Thumbnail
Με νομικίστικα κόλπα, η κυβέρνηση δημιουργεί περιφερόμενους ή υποψήφιους προς απόλυση καθηγητές

Υπερ – αρρυθμία στην εκπαίδευση – Oι ειδικότητες που πλεονάζουν

 

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΛΙΑΤΣΟΥ *
 
Με νομικίστικα κόλπα, η κυβέρνηση δημιουργεί περιφερόμενους ή υποψήφιους προς απόλυση καθηγητές, προετοιμάζοντας το χοντρό τσεκούρι του Σεπτεμβρίου, αφού η τρόικα θεωρεί τους εκπαιδευτικούς τη μεγαλύτερη δεξαμενή «αποχωρήσεων» από το Δημόσιο…
Ο Σεπτέμβριος του 2013 θα βρει στα Γυμνάσια και στα Λύκεια καθηγητές δύο ταχυτήτων, Α” και Β” κατηγορίας. Στην πρώτη κατηγορία θα είναι αυτοί που θα έχουν οργανική θέση και πλήρες ωράριο στην ειδικότητά τους. Στη δεύτερη κατηγορία θα είναι οι περιφερόμενοι καθηγητές, οι οποίοι θα χάσουν την οργανική τους θέση και θα τρέχουν από σχολείο σε σχολείο για να καλύψουν το απαιτούμενο ωράριο. Είναι οι ίδιοι αυτοί καθηγητές που με την ταμπέλα του υπεράριθμου κινδυνεύουν να τεθούν σε διαθεσιμότητα, με τη δαμόκλειο σπάθη της απόλυσης να επικρέμαται στα κεφάλια τους.
Στην πρώτη γραμμή κινδύνου, οι καθηγητές που θα χαρακτηριστούν υπεράριθμοι και θα χάσουν την οργανική τους θέση είναι όλοι όσοι δεν συμπληρώνουν με το μάθημα της πρώτης ανάθεσης (της ειδικότητάς τους δηλαδή) το 60% του πλήρους ωραρίου τους. Στο στόχαστρο είναι οι καθηγητές Φυσικής Αγωγής, Πληροφορικής, Κοινωνιολόγοι και Οικονομολόγοι. Για έναν παλιό καθηγητή, το διδακτικό ωράριο είναι 20 ώρες την εβδομάδα, επομένως το 60% αντιστοιχεί σε 12 ώρες την εβδομάδα. Καμία από τις παραπάνω ειδικότητες δεν συμπληρώνει με το μάθημα πρώτης ανάθεσης το πλήρες ωράριο που απαιτείται.
 
 
Ανά κατηγορία
Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται, αριθμητικά, στους γυμναστές παρά το γεγονός ότι απορροφώνται και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, κι αυτό γιατί διορίστηκε πολύ μεγάλος αριθμός από την κατηγορία αυτή, στο πλαίσιο της ολυμπιακής παιδείας που μπήκε στα σχολεία, ενόψει των Αγώνων του 2004.
Σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις, σε κάθε σχολική μονάδα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα καταργηθούν 2-3 οργανικές θέσεις από τις παραπάνω ειδικότητες. Με το δεδομένο ότι υπάρχουν 3.500 σχολικές μονάδες σε όλη τη χώρα, αν καταργηθούν 2 οργανικές θέσεις, 7.000 εκπαιδευτικοί θα είναι με το ένα πόδι εκτός εκπαίδευσης, ενώ αν καταργηθούν 3 οργανικές θέσεις ανά σχολική μονάδα, πάνω από 10.000 εκπαιδευτικοί θα βρεθούν «στον αέρα».
Σενάρια
Ποια θα είναι η τύχη όλων αυτών των υπεράριθμων; Σίγουρη απάντηση στο ερώτημα δεν μπορεί ακόμη να δοθεί. Στο Προεδρικό Διάταγμα για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις δεν υπάρχει καμιά σχετική πρόβλεψη. Το Σύνταγμα, εάν αυτό λέει κάτι, προβλέπει ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι είναι μόνιμοι εφόσον έχουν οργανική θέση. Τα σενάρια για την τύχη των υπεράριθμων είναι πολλά και θα παραμείνουν σενάρια όσο το υπουργείο Παιδείας κρατά κλειστά τα χαρτιά του. Τρία είναι τα επικρατέστερα:
1 Να περιφέρονται από σχολείο σε σχολείο για να μαζέψουν τις ώρες τους, όπως προβλέπει το Π.Δ. για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις, με αβέβαιο το μέλλον τους και την απειλή της απόλυσης να παραμένει.
2 Να τους στείλουν σε δημόσιες υπηρεσίες εκτός εκπαίδευσης, στο πλαίσιο των μετατάξεων.
3 Να κριθούν στάσιμοι, στο πλαίσιο του νέου συστήματος αξιολόγησης που έχει περάσει νομοθετικά αλλά δεν έχει λειτουργήσει. Μέσα στη νέα σχολική χρονιά θεωρείται βέβαιο ότι το σύστημα αξιολόγησης θα συνδράμει στην υλοποίηση συρρίκνωσης του αριθμού των εκπαιδευτικών, τους οποίους η τρόικα αντιμετωπίζει ως τον πολυπληθέστερο κλάδο του Δημοσίου.
Οι υπεράριθμοι καθηγητές «κατασκευάστηκαν» ουσιαστικά από το υπουργείο Παιδείας. Αυτό έγινε τη στιγμή που αποφασίστηκε πως, για να θυσιαστούν στις μνημονιακές απαιτήσεις, δεν θα πρέπει να συνυπολογίζονται οι συνολικές ώρες της διδασκαλίας, για την κάλυψη του ωραρίου τους, αλλά οι ώρες της διδασκαλίας στο μάθημα μόνο του γνωστικού τους αντικειμένου. Ετσι ένας μαθηματικός που καλύπτει σήμερα το 60% του υποχρεωτικού του ωραρίου, γιατί διδάσκει εκτός από μαθηματικά και γεωγραφία, θα χάσει την οργανική του θέση, αφού δεν θα προσμετρώνται πλέον οι ώρες για τη γεωγραφία.
Τέχνασμα
Πρόκειται ουσιαστικά για ένα τέχνασμα που δημιουργήθηκε από συγκεκριμένες πράξεις οι οποίες προηγήθηκαν γι” αυτό το σκοπό: α) Την αύξηση του ωραρίου των καθηγητών, β) την κατάργηση ειδικοτήτων στα τεχνικά Λύκεια, γ) τις συγχωνεύσεις των σχολείων και τον νέο τρόπο υπολογισμού των κενών.
Και να σκεφτεί κανείς ότι η αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών όπως και οι υποχρεωτικές μεταθέσεις έγιναν, όπως δήλωνε στις 7 Ιουνίου στη Βουλή ο Κ. Αρβανιτόπουλος, «προκειμένου να αποφύγουμε διά ροπάλου όλα τα ενδεχόμενα απολύσεων».
Τα Περιφερειακά Υπηρεσιακά Συμβούλια Εκπαίδευσης έχουν ήδη διαβιβάσει στα σχολεία όλης της χώρας πίνακες με τα κενά και τα πλεονάσματα που έχουν καταγραφεί και ζητούν από τους εκπαιδευτικούς των μονάδων στις οποίες διαπιστώθηκε υπεραριθμία να δηλώσουν εάν επιθυμούν ή όχι να κριθούν ως υπεράριθμοι.
Οσοι απαντήσουν ότι δέχονται, θα προηγηθούν στην κάλυψη των κενών θέσεων στα σχολεία της ίδιας περιφέρειας. Από αυτούς, ως υπεράριθμοι «θα χαρακτηριστούν όσοι θα συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο αριθμό μονάδων μετάθεσης».
Εάν απαντήσουν αρνητικά, ως «υπεράριθμοι θα χαρακτηρίζονται εκείνοι που τοποθετήθηκαν οργανικά τελευταίοι στη σχολική μονάδα. Στην περίπτωση ταυτόχρονης τοποθέτησης, υπεράριθμοι θα χαρακτηρίζονται οι εκπαιδευτικοί που συγκεντρώνουν το μικρότερο αριθμό μονάδων μετάθεσης»
 
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

sholiki-taxi-humor.jpg
Τα προσόντα ενός προοδευτικού δασκάλου ή γιατί η δουλειά μας δεν τελειώνει στη διδασκαλία των μαθηματικών, της γεωγραφίας, του συντακτικού, της ιστορίας.
Η δουλειά μας δεν τελειώνει στη διδασκαλία των μαθηματικών, της γεωγραφίας, του συντακτικού, της ιστορίας. Η δουλειά μας είναι να διδάξουμε αυτά τα...
Τα προσόντα ενός προοδευτικού δασκάλου ή γιατί η δουλειά μας δεν τελειώνει στη διδασκαλία των μαθηματικών, της γεωγραφίας, του συντακτικού, της ιστορίας.