Στον «πάγο» μπαίνουν τα σχέδια περί αναδιάρθρωσης του τεχνολογικού τομέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η κυβέρνηση δεν φαίνεται να επιθυμεί, τουλάχιστον στην παρούσα φάση, να ανοίξει ένα ακόμη μέτωπο στον ευαίσθητο χώρο της Παιδείας, αναλαμβάνοντας το πολιτικό κόστος της κατάθεσης μιας πρότασης που προβλέπει συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων ΤΕΙ, ακόμη και απορρόφηση ολόκληρων ΤΕΙ από Πανεπιστήμια.
Αντιθέτως, ετοιμάζεται να επαναεισαγάγει στο μηχανογραφικό δελτίο τμήματα ΤΕΙ τα οποία είχαν τεθεί σε καθεστώς μεταβατικότητας με το σχέδιο «Αθηνά» και επρόκειτο να καταργηθούν το 2018. Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΗτΣ», υπάρχουν σκέψεις ορισμένα τμήματα ΤΕΙ, όπως είναι το τμήμα Δασοπονίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος στην Καρδίτσα, αλλά και το τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων στην Πάτρα, να δεχθούν και πάλι εισακτέους από την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά.
Τον Ιούνιο, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ζήτησε από τις διοικήσεις των 25 τμημάτων ΤΕΙ που βρίσκονται σε καθεστώς μεταβατικότητας να δηλώσουν εάν επιθυμούν τη συνέχιση της λειτουργίας τους, προσκομίζοντας παράλληλα μελέτη για το κόστος που μια τέτοια κίνηση θα επιφέρει στον κρατικό προϋπολογισμό και πλέον εξετάζει τις προτάσεις τους. Πολιτική βούληση είναι να «σωθούν» όσα τμήματα «αδικήθηκαν» από την κυβέρνηση της Ν.Δ. καθώς θεωρούνται «υγιή», διαθέτουν δηλαδή το προσωπικό και την υλικοτεχνική υποδομή που απαιτούνται για τη λειτουργία τους. Οι οριστικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν μέχρι τον Φεβρουάριο, ώστε τα τμήματα να επαναεισαχθούν στα μηχανογραφικά δελτία και να δεχθούν εισακτέους από τον Σεπτέμβριο του 2017.
Στο συρτάρι
Σε ό, τι αφορά τα σχέδια περί νέας αναδιάρθρωσης της ανώτατης εκπαίδευσης, πηγές από το υπουργείο Παιδείας διαβεβαιώνουν ότι βρίσκονται στο «συρτάρι». «Σε συνθήκες οικονομικής στενότητας, τέτοιου είδους μεγαλεπήβολα σχέδια είναι καταδικασμένα να αποτύχουν. Για να κάνεις, για παράδειγμα, κτιριολογικές συγχωνεύσεις δύο ιδρυμάτων, π.χ. ενός πανεπιστημίου και ενός ΤΕΙ που βρίσκονται στην ίδια περιφέρεια, απαιτούνται τεράστια κονδύλια τα οποία η χώρα δεν διαθέτει. Την ίδια ώρα, όταν σε μία περιφερειακή πόλη έχουν καταστραφεί σχεδόν τα πάντα λόγω της κρίσης δύσκολα λαμβάνει κανείς την απόφαση να κλείσει ένα τμήμα που μπορεί να αποτελεί τη μοναδική ανάσα ζωής».
Οι ίδιες πηγές παραδέχονται, εξάλλου, ότι το πολιτικό κόστος ενός τέτοιου εγχειρήματος είναι μεγάλο. Ενδεικτικό είναι όταν δημοσιοποιήθηκε το πόρισμα της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για τον Ενιαίο Χώρο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Έρευνας, το οποίο προβλέπει λελογισμένες συγχωνεύσεις για τα τμήματα ΤΕΙ που έχουν ελάχιστους φοιτητές ή ταυτίζονται θεματικά με αντίστοιχα πανεπιστημιακά τμήματα, αναβάθμιση όσων αξιολογηθούν θετικά με πιθανότητα ένταξής τους σε «ομόλογο» πανεπιστημιακό τμήμα και «υποβιβασμό» όσων δεν περάσουν το τεστ της αξιολόγησης στη μορφή που είχαν τα ΤΕΙ πριν «ανωτατοποιηθούν» το 2001, το υπουργείο Παιδείας «βομβαρδίστηκε» από εκατοντάδες τηλεφωνήματα.
Πρόεδροι ΤΕΙ, βουλευτές όλων των κομμάτων, τοπικοί παράγοντες, γονείς, εκπαιδευτικοί, φροντιστές ρωτούσαν με αγωνία ποια τμήματα θα καταργηθούν. «Άλλο είναι ένα πόρισμα και άλλο ένας μεσοπρόθεσμος πολιτικός σχεδιασμός. Δεν υπάρχει καμία επιτροπή στο υπουργείο που να εργάζεται επί ενός σχεδίου αναδιάρθρωσης της ανώτατης εκπαίδευσης», διαβεβαιώνουν από το υπουργείο. Οι διοικήσεις των ΤΕΙ εμφανίζονται δύσπιστες απέναντι στις προθέσεις του υπουργείου Παιδείας. «Είναι γνωστό ότι η αναδιάρθρωση της ανώτατης εκπαίδευσης είναι στα προαπαιτούμενα του Μνημονίου, όπως ήταν και το σχέδιο "Αθηνά"...
Όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση αποδεκτό να γίνουν ξανά τα ΤΕΙ το αποκλειστικό πεδίο βολής αυτής της πολεμικής άσκησης», διαμηνύουν. Παράλληλα, επιμένουν στην ανάγκη τα ΤΕΙ να μετονομαστούν σε Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών -κάτι που προκαλεί τη σφοδρή αντίδραση των πρυτάνεων οι οποίοι ζητούν να τηρηθεί ο νόμος περί διάκρισης των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ- αλλά κυρίως να έχουν τη δυνατότητα να δημιουργούν, υπό προϋποθέσεις, τρίτο κύκλο σπουδών, δηλαδή διδακτορικά.
Σημειώνεται ότι το αίτημα αυτό δεν έχει γίνει αποδεκτό από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, στο πλαίσιο της διαβούλευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη επί του νομοσχεδίου για τις μεταπτυχιακές σπουδές. Το νομοσχέδιο κάνει μόνο ένα μικρό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση προβλέποντας ότι ερευνητές και καθηγητές των ΤΕΙ μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να είναι κύριοι και μοναδικοί επιβλέποντες σε διδακτορικές διατριβές στα πανεπιστήμια. «Για να μπορέσει ένα ίδρυμα να διοργανώσει διδακτορικά, θα πρέπει να έχει υψηλό επίπεδο ερευνητικής δραστηριότητας.
Τα ΤΕΙ βρίσκονται σε μειονεκτική θέση διότι, εκ καταγωγής, δεν απαιτούνταν να έχουν στόχευση στην έρευνα», τονίζουν πηγές από το υπουργείο. Όπως εξηγούν, ο δρόμος προς αυτή την κατεύθυνση μπορεί να ανοίξει μόνο αν γίνει στοχευμένη αξιολόγηση ανά τμήμα και ανά μεταπτυχιακό πρόγραμμα και όχι μια γενική αξιολόγηση των ΤΕΙ, όπως αυτή που έχει γίνει έως σήμερα...
Πηγή: Χαρά Καλημέρη - Ημερήσια
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη