Πανελλαδικές: Οι νέοι παράγοντες που θα επηρεάσουν φέτος τις βάσεις εισαγωγής
Ίδιος με πέρυσι ο αριθμός των εισακτέων - 8 στους 10 θα εισαχθούν στα ΑΕΙ – Οι νέοι παράγοντες που θα επηρεάσουν τις βάσεις εισαγωγής

Της Χρύσας Βαϊνανίδη

Κάτω από «ιδιαίτερες» και πρωτόγνωρες συνθήκες θα εξεταστούν φέτος οι περίπου 100.000 υποψήφιοι για μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η «νέα πραγματικότητα» που έφερε η υγειονομική κρίση και οι επιπτώσεις της στην ψυχολογία των υποψηφίων αποτελούν φέτος τον άγνωστο «Χ» των φετινών πανελλαδικών.

Είναι γεγονός ότι η καθημερινότητα των μαθητών άλλαξε ριζικά: τα σχολεία παρέμειναν κλειστά για τουλάχιστον δύο μήνες, τα μαθήματα του σχολείου και του φροντιστηρίου πραγματοποιούνταν διαδικτυακά (όπου υπήρχε η δυνατότητα), ενώ στο άγχος των πανελλαδικών προστέθηκε το άγχος για τη μείωση ή όχι της ύλης, που  ανακοινώθηκε τελικά ένα μήνα από αφότου έκλεισαν τα σχολεία.

Σε αυτό το πλαίσιο, το υπουργείο Παιδείας επέλεξε να μην επιβαρύνει κι άλλο τους υποψηφίους και ανακοίνωσε ότι ο αριθμός των φετινών εισακτέων θα παραμείνει ο ίδιος με πέρυσι και δεν θα μειωθεί, όπως είχε προαναγγείλει. Αυτό σημαίνει ότι 77.970 υποψήφιοι, δηλαδή 8 στους 10, θα βρουν και φέτος μια θέση στα ελληνικά αμφιθέατρα.

Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι οι προσφερόμενες θέσεις είχαν αυξηθεί περίπου κατά 3.000, κυρίως σε Σχολές που έχουν μεγαλύτερη σύνδεση με την αγορά την εργασίας όπως εκείνες του Τουρισμού, της Πληροφορικής, Χρηματοοικονομικά και Οικονομικά, ενώ αμετάβλητες παρέμειναν οι θέσεις στις περιζήτητες σχολές της Ιατρικής, της Νομικής αλλά και των Πολυτεχνικών Σχολών.

Το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να διευθετήσει άμεσα τις εκκρεμότητες που αφορούν την αύξηση των εξεταστικών κέντρων, αλλά την αύξηση των βαθμολογικών κέντρων στα οποία  στοιβάζονταν μέχρι σήμερα εκατοντάδες βαθμολογητές. Επίσης δεν έχει διευκρινιστεί με ποιο τρόπο θα εξεταστούν φέτος οι φυσικώς αδύνατοι υποψήφιοι

Αυξομείωση των βάσεων στα Τμήματα Νοσηλευτικής

Σε ό,τι αφορά τις θέσεις των εισακτέων ανά Τμήμα, η μόνη διαφοροποίηση αφορά στην ανακατανομή των θέσεων στα Τμήματα της Νοσηλευτικής. Σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό αναλυτή Χρήστο Κάτσικα, παρά το γεγονός ότι ο συνολικός αριθμός των εισακτέων στα συγκεκριμένα Τμήματα θα μείνει ο ίδιος, η ανακατανομή των θέσεων θα παίξει σημαντικό ρόλο στην κινητικότητα των βάσεων εισαγωγής στα συγκεκριμένα Τμήματα (ανοδική ή καθοδική) ανάλογα με τις προσφερόμενες θέσεις.

Για παράδειγμα, οι θέσεις στο Τμήμα της Νοσηλευτικής του Διεθνούς Πανεπιστημίου μειώνονται από 255 σε 128 αυξάνοντας τον ανταγωνισμό των υποψηφίων και συμβάλλοντας κατά αυτόν τον τρόπο στην άνοδο της βάσης εισαγωγής. Στον αντίποδα, οι θέσεις στο Τμήμα Νοσηλευτικής του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής αυξάνονται από 184 σε 221 γεγονός που θα «σπρώξει» προς τα κάτω τη βάση εισαγωγής.

Ποιοι παράγοντες θα επηρεάσουν τις βάσεις

Οι παράγοντες που καθορίζουν κάθε χρόνο τη διαμόρφωση των βάσεων είναι τρεις: ο αριθμός των εισακτέων, οι επιδόσεις των υποψηφίων ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων και οι τελικές επιλογές τους, όπως αυτές αποτυπώνονται με τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού.

Πέρα από τις ιδιαίτερες συνθήκες κάτω από τις οποίες θα διεξαχθούν οι φετινές πανελλαδικές, παράγοντες που διαφοροποιούν τις φετινές πανελλαδικές από τις προηγούμενες είναι η κατάργηση των συντελεστών βαρύτητας, η μείωση της εξεταστέας ύλης και ο «φραγμός» που μπαίνει στις μετέγγραφες των φοιτητών.

  1. Μείωση της ύλης

Η αναστολή λειτουργίας των σχολείων οδήγησε όπως ήταν λογικό στην περικοπή της ύλης με γνώμονα την ύλη που είχε διδαχθεί μέσα στη φυσική τάξη. Δεν έλειψαν βέβαια οι περιπτώσεις που λόγω έλλειψης καθηγητών σε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, οι μαθητές δεν πρόλαβαν να διδαχθούν ολόκληρη την ύλη - ακόμη και μετά την περικοπή της.

«Η μείωση της ύλης είναι φανερό ότι θα δώσει μια ανοδική πορεία στις βάσεις εισαγωγής. Εκτός αν οι θεματοθέτες δυσκολέψουν πάρα πολύ τα θέματα ώστε να πετύχουν τη λεγόμενη διαβάθμιση βαθμολογιών, με τον κίνδυνο βέβαια να έχουμε θέματα για ’λίγους και εκλεκτούς’, δηλαδή για αυτούς που κουβαλούν το μορφωτικό και οικονομικό πλεονέκτημα από το σπίτι», αναφέρει ο Χρήστος Κάτσικας, σημειώνοντας πως ο αυξημένος βαθμός δυσκολίας σε ορισμένα εξεταζόμενα μαθήματα συμβάλλει διαχρονικά στη μείωση του ποσοστού των υποψηφίων που μπαίνουν στις περιζήτητες σχολές.

  1. Κατάργηση Συντελεστών Βαρύτητας

Φέτος είναι η πρώτη φορά που εφαρμόζεται το σύστημα Γαβρόγλου και καταργούνται οι συντελεστές βαρύτητας στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Από τη μια μεριά, η κατάργηση των συντελεστών θα έχει ως αποτέλεσμα την απλούστευση στον τρόπο υπολογισμού των μορίων, όμως από την άλλη ενδέχεται να αυξήσει σημαντικά τον αριθμό των υποψηφίων με ισοβαθμίες.

Σύμφωνα με τον Χρήστο Κάτσικα, η κατάργηση των συντελεστών θα επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο υπολογίζονται οι βάσεις στα τμήματα κάθε επιστημονικού πεδίου. Δεν είναι όμως ξεκάθαρο αν η αλλαγή αυτή τελικά θα συμβάλει στην άνοδο ή την πτώση των βάσεων.

Όριο στις μετεγγραφές:

Το κατώτατο όριο μετεγγραφής, που θεσπίστηκε για πρώτη φορά από τον υφυπουργό Βασίλη Διγαλάκη, αποτελεί τον τρίτο παράγοντα διαμόρφωσης των φετινών βάσεων.

Σύμφωνα με τον Χρήστο Κάτσικα, η νέα ρύθμιση θα επηρεάσει αρχικά τον τρόπο επιλογής των τμημάτων στο μηχανογραφικό «καθώς οι υποψήφιοι θα πρέπει να λάβουν τώρα υπόψιν ότι η μετεγγραφή δεν είναι ελεύθερη, αλλά δεσμεύεται από τον παράγοντα της βαθμολογίας, γεγονός που θα επιδράσει σημαντικά στη διαμόρφωση των βάσεων».

Η βάση μετεγγραφής ορίστηκε στα 2.750 μόρια κάτω από τη βάση εισαγωγής ώστε υποψήφιοι με χαμηλότερη βαθμολογία να μην εισάγονται σε υψηλόβαθμες σχολές. Βέβαια το υπουργείο Παιδείας ξεχνά ότι οι βάσεις εισαγωγής δεν προκύπτουν μόνο από τις επιδόσεις των υποψηφίων, αλλά και από τη ζήτηση των σχολών - και όχι απαραίτητα από το ακαδημαϊκό τους επίπεδο. Επομένως ο διαχωρισμός σε «καλές» και «κακές» σχολές ή σε «άριστους» ή μη υποψηφίους δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα που διαμορφώνεται από το ιδιόμορφο ελληνικό σύστημα των πανελλαδικών.

 

 

 

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kinimatografos_151218.jpg
ΑΠΘ - Φοιτητές τμήματος Κινηματογράφου: «Να συσταθεί εκπαιδευτικός κλάδος ΠΕ Κινηματογράφου»
«Από την ίδρυση των καλλιτεχνικών σχολείων έως και σήμερα οι απόφοιτοι της Σχολής μας, εργάζονται μόνο ως ωρομίσθιοι καθηγητές καθώς δεν έχει...
ΑΠΘ - Φοιτητές τμήματος Κινηματογράφου: «Να συσταθεί εκπαιδευτικός κλάδος ΠΕ Κινηματογράφου»