Thumbnail
Ωκεανοί

Η στάθμη στις θάλασσες του πλανήτη αυξήθηκε στον 20ό αιώνα με τον ταχύτερο ρυθμό των τελευταίων 28 αιώνων, από την εποχή περίπου του Ομήρου και της ίδρυσης της αρχαίας Ρώμης, σύμφωνα με δύο νέες διεθνείς επιστημονικές έρευνες, οι οποίες είναι οι πιο πλήρεις που έχουν γίνει ποτέ σε βάθος χρόνου.

Χωρίς την κλιματική αλλαγή, η άνοδος των υδάτων δεν θα ήταν ούτε η μισή, ενώ δεν αποκλείεται να είχε σημειωθεί ακόμη και πτώση της στάθμης, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των επιστημόνων. Μεταξύ 1900 - 2000 η παγκόσμια στάθμη των ωκεανών και των θαλασσών αυξήθηκε κατά περίπου 14 εκατοστά. Μετά το 2000 ο ρυθμός ανόδου των υδάτων φαίνεται να είναι ακόμη μεγαλύτερος.

«Μπορούμε να πούμε ότι, με πιθανότητα 95 τοις εκατό, η άνοδος της στάθμης τον 20ό αιώνα ήταν ταχύτερη από ό,τι σε οποιονδήποτε από τους προηγούμενους 27 αιώνες», δήλωσε ο Μπομπ Κοπ του Πανεπιστημίου Ράτγκερς, επικεφαλής της διεθνούς ερευνητικής ομάδας.

Η στάθμη της θάλασσας αυξήθηκε κατά περίπου 14 εκατοστά την περίοδο 1900-2000, με ρυθμό 1,4 χιλιοστά ανά έτος, σύμφωνα με την έρευνα.
Αντίθετα στο Μεσαίωνα (μεταξύ 1000 και 1400), όταν η θερμοκρασία του πλανήτη είχε υποχωρήσει κατά περίπου 0,2 βαθμούς Κελσίου, η στάθμη των θαλασσών είχε επίσης πέσει κατά περίπου οκτώ εκατοστά.

Ο σημερινός ρυθμός, σύμφωνα με τη NASA, είναι 3,4 χιλιοστά ανά έτος, γεγονός που υποδεικνύει ότι η άνοδος της στάθμης εξακολουθεί να επιταχύνεται.

Η μελέτη αποδίδει το ρυθμό ανόδου του 20ου αιώνα στην υπερθέρμανση του πλανήτη, καθώς και σε άλλους παράγοντες. Οι ερευνητές υπολόγισαν επίσης ότι αντί για αύξηση 14 εκατοστά,  χωρίς την ανθρώπινη δραστηριότητα η στάθμη των ωκεανών θα κυμαινόταν μεταξύ πτώσης τριών εκατοστών και αύξησης επτά εκατοστών.

Η μελέτη προβλέπει ότι σύμφωνα με ένα σενάριο χαμηλών εκπομπών ρύπων για τον 21ό αιώνα, η στάθμη θα ανέβει κατά 24 με 61 εκατοστά.

Οι κύριοι παράγοντες για την άνοδο της στάθμης της θάλασσας κατά τον 20ο αιώνα ήταν το λιώσιμο των ορεινών παγετώνων σε όλο τον κόσμο και η φυσική διαστολή του νερού των ωκεανών, λόγω της αυξημένης θερμότητας.

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση