Με αφορμή το Ρεσιτάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου που θα πραγματοποιηθεί στην Αγγλικανική Εκκλησία του Αγίου Παύλου από το Σουηδό δεξιοτέχνη Erland Hilden στις 13 Απριλίου, βρήκαμε την ευκαιρία να έρθουμε σε επαφή μαζί του και να τον ρωτήσουμε για το εκκλησιαστικό όργανο, για τις συνθέσεις του, την ζωή του και την σχέση του με την Ελλάδα.
1) Γεννηθήκατε και μεγαλώσατε στην Σουηδία. Τι επιρροή πιστεύετε ότι έχει στις συνθέσεις σας, το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώσατε;
Βρίσκω πάντα δύναμη, γαλήνη και έμπνευση στη φύση της Värmland, που είναι ο τόπος καταγωγής μου στη Σουηδία. Εκεί νιώθω γειωμένος και συνδεδεμένος άμεσα με την πηγή έμπνευσης. Διατηρώ το πατρικό μου σπίτι εκεί και πηγαίνω συχνά. Είναι ο προσωπικός μου παράδεισος.
Η οικογένειά μου δυστυχώς δεν είχε παράδοση στην κλασσική μουσική και ο μόνος γνωστός συγγενής που ήταν μουσικός ήταν ο θείος της μητέρας μου, ο οποίος ήταν επαγγελματίας τυμπανιστής στη στρατιωτική ορχήστρα. Αλλά ο μεγαλύτερος αδελφός μου άκουγε συμφωνική ροκ μουσική από την Αμερική και αυτό συνειδητοποιώ ότι έχει επηρεάσει τις συνθέσεις μου.
Άρχισα να παίζω πιάνο στην ηλικία των 6 ετών και ο αδελφός μου έπαιζε τρομπέτα και ηλεκτρικό μπάσο. Θυμάμαι ότι όταν ήμουν 12 χρόνων ξεκινήσαμε μαζί μια μπάντα και παίζαμε στους σχολικούς χορούς της περιοχής. Αυτό ήταν το μουσικό μου ντεμπούτο στις ζωντανές εκδηλώσεις και ήταν πολύ διασκεδαστικό!
2) Τι σας έκανε να ασχοληθείτε με το εκκλησιαστικό όργανο και τι ρόλο έχει πλέον στη ζωή σας;
Από παιδί ένοιωθα μεγάλη έλξη για το εκκλησιαστικό όργανο. Ένιωθα ότι ήταν μαγικό και γεμάτο μεγαλοπρέπεια, μυστήριο και άπειρες δυνατότητες.
Ένα μεγάλο εκκλησιαστικό όργανο μπορεί να είναι όσο ένα μεγάλο διαμέρισμα, μπορείς να μπεις μέσα του, να περπατήσεις, να το νιώσεις και όχι απλά να το αγγίξεις όπως όλα τα άλλα μουσικά όργανα. Κάθε εκκλησιαστικό όργανο είναι ένα έργο τέχνης και τεχνολογίας και κάθε ένα έχει τη δική του αρχιτεκτονική, αισθητική, μηχανική που βασίζεται στην πιο υπερσύγχρονη τεχνολογία της κάθε εποχής. Και αυτό το τεράστιο όργανο το χειρίζεται και του δίνει ζωή και έκφραση μόνο ένα άτομο! Και γεμίσει ένα κολοσσιαίο καθεδρικό ναό με υπέρτατο ήχο!
Ένα μικρότερο όργανο, είναι φυσικά μια μινιατούρα, αλλά ένας οργανίστας που έχει συνδεθεί βαθιά με μεγάλα όργανα, μπορεί να βάλει την ουσία του και σε ένα μικρό όργανο και να αφυπνίσει την ιδιαίτερη μεγαλοπρέπειά του!
Για μένα το εκκλησιαστικό όργανο είναι το δεύτερο πιο σημαντικό πράγμα στη ζωή μου.
Και είναι και η καθημερινή μου ζωή εδώ και 28 χρόνια, καθώς είμαι εκκλησιαστικός οργανοπαίκτης στην Ενορία Örgryte του Γκέτεμποργκ, που έχει 3 εκκλησίες όπου στεγάζονται 5 εκκλησιαστικά όργανα.
Εκτός από τα καθημερινά μου καθήκοντα, είμαι διευθυντής χορωδίας, μαέστρος ορχήστρας και οργανώνω κονσέρτα και μεγάλες μουσικές εκδηλώσεις στις 3 εκκλησίες.
Τα ρεσιτάλ που δίνω στη Σουηδία και στην Ευρώπη είναι οι αγαπημένες μου στιγμές.
3) Στην Ελλάδα δεν είμαστε εξοικειωμένοι με το εκκλησιαστικό όργανο. Πως υποδέχονται οι Έλληνες ακροατές τις μουσικές σας παραστάσεις;
Θα έπρεπε να είστε εξοικειωμένοι!
Το εκκλησιαστικό όργανο έχει τις ρίζες του στο παλαιότερο αρχαιοελληνικό πνευστό όργανο, που έφερε το όνομα ύδραυλις, άκμασε στο Βυζάντιο και από εκεί έφτασε ως δώρο στα ανάκτορα των Φράγκων και το 10 αιώνα άρχισε η κατασκευή και χρήση του σε εκκλησίες της Ευρώπης.
Το εκκλησιαστικό όργανο είναι ελληνικό! Και θέλω με το έργο μου και τις εκτελέσεις μου στην Ελλάδα να συμβάλλω στην ανάδειξη του και στην επανα-σύνδεση των ελλήνων μαζί του.
Όσο για το ελληνικό κοινό … είναι απλά υπέροχο! Είναι η 5η χρονιά που δίνω ρεσιτάλ στην Αθήνα και την Πάτρα και κάθε φορά απολαμβάνω τον ενθουσιασμό του ελληνικού κοινού και τη χαρά τους. Κάποιοι μου έχουν πει πως το βίωσαν σαν ταξίδι. Νιώθω ότι διψάτε στην Ελλάδα για τη μουσική του εκκλησιαστικού οργάνου.
4) Ποιους καλλιτέχνες θαυμάζετε και πιστεύετε ότι έχουν συμβάλλει με το έργο τους στον αισθητικό σας προσανατολισμό;
Θαυμάζω ιδιαίτερα δύο από τους δασκάλους μου: τον Karl-Erik Welin και τον Hans-Ola Ericsson. Ο Karl-Erik ήταν και ο Hans-Ola είναι εκπληκτικοί καλλιτέχνες και ιδιαίτερα εμπνευσμένοι δάσκαλοι. Πρόσφατα διαπίστωσα ότι απολαμβάνω κι εγώ τη διδασκαλία και τώρα έχω δύο ταλαντούχους, πολλά υποσχόμενους μαθητές στη Σουηδία. Το να μοιράζεσαι τη γνώση με τις επόμενες γενιές είναι μια ιερή αποστολή.
Ως συνθέτη, θαυμάζω τον ένα και μοναδικό Johann Sebastian Bach, αλλά και πολλούς άλλους εμπνευσμένους συνθέτες, παλαιότερους και σύγχρονους.
Για τις δικές μου συνθέσεις έχω δεχθεί, από τη νιότη μου, έμπνευση από το Steve Reich, τον Philip Glass και άλλους μινιμαλιστικούς συνθέτες μέσω του τρόπου που συνδυάζουν την παραδοσιακά κλασσική μουσική με τη σύγχρονη δημοφιλή μουσική.
5) Έχετε συνθέσει περισσότερα από 70 έργα. Από που αντλείται την έμπνευσή σας;
Η έμπνευση είναι κάτι που έρχεται αυθόρμητα και αναπάντεχα, μια ατόφια ιδέα που με παροτρύνει στη δημιουργία. Έρχεται κυρίως όταν είμαι σε ροή και σε καλή διάθεση. Και ομολογώ ότι μου συμβαίνει συχνά στην Ελλάδα, όπου έρχομαι πολλές φορές το χρόνο με την ελληνίδα σύζυγό μου.
Πηγές έμπνευσης για μένα είναι η φύση, οι αρχαίες παραδόσεις και η ιδιαίτερη αίσθηση της σύνδεσης με κάποιους ανθρώπους, μια επίγευση που έχουν κάποιες συναντήσεις και στιγμές.
Όταν έχω δημιουργική έμπνευση συνθέτω πολύ γρήγορα και αβίαστα. Για την υλοποίηση όμως χρειάζεται πολύ πειθαρχία και σκληρή δουλειά! Και η αυτοκριτική είναι επίσης απαραίτητη. Μερικές φορές συνθέτω πάρα πολύ και πρέπει να διαγράψω πολύ υλικό μέχρι να αισθανθώ ότι δεν υπάρχει τίποτα περιττό ή μέτριο.
6) Η μουσική σας χαρακτηρίζεται από πειραματισμό, πρωτοποριακά και μινιμαλιστικά στοιχεία. Τι σημαίνει για εσάς πρωτοπορία σε ένα μουσικό έργο και πια η σχέση της με τις παραδοσιακές μελωδικές φόρμες;
Χρησιμοποιώ συχνά επαναλαμβανόμενα μοτίβα στη μουσική μου, όπως οι μινιμαλιστικοί συνθέτες αλλά όχι με τον τρόπο τους. Βρίσκω τη στατική επανάληψη πολύ βαρετή. Χάνω το ενδιαφέρον μου, έτσι απλά!
Στις δικές μου συνθέσεις τα μοτίβα αλλάζουν συνέχεια ρυθμικά ή και αρμονικά και είναι συχνές οι δυναμικές αυξήσεις και οι κορυφώσεις. Έτσι η μουσική είναι ζωντανή και δυναμική.
Για μένα η μουσική είναι χαρά και έκφραση της ίδιας της ζωής. Και ναι, το αποτέλεσμα μπορεί συχνά να είναι σοβαρό, λυπηρό ή/και δραματικό αλλά η διαδικασία της σύνθεσης είναι πάντα απόλαυση!
7) Θα συνιστούσατε σε έναν νέο καλλιτέχνη να ασχοληθεί με το εκκλησιαστικό όργανο;
Από την καλλιτεχνική άποψη, ναι, βεβαίως, είναι ένα σπουδαίο και πολύπλευρο όργανο, που μπορεί να δώσει έμπνευση και άπειρους τρόπους καλλιτεχνικής έκφρασης.
Αυτή τη στιγμή θέσεις εργασίας με αξιοπρεπή μισθό υπάρχουν μόνο εκτός Ελλάδας, κυρίως στη Βόρεια Ευρώπη και συγκεκριμένα στη Σκανδιναβία και στη Γερμανία. Η Σουηδία σύντομα θα έχει πολλές ελεύθερες θέσεις εργασίας γιατί είναι λίγοι οι σουηδοί νέοι που σπουδάζουν για να γίνουν οργανοπαίκτες και πολλοί αυτοί που θα συνταξιοδοτηθούν.
Εύχομαι και πιστεύω ότι στο μέλλον θα αναδειχθεί το εκκλησιαστικό όργανο και θα βρει ξανά τη θέση του στην πατρίδα του, την Ελλάδα. Είναι σημαντικό να υπάρξουν στην Ελλάδα περισσότερα ενδιαφέροντα όργανα και ώστε να είναι ευκολότερο για τους νέους να το σπουδάσουν και να ασχοληθούν επαγγελματικά με αυτό.
8) Πως μπορεί κάποιος να βρει τη μουσική σας και να έρθει σε επικοινωνία μαζί σας;
Την καλύτερη ποιότητα ήχου θα τη βρείτε έχετε, βέβαια, σ τα CDs μου και στις ζωντανές εκτελέσεις μου. Εδώ θα ήθελα να αναφέρω ότι για το 4ο και τελευταίο CD μου έχει το booklet και στα ελληνικά εκτός από τα αγγλικά και τα σουηδικά, προς τιμή των ελλήνων μουσικόφιλων.
Μπορείτε να αγοράσετε τα CDs μου από τη Naxos ή το Amazon. Δύο από αυτά είναι διαθέσιμα και στο Spotify. Υπάρχουν επίσης μερικά κομμάτια μου στο YouTube.
Και όλα αυτά μπορείτε να τα βρείτε εύκολα στην ιστοσελίδα μου.
FB: Erland Hilden and Erland Hilden music events
e-mail: [email protected]
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
Ρεσιτάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου από το Σουηδό δεξιοτέχνη Erland Hilden.
Το Θείο Πάθος αναφέρεται στα μαρτύρια του Χρηστού για τη λύτρωση του ανθρώπου, από την αγωνία στον κήπο της Γεσθημανής μέχρι το θάνατο πάνω στο σταυρό στο Γολγοθά. Ο Ιησούς υπέφερε για την ανθρώπινη σωτηρία και θυσιάστηκε για την κάθαρση των ανθρώπινων αμαρτιών. Ως ο Κύριος του Σύμπαντος και η ελπίδα του κόσμου, εξαγνίζει την ανθρωπότητα, ανοίγει τις Πύλες του σύμπαντος και μας ανυψώνει σε ένα υψηλότερο πνευματικό επίπεδο, από όπου μπορούμε να έχουμε πρόσβαση στη συμπαντική Αγάπη και να έρθουμε σε επαφή με την αυθεντική ουσία της ύπαρξης μέσα στο σύμπαν, που είναι η αιώνια ψυχή μας.
Το πρόγραμμα αυτού του ρεσιτάλ έχει σκοπό να μας περάσει από το Πάθος στο συμπαντικό ταξίδι. Το εκκλησιαστικό όργανο είναι ένα πολύ εκφραστικό μουσικό όργανο, που χρησιμοποιείται εδώ και εκατοντάδες χρόνια για να εκφράσει την ομορφιά του Θεού και την αρμονία που διέπει το σύμπαν.
Στη διάρκεια του κοντσέρτου θα υπάρχει ταυτόχρονη προβολή σε κινηματογραφική οθόνη, που θα επιτρέπει στους θεατές να παρακολουθούν από κοντά την εκτέλεση του Erland Hilden.
Πρόγραμμα:
Preludium h, Johann Sebastian Bach | Harmonies, György Ligeti | Echo fantasia, Jan Pieterson Sweelinck | Music for organ, Erland Hilden | Passacaglia d, Dieterich Buxtehude | Suite for keyboard, Erland Hilden | Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ, Johann Sebastian Bach | Twinkle twinkle little star variations, J.C.H. Rinck |
Πληροφορίες για την παράσταση:
Ημερομηνία: Σάββατο 13 Απριλίου 2019
Ώρα: 20:00
Διάρκεια: 60 λεπτά
Είσοδος: 10€
Τοποθεσία: Αγγλικανική Εκκλησία Αγίου Παύλου (Φιλελλήνων 27, Αθήνα)
Διοργανωτής: Scandinavian Church in Athens ( Δαιδάλου 18, Πλάκα )
Πώληση εισιτηρίων: στις 13/4 στην Αγγλικανική Εκκλησία του Αγίου Παύλου, από τις 19:30 μέχρι την έναρξη του ρεσιτάλ.
Πληροφορίες και Προπώληση: Σκανδιναβική Εκκλησία Αθήνας, Δαιδάλου 18, Πλάκα, 0030 210 451 6564.
Προώθηση & Επικοινωνία: Action Εστί
Links:
Official Website:
Event on Facebook:
https://www.facebook.com/events/459647558104839/
Erland Hilden’s Official Facebook Page:
https://www.facebook.com/ErlandHildenMusicEvents
Erland Hilden on Spotify:
https://open.spotify.com/artist/5cn7O1IDM2PBzVLRKW3UW9
Πληροφορίες για τον καλλιτέχνη:
O Erland Hildén γεννήθηκε το 1963 στην επαρχία Värmland της Σουηδίας, όπου διατηρεί ένα αγρόκτημα στο οποίο στεγάζεται ένα εκκλησιαστικό όργανο. Η γενέτειρά του με τα πυκνά δάση, τις υπέροχες λίμνες και τη μυθική παράδοση, του προσφέρει έμπνευση για το δημιουργικό του έργο, το οποίο είναι φρέσκο, σύγχρονο, ελκυστικό και στιλιστικά ποικίλο, όπως είναι εμφανές στις παραστάσεις και τις συνθέσεις του.
Ο ίδιος, οργανίστας, διευθυντής ορχήστρας και συνθέτης κινείται μέσα σε ένα ευρύ ρεπερτόριο, από τη μεσαιωνική έως τη σύγχρονη μουσική. Εκτελεί ρεσιτάλ οργάνου σε όλη την Ευρώπη κινούμενος από το πάθος του να εξερευνά διαφορετικά εκκλησιαστικά όργανα και να επικοινωνεί με διαφορετικά ακροατήρια μέσω των παραστάσεων του.
Ως διευθυντής ορχήστρας ο Hildén έχει εκτελέσει μεγάλα χορωδιακά έργα με ορχήστρα και μεγάλα ορατόρια, των Bach, Mozart, Brahms, Fauré κλπ. Έχει συνθέσει περισσότερα από 70 έργα, κυρίως για όργανο καθώς επίσης και για βιολί, χορωδία, κρουστά και ορχήστρα. Έχει ηχογραφήσει 4 solo CD εκ των οποίων το τελευταίο έχει και ενσωματωμένο φυλλάδιο στα ελληνικά.
“Η μουσική του Hildén διακρίνεται από πρωτοποριακά και μινιμαλιστικά χαρακτηριστικά που θυμίζουν κάπως τον Arvo Pärt και τον Philip Glass και συνεργατικά έργα τα οποία, ενώ είναι σύγχρονα, βασίζονται σε πιο παραδοσιακές πρακτικές μελωδίας, ρυθμού και αρμονίας. Αυτή η συναρπαστική μουσική αξίζει μια ευρύτερη ακρόαση και θα πρέπει να θεωρείται ένα σημαντικό τμήμα του ρεπερτορίου έργων για όργανο και όργανο-plus του 21ου αιώνα. O Hildén συχνά επιτυγχάνει ένα υπνωτικό αποτέλεσμα μέσω της επανάληψης σύντομων μοτίβων, που υποβάλλονται σε ρυθμική και/ή αρμονική μετάθεση και που μερικές φορές αυξάνονται δυναμικά για να δημιουργήσουν μια λαμπρή κορύφωση. Εκτελώντας τη δική του μουσική, ο Hildén επιδεικνύει μια θαυμάσια τεχνική η οποία ενισχύεται από απόλυτα σταθερό ρυθμό και έλεγχο ".
JAMES HILDRETH, για το περιοδικό "Ο Αμερικανός Οργανίστας", Ιανουάριος 2018
Ζει στο Γκέτεμποργκ, με την ελληνίδα σύζυγό του, επισκέπτεται συχνά την Ελλάδα, που αγαπάει ιδιαίτερα πολύ και δίνει παραστάσεις κάθε χρόνο για το ελληνικό κοινό στην Αθήνα και στην Πάτρα.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη