Μια μέρα στα τέλη του 2021, ο Arne Semsrott ξεκίνησε με 20.000 ευρώ στις τσέπες του. Κάποια ήταν δικά του, κάποια τα είχε δανειστεί από φίλους. Παραδέχεται ότι ήταν λίγο νευρικός.
«Δεν είχα ιδέα αν αυτό θα λειτουργούσε», λέει στο BBC.
Προορισμός του ήταν η φυλακή Plötzensee στα βορειοδυτικά του Βερολίνου. Το σχέδιό του ήταν να… εξαγοράσει όσους κρατούμενους του επέτρεπαν τα μετρητά στις τσέπες του.
Ο Arne, ένας 35χρονος δημοσιογράφος και ακτιβιστής, είχε ανακαλύψει ένα κενό στο γερμανικό νομικό σύστημα.
Κάποιος που καταδικάζεται να πληρώσει πρόστιμο δεν χρειάζεται να το πληρώσει ο ίδιος. Εκμεταλλευόμενος το κενό ήλπιζε να επιστήσει την προσοχή σε αυτό που έβλεπε ως κραυγαλέα αδικία: τον νόμο που επιτρέπει στους δικαστές να στέλνουν ανθρώπους στη φυλακή επειδή δεν αγόρασαν εισιτήριο στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
«Απελευθερώσαμε 12 άνδρες από το Plötzensee εκείνη την ημέρα και εννέα γυναίκες από τη φυλακή Lichtenberg την επόμενη μέρα», λέει.
Από τότε, ο Arne και η οργάνωσή του Freiheitsfonds (Το Ταμείο Ελευθερίας) επέτρεψαν σε περίπου 850 άτομα να βγουν από τη φυλακή με κόστος άνω των 800.000 ευρώ, σύμφωνα με το newsbeast.gr.
Ο Arne λέει ότι πιστεύει ότι ο νόμος είναι άδικος. «Κάνει μεγάλες διακρίσεις σε ανθρώπους που δεν έχουν χρήματα, σε ανθρώπους που δεν έχουν στέγη, σε ανθρώπους που βρίσκονται ήδη σε κρίση.Πιστεύουμε ότι αυτός ο νόμος πρέπει να αλλάξει γιατί δεν είναι κάτι που θέλετε σε μια δημοκρατική και δίκαιη κοινωνία».
Υπολογίζεται ότι περίπου 7.000 άνθρωποι κρατούνται σε γερμανικές φυλακές επειδή δεν πλήρωσαν το ναύλο τους σε τρένο, τραμ ή λεωφορείο. Οι περισσότεροι από αυτούς έχουν καταδικαστεί αρχικά σε πρόστιμο και δεν μπορούν να πληρώσουν.
Εκτίουν αυτό που ονομάζεται Ersatzfreiheittsstrafe – μια υποκατάστατη ποινή στερητική της ελευθερίας. Κάποιοι όμως έχουν πάει κατευθείαν στη φυλακή.
Ο Arne υπολογίζει ότι εξαγοράζοντας την ποινή 850 ατόμων μέχρι στιγμής, η οργάνωσή του έχει εξοικονομήσει από το κράτος περίπου 12 εκατομμύρια ευρώ, με βάση το εκτιμώμενο κόστος ανά ημέρα κράτησης κάποιου στη φυλακή.
Οι δημόσιες συγκοινωνίες στη Γερμανία αντιστάθηκαν σε οποιαδήποτε αλλαγή του νόμου. Σε δήλωση που διαβιβάστηκε στο BBC, ο επικεφαλής του VDV, της οργάνωσης που εκπροσωπεί περισσότερες από 600 εταιρείες σιδηροδρόμων και λεωφορείων, είπε ότι είναι «επειγόντως απαραίτητο» να διατηρηθεί η απειλή της φυλακής ως αποτρεπτικός παράγοντας για τους κατά συρροή παραβάτες.
Ένας εκπρόσωπος είπε ότι οι άνθρωποι που δεν πληρώνουν ναύλο κοστίζουν στη βιομηχανία περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Δεν είναι σαφές εάν ο νόμος θα αλλάξει πριν από τις επόμενες κοινοβουλευτικές εκλογές στη Γερμανία το 2025. Όμως η υπόθεση Gisa März υπήρξε ο καταλύτης για την αλλαγή στο Ντίσελντορφ.
Το δημοτικό συμβούλιο εκεί διέταξε τώρα την τοπική αρχή μεταφορών, Rheinbahn, να μην ασκήσει δίωξη σε όσους πιάστηκαν χωρίς εισιτήριο.
Η Rheinbahn επιβεβαίωσε στο BBC ότι θα συμμορφωθεί με αυτήν την οδηγία «μέχρι νεωτέρας».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη