Thumbnail
Όπου Χόλιγουντ, ίσον υπερβολή

Ναι, σε όλους ή εν πάσει περιπτώσει σε πολλούς αρέσουν οι επικές ταινίες και οι σκηνές των μαχών, όπου οι ήρωες και οι απλοί στρατιώτες παλεύουν μέχρις εσχάτων στα πεδία των μαχών. 

Βέβαια, στα κινηματογραφικά «κλισέ», πολλά στοιχεία από τις μάχες της αρχαιότητας παραποιούνται ανοικτά, για να εμπλουτίσουν το σενάριο και το τελικό αποτέλεσμα να «θαμπώνει» τον θεατή.

Τέσσερις βασικές ανακρίβειες σημειώνει και το site WarHistoryOnline:

1) Ανακρίβειες σχετικά με το πεδίο της μάχης

Όλοι έχουν δει το Braveheart. Στην περίφημη μάχη στην γέφυρα του Στίρλινγκ( Battle of Stirling Bridge στην βρετανική ιστορία) οι Σκοτσέζοι καταλαμβάνουν την γέφυρα, ώστε να αποκτήσουν πλεονέκτημα έναντι των Άγγλων. Για την ακρίβεια, αφού άφησαν ένα τμήμα του πεζικού των Άγγλων να εφορμήσει και να περάσει ανενόχλητο την στενή γέφυρα. Οι Άγγλοι στρατιώτες που πέρασαν βρέθηκαν αποκομμένοι από τον κύριο όγκο των δυνάμεων και εξουδετερώθηκαν εύκολα από τους Σκοτσέζους.

Στην ταινία, γίνεται μια επική αναπαράσταση της μάχης, με τις σφοδρές συγκρούσεις του πεζικού σε μια πεδιάδα. Το πρόβλημα; Η γέφυρα αγνοείται!

Σε ένα άλλο παράδειγμα, η μάχη στον Υδάσπη ποταμό, όπως μεταφέρθηκε στην μεγάλη οθόνη.

Στην ταινία, ο στρατός του Μεγάλου Αλεξάνδρου βρίσκεται αντιμέτωπος με την ήττα όταν ο στρατηλάτης, κατά την τακτική υποχώρηση, γυρίζει με τον Βουκεφάλα προς τους επιτιθέμενους Ινδούς και συμπαρασύρει τους συμμάχους των Μακεδόνων, οι οποίοι αντεπιτίθενται και κατατροπώνουν τις στρατιές του βασιλιά Πώρου.

Το πρόβλημα; Η μάχη δίνεται σε ένα τροπικό δάσος, ενώ στην πραγματικότητα δόθηκε σε ένα έλος, που δημιουργήθηκε από τους μουσώνες και το «φούσκωμα» του ποταμού, κάτι που έκανε τους ελέφαντες και τα βαριά άρματα να κολλήσουν στη λάσπη!

Συνήθως, η επιλογή του σκηνικού περιορίζεται από το διαθέσιμο μπάτζετ των παραγωγών ή την μικρή δυνατότητα για την χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας για την πιστή του αναπαράσταση. Σε κάθε περίπτωση, όμως, συνιστούν μια ανακρίβεια.

2) Επικές ομιλίες και το "στήσιμο" της μάχης

Στις περισσότερες ταινίες, επικοί λόγοι δίνονταν από τους στρατηγούς, για να εμπνεύσουν τους στρατιώτες τους πριν τη μάχη. Φυσικά, τέτοιες ομιλίες δίνονταν και υπάρχουν και αρκετές καταγεγραμμένες από τους ιστορικούς. Όμως, δίνονταν κατά κύριο λόγο στα στρατόπεδα ώστε να μπορούν να ακούσουν οι περισσότερες μονάδες!

Επίσης, υπάρχει μια απίστευτη ομοιομορφία στην ένδυση και τον εξοπλισμό των στρατιωτών που σπάνια συμπίπτει με την πραγματικότητα. Επί παραδείγματι, στον "Μονομάχο" οι Ρωμαίοι είναι όλοι ντυμμένοι με κόκκινους μανδύες και φορούν τον ίδιο θώρακα, με τους "βάρβαρους" Γερμανούς να είναι όλοι ντυμμένοι με ομοιόμορφα... αρκουδοτόμαρα.

3) Πανοπλίες... από βούτηρο

Τι πιο εύκολο από το να κόψεις με μια κίνηση του σπαθιού ένα χέρι, πολλές φορές προστατευμένο από αλυσιδωτό θώρακα, ή με μια ευθεία κίνηση να διαπεράσεις απ' άκρη σε άκρη μια πανοπλία, συχνά με ενίσχυση;

Κι όμως, σκήνες όπως οι προαναφερθείσες είναι αρκετά συνηθισμένες στις χολιγουντιανές ταινίες.

4) Ε Φ Ο Δ Ο Σ

Ας διαλύσουμε κάθε συνοχή μεταξύ των γραμμών, ας τρέξουμε μανιασμένα και όπως-όπως κατευθείαν πάνω στα σπαθιά, στα δόρατα, στα βέλη και στα τείχη των αντιπάλων, γιατί προφανώς περιφρονούμε την ανθρώπινη ζωή.

Κάπως έτσι θα έπρεπε να σκέφτονται οι στρατιώτες στην αρχαιότητα, μέσα από τα «μάτια» του Χόλιγουντ. Η διάθεση αυτοθυσίας, το θάρρος, ο ηρωισμός μπορεί να καθηλώνουν τους θεατές (η επιδίωξη της συναισθηματικής ταύτησης είναι προφανής) όμως δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα!

Οι μάχες κρίνονταν σε μεγάλο βαθμό από την διάθεση να προφυλάξουν οι στρατοί τα νώτα τους και να καλύψουν τις αδυναμίες τους. Ο σχηματισμός της φάλαγγας στην αρχαία Ελλάδα έδωσε το πλεονέκτημα της συνοχής του πεζικού, ενώ η ασπίδα του ενός κάλυπτε την αδύναμη πλευρά του διπλανού του, δημιουργώντας ένα αδιαπέραστο τείχος. Στη συνέχεια, οι Ρωμαίοι δημιούργησαν διάφορες αμυντικές τακτικές (με πιο γνωστή την "Χελώνα"), για να μπορούν να δίνουν με ασφάλεια της μάχες σώμα με σώμα.

Η χρήση του ιππικού, που στις ταινίες εφορμά κατευθείαν πάνω στα δόρατα του πεζικού, γινόταν λελογισμένα και σε ορισμένα σημεία των μαχών, καθώς ακόμη και τα πιο εκπαιδευμένα άλογα σάστιζαν από τα μεγάλα πλήθη και τις ιαχές των μαχών.

Η επιβράβευση του θάρρους και η αρετή της τόλμης καθιερώθηκαν στο αξιακό σύστημα των αρχαίων λαών, ακριβώς γιατί οι πράξεις αυτοθυσίας ήταν η εξαίρεση στον κανόνα, ενώ οι ήρωες (π.χ στην αρχαία Ρώμη όσοι περνούσαν τα τείχη των εχθρών πρώτοι) τιμώνταν ακριβώς γιατί ήταν διατεθειμένοι να κάνουν όσα οι περισσότεροι δίσταζαν.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

KATHIGITRIA
Προσλήψεις Εκπαιδευτικών: Σχετικά με τις Προκηρύξεις, τις Ενστάσεις και τις Δικαστικές Αποφάσεις
Yποψήφιοι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Προσλήψεις Εκπαιδευτικών: Σχετικά με τις Προκηρύξεις, τις Ενστάσεις και τις Δικαστικές Αποφάσεις
Πανεπιστήμιο Πατρών
Πανεπιστήμιο Πατρών: Μηδενίζει το «κοντέρ» για τους «αιώνιους» φοιτητές - Πάνω από 20.000 διαγραφές
Πανεπιστήμιο Πατρών: Η διαδικασία εφαρμογής και το χρονοδιάγραμμα για τις διαγραφές φοιτητών
Πανεπιστήμιο Πατρών: Μηδενίζει το «κοντέρ» για τους «αιώνιους» φοιτητές - Πάνω από 20.000 διαγραφές