ainstain
«Όλοι είναι ιδιοφυΐες. Αλλά αν κρίνεις ένα ψάρι από την ικανότητα του να σκαρφαλώσει σε ένα δέντρο, θα περάσει όλη τη ζωή του νομίζοντας ότι είναι ηλίθιο.»

Η φράση «Όλοι είναι ιδιοφυΐες. Αλλά αν κρίνεις ένα ψάρι από την ικανότητα του να σκαρφαλώσει σε ένα δέντρο, θα περάσει όλη τη ζωή του νομίζοντας ότι είναι ηλίθιο» έχει γίνει πολύ γνωστή και συχνά αποδίδεται στον Άλμπερτ Αϊνστάιν.

Πράγματι, η ρήση αυτή έχει διαδοθεί ευρέως στο διαδίκτυο και στα κοινωνικά δίκτυα, ειδικά σε συζητήσεις γύρω από την εκπαιδευτική διαδικασία και την αξία της διαφορετικότητας των ταλέντων.

Ωστόσο, οι ιστορικοί και οι ερευνητές δεν έχουν καταφέρει να επιβεβαιώσουν ότι αυτή η φράση όντως προέρχεται από τον Αϊνστάιν, καθώς δεν υπάρχει κάποια τεκμηρίωση σε γραπτά ή ομιλίες του.

Παρά τη δημοφιλία της, φαίνεται ότι η φράση ενδέχεται να είναι μια λαϊκή ερμηνεία ή παραλλαγή, που επικεντρώνεται στη θεμελιώδη αλήθεια ότι οι άνθρωποι δεν πρέπει να κρίνουν την αξία ή την εξυπνάδα κάποιου με βάση ένα μόνο κριτήριο, όπως το εκπαιδευτικό σύστημα συχνά κάνει.

Δεν υπάρχει ουσιαστική απόδειξη ότι ο Αϊνστάιν έκανε αυτή τη δήλωση. Όλα ξεκίνησαν από το βιβλίο αυτοβοήθειας του 1955 “Ο ρυθμός της ζωής: Ζώντας κάθε μέρα με πάθος και με σκοπό» του Matthew Kelly που περιείχε ένα κεφάλαιο με τίτλο “Όλοι είναι ιδιοφυΐες” το οποίο ξεκινάει ως εξής:Ο Άλμπερτ Αϊνστάιν είπε: «Όλοι είναι ιδιοφυΐες. Αλλά αν κρίνεις ένα ψάρι από την ικανότητα του να σκαρφαλώσει σε ένα δέντρο, θα περάσει όλη τη ζωή του νομίζοντας ότι είναι ηλίθιο.» Η ερώτηση που έχω εγώ για εσάς είναι «Εσείς σε τι πράγμα ακριβώς είστε ιδιοφυΐες;”

Η αναφορά αυτή παραπέμπει σε ένα μακροχρόνιο αλληγορικό πλαίσιο. Δηλαδή δεν είναι σωστό να κρίνουμε ένα ζώο, εστιάζοντας σε μια δεξιότητα που δεν διαθέτει αυτό το πλάσμα. Ένα ψάρι είναι εξειδικευμένο να κολυμπά εξαιρετικά, και η ικανότητά του να σκαρφαλώσει σε ένα δέντρο είναι ανύπαρκτη ή υποτυπώδης. Στον τομέα της εκπαίδευσης αυτή η αλληγορία έχει χρησιμοποιηθεί επανειλημμένα για περισσότερα από εκατό χρόνια. Ως εκ τούτου, αυτή η δήλωση είναι χτισμένη σε ιδέες που έχουν κυκλοφορήσει μεταξύ των εκπαιδευτών για πολλές δεκαετίες.

Από τότε βρέθηκαν πολλές παρόμοιες αλληγορικές ιστορίες για το παράδοξο εκπαιδευτικό σύστημα, με σχολεία που απαρτίζονταν από ζώα. Αυτές οι ιστορίες υπήρχαν πολύ πριν αποδοθεί η φημισμένη φράση στον Αϊνστάιν και πιστεύεται ότι από εκεί προήλθε.

Μια από αυτές είχε δημοσιευτεί στη Boston Herald το Μάιο του 1946: 

Και τώρα θα καταλάβεις τι σχέση έχει ο Αϊνστάιν, ένα ψάρι και το εκπαιδευτικό σύστημα.

“Μια φορά και ένα καιρό τα ζώα αποφάσισαν να πάνε στο σχολείο. Το πρόγραμμα σπουδών τους περιελάμβανε τρέξιμο, αναρρίχηση, πτήση και κολύμπι.

Η Πάπια ήταν πραγματικά πολύ καλή στο κολύμπι αλλά υστερούσε πολύ στα υπόλοιπα. Έτσι έμενε εκεί μετά το σχολείο κάνοντας ενισχυτική για να γίνει καλύτερη στο τρέξιμο και στο σκαρφάλωμα. Αλλά αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μείνει πίσω στο μάθημα της κολύμβησης που ήταν καλή.

Ο Αετός ήταν είχε πρόβλημα πειθαρχίας. Σκαρφάλωνε καλύτερα από όλους στο δέντρο αλλά χρησιμοποιούσε πάντα το δικό του τρόπο για να φτάσει εκεί.Ο Λαγός ήταν ο καλύτερος από όλους στο τρέξιμο, αλλά αναγκάστηκε να παρατήσει το σχολείο επειδή ήταν αδύνατο να περάσει το μάθημα της κολύμβησης.

Ο Σκίουρος ήταν εξαιρετικός στο μάθημα αναρρίχησης, αλλά η δασκάλα του τον ανάγκασε να ξεκινήσει τα μαθήματα πτήσης από κάτω προς τα πάνω και όχι το ανάποδο. Τότε ο Σκίουρος εξουθενώθηκε και τελικά στην τελική βαθμολογία πήρε C στην αναρρίχηση και D στο τρέξιμο.

Οι Σκύλοι αναγκάστηκαν να διδαχθούν από τους γονείς τους το μάθημα του σκαψίματος, επειδή οι καθηγητές αρνήθηκαν να το εισάγουν στο πρόγραμμα σπουδών τους.

Στο τέλος της χρονιάς κατάφερε και αποφοίτησε μόνο ένα μεταλλαγμένο Χέλι, το οποίο μπορούσε να κολυμπήσει καλά, να τρέξει, να σκαρφαλώσει και να πετάξει λίγο.”

Αυτό είναι ένα αλληγορικό κείμενο για ένα εκπαιδευτικό σύστημα που προσπαθεί να τρέξει όλα τα παιδιά με μια ταχύτητα, να τα βάλει όλα στο ίδιο καλούπι με τη μάταιη ελπίδα να τα φέρει όλα στο ίδιο επίπεδο ομοιομορφίας.

Σκεφτείτε το λίγο με το παράδειγμα των ζώων. Τώρα είναι πιο ξεκάθαρο. Δεν είναι τρελό;

Αυτό που ξεχνάμε πολλές φορές σαν άνθρωποι, σαν γονείς ή σαν εκπαιδευτικοί είναι ότι κάθε άνθρωπος, κάθε παιδί έχει το δικό του πεδίο ιδιοφυΐας. Και αυτό είναι πολύ σπουδαίο. Αν το υποβαθμίσουμε προσπαθώντας να το μεταλλάξουμε σε κάτι που δεν είναι, τότε θα συνεχίσει να αποφοιτά πάντα, μόνο το μεταλλαγμένο χέλι…

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 27/01

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

μουσικο σχολειο τεμπη
Μαθητές μουσικού σχολείου τραγουδούσαν την «κοιλάδα» του Παπακωνσταντίνου την ώρα που περνάνε από τα Τέμπη
Μεγάλη συγκίνηση προκάλεσε το βίντεο με τους μαθητές στα social media
Μαθητές μουσικού σχολείου τραγουδούσαν την «κοιλάδα» του Παπακωνσταντίνου την ώρα που περνάνε από τα Τέμπη