Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ
Σας γράφω με διττή ιδιότητα, ως Καθηγητής Ιατρικής του ΑΠΘ όπου έχω την ευχαρίστηση και την τιμή να ασχολούμαι με την εκπαίδευση νέων ιατρών αλλά κυρίως ως πατέρας υποψηφίου στην Ιατρική Σχολή με το παλαιό σύστημα.
Απευθύνομαι σε εσάς μετά από απέλπιδες προσπάθειες να επικοινωνήσω με το υπουργείο Παιδείας το οποίο υποτίθεται ότι είναι και το αρμόδιο υπουργείο στο οποίο ανήκω διοικητικά. Ακολουθώντας τις διαδικασίες τις οποίες υποτίθεται ότι θα πρέπει να ακολουθήσει ένας πολίτης για να επικοινωνήσει με τον αρμόδιο υπουργό ή τουλάχιστον με κάποιον από τον οποίο να αντλήσει κάποια υπεύθυνη γνώμη το μόνο που κατάφερα ήταν να λάβω κάποιες υποσχέσεις ότι κάποιος «θα επικοινωνήσει σύντομα μαζί μου». Αναρωτιέμαι λοιπόν αν αυτή είναι η αντιμετώπιση ενός Καθηγητή Ανωτάτου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος, ποιά θα είναι η αντιμετώπιση ενός άλλου πολίτη που ουδεμία σχέση έχει με το υπουργείο παιδείας.
Θεωρώ λογικό ότι λόγω των ενασχολήσεων σας με πολύ σοβαρότερα ζητήματα δεν θα έχετε υπόψιν σας ενα ζήτημα το οποίο απασχολεί μόνο μερικές χιλιάδες οικογένειες που τα παιδιά τους για δεύτερη συνεχή χρονιά μπήκαν στη διαδικασία αξιοκρατικά να διεκδικήσουν κάποια θέση σε Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα, να κυνηγήσουν το όνειρο τους. Δεν προτίμησαν τον εύκολο δρόμο της φυγής στο εξωτερικό αλλά προσπάθησαν να κυνηγήσουν την «αριστεία» την οποία ορθώς ευαγγελίζεστε. Μετά λοιπόν από την κοπιώδη προσπάθεια αντί να συναντήσουν την αξιοκρατία βρίσκονται αντιμετώποι με ένα «ανθρωποφάγο σύστημα» ποσοστών εισαγωγής, συνταγμένο από κάποιον υπάλληλο ο οποίος έχει την εντύπωση ότι έχει απέναντι του αριθμούς και όχι εφηβικές ψυχές με όνειρα και επιδιώξεις.
Μετά την μακροσκελή αλλά απαραίτητη όπως θεωρώ εισαγωγή θα προσπαθήσω να σας παραθέσω εν συντομία το πρόβλημα που απασχολεί του υποψηφίους του 3ου επιστημονικού πεδίου με το παλαιό σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων.
Η περιπέτεια των μαθητών ξεκινά τον Οκτώβριο του 2019 όταν στους παλαιούς υποψηφίους δώθηκε υποτίθεται η δυνατότητα να δηλώσουν με ποιό σύστημα επιθυμούν να συμμετέχουν στις Πανελλάδικές εξετάσεις. Η πρώτη μου απορία είναι πως είναι δυνατόν κάποιος υποψήφιος να επιλέξει να δώσει με ένα σύστημα το οποίο περιλαμβάνει ύλη την οποία ποτέ δεν έχει διδαχθεί. Εμμέσως πλήν σαφώς η κ. Υπουργός όχι μόνο ακυρώνει τη διδασκαλία στα κρατικά σχολεία, αλλά παροτρύνει τους υποψηφίους να αποτανθούν στην «παραπαιδεία» προκειμένου να διδαχθούν την προστιθέμενη νέα ύλη. Για έναν σώφρονα υποψήφιο η επιλογή του παλαιού συστήματος ήταν μονόδρομος. Να σημειωθεί εδώ ότι λόγω της πανδημίας του κορωνοιού από τους υποψηφίους του νέου συστήματος περιεκόπη η ύλη που δεν διδάχθηκε. Αυτοί οι υποψήφιοι δεν θα μπορούσαν να διδαχθούν την ύλη με το σύστημα της «παραπαιδείας»; Επιπλέον σε μια επίδειξη δημοκρατικότητας η Υπουργός δηλώνει ότι "θα δοθεί στους υποψηφίους με το παλαιό σύστημα ποσοστό ανάλογο του αριθμού τους με σκοπό να μην αδικηθεί κανείς
Και η περιπέτεια συνεχίζεται όταν στις 15 Μαίου 2020 με ΦΕΚ Τεύχος B’ 1853/15.05.2020 ανακοινώνονται οι θέσεις κατά σχολή και στις 2 Ιουνίου 2020 λίγες μέρες πριν την έναρξη των Πανελληνίων εξετάσεων ανακοινώνεται ότι οι υποψήφιοι του παλαιού συστήματος θα διεκδικήσουν ένα ποσοστό μόλις 9,51% επί των θέσεων των εισακτέων.
Τότε ήταν που ρωτήθηκα από τον γιό μου αν είναι μικρό το ποσοστό. Του απάντησα πως όχι αφού όπως λέει το υπουργείο θα σας δωθεί ποσοστό ανάλογο του αριθμού σας θεωρώντας, όπως θα θεωρούσε και οποιοσδήποτε νοήμων πολίτης ότι το υπουργείο γνώριζε ότι σε κάθε κατεύθυνση, με μία έστω μικρή απόκλιση, αυτό θα ήταν το ποσοστό των υποψηφίων με το παλαιό σύστημα σε κάθε επιστημονικό πεδίο.
Όταν λοιπόν ανακοινώνονται τα στατιστικά στοιχεία από το υπουργείο Παιδείας και η άποψη του υπουργείου (τυπικά ορθή με βάση το νόμο) αντιλαμβάνεται κανείς το μέγεθος της αδικίας που συντελείται σε πολλά επιστημονικά πεδία αλλά κυρίως στο 3ο επιστημονικό πεδίο όπου η αναλογία υποψηφίων με το παλαιό είναι μακράν διαφορερική από το 9.51% και προσεγγίζει σχεδόν το 17%. Βρίσκονται λοιπόν οι υποψήφιοι με το παλαιό σύστημα να αδικούνται κατάφωρα διεκδικόντας μόλις το 9,51% των θέσεων. Θεωρητικά και με βάση το νόμο ακόμη και άν ο αριθμός των υποψηφίων σε αυτό το πεδίο ήταν ακόμη μεγαλύτερος και προσεγγιζε τις 5000 ο αριθμός των θέσεων θα ήταν και πάλι 9,51%. Ο παραλογισμός σε όλο του το μεγαλείο!
Και μετά τις διάφορες διαμαρτυρίες παρακολουθώ έκπληκτος την κ. Ζαχαράκη να δηλώνει ότι το ποσοστό αυτό είναι δίκαιο και υπολογίζεται από αλγόριθμό. Ας πληροφορήσει κάποιος την κ. Υφυπουργό ότι η απλή μέθοδος των τριών και η αναγωγή σε ποσοστό επί τοις εκατό δεν αποτελει αλγόριθμο αλλά απλά μαθηματικά του δημοτικού. Αυτή τη μέθοδο επέλεξαν οι ειδικοί του υπουργείου παιδείας για να αποδώσουν στους υποψηφίους του παλαιού συστήματος αυτό που υποσχέθηκε η κ. Υπουργός ότι δηλαδή "θα δοθεί στους υποψηφίους με το παλαιό σύστημα ποσοστό ανάλογο του αριθμού τους με σκοπό να μην αδικηθεί κανείς".
Δεν γνωρίζω κύριε Πρωθυπουργέ αν αυτό έρχεται σε συμφωνία με το άρθρο 4 του Συντάγματος περί ισότητας και ίσης αντιμετώπισης των πολιτών. Επιπλέον δεν ξέρω αν αυτό αποτελεί επιβράβευση της αριστείας την οποία ορθώς πρεσβεύετε και με βρίσκετε απόλυτα σύμφωνο. Και το κυριότερο δεν νομίζω να πιστεύετε ότι μπορεί κάποιος να παίζει με τις εφηβικές ψυχές. Σε όλη μου την ακαδημαϊκή καριέρα προσπαθώ να σέβομαι την προσωπικότητα των νέων και να προασπίζομαι το δικαίωμα τους στη μάθηση και όχι να του ειρωνεύομαι όπως κατα τη γνώμη μου διέκρινα μια ειρωνική διάθεση στο τελευταίο δελτίο τύπου του υπουργείου παιδείας που καταλήγει «Σημειώνεται, επίσης, ότι οι υποψήφιοι παλαιοτέρων ετών είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν με ποιο σύστημα εισαγωγής θα διαγωνισθούν.». Στα μάτια μου φαντάζει σαν να δηλώνει το υπουργείο: ας προσέχατε να διαλέγατε το νέο σύστημα, αφού διαλέξατε το παλαιό θα τιμωρηθείτε. Και πως να επιλέξει κανείς κάτι όταν δεν του έχετε ήδη από την αρχή της χρονιάς παρουσιάσει με ακρίβεια τις επιλογές.
Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ θεωρώ ότι έστω και την ύστατη στιγμή μπορούν να γίνουν οι κατάλληλες αλλαγές ώστε να δείξουμε στα παιδιά τι σημαίνει ισονομία και να τους κάνουμε και ένα μάθημα περί δικαιοσύνης μιας και μαζί με την ανθρωπιά είναι κομμάτι της ελληνικής παράδοσης.
Θα τελειώσω αναφέροντας ένα απόσπασμα από τη συγκλονιστική ομιλία του Γ. Σεφέρη κατά την απονομή του βραβείου Νόμπελ.
Όσο για μένα συγκινούμαι παρατηρώντας πως η συνείδηση της δικαιοσύνης είχε τόσο πολύ διαποτίσει την ελληνική ψυχή, ώστε να γίνει κανόνας και του φυσικού κόσμου. Και ένας από τους διδασκάλους μου, των αρχών του περασμένου αιώνα, γράφει: «…θα χαθούμε, γιατί αδικήσαμε…»
Με ιδιαίτερο Σεβασμό και Εκτίμηση
Κωνσταντίνος Μπαλλάς
Καθηγητής Ιατρικής ΑΠΘ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη