Ο πατέρας της κουβανικής επανάστασης Φιδέλ Κάστρο απεβίωσε τηβ Παρασκευή το βράδυ στην Αβάνα σε ηλικία 90 ετών, ανακοίνωσε ο πρόεδρος της Κούβας και αδελφός του Ραούλ Κάστρο, ο οποίος τον διαδέχθηκε στην εξουσία το 2006.
O Φιντέλ Κάστρο θα είναι για πάντα αγκάθι στο λαιμoΓεννημένος στις 13 Αυγούστου του 1926 στο Μπιράν της επαρχίας Οριέντε, ο Φιντέλ Αλεχάνδρο Κάστρο Ρούς, όπως είναι το πλήρες όνομά του, έμελλε να αφήσει ανεξίτηλο το στίγμα του στην σύγχρονη ιστορία της Κούβας και να προσωποποιήσει όσο κανείς άλλος τις αξίες και τους αγώνες του κουβανικού λαού.
Με αφορμή του θανάτου του μεγάλου επαναστάτη και σχεδόν 57 χρόνια από την κουυβανική επανάσταση το alfavita.gr παρουσιάζει ταινίες που αναφέρονται στην Κούβα και τον Κάστρο
Το 1976 οι εκδόσεις Σύγχρονη Εποχή κυκλοφορούν το βιβλίο Φιντέλ Κάστρο/ Εισήγηση στο πρώτο συνέδριο του κομμουνιστικού κόμματος Κούβας / Venceremos!. Το παρακάτω απόσπασμα για τον κινηματογράφο είναι από το παραπάνω βιβλίο
"Η παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών ήταν ανύπαρκτη προηγουμένως στην Κούβα και δεν υπήρχε καμμία υλική υπόσταση γι’ αυτό. Στα χρόνια πριν από την Επανάσταση ο κινηματογράφος και ιδιαίτερα ο αμερικάνικος κινηματογράφος ήταν κυρίως ένα από τα μέσα της αποικιοκρατίας που προορίζονταν για την εφαρμογή μιας πολιτικής πλαστογράφησης και διαστρέβλωσης της ιστορίας και της φυσιογνωμίας της χώρας μας.
Πριν από την Επανάσταση το 99,65% των φιλμ που προβάλλονταν ήταν καπιταλιστικής παραγωγής και τα μισά απ’ αυτά ήταν αμερικάνικα. Στις 24 Μάρτη του 1959 δημιουργήθηκε το Κουβανέζικο Ίδρυμα Κινηματογραφίας. Ο κουβανέζικος κινηματογράφος ήταν για τη χώρα μας μια νέα μορφή τέχνης και δεν είχε ούτε τη δική του ιστορία, ούτε παράδοση. Και όμως κατόρθωσε να δημιουργήσει τέτοια έργα και να χαράξει τέτοια καλλιτεχνική πορεία, ώστε τα έργα του να περάσουν στο θησαυροφυλάκιο του εθνικού μας πλούτου.
Ο κουβανέζικος κινηματογράφος παίζει σημαντικό ρόλο στο χώρο του πολιτισμού και ανάμεσα στα έργα του τα φιλμ-ντοκυμανταίρ έχουν πρωτεύουσα θέση.
Στη διάρκεια αυτών των χρόνων σφυρηλατήθηκε η τεχνική και βιομηχανική βάση του κινηματογράφου και πριν λίγο εγκαινιάστηκε εργαστήριο έγχρωμων ταινιών."
1. Φράουλα και Σοκολάτα
Σκηνοθεσία Αλέα Τάμπιο με τους: Χόρχε Περουγκορρία, Βλαντιμίρ Κρουζ
Οι Αλέα και Τάμπιο θίγουν έξοχα το πρόβλημα της ανάγκης επικοινωνίας και αλληλοκατανόησης, όπως και της δυσκολίας να ξεπεραστούν τα κοινωνικά και ηθικά ταμπού, που κρατούν τους ανθρώπους δέσμιους των ιδεολογικών, σεξουαλικών και θρησκευτικών προκαταλήψεων. Σπινθιροβόλοι διάλογοι, πικρό χιούμορ, εκπληκτικές ερμηνείες αλλά και αυτοκριτική από έναν σκηνοθέτη (τον Γκουτιέρεζ Αλέα) που το όνομά του συνδέθηκε απόλυτα με το κουβανικό σινεμά του καθεστώτος του Κάστρο. Λυπούμαστε μόνο που ο γηραιός, πλέον, Αλέα δεν ψάχνει τη φόρμα του: η «Φράουλα και σοκολάτα» είναι μια εξαιρετική καλογραμμένη σεναριακά ταινία, χωρίς όμως ίχνος των κινηματογραφικών αναζητήσεων που χαρακτηρίζουν τις παλιότερες ταινίες του («Μνήμες υποανάπτυξης», «Ο θάνατος ενός γραφειοκράτη»).Το «Φράουλα και σοκολάτα» τιμήθηκε με την Αργυρή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου 1994 και με όλα τα βασικά βραβεία στο Φεστιβάλ Αβάνας 1993.
2. ΕΙΜΑΙ Η ΚΟΥΒΑ
Σοβιετικοκουβανέζικη ταινία, σκηνοθεσία Μιχαήλ Καλατόζοφ με τους: Λουθ Μαρία Κογιάθο, Χοσέ Γκαγιάρντο, Σέρτζιο Κοριέρι
Χρονικό μιας ταραχώδους περιόδου για μια χώρα που αναζητά την ανεξαρτησία και την ταυτότητά της, απλωμένο σε τέσσερα επεισόδια και πλησίον των αισθητικών αντιλήψεων βάσει των οποίων η Λένι Ρίφενσταλ και ο Αϊζενστάιν μεταμόρφωσαν την προπαγάνδα σε ύψιστη τέχνη, το πυρετικό φιλμ του Καλατόζοφ αποτελεί μια πραγματική επανάσταση. Ισοπεδώνοντας το αυστηρό πλαίσιο μιας απλής πολιτικο-κοινωνικής καταγραφής, περιέχει αξιοθαύμαστες σκηνοθετικές καινοτομίες, εκστατική εικονογράφηση, βαθύ λυρισμό και στιγμές οπτικής μεγαλοφυΐας, οι οποίες ενέπνευσαν αμέτρητους μετέπειτα δημιουργούς, όπως τον Σκορσέζε και τον Πολ Τόμας Αντερσον.
3.The Cuban Story
Ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας: 1959 Ηθοποιοί: Έρολ Φλιν, Φιντέλ Κάστρο
Σκηνοθεσία - Σενάριο- Παραγωγή: Βιτόρ Παλέν και Έρολ Φλιν
Ηταν 1η Ιανουαρίου του 1959, ημέρα που ο λαϊκός αντάρτικος στρατός μπήκε θριαμβευτικά στην Αβάνα ανοίγοντας το δρόμο για τη βελτίωση της ζωής των λαϊκών στρωμάτων της Κούβας, όταν ο προπολεμικός κινηματογραφικός αστέρας, ΄Ερολ Φλιν βρισκόταν στην Κούβα.
Ερολ Φλυν μαζί με τον Βίκτορ Παλέν που από το 1956 έχει μετακομίσει στην Κούβα δεν θα μπορούσαν να αφήσουν την ευκαιρία να πάει χαμένη. Ξεχύνονται στους δρόμους με τις φωτογραφικές μηχανές τους καταγράφοντας τα γεγονότα, και παίρνοντας θέση υπέρ της επανάστασης του Φιντέλ Κάστρο. Αποτέλεσμα η 50λεπτη ταινία «Cuban Story», ένα μοναδικής σημασίας και ρεαλισμού ντοκιμαντέρ για την άνοδο του Κάστρο που, 55 χρόνια μετά τα γεγονότα, προβάλλεται στην Ελλάδα. Μια ταινία η οποία πριν το 2000 είχε προβληθεί μόνο μια φορά στη Μόσχα και θεωρούνταν για πολλές δεκαετίες χαμένη μέχρι να την ανακαλύψει η κόρη του Παλέν, Κύρα.
«Γεια σε όλους. Με συγχωρείτε, είναι ζεστά εδώ», λέει ο ΄Ερολ Φλιν κοιτάζοντας την κάμερα. «Αλλά περιμένετε μέχρι να σας δείξω κάτι. Τότε θα αισθανθείτε τη ζέστη και εσείς». Παίρνει μια υδρόγειο, βάζει το δάχτυλό του στην Καραϊβική «Βλέπετε αυτό το μικρό κομματάκι εδώ κάτω; Λοιπόν, αυτό είναι το νησί της Κούβας», λέει . «Μπορεί να είναι μικρή. Όμως, πρόσφατα, έχει γίνει πολύ μεγάλη στις καρδιές των ανθρώπων που αγαπούν την ελευθερία σε όλο τον κόσμο». Ο Φλιν πετάει συνέχεια την υδρόγειο μακριά με ένα χαμόγελο ακούγεται να αναπηδά στο πάτωμα εκτός πλάνου. «Τι ευδοκιμεί εδώ, τι συμβαίνει στη Σιέρα Μαέστρα; Πρέπει να το ανακαλύψω. Επιτρέψτε μου να φύγω».
Κάπως έτσι ξεκινά ένα σπάνιο ντοκουμέντο, το γυρισμένο κατά την διάρκεια της επανάστασης στην Κούβα, ντοκιμαντέρ που παρά το χαμηλό κόστος παραγωγής του, διαθέτει ένα τόσο σπάνιο το υλικό, ώστε ακόμα και ο επικεφαλής του Κουβανικού Εθνικού Αρχείου να δηλώσει στην Κύρα Παλέν, κόρη του παραγωγού και σκηνοθέτη, ότι δεν το έχει ξαναδεί.
4. Lucía (Λουτσία, 1968)
Σκηνοθεσία: Humberto Solás - Σενάριο: Julio García Espinosa and Nelson Rodríguez
H "Λουτσία" (1968) του Ουμπέρτο Σολάς θεωρείται αναμφίβολα ορόσημο του σύγχρονου, μετεπαναστατικού κουβανικού κινηματογράφου. Προσφέρει, από πολλές απόψεις, ένα είδος ανακεφαλαίωσης των βασικών αρχών του κινηματογράφου αυτής της δεκαετίας. Αυτό το ζωογόνο "χαρμάνι" αισθητικών προσεγγίσεων και τόνων εναρμονίζεται με την τριμερή δομή της ταινίας, που ακολουθεί την πορεία - και τις ερωτικές ιστορίες - τριών χαρακτήρων με το όνομα Λουτσία σε διάφορα στάδια της σύγχρονης ιστορίας της Κούβας (αποικιοκρατία - νεοαποικιοκρατία - επανάσταση).
Μέσα από το σύγχρονο πρίσμα, το πιο αξιοσημείωτο στοιχείο της ταινίας είναι η ικανότητά της να κινείται δυναμικά μεταξύ διαφόρων κινηματογραφικών τρόπων, παρουσιάζοντας εντυπωσιακές εικόνες στις οποίες η ομορφιά και ο τρόμος βρίσκονται σε ισορροπία. Όσον αφορά αυτό το σημείο, το κομμάτι με το οποίο ανοίγει η ταινία είναι ίσως το πιο πολυσχολιασμένο και αυτό που έχει μείνει περισσότερο στη μνήμη. Ιδιαίτερα οι σκηνές μάχης - με γυμνούς μαύρους καβαλάρηδες να εξολοθρεύουν κυβερνητικούς στρατιώτες - έχουν μια αγριότητα που συνταράζει τα σπλάχνα και παραπέμπει στο "Φάλσταφ" (1965) του Όρσον Γουέλς. Με την ανάμιξη διαφορετικών τρόπων ερμηνείας, τη μοιρολατρική απόδοση της ιστορίας και τη δυναμική κίνηση μεταξύ εγγύτητας και απόστασης, με τα πολύ κοντινά και μακρινά πλάνα, μπορεί επίσης να ειπωθεί ότι θυμίζει τη δουλειά του Σέρτζιο Λεόνε. Φέρνοντας σε σύγκρουση οπτικές και προσεγγίσεις, η "Λουτσία" εξερευνά τις δυνατότητες του κινηματογράφου ως μέσου αφύπνισης της συνείδησης, καθώς και τους δεσμούς ανάμεσα στο μετεπαναστατικό κουβανικό σινεμά και τα νέα κύματα της Ευρώπης και της Νότιας Αμερικής... (Περιγραφή http://filmcracker.blogspot.gr/)
5. «Μνήμες υπανάπτυξης» («Memorias del Subdesarrolio», 1968)
Σκηνοθέτης Τομάς Γκουτιέρεζ
Στις «Μνήμες υπανάπτυξης» («Memorias del Subdesarrolio», 1968) και πάλι ο σκηνοθέτης Τομάς Γκουτιέρεζ Αλέα διασκευάζει για το σινεμά το μυθιστόρημα του Εντμούντο Ντεσνόες και θίγει το ζήτημα των αστικών κατάλοιπων της παλιάς τάξης και των δυσκολιών προσαρμογής στη νέα κοινωνική πραγματικότητα.
Το Μνήμες Υπανάπτυξης/ Historias del Subdesarrollo, βασισμένο στο βιβλίο του Edmundo Desnoes, είναι ένα από τα πιο εμβληματικά του έργα: αφηγείται την ιστορία ενός καλλιεργημένου αστού, που, μετά την επανάσταση, αρνείται να φύγει στις ΗΠΑ με την οικογένειά του. Προτιμά να παραμείνει στην πατρίδα του και να βοηθήσει την επανάσταση, παρόλο που δεν αντιλαμβάνεται πλήρως τους στόχους της..
Ο σημαντικότερος σκηνοθέτης του σύγχρονου κουβανέζικου κινηματογράφου, ο Τομάς Γκουτιέρεζ Αλέα είναι επίσης και ο πιο γνωστός στο δυτικό κοινό.
Γεννήθηκε στην Αβάνα το 1928 και σπούδασε Νομική στο Πανεπιστήμιο της Αβάνας και κινηματογράφο στην Ιταλία, στο Centro Sperimentale di Cinematografia.
Έντονα επηρεασμένος από τον Ιταλικό Νεορεαλισμό, επέστρεψε, την δεκαετία του 50, στην Κούβα και εντάχθηκε στη ομάδα Nuestro Tiempo. Μαζί με τον σκηνοθέτη Julio Garcia Espinosa σκηνοθέτησαν το 1955, ένα ντοκιμαντέρ που απαγορεύτηκε από το καθεστώς. Συμμετείχε ενεργά στον αγώνα ενάντια στην δικτατορία του Μπατίστα. Κεντρικό πρόσωπο στην κινηματογραφία της Κούβας μετά την επανάσταση, ο Tomas Gutierrez Alea είναι ένας από τους ιδρυτές του Instituto Cubano del Arte e Industrias Cinematograficos (ICAIC).
Το έργο του αντανακλά και καταγράφει τους ιδεολογικούς και πολιτικούς προβληματισμούς, τις εσωτερικές ανησυχίες της κουβανέζικης κοινωνίας. Με τις ταινίες του παρακολουθεί την πορεία της χώράς του από τον αγώνα ενάντια στην δικτατορία του Μπατίστα, στα πρώτα χρόνια της Επανάστασης και από τις δύσκολες συνθήκες του Ψυχρού Πολέμου στα χρόνια του οικονομικού αποκλεισμού. Το έργο του εκτός από ντοκιμαντέρ περιλαμβάνει πολιτικές σάτιρες ενάντια στην γραφειοκρατία, ιστορικά δράματα, πολιτικές αλληγορίες, κωμωδίες. ( cinephilia.gr)
6. Τελευταίος Δείπνος/ La última cena (1976)
Σκηνοθέτης Τομάς Γκουτιέρεζ
Ο Τελευταίος Δείπνος/ La última cena διανθίζεται με χιούμορ και με ειρωνική διάθεση. Διαδραματίζεται στην Κούβα του 18ου αιώνα, και έχει κεντρικό χαρακτήρα έναν θρησκόληπτου κόμη, που αποφασίζει να κάνει μια αναπαράσταση του Μυστικού Δείπνου ακριβώς τη Μεγάλη Πέμπτη. Η ταινία δίνει μια αφορμή στον Alea να καταγγείλει την υποκρισία και τις αντιφάσεις της θρησκείας και της αριστοκρατίας.
7. “Ο θάνατος ενός γραφειοκράτη”
Σκηνοθέτης Τομάς Γκουτιέρεζ
Πρωταγωνιστούν: Σαλβατόρ Γουντ, Σίλβια Πλάνας, Μανουέλ Εστανίλο, Γκασπάρ ντε Σαντελίσες
Ο Θάνατος ενός γραφειοκράτη/ Muerte de un burócrata εκκινεί από ένα μακάβριο περιστατικό: Ένας σταχανοβίτης εργάτης πεθαίνει σε εργατικό ατύχημα και θάβεται μαζί με το εργατικό βιβλιάριο του. Σύντομα η χήρα του ανακαλύπτει ότι μόνο με αυτή τo βιβλιάριο μπορεί να διεκδικήσει τη σύνταξη που της αναλογεί. Το νεκροταφείο, όμως, δεν επιτρέπει τις εκταφές. Έτσι λοιπόν, ο ανιψιός ξεκινάει μία ξεκαρδιστική μάχη εναντίον των αρχών, για να ξεθάψει και να ξαναθάψει το θείο του, έτσι ώστε να μπορέσει να πάρει το πολύτιμο αυτό έγγραφο. Ο ήρωας θα βρεθεί σε θέση παρόμοια με εκείνη του ήρωα της «Δίκης» του Κάφκα….
H ταινία είναι μια εξαιρετικά ευρηματική σάτιρα κατά της γραφειοκρατίας και των εντελώς παράλογων κανόνων λειτουργίας και των μηχανισμών της. Σκηνοθετημένη με πρωτοτυπία και οίστρο είναι και ένας φόρος τιμής στο κινηματογραφικό είδος του μπουρλέσκ και στους μεγάλους κωμικούς του. Ο κεντρικός ήρωας του Αλέα είναι ένας φτωχοδιάβολος που τινάζει τα πάντα στον αέρα, διακωμωδώντας τον ακατανόητο όσο και παρανοϊκό κόσμο της γραφειοκρατικής εξουσίας. Η ταινία δεν είναι μονάχα μια από τις κορυφαίες στιγμές του κουβανικού κινηματογράφου, αλλά και μια από τις καλύτερες που έγιναν ποτέ για την εγγενή τρέλα κάθε γραφειοκρατικού μηχανισμού σε κάθε κοινωνία και σε κάθε εποχή.
Απόσπασμα από κρητική του Ραφαηλίδη για την ταινία
Ο Τόμας Γκουτιέρεζ Αλέα, το «πρώτο όνομα» του κουβανέζικου κινηματογράφου, είναι αυτός που οργάνωσε το κινηματογραφικό τμήμα κατά τη διάρκεια της επανάστασης και που, με τη λήξη της ίδρυσε μαζί με άλλους το Κουβανέζικο Ινστιτούτο Κινηματογραφίας στην Αβάνα, δηλαδή τον κρατικό οργανισμό που είναι επιφορτισμένος με την παραγωγή και τη διανομή.
Ο θάνατος ενός γραφειοκράτη, είναι η τέταρτη «ειρηνική» ταινία του, γυρισμένη το 1966, προφανώς στο πλαίσιο μιας εκστρατείας για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας. Με άλλα λόγια, πρόκειται για μια ταινία προγραμματική και παιδαγωγική, που έχει έναν πολύ συγκεκριμένο στόχο: να καταδείξει πως το «ρεαλιστικό» γεγονός της ύπαρξης μιας παραλυτικής γραφειοκρατίας, είναι στη βάση του και στην ουσία του βαθιά και ολικά παράλογο, αφού αρνείται και την προφάνεια και τον κοινό νου και το αυταπόδεικτο. Απλό παράδειγμα, εκείνο το μπουρ-λέσκ «πιστοποιητικό γεννήσεως» που πιστοποιεί επισήμως πως ένας «ήρωας της εργασίας» εργάστηκε όντως!
Και τούτο, για να μπορέσει η χήρα να πάρει τη σύνταξη του πεθαμένου συζύγου που υπήρξε ένα είδος σταχανοβίτη της τέχνης: ήταν γλύπτης που στο πλαίσιο της αύξησης του «πλάνου δουλειάς» εφεύρε μια μηχανή για την κατασκευή προτομών για τη στρατιά των παντοειδών ηρώων που παρήγαγε το καινούργιο ηρωοπαραγωγό καθεστώς.
Το γλύπτη, μια και υπήρξε «ήρωας της εργασίας» τον θάβουν με το εργατικό του βιβλιάριο. Και τούτη η ύψιστη τιμή για ένα νεκρό εργάτη, τιμή παντελώς κενή περιεχομένου και γραφειοκρατικής έμπνευσης, είναι η αφορμή για να κινηθεί ο σατανικός, στον πλήρη παραλογισμό του, γραφειοκρατικός μηχανισμός: η χήρα δεν μπορεί να πάρει σύνταξη χωρίς το θαμμένο εργατικό βιβλιάριο που, ωστόσο, θάφτηκε κατ’ εντολήν άλλων γραφειοκρατών: η γραφειοκρατία δεν επιτρέπει την εκταφή, συμβουλεύοντας να κάνει υπομονή η χήρα… δυο χρόνια για να ‘ρθει «φυσιολογικά» στα χέρια της το χάρτινο βιβλιάριο!
8. Μπουενα Βιστα Σοσιαλ Κλαμπ» (Buena Vista Social Club) του Βιμ Βέντερς (1999)
Πρόκειται για ένα από τα λιγότερα γνωστά ντοκιμαντέρ, του κορυφαίου Γερμανού σκηνοθέτη, Βιμ Βέντερς. Με την ευκαιρία δύο συναυλιών στο Άμστερνταμ και τη Νέα Υόρκη ενός συγκροτήματος παλαίμαχων μουσικών της κουβανικής τζαζ, που συνένωσε ο Ράι Κούντερ, το «Μπουενα Βιστα Σοσιαλ Κλαμπ» ρίχνει μια ματιά στη μουσική ιστορία της Κούβας και τη ζωή αυτών των ανθρώπων τα τελευταία 40 χρόνια.
9. «Βίβα Κούβα»
Κουβανική ταινία, σκηνοθεσία Χουάν Κάρλος Κρεμάτα Μαλμπέρτι - Παίζουν: Μαλού Ταράου, Χορχίτο Μίλο, Λαρίσα Βέγκα
Με το «Βίβα Κούβα» ο σκηνοθέτης Χουάν Κάρλος Κρεμάτα Μαλμπέρτι παρακολουθεί την ιστορία δυο παιδιών από την Αβάνα που έχουν δώσει όρκο ότι θα μείνουν φίλοι για μια ολόκληρη ζωή. Τα σπίτια τους αντικριστά στον ίδιο δρόμο, οι φαμίλιες τους από δυο διαφορετικούς κόσμους. (Πληροφορίες ΤΟ ΒΗΜΑ)
Περίληψη: Ο Jorgito με τη Malu είναι δυο μικρά γειτονόπουλα σε μια γειτονιά της Αβάνας. Παρόλο που προέρχονται από διαφορετικό κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον, έχουν ορκιστεί ο ένας στον άλλον αιώνια φιλία. Όταν λοιπόν η ιδιαίτερη σχέση τους μπαίνει σε κίνδυνο εξαιτίας της αυταρχικότητας και των προκαταλήψεων των «μεγάλων», οι δύο μικροί φίλοι θα το σκάσουν μαζί από το σπίτι, προς αναζήτηση της μοναδικής λύσης, η οποία βρίσκεται στο ανατολικό άκρο της Κούβας! Το Viva Cuba είναι ένα παιδικό road movie. Η προσπάθεια των δύο παιδιών να σώσουν την αγάπη τους θυμίζει έντονα το «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Στην ταινία θίγονται θέματα όπως η ταξική διάκριση και η μετανάστευση, αλλά και για την επιθυμία πολλών Kουβανών να μεταναστεύσουν, στη σύγχρονη Κούβα. «Το Viva Cuba είναι ένα τραγούδι για την ελπίδα», όπως τόνισε ο σκηνοθέτης της ταινίας.
Χωρίς αμφιβολία, η δουλειά του Cremata Malberti με δυο οκτάχρονους πρωταγωνιστές δεν ήταν εύκολη υπόθεση, μα ο Κουβανός σκηνοθέτης κατάφερε να αποσπάσει από τους ηθοποιούς του τη φυσικότητα και τη φρεσκάδα που ήταν απαραίτητη, ώστε η ταινία να βλέπεται ευχάριστα. Ωστόσο, είναι δύο σημεία - ένα προφανές και ένα υπόγειο- τα οποία ξεχωρίζουν το Viva Cuba από τις οικογενειακές ταινίες που προβάλλονται από τα τηλεοπτικά κανάλια τα κυριακάτικα μεσημέρια: η απαράμιλλη (και άγνωστη στους πολλούς) άγρια ομορφιά του κουβανέζικου τοπίου από τη μια, και από την άλλη το λεπτό, σχεδόν αδιόρατο σχόλιο του σκηνοθέτη πάνω στον υποσυνείδητο ερωτισμό που υποβόσκει στη σχέση των δυο μικρών παιδιών. (http://tsak-giorgis.blogspot.gr/)
10. Cubanissimo
Το «Cubanissimo» του Φιλίπ Μπλοτ είναι μια συναρπαστική όσο και διασκεδαστική περιήγηση στην απίστευτη ποικιλία της κουβανικής μουσικής κληρονομιάς. Από το Τσα - Τσα στο Μπολερό κι από τη Σάλσα στη Ρούμπα, όλες οι τάσεις της μουσικής που ξεσηκώνει για χορό και αναστατώνει τις αισθήσεις. (Πληροφορίες ΤΟ ΒΗΜΑ)
Ο «Κόσμος του Σαντιάγκο Αλβαρεζ» (1965- 1977) είναι μια συρραφή επτά ντοκιμαντέρ του σημαντικού σκηνοθέτη Σαντιάγκο Αλβαρεζ, συνολικής διάρκειας 120'
Οι υπόλοιπες ταινίες
H ΑΛΕΙΔΑ ΓΚΕΒΑΡΑ ΘΥΜΑΤΑΙ ΤΟΝ ΠΑΤΕΡΑ ΤΗΣ (Aleida Guevara Remembers Her Father) του Κάρλος Αλμπέρτο Γκαρσία
Ο ΑΡΧΗΓΟΣ ΤΗΣ ΦΑΛΑΓΓΑΣ 4 (Un Relato Sobre El Jefe De La C.4)
ΦΙΔΕΛ: ΌΤΑΝ ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ ΤΟΝ ΤΣΕ (Fidel Racconta Il 'Che') του Τζιάνι Μίνα
ΤΣΕ ΓΚΕΒΑΡΑ, ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΦΤΑΣΕ ΚΑΝΕΙΣ (Che Guevara, donde nunca jamás se lo imaginan) του Μανουέλ Πέρεζ Παρέρες
ΤΟ ΦΩΤΕΙΝΟ ΒΟΥΝΟ (Montana de Luz) των Γκιγιέρμο Θεντένο, Αλεχάντρο Χιλ, Αλεχάντρο Ραμίρεζ, Ραφαέλ Σολίς
Ο ΕΡΩΤΑΣ, Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ, Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ (El Amor, La Politica, La Rebeldia) της Τερεσίτα Γκόμεζ
ΤΣΕ, ΚΟΜΑΝΤΑΝΤΕ, ΦΙΛΕ (Che Comandante Amigo)των Μπερνάμπε Χερνάντεζ, Χοσέ Παδρόν, Χόρχε Χαϊντού,Πεπίν Ροντρίγκες, Ρολάντο Μπάουτε, Ορλάντο ντε λα Χουέρ, Ρένε Αβίλα, Αλμπέρτο Βαλτές, Αουζέμπιο Ορτίζ
H ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ (El Regreso) του Όττο Μιγκέλ Γκουσμάν Γκιερέρο
ΜΟΥZΙΚΑ ΚΟΥΜΠΑΝΑ (Musica Cubana) του Γκέρμαν Κραλ
ΕΜΠAΡΓΚΟ (Bloqueo, la guerra contra Cuba) του Ντανιέλ Ντεσαλόμς
ΒΡΙΚΟΛΑΚΕΣ ΣΤΗΝ ΑΒΑΝΑ (Vampiros en Habana) του Χουάν Παντρόν
SUITE HABANA του Φερνάντο Πέρες
ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΟΥ ΜΑΟΥΡΙΤΣΙΟ (Paginas del diario de Mauricio) του Μ. Π. Παρέδες
ΕΜΕΙΣ Η ΜΟΥΣΙΚΗ (Nosotros, La musica) του Ροζέλιο Πάρις
ΕΚΠΤΩΤΟΙ ΘΕΟΙ (Los Dioses Rotos) του Ερνέστο Νταράνας
ΟΙ 12 ΚΑΡΕΚΛΕΣ (Las Doce Sillas) του Τ. Γκ. Αλέα
KANGAMBA των Ροζέλιο Πάρις , Χούλιο Σέζαρ Ροντρίγκες
GUANTANAMERA των Τ. Γκ. Αλέα, Χουάν Κάρλος Τάμπιο
CLANDESTINOS του Φ. Πέρεζ
ΜΠΕΝΙ (El Benny) του Χόρχε Λουίς Σάντσεζ
Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ (El Brigadista) του Οκτάβιο Κορταζάρ
ΚΑΤΑΚΟΡΥΦΗ ΑΓΑΠΗ (Amor vertical) του Αρτούρο Σότο Ντία
Η ΚΟΥΒΑΝΙΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ (La bendicion cubana)
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη