Thumbnail
Η καλλιτεχνική δημιουργία και ο αγοραίος πολιτισμός

«Οι άνθρωποι λέει των δήθεν προοδευτικών δυνάμεων, της δήθεν κουλτούρας, των γραμμάτων, της τέχνης και της π…ς της αρπαχτής. Αυτοί οι άνθρωποι που οδήγησαν αυτήν τη χώρα σε αυτό τον ξεφτυλισμό και αυτόν τον λαό. (…)

Αυτά που κλέβανε τόσα χρόνια αυτοί για να παίρνουν οι άνθρωποι της Τέχνης και των γραμμάτων, ο κάθε αποτυχημένος Νταλάρας και Κιμούλης.(…..)

Για εμάς η Τέχνη και η Μουσική είναι οι άνθρωποι που μας διασκεδάζουνε, αλλά ποτέ δεν περάσανε να πάρουνε τον ιδρώτα σας από το υπουργείο Πολιτισμού. Είναι ο Καρράς, ο κουμπάρος μου. Είναι πως λέμε "της Πάολας θα γίνει", είναι ο Ρέμος, είναι ο Παντελίδης, ο Οικονομόπουλος.(….).

A.Mπέος Κυριακή 25 Μαίου

Μεγάλη συζήτηση έχουν προκαλέσει οι δηλώσεις του νέου Δημάρχου   Βόλου την ημέρα της εκλογής του. Πολλοί εμίλησαν για σκοταδισμό και για μία φασίζουσα επίθεση στους ανθρώπους της τέχνης.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι δηλώσεις Μπέου βασίζονται σε  μία αντικειμενική πραγματικότητα .Παίρνοντας όμως ως δεδομένο το γεγονός αυτός,  γενικεύει  με τρόπο απροκάλυπτο και τσουβαλιάζει τους διάφορους Νταλάρες με το σύνολο της καλλιτεχνικής δημιουργίας  την οποία αποστρέφεται και προτάσει έναν άλλο αγοραίο πολιτισμό που και αυτός είναι επίσης της μίζας και της αρπαχτής όπως θα δούμε και παρακάτω.

Στο παρακάτω κείμενο θα προσπαθήσουμε κομβικά να περιγράψουμε τι ήταν τελικά αυτό που λέμε τέχνη της Μεταπολίτευσης.  Της περιόδου δηλαδή πριν φτάσουμε στην σημερινή περίοδο της κρίσης. Αν αυτή είναι μία και ενιαία  ή περισσότερες και αν αυτές αλληλοδιαπλέκονται.Ποια η σχέση τους με το κεφάλαιο και με την πολιτική εξουσία.Τέλος αν η Αριστερά μπορεί να υπερασπιστεί κάτι σε επίπεδο τέχνης και πολιτισμού  και ποιο είναι τελικά αυτό.

Βασικό κριτήριο σκέψης είναι ότι η ιστορία γράφεται από την ταξική πάλη και από τους συσχετισμούς που αυτή εν τέλει δημιουργεί.

Συγκρότηση πολιτιστικών δομών στην Ελλάδα--Ρόλος προοδευτικών καλλιτεχνών- Δημιουργία life style

Η μεταπολίτευση, και το ΠΑΣΟΚ που εξέφρασε την πολιτική της περιόδου σε κυβερνητικό επίπεδο κατά κύριο λόγο, είναι η περίοδος που για πρώτη φορά συγκροτoύνται με οργανωμένο τρόπο δομές καλλιτεχνικής μόρφωσης κι έκφρασης  στη χώρα.Δημιουργία Καλλιτεχνικών-Μουσικών Πανεπιστημίων,άνοιγμα στην κοινωνία και άνθηση των δημοτικών ωδείων που μέχρι τότε απευθύνονταν στους γόνους των αριστοκρατικών οικογενειών,δημιουργία των Μουσικών Σχολείων.

(Βέβαια εδώ δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε τη μη δημιουργία Δημοτικού Ωδείου στο Δήμο Αθηνών τον μεγαλύτερο Δήμο της χώρας.)

Όλη αυτή η ανάπτυξη είχε σαν αποτέλεσμα τη γέννηση πληθώρα καλλιτεχνών που αυτη την στιγμή διαπρέπουν εντός κι εκτός χώρας,τη γέννηση στη χώρα νέων Μουσικών Σκηνών .Της jazz  σκηνής για παράδειγμα.Το πιο σημαντικό όμως που επέφεραν οι δομές αυτές είναι ότι τεράστια τμήματα της κοινωνίας ήρθαν σε επαφή ως πομπός ή ως δέκτης με  τα καλλιτεχνικά αυτά  επιτεύγματα αλλά έγιναν και παραγωγοί νέων.

Στα πλαίσια αυτά είχαμε και τη δραστηριοποίηση και του πιο <ανθρωπιστικού> κομματιού του κεφαλαίου,για παράδειγμα ο Όμιλος Λαμπράκη  που δημιούργησε το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών για την προβολή των αποτελεσμάτων αυτής της καλλιτεχνικής άνθησης.

Παράλληλα την πρώτη περίοδο της μεταπολίτευσης  έχουμε και την άνθηση του πολιτικού τραγουδιού που πλην ελαχίστων εξαιρέσεων πριμοδοτείται από την κυβέρνηση αλλά και από το κεφάλαιο στη λογική της κοινωνικής ειρήνευσης αλλά και της αποκάστασης των χιλιάδων αριστερών αγωνιστών.Κάτι τέτοιο συνέβαινε καθώς η εξουσία ήξερε ότι  έπρεπε πια  να ενσωματώσει τη λαική δυσαρέσκεια και τις αντιστάσεις για να μπορέσει η ίδια να σταθεροποιήσει τη θέση της.Η τάση αυτή άλλωστε είναι γνωστή κι έχει περιγραφεί από διάφορους πολιτικούς επιστήμονες από την ίδρυση των αστικών κρατών.

1987 χρονιά ορόσημο, καθώς τότε επιστρέφει ο Π.Κωστόπουλος από το εξωτερικό και ιδρύει το Περιοδικό Κλικ.Το μανιφέστο της κουλτούρας και του πολιτισμού του lifestyle.Βέβαια  η κουλτούρα αυτή ήταν ήδη ανεπτυγμένη αλλά για πρώτη φορά γίνεται με τόσο συγκροτημένο τρόπο και απευθύνται σε όλα τα τμήματα της κοινωνίας.

Eθνικός στόχος για τη χώρα κάθε χρονιά, η θέση που θα κατακτήσει στην εκάστοτε Εurovision.Δύο χρόνια αργότερα έχουμε την αδειοδότηση της ιδιωτικής τηλεόρασης με τα γνωστά πολιτιστικά της πρότυπα του  ωχαδερφισμού και της προβολής εκπομπών που εγκαινίασε ο Κωστόπουλος.Ο προαναφερθείς και ο Κουρής ήταν οι επιχειρηματίες  που εξέφρασαν κατά κύριο λόγο  το πρότυπο αυτό.Επιχειρηματίες που έφτασαν να φαληρίσουν χρωστόντας μισθούς σε εργαζόμενους δεκάδων μηνών.

Αποκορύφωμα και των τριών τάσεων της μεταπολιτευτικής πολιτικής στο ζήτημα του πολιτισμού   η Ολυμπιάδα.Στην  τελετή λήξης λοιπόν είδαμε τη Βίσση και τον Ρέμο σφιχταγκαλιασμένους με τον Σαβόπουλο και τον Νταλάρα.

Βέβαια στα πλαίσια της πολιτιστικής Ολυμπιάδας δόθηκαν  λεφτά και στην παραγωγή τέχνης όπως μια σειρά δίσκων που εκδόθησαν με έργα Ελλήνων συνθετών Συμφωνικής Μουσικής ή Μουσικής για μικρότερα σύνολα οργάνων.

Συμπερασματικά και οι τρεις κατευθύνσεις της μεταπολίτεσης στην τέχνη ήταν και είναι βαθια αλληλένδυτες με τις ανάγκες του κεφαλαίου και του  πολιτικού του εκφραστή.Αν και φαινομενικά αντιθετικές όσο αφορά το περιεχόμενο αλλά και τον κοινωνικό τους σκόπο πολλές φορές μπορεί και να αλληλοδιαπλέκονταν προς χάρη της εξυπηρέτησης του εθνικού συμφέροντος.

Εν κατακλείδει παρόλο που την περίοδο αυτή δόθηκε η δυνατότητα για πλατιά κομμάτια του κόσμου να ρθει σε επαφή με τα καλλιτεχνικά επιτεύγματα τελικά αυτό δεν κατόρθωσε να γίνει ποτέ καθολικό,ενώ και οι εργασιακές συνθήκες  στις δομές  αυτές δεν ήταν πάντα σύμφωνα με το εργατικό δίκαιο.

Αν κάτι τελικά πρέπει να κρατήσουμε από την περίοδο της μεταπολίτευσης  είναι η δημιουργία δομών πολιτιστικής καλλιτεχνικής μόρφωσης και έκφρασης  και τα αποτελέσματα αυτών. Καθήκον μας λοιπόν  είναι, σε αυτή την εποχή που κτυπιούνται βάναυσα οι δομές καλλιτεχνικής έκφρασης και μόρφωσης,  το πως αταλάντευτα θα υπερασπιστούμε όχι μόνο τη μη διάλυση και  συρίκνωση τους αλλά και την ακόμη μεγαλύτερη διεύρυνση τους, με στόχο την καθολική πρόσβαση όλων στα υπάρχοντα καλλιτεχνικά επιτεύγματα αλλά και τη δημιουργία νέων.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 19/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα