Thumbnail
της Δέσποινας Φλουρή

Επίκληση στη λογική με τη χρήση τεκμηρίων. Επίκληση στη λογική με τη χρήση επιχειρήματος. Επίκληση στην αυθεντία. Επίκληση στο ήθος του πομπού και του δέκτη. Επίθεση στο ήθος του αντιπάλου.

Τρόποι και μέσα πειθούς – ένα μάθημα πολυδιδαγμένο, έννοιες οικείες για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου. Έννοιες τόσο γελοία οικείες, ώστε τείνουν να αυτοματοποιήσουν τον τρόπο σκέψης, να μετατρέψουν το νου σε μηχανή με μια και μοναδική λειτουργία: Να αναγνωρίζει τους τρόπους πειθούς σε μια παράγραφο. Αναγνωρίζει όμως την πειθώ στ’ αλήθεια; Γιατί η πειθώς είναι νομίζω κάτι πιο ισχυρό από μια σειρά λέξεων, νοηματικά συνδεδεμένων και παρατεταγμένων σε μια ορθή συντακτική σειρά. Η πειθώς εντοπίζεται κυριότερα στη γοητεία, την ευρύτητα πνεύματος, την οξύτητα του νου.

Η πειθώ όμως αυτή αντικαθίσταται – από τα σχολικά βιβλία και τις φορμαρισμένες πεποιθήσεις τους περί φιλολογίας και φιλοσοφίας – από την ικανότητα του μαθητή να ονομάσει μια σειρά γεγονότων παρατεταγμένων κατά την ακόλουθη δομή:

1η προκείμενη πρόταση.

2η προκείμενη πρόταση.

Συμπέρασμα.

Δημιουργείται έτσι το απείκασμα – όπως ίσως το χαρακτήριζε ο Πλάτωνας – του επιχειρήματος, ενώ προβάλλεται και προωθείται μία φθηνή, μονοδιάστατη απομίμηση της πολυδιάστατης πειθούς. Αν δε το εν λόγω επιχείρημα θεωρηθεί από τον εκάστοτε βαθμολογητή ως ορθό, τότε νοείσαι φίλε συμμαθητή ως ον σκεπτόμενο, προικισμένο με υπεύθυνη περισυλλογή. Αν όμως σε μια φευγαλέα στιγμή διαύγειας, αντιτασσόμενος στην τυποποιημένη έκφραση, αμφισβητήσεις την ορθότητα του συλλογισμού κι αποσαθρώσεις την αξιωματικά εγχαραγμένη στον μαθητικό νου ισχύ του επιχειρήματος, τότε σου μέλλει να συμπεριληφθείς στα ποσοστά των μαθητών εκείνων που κακοβαθμολογήθηκαν (και ίσως απέτυχαν) στις Πανελλήνιες εξετάσεις. Εκτός και αν ο εκάστοτε βαθμολογητής, αν και δέσμιος της τυποποίησης και της γραφειοκρατίας, αποφασίσει να ενδώσει στη νεανική του παρορμητική, χειμαρρώδη δημιουργικότητα. Διαφορετικά, θεωρείσαι «χαμένος από χέρι» φίλε συμμαθητή.

Ούσα γεννημένη το 1998, είχα – και έχω –  την τύχη (ή ατυχία) ν’ ανήκω σε μια γενιά πειραματόζωων, όπως οι ίδιοι συχνά αυτοαποκαλούμαστε στα φλογερά, ρομαντικά μανιφέστα των μαθητικών καταλήψεων. Τελειώνοντας το δημοτικό, και καθ’ όλη τη γυμνασιακή μου ζωή, ήλπιζα και συνειδητά πίστευα ότι ο θεσμός των Πανελληνίων εξετάσεων θα έχει πια καταργηθεί μέχρι το τόσο μακρινό για ‘μένα έτος 2016. Αντ’ αυτού, βρέθηκα εγκλωβισμένη στον κυκεώνα των ολοένα και πιο συχνών ανακατατάξεων στο χώρο της εκπαίδευσης. Έτσι πλεόν, και στο λιγοστό χρόνο που μου απομένει «ελεύθερος» μεταξύ σχολείου και εξωσχολικών μαθημάτων, πασχίζω να αποτυπώσω τις σκέψεις μου στο χαρτί, να εντοπίσω τον πυρήνα της ενόχλησης και της αγανάκτησης μου. Διαπιστώνω λοιπόν την κραυγαλέα αδυναμία μου να γράψω όπως έγραφα παλιά, να εκφραστώ όπως εκφραζόμουν παλιά. Διαπιστώνω την αδυναμία μου να ξαναβρώ την εφηβική μου αυθάδεια για την οποία δήλωνα πάντοτε περήφανη ότι μπορούσα να τιθασεύσω και να διοχετεύσω με τον πιο γόνιμο τρόπο: γράφοντας.

 Το γεγονός ότι είμαι ακόμα σε θέση να αντιληφθώ και εν μέρει να ανακόψω την ταχύτατα συντελούμενη μεταλλαγή μου, με επιφορτίζει με το καθήκον να προχωρήσω σε μερικές παρατηρήσεις σχετικά με τη «νόσο της Γ’ Λυκείου». Αρχικά, τα συμπτώματα: άγχος, εκνευρισμός, περιστασιακή αϋπνία, επιβαλλόμενη αδιαφορία για τα σύγχρονα δρώμενα – πλην των διαφόρων (συνηθέστερα ασαφών) ενημερώσεων περί του συστήματος των εξετάσεων. Στην πραγματικότητα όμως, η «νόσος» αυτή, προσβάλλει πρωτίστως τη σφαιρικότητα των γνώσεων, και την ευρύτητα του πνεύματος μας φίλε συμμαθητή, αγαπητέ γονέα και καθηγητή. Κι αυτό γιατί ο αμιγώς βαθμοθηρικός χαρακτήρας των εξετάσεων επιβάλλει τη μονολιθικότητα, επιβραβεύοντας τη στείρα αποστήθιση άχρηστων ή απλά ξεπερασμένων πληροφοριών, και την φερεφωνική παράθεση ιδεών και αντιλήψεων.

Έπειτα, οι επιταγές και προϋποθέσεις που τίθενται από τις Πανελλαδικές εξετάσεις και αφορούν στην επιτυχία σε αυτές, καθιστούν προφανή τον παρά φύσει χαρακτήρα τους. Ποτέ άλλοτε στα χρονικά της ανθρωπότητας, ο νέος άνθρωπος δεν καθηλώθηκε για ώρες ατέλειωτες κλεισμένος μέσα σε τέσσερις τοίχους, επαναλαμβάνοντας διαρκώς τις ίδιες κούφιες πληροφορίες, σε μια αγωνιώδη προσπάθεια να τις αφομοιώσει. Ποτέ άλλοτε ο νέος άνθρωπος δεν αποξενώθηκε σε αυτόν τον βαθμό από την υγιή, αρχέγονη ανάγκη του για επαφή με το συνάνθρωπο και τη φύση. Ποτέ άλλοτε ο νέος άνθρωπος δεν αναγκάστηκε (δίχως καν να αντιλαμβάνεται τον ίδιο τον καταναγκασμό του), να περάσει το μεγαλύτερο μέρος της παιδικής και εφηβικής του ηλικίας καθισμένος πίσω από ένα θρανίο (στο σχολείο ή και στο φροντιστήριο), ακούγοντας τις απαντήσεις σε ερωτήσεις που ποτέ δεν διατύπωσε. Κι αυτό δεν είναι κάτι ασήμαντο, γιατί είναι κάτι που συμβαίνει σ’ εμένα, σ’ εσένα και κάτι που αργότερα ίσως συμβεί και στα παιδιά μας. Είναι κάτι που μας ξεγυμνώνει από την αυθεντικότητα της νεανικής μας ψυχής και μας στερεί την αρετή της ασυμβίβαστης, παθιασμένης σκέψης.

Ανήκω στην κατηγορία των ανθρώπων που αγαπούν το διάβασμα κι ασπάζονται την πεποίθηση εκείνη, που με μεγάλη σαφήνεια παρατίθεται στη ρήση του Francis Bacon: «Η γνώση είναι δύναμη». Γι’ αυτό το λόγο, δεν κρίνω σκόπιμη την εκτενή αναφορά σε «τρόπους αντιμετώπισης» των «παρενεργειών» των Πανελληνίων εξετάσεων. Θεωρώ ωστόσο μέγιστης σημασίας την κατανόηση – από μαθητές, κυβερνώντες, γονείς και καθηγητές – της αξίας της γνώσης για την προκοπή του ατόμου ως ιδιαίτερη, μοναδική και ανεπανάληπτη προσωπικότητα, αλλά και για την εξέλιξη της κοινωνίας. Η εμμονή στους τύπους και την από βαθμολογικής άποψης επιτυχία στις εξετάσεις, βάλλει την πνευματική μας ακεραιότητα και καταστέλλει τη νοητική μας οξυδέρκεια, βαπτίζοντας μας στην αμάθεια. Κι αυτή ακριβώς είναι κατ’ εμέ η αιτία όλων των δεινών που μαστίζουν την εγχώρια και διεθνή κοινότητα, κι ωθεί την ανθρωπιά μας στο χείλος του γκρεμού.

Το κείμενο αυτό δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση δοκίμιο πειθούς ή άρθρο με την αυστηρή έννοια του όρου. Ποτέ άλλωστε δεν μου άρεσε να οριοθετώ τους γόνους της σκέψης μου και κατά συνέπεια και τα γραπτά μου. Το κείμενο αυτό αποτελεί την προσωπική μου κατάθεση, ή αν θέλετε μαρτυρία, σχετικά με τον «μπαμπούλα» των Πανελλαδικών εξετάσεων, που πρέπει όλοι μας να απομυθοποιήσουμε. Το ζητούμενο δεν είναι το 18, το 19 ή το 20 στην Έκθεση, τη Φυσική, τη Χημεία ή την Ιστορία. Το ζητούμενο είναι η προσέγγιση της γνώσης κι η μετάληψη της ισχύος της. Παράλληλα, το κείμενο αυτό συνιστά μία παράκληση προς όλους τους μαθητές που σε δύο μήνες, ή σε δύο χρόνια, θα κληθούν να εξεταστούν γραπτά σε 4, 6 ή 16 μαθήματα σε πανελλαδικό επίπεδο, για την ένταξη τους στο Πανεπιστήμιο. Το κείμενο αυτό συνιστά μία παράκληση να μη χάσετε ποτέ τη θέρμη, το ρομαντισμό και την ανατρεπτική, νεανική χροιά της σκέψης σας. Συνιστά μία παράκληση να μην επιτρέψετε την αλλοτρίωση του ίδιου σας του εαυτού, ούτε να λησμονήσετε τα όνειρα σας. Γιατί τα όνειρα είναι ό,τι σημαντικότερο έχουμε.

Δέσποινα Φλουρή, επίδοξη σκεπτόμενη μαθήτρια Γ’ Λυκείου 


Η αντίστροφη μέτρηση έχει αρχίσει για τις Πανελλαδικές εξετάσεις 2016

Το alfavita.gr τα τελευταία 14 χρόνια βρίσκεται στο πλευρό του υποψήφιου μαθητή και της οικογένειά του.

Φέτος για πρώτη φορά δημιουργήσαμε ένα ξεχωριστό αφιέρωμα για τις Πανελλαδικέ εξετάσεις σε ένα εύχρηστο και αισθητικά όμορφο template το οποίο θα καθοδηγήσει τον υποψήφιο των πανελλαδικών εξετάσεων γρήγορα και εύκολα στο νέο σύστημα. Το τεχνικό τμήμα του alfavita.gr δούλεψε με πολύ μεράκι και όρεξη δημιουργώντας αυτό που θα δείτε στο παρακάτω ενεργό Link

Ο αναλυτικός οδηγός (Δείτε Εδώ) περιλαμβάνει:

α) Όλες τις σχολές του Μηχανογραφικού ανά επιστημονικό πεδίο με τα μόρια τους
β) το νέο σύστημα των Πανελλαδικών
γ) τους συντελεστές βαρύτητας

δ) τα μαθήματα και τις ομάδες προσανατολισμού
ε) όλες τις βάσεις των τμημάτων του 2015
ζ) αυτοματοποιημένο πρόγραμμα για τον υπολογισμό των μορίων σας  (ετοιμάζεται)
η) προτεινόμενα θέματα για τις πανελλαδικεές
θ) και άλλα!

Ευχόμαστε καλή επιτυχία στους μαθητές που βρίσκονται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι για την ζωή τους, στο οποίο έχουν περάσει πολλές γενιές δίνοντας την μάχη  απέναντι στο  εξεταστικοκεντρικό ελληνικό σχολείο.

Να σας ενημερώσουμε ότι κυκλοφορεί και ο οδηγός Σπουδών και επαγγέλματος 2016 με την υπογραφή του Χρήστου Κάτσικα. Ο οδηγός είναι ένα απαραίτητο αναλυτικό εργαλείο στα χέρια του μαθητή για να επιλέξει το τμήμα του στο μηχανογραφικό. Δείτε Εδώ

Η δημοσιογραφική ομάδα του alfavita.gr

οδηγός σπουδών και επαγγέλματος 2016, Χρήστος Κάτσικας, alfavita.gr

Ειδήσεις, θέματα και λύσεις για Πανελλήνιες 2024 - Βάσεις εισαγωγής

Μηχανογραφικό 2024: Αφιέρωμα στα τμήματα Πληροφορικής των δημόσιων ΑΕΙ

Σχολές έως 15.000 μόρια με επαγγελματικές ευκαιρίες

Μηχανογραφικό: Διαφοροποιήσεις στις επιλογές των υποψηφίων και επιλογές που εκπλήσσουν

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

DOYKAKIS IEP
ΙΕΠ: Επικαιροποίηση της ονοματολογίας χημικών ενώσεων στην ελληνική γλώσσα
Καθορίστηκε ότι η απόδοση της διεθνούς κατά ΙUPAC ονοματολογίας είναι απαραίτητο να απεικονίζεται με τον ορθότερο επιστημονικά και γλωσσολογικά τρόπο...
ΙΕΠ: Επικαιροποίηση της ονοματολογίας χημικών ενώσεων στην ελληνική γλώσσα