Η κατάσταση αυτή δεν προέκυψε ξαφνικά. Η διάλυση έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια με την απομάκρυνση του έμπειρου προσωπικού που δεν πρόλαβε να εκπαιδεύσει κάποιους νεώτερους καθώς δεν γίνονταν μαζικές προσλήψεις μετά τη δεκαετία του ‘80.
Ο ενιαίος ΟΣΕ έσπασε σε εταιρείες που δύσκολα συνεργάζονται μεταξύ τους (αν συνεργάζονται) για το δημόσιο συμφέρον. Πρόκειται για μια κατάσταση που πριν καταλήξει στην τραγωδία των Τεμπών, είχε δείξει τις συνέπειές της σε άλλα μικρότερης εμβέλειας περιστατικά, όπως αναφέρει ρεπορτάζ των datajournalists.co.uk.
Ένα από αυτά, καταγράφεται τη Δευτέρα 24 Ιανουαρίου 2022, την ημέρα του μεγάλου χιονιά στην Αττική. Την ώρα που όλα τα βλέμματα ήταν στραμμένα στους χιλιάδες εγκλωβισμένους της Αττικής Οδού, ξεκινούσε ένα σιδηροδρομικό φιάσκο. Ξεκινά με την ακινητοποίηση μιας αμαξοστοιχίας το μεσημέρι (13:30) στον σταθμό Λιβαδειάς. Θα έρθουν τρεις μηχανές, μία από εμπρός και δύο από πίσω για να την βοηθήσουν να επανεκκινήσει. Θα περάσουν πέντε ώρες χωρίς αποτέλεσμα με τους επιβάτες να κρυώνουν γιατί ο συρμός είχε μείνει από ρεύμα. Θα ξεκινήσουν τελικά όλες μαζί προς Λειανοκλάδι αλλά μετά από λίγο θα ακινητοποιηθούν και πάλι «στη μέση του πουθενά». Μια πέμπτη μηχανή θα κληθεί για βοήθεια αλλά ερχόμενη θα πέσει πάνω στις προηγούμενες. Αποτέλεσμα; Δώδεκα τραυματίες και αποκλεισμός της γραμμής με συνέπεια τον εγκλωβισμό συνολικά 800 επιβατών που πέρασαν την νύκτα εκείνη σε άλλους συρμούς που δεν μπορούσαν να περάσουν από το σημείο του ατυχήματος.
Όλο αυτό το σκηνικό θα έπρεπε, βάσει οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να έχει διερευνηθεί από Μόνιμη Ανεξάρτητη Επιτροπή Διερεύνησης. Όμως η τωρινή κυβέρνηση δεν είχε φροντίσει να υπάρχει αυτό το «πολύτιμο εργαλείο» – το μόνο που μπορεί να διερευνήσει σε βάθος τα τεχνικά-διοικητικά αίτια ενός συμβάντος και, χωρίς τον φόβο εάν θα θιγούν κάποια συμφέροντα, να απαιτήσει τη λήψη μέτρων ώστε να μην ξανασυμβεί στο μέλλον.
Πέρασαν χρόνια πριν φθάσουμε στη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023 στα Τέμπη, με το σιδηροδρομικό δίκτυο να καταρρέει και πολλά συμβάντα, μικρά ή και σοβαρότερα ατυχήματα να μην διερευνώνται από τον προβλεπόμενο φορέα. Η κυβέρνηση που μπορεί μεν να τάσσεται με θέρμη υπέρ της αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων, ωστόσο είχε επιλέξει να μην αξιολογεί τα βαθύτερα αίτια πλήθους δυσλειτουργιών που κατέληξαν στην μετωπική σύγκρουση.
Τα «σημάδια» υπήρχαν αλλά αγνοήθηκαν επιδεικτικά
Τέτοια σημάδια διακρίνονται στην σημερινή μας αποκάλυψη που δείχνει τι περιλαμβάνουν οι διερευνητικές διαδικασίες. Πρόκειται για τα Πρακτικά μιας ακρόασης που έγινε τον περασμένο Οκτώβριο ενώπιον της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) για το ατύχημα στην Λιβαδειά που προαναφέραμε. Η ΡΑΣ ήταν ο μοναδικός φορέας που συνέχισε να λειτουργεί αυτά τα χρόνια και προσπαθούσε, με ελάχιστο εξειδικευμένο προσωπικό, να επιτελέσει ταυτόχρονα πολλαπλούς ρόλους. Στο κείμενο πρακτικών που θα διαβάσετε, καταθέτουν τις απόψεις τους για το συμβάν εκπρόσωποι του ΟΣΕ και της πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ-νυν Hellenic Train. Τα ονόματά τους έχουν αφαιρεθεί καθώς εκκρεμεί, αν και έχουν περάσει 14 μήνες, τόσο η έκδοση του πορίσματος από την ΡΑΣ όσο και η ποινική διαδικασία.
Μέσα από τους διαλόγους αναδεικνύονται σε πολλά σημεία οι πραγματικές παθογένειες που οδήγησαν και στα Τέμπη: Οι κανονισμοί που τηρούνται «στο περίπου». Η συνεχής προσπάθεια μετάθεσης των ευθυνών από τον έναν φορέα στον άλλον. Τα ανθρωποκεντρικά συστήματα με τις αλληλοκαλυπτόμενες αρμοδιότητες που δηλώνουν ενόρκως άγνοια στοιχείων, αποφεύγουν τις απαντήσεις ή εμφανίζουν τα ίδια γεγονότα με διαφορετικό τρόπο. Εναν σιδηρόδρομο που έχει, όπως λέει ο μάρτυρας της Hellenic Train, μετατραπεί σε «φθηνό σπορ», χωρίς προσωπικό και πόρους, για να ωφεληθούν οι ανταγωνιστές του, δηλαδή οι αυτοκινητόδρομοι των μεγαλων κατασκευαστικών ομίλων.
Στο βάθος, αλλά καθόλου αδιόρατα, φανερώνεται και οσμή διαπλοκής: Ο νομικός σύμβουλος των «επενδυτών» της Hellenic Train ο οποίος αγορεύει, παρεμβαίνει, καταθέτει ενστάσεις για να μην εξεταστούν οι μάρτυρες του ΟΣΕ, επιτίθεται στον πρόεδρο του Οργανισμού, ενίσταται για την αρμοδιότητα της ΡΑΣ. Φθάνει έως του σημείου να αρνείται ή να επιφυλάσσεται να παραδώσει στοιχεία για την διερεύνηση του ατυχήματος τόσο προς τον ΟΣΕ, όσο και προς την ΡΑΣ. Και την ίδια στιγμή, ο ίδιος νομικός σύμβουλος της ελεγχόμενης Hellenic Train εμφανίζεται στη Διαύγεια ως σύμβουλος στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών του Κ. Καραμανλή από τον Σεπτέμβριο του 2020.
Ο νομικός σύμβουλος με τις πλάτες των Ιταλών της Hellenic Train αλλά και του αρμόδιου υπουργείου, θα ξεκινήσει την επίδειξη ισχύος από την αρχή της διαδικασίας. Λίγο μετά την έναρξη στην οποία η Πρόεδρος της ΡΑΣ αναφέρει για τα πρακτικά ότι θέμα της συνεδρίασης είναι η «διερεύνηση πιθανολογούμενων παραβάσεων κανονισμών διατάξεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, απαιτήσεων των οικείων συστημάτων διαχείρισης ασφάλειας και των σχεδίων έκτακτης ανάγκης για την αντιμετώπιση έκτακτης ανάγκης κατά την της 24/1/2022 ακινητοποίηση και πρόσκρουση με μηχανή ρυμούλκησης της αμαξοστοιχίας IC54 Αθήνα-Θεσσαλονίκη της σιδηροδρομικής επιχείρησης Hellenic Train Α.Ε. πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε., καθώς και του επακόλουθου τραυματισμού των επιβατών που επέβαιναν σε αυτή, αμαξοστοιχία IC54». Το πολυμελές σώμα ενημερώνεται ότι ο ΟΣΕ έχει καταθέσει το δικό του εσωτερικό πόρισμα και η Hellenic Train υπόμνημα.
«Κυρία Πρόεδρε είχα πει και την προηγούμενη φορά -το είχα πει εκτός μικροφώνου, τώρα θα το πω εντός μικροφώνου- ότι ο ΟΣΕ στις δύο ακροάσεις που έχει κληθεί να συμμετάσχει μετατρέπει την παρουσία του από εκπροσωπούμενη μιας ανώνυμης εταιρείας στη μετατροπή των εκπροσώπων του σε μάρτυρες κατά τη διάρκεια της αποδεικτικής διαδικασίας ενώπιόν σας, με αποτέλεσμα κατά την άποψή μας να παραβιάζει τόσο το νόμο όσο και τον κανονισμό. Την προηγούμενη φορά έδωσα το περιθώριο στον ΟΣΕ, γιατί πραγματικά μας ενδιαφέρει να είναι και να ακουστούν οι απόψεις του, να παραστεί νόμιμα όπως επιβάλλει ο νόμος και όπως εξάλλου πράττει και η δική μας εταιρεία σε κάθε ακρόαση στην οποία καλείται. Είναι προφανές ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση μετά από αυτά που άκουσα και την προσκομιδή ενός συμβολαιογραφικού πληρεξουσίου δεν πληρούνται αυτά που επιβάλλει ο νόμος για τη νόμιμη εκπροσώπηση του ΟΣΕ, όπως ο ίδιος την έχει καθορίσει εξάλλου με βάση τις διατάξεις του 4548/2019 περί εκπροσώπησης των ανωνύμων εταιρειών», αναφέρει ο νομικός σύμβουλος στην πρώτη του παρέμβαση.
Λίγο παρακάτω, καταθέτει ένσταση έλλειψης αρμοδιότητας και κατά της ΡΑΣ, επικαλούμενος μάλιστα, την απουσία της νομοθετημένης Ανεξάρτητης Αρχής: «Ο Νομοθέτης έχει επιφυλάξει την αποκλειστική αρμοδιότητα διερεύνησης ατυχημάτων για ένα συγκεκριμένο όργανο, για μια συγκεκριμένη Ανεξάρτητη Αρχή, την οποία έχει θεσμοθετήσει. Καμία έννομη συνέπεια δεν ασκεί το γεγονός ότι δεν έχει συγκροτήσει αυτή την Αρχή. Είναι λοιπόν προφανές ότι κατά το μέτρο αυτό που αφορά η ακρόαση η Hellenic Train έχει εκφράσει και εγγράφως, την εκφράζει και προφορικά την ένσταση έλλειψης αρμοδιότητας στο πρόσωπο της Αρχής, απλώς για λόγους τάξης».
Οι ενστάσεις απορρίπτονται και η διαδικασία ξεκινά με λίγα λόγια από τον Ιταλό επικεφαλής της Hellenic Train. Υποστηρίζει ότι από την πλευρά της δικής του εταιρείας, όλα έγιναν σωστά και ζητά να ληφθούν υπόψη οι «ακραίες καιρικές συνθήκες».
Πηγή: datajournalists.co.uk
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη