Η Αμερικανίδα ερευνήτρια, εκπαιδευτικός και συγγραφέας Μάριαν Γουλφ μίλησε στην «Καθημερινή» και την Ηλιάνα Μάγρα, αναφερόμενη στην παιδική ψυχοσύνθεση και τις αιτίες που οδηγούν τα παιδιά να λένε ότι «βαριούνται» αρκετά εύκολα.
Η επιστήμονας παρομοιάζει τα παιδιά ως ένα σπίτι το οποίο έχει μεμονωμένες λάμπες, οι οποίες πρέπει να συνδεθούν μεταξύ τους μέσω κυκλώματος για να φωτιστεί η οικία, ενώ ουσιαστικά οι λάμπες αποτελούν τα κομμάτια που θα εξελιχθούν στα μυαλά τους.
Τι ανέφερε η Μάριαν Γουλφ
Όπως αναφέρει η επιστήμονας, «αυτά τα κομμάτια είναι ο λόγος, το γλωσσικό δίκτυο, οι λέξεις, το πώς τις χρησιμοποιείς – τα παιδιά ακόμη δεν γνωρίζουν τις λέξεις “γραμματική” ή “σύνταξη”, αλλά χτίζουν τη γραμματική τους γνώση, το πώς οι λέξεις λειτουργούν σε μια πρόταση».
Όλες οι βασικές διαδικασίες κατανόησης εννοιών, απόκτησης των πρώτων συναισθημάτων, αλλά και μίας πρώτης τριβής με την ανάγνωση, οι οποίες γίνονται πριν την ηλικία των 5, κινδυνεύουν από την ψηφιακή μάθηση.
Το «κύκλωμα» σκέψεων και λειτουργιών που εξελίσσουν τα παιδιά, μπορεί να δημιουργήσει αναλογίες, με βάση την επαφή που έχει το κάθε άτομο με τις λέξεις και ως αποτέλεσμα η επιφανειακή σχέση με τα γράμματα, δημιουργεί κωλύματα στη δημιουργία σύνθετων νοητικών διαδικασιών.
Όπως ανέφερε η κ. Γουλφ, «ξέρουμε ότι η εκπαίδευση, το περιβάλλον ασκούν πολύ σημαντική επιρροή στο κύκλωμα, αλλά αυτό που δεν είχαμε συνειδητοποιήσει είναι πως το μέσο στο οποίο το παιδί διαβάζει επηρεάζει το πώς λειτουργεί το κύκλωμα», τονίζοντας παράλληλα πως ότι η ανάγνωση είναι ανθρώπινο εύρημα και είναι λάθος να πιστεύεται από τους εκπαιδευτικούς, αλλά και τους γονείς ότι το διάβασμα είναι κάτι που προκαλείται φυσικά.
Ψηφιακή μάθηση
Η ψηφιακή μάθηση φαίνεται να ασκεί μεγάλη επιρροή στον τρόπο λειτουργίας του παιδικού εγκεφάλου, επιβάλλοντας άτυπα την χρήση οθονών για τα πάντα και επηρεάζοντας άμεσα τον τρόπο που ο νους αφομοιώνει πληροφορίες.
Σύμφωνα με μελέτες τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα μέσω της ανθρώπινης αλληλεπίδρασης, καθώς κατανοούν μέσω της ανάγνωσης να συσχετίζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα με όσα διαβάζουν.
Αντίθετα, η χρήση της «στείρας» οθόνης ως εκπαιδευτικό μέσο, αποτελεί τη χειρότερη επιλογή για την ανάπτυξη των λεξιλογικών δεξιοτήτων και των συναισθημάτων, καθώς «είναι παθητική, αλλά συνεχώς αποσπά την προσοχή του παιδιού, σε βαθμό που την αλλάζει και μετά το παιδί απαιτεί υπερδιέγερση και συνηθίζει να θέλει να αλλάζει συνεχώς η προσοχή του», όπως τονίζει η Μάριαν Γουλφ.
Όταν, λοιπόν, στερήσει κανείς την οθόνη από το παιδί, τότε αυτό θα πει ότι «βαριέται», εντούτοις «έχουν και πάλι φαντασία, είναι σημαντικό να τονίσω ότι δεν είναι ή το ένα ή το άλλο, δεν λέω να μην έχουμε καθόλου ψηφιακές συσκευές και μόνο να διαβάζουμε βιβλία, αλλά πρέπει η χρήση των οθονών να είναι πολύ προσεγμένη μεταξύ των 0 και 5, και να μη διδάσκουμε ανάγνωση ψηφιακά μέχρι το παιδί να αποκτήσει μια αίσθηση της διαδικασίας της βαθιάς, αναλυτικής ανάγνωσης», υποστηρίζει η επιστήμονας.
Το συγκεκριμένο φαινόμενο θα έχει, σαφώς, επιπτώσεις σε βάθος χρόνου, καθώς οι άνθρωποι ενδέχεται να γίνουν ιδιαίτερα επιφανειακά σκεπτόμενοι, χάνοντας σιγά σιγά την ικανότητα για κριτική σκέψη.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη