δεν υπήρχαν ιχθυοτροφεία και  προτείνονταν και ιδρύονταν τμήματα ιχθυοκαλλιέργειας αυτό δεν ήταν το  σκεπτικό;
 
Η αναδιάρθρωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης λοιπόν που επιχειρούν δεν  προκύπτει, όπως λένε για να μας εξαπατήσουν, ως ανάγκη εκ των ένδον  για να αποκατασταθεί και να εξορθολογιστεί η δομή της με ακαδημαϊκά  και επιστημονικά κριτήρια με σκοπό την ανάπτυξή της. Προκύπτει ως  γενική εκ των άνω κατεύθυνση για να προωθήσουν την πολιτική τους που  δεν είναι άλλη από την ιδιωτικοποίηση, την υποταγή στις ανάγκες της  αγοράς και τη μετατροπή των τμημάτων, των σχολών και των ΑΕΙ-ΤΕΙ σε  επιχειρήσεις! Αυτοί που νομίζουν πως όλα γίνονται αποκλειστικά για να  εξοικονομηθούν πόροι, ας το σκεφτούν καλύτερα! Είναι αντιφατικό να  θέλεις να αναπτυχθείς και να ξεπεράσεις τη χρεοκοπία σου και  ταυτόχρονα να προσπαθείς να εξοικονομήσεις πόρους από την ανώτατη  εκπαίδευση, που είναι ο μόνος τόσο σίγουρος παράγοντας που μπορεί να  συμβάλει στο ξεπέρασμα του προβλήματός σου. Όχι, αυτό το λάθος δεν το  κάνουν! Ξέρουν αυτοί τι θέλουν, αλλά έχοντας κι αυτοί μια γενική  κατεύθυνση να υλοποιήσουν, που δεν προκύπτει από υπάρχοντα επιμέρους  δεδομένα, έχουν κι αυτοί δυσκολίες να αποφασίσουν τι ακριβώς πρέπει να  κάνουν και πώς ακριβώς πρέπει να προχωρήσουν τις αναδιαρθρώσεις τους,  εξ ου και όλα αυτά τα περίεργα και αντιφατικά που υπάρχουν στην  πρότασή τους. Ψάχνονται κι αυτοί, αλλά την πρόβα τους την έκαναν και  αξιοποιώντας την εμπειρία τους από αυτή την πρώτη φάση θα περάσουν και  στη δεύτερη και στην τρίτη!
 
Το ζητούμενο βεβαίως είναι εμείς τι πρέπει να κάνουμε! Έχουμε κανένα  λόγο να δεχτούμε αυτά που προωθούν; Νομίζει κανείς πως αν είμαστε  «καλά παιδιά» θα μας λυπηθούν και θα σταματήσουν να προωθούν αυτά που  θέλουν να προωθήσουν; Μήπως πρέπει να εγκαταλείψουμε τις συζητήσεις  μαζί τους, που μας κάνουν συνένοχους στην προώθηση των πολιτικών τους,  και να βγούμε και να απορρίψουμε ξεκάθαρα τις αναδιαρθρώσεις τους και  να διεκδικήσουμε τις δαπάνες που χρειάζονται για να λειτουργήσει και  να αναπτυχθεί η Ανώτατη Εκπαίδευση; Αυτό είναι το πρόβλημα, ας μην  κρυβόμαστε!
 
Δεν πρόκειται φυσικά για «στείρα άρνηση σε όλα»! Πρόκειται για άρνηση  σε μια απάτη! Τα περί «διασποράς», «πολυδιάσπασης επιστημονικών  αντικειμένων» και ο «δαιδαλώδης χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης» είναι  γενικολογίες που θα είχαν αξία αν τεκμηριώνονταν σε στοιχεία και  επιμέρους δεδομένα από συγκεκριμένα τμήματα, σχολές, ΑΕΙ και ΤΕΙ,  οπότε θα ήταν έτοιμο και το σχέδιο της αναδιάρθρωσης, που δεν θα  μπορούσε να το αμφισβητήσει κανένας! Εδώ αντίθετα προηγήθηκε η απόφαση  για αναδιάρθρωση στα πλαίσια της πολιτικής της προώθησης της  ιδιωτικοποίησης της ανώτατης εκπαίδευσης και της μετατροπής των  τμημάτων και των σχολών σε επιχειρήσεις και μετά ψάχνετε όλοι να  βρείτε κριτήρια για να την κάνετε! Ο χαρακτηρισμός της όλης  επιχείρησης της αναδιάρθρωσης ως απάτης τεκμηριώνεται σε κείμενο που  δημοσίευσα πριν λίγες μέρες στο «διάλογο του ΔΕΠ». Το παραθέτω πάλι,  χωρίς να περιμένω απαντήσεις, γιατί αν υπήρχαν απαντήσεις, θα είχαν  ήδη δοθεί!
 
Προκόπης Κωφός
Τμήμα Χημείας
 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες