Τυπολόγιο ασκήσεων στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία με βάση θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων της περιόδου 2000-2021 δημιούργησε εκπαιδευτικός.
Πιο αναλυτικά:
ΖΗΤΗΜΑ Α1
- Περίληψη μιας παραγράφου 60-70 λέξεων (2021)
- Περίληψη 60-70 λέξεων κατόπιν απάντησης σε ερώτημα (2020)
– Περίληψη 90-110 λέξεων (2019)
– Περίληψη 100-120 λέξεων
– Περίληψη 80-100 λέξεων
– Περίληψη 70-90 λέξεων
ΖΗΤΗΜΑ Β1
- Σωστό ή Λάθος χωρίς παραπομπές (2021)
- Σωστό ή Λάθος με παραπομπές στο κείμενο (2020)
– Σωστό ή Λάθος (2019)
– Πώς επιτυγχάνεται η νοηματική σύνδεση παραγράφων μεταξύ τους
– Ανάπτυξη θέσης σε 60-80 λέξεις
– Ανάπτυξη θέσης σε 70-80 λέξεις
ΖΗΤΗΜΑ Β2
- Καταγραφή δύο τίτλων (με κυριολεξία και με μεταφορά) για το ίδιο κείμενο + Ερμηνεία χρήσης στατιστικών στοιχείων και μαρτυριών (2021)
- Επικοινωνιακή λειτουργία ενός ερωτήματος (2020)
- Αναφορά δύο σημείων στίξεων και δύο σχημάτων λόγου με πρσδιορισμό των λειτουργιών τους (ως προσπάθεια ευαισθητοποίησης-2020)
– “Εντοπίστε δύο περιπτώσεις επίκλησης στην …” + Δικαιολόγηση αυτών των επιλογών από τον συγγραφέα με στοιχεία του κειμένου (επίκληση στην αυθεντία-2019)
– Δομή παραγράφου και τρόπος ανάπτυξης
– Πλαγιότιτλοι
– Συλλογιστική πορεία (επαγωγική-παραγωγική) σκέψης + Αιτιολόγηση
– Αντίθετα
– Τρόποι πειθούς + μέσα πειθούς (+παραδείγματα)
– Χαρακτηριστικά δοκιμίου + παραδείγματα από το κείμενο
– Λειτουργία της γλώσσας
– Εντοπισμός παραδειγμάτων μεταφορικής χρήσης της γλώσσας
– Αντικατάσταση διαρθρωτικών λέξεων του κειμένου με άλλες ( λέξεις/φράσεις) που να
διατηρούν τη συνοχή του κειμένου.
ΖΗΤΗΜΑ Β3
- Αναφορά τριών διαφορετικών γλωσσικών επιλογών με τις οποίες επιτυγχάνεται η ευαισθητοποίηση + παράθεση χωρίων + εξήγηση της λειτουργίας της κάθε μίας (2021)
- Εξήγηση μιας άποψης σύμφωνα με το κείμενο (2020)
– Αντικατάσταση υπογραμμισμένης φράσης με σημασιολογικά ισοδύναμη (2019)
– Αναγνώριση της λειτουργίας της γλώσσας σε συγκεκριμένες φράσεις και απόδοση της σημασίας τους μονολεκτικά ή περιφραστικά (2019)
– Πολλαπλής επιλογής με φράσεις που συμπληρώνουν το νόημα ανολοκλήρωτης φράσης
– Συνώνυμα
– Εντοπισμός ειδικού λεξιλογίου
– Δίδεται συλλογισμός: 2 προκείμενες + Συμπέρασμα:
►Εντοπισμός συλλογιστικής πορείας (παραγωγική-επαγωγική)
►Αξιολόγηση συλλογισμού ως προς την αλήθεια, την εγκυρότητα, την ορθότητά του
– Αντώνυμα
– Απόδοση υπογραμμισμένων επίσημων λέξων-φράσεων σε πιο ανεπίσημο/οικείο ύφος
– Σχηματισμός προτάσεων ή περιόδων με συγκεκριμένες λέξεις
– Αιτιολόγηση σημείων στίξης (εισαγωγικά)
– Εξακρίβωση νοηματικής σύνδεσης που εκφράζουν συγκεκριμένες διαρθρωτικές λέξεις
ΖΗΤΗΜΑ Β4
- ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ 2021
- ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ 2020
– Δίδονται ως δεδομένα τα υφολογικά χαρακτηριστικά του δοκιμίου (σύνθετη δομή προτάσεων με τη χρήση υποτακτικού λόγου και προφορικότητα): Εντοπισμός από το μαθητή παραδειγμάτων για κάθε ένα από τα παραπάνω χαρακτηριστικά. (2019)
– Αιτιολόγηση στίξης (ερωτηματικό, διπλή παύλα, εισαγωγικά, παρένθεση 2019)
– Ενεργητική / Παθητική σύνταξη: Αναγνώριση και μετατροπή στην αντίθετη (με δοσμένες προτάσεις- 2019 ή κατόπιν εύρεσης, από τους μαθητές, παθητικών ρηματικών τύπων)
– Aπόδοση του νοήματος μιας φράσης σε 5-6 σειρές
– Σχηματισμός σύνθετων λέξεων με συγκεκριμένα συνθετικά
– Εντοπισμός “εκφράσεων μεταφορικού και εικονοπλαστικού λόγου που χρησιμοποιούνται
και ποια συναισθήματα προκαλούν”
– Εντοπισμός μεταφορικής χρήσης της γλώσσας
– Τι επιδιώκεται με τη χρήση ερωτήσεων
– Αναφορική/ποιητική λειτουργία της γλώσσας
– Χωρισμός λέξεων στα συνθετικά τους
– Αιτιολόγηση επιλογής α΄ πληθυντικού προσώπου
– Επισήμανση χαρακτηριστικών επιστημονικού λόγου
– Αιτιολόγηση ρηματικού προσώπου
– Ερμηνεία ασύνδετου σχήματος μέσα στο κείμενο
– Ερμηνεία επιλογής ρητορικού ερωτήματος
ΖΗΤΗΜΑ Γ
- ΠΟΙΗΜΑ (Νίκος Γκάτσος): Ερμηνεία ενός αποσπάσματος του ποιήματος με χρήση 3 κειμενικών δεικτών+ Προσωπική ερώτηση κατά πόσο ο υποψήφιος θα ήταν ευτυχισμένος εάν ζούσε σε ένα παρόμοιο περιβάλλον με αυτό του ποιήματος (2021)
- ΠΟΙΗΜΑ (Τίτος Πατρίκιος): Το θέμα και ο ρόλος της Ποίησης στη ζωή του υποψηφίου. Απαιτούνται 3 κειμενικοί δείκτες (2020)
ΖΗΤΗΜΑ Δ
- Σε μια νεανική ιστοσελίδα δημοσιεύονται τα Κείμενα 1 και 2 και καλείσαι, αφού τα μελετήσεις, να απαντήσεις με ένα άρθρο (350-400 λέξεις), στην ίδια
ιστοσελίδα, στα παρακάτω ερωτήματα:
α) Με ποια εφόδια πιστεύεις ότι θα μπορέσεις να αντιμετωπίσεις τον κόσμο στην περίπτωση που επιβεβαιωθούν οι ανησυχίες που περιγράφονται στην παράγραφο 2 του Κειμένου 1;
β) Με ποιες συγκεκριμένες δράσεις, κατά τη γνώμη σου, θα μπορούσατε εσείς οι νέοι να βελτιώσετε τον κόσμο; (2021)
- Ποια είναι η σχέση σας με την ανάγνωση βιβλίων και ποιος ο ρόλος της στη γενικότερη διαχείριση του προσωπικού σας χρόνου; Με αφόρμηση τα Κείμενα 1 και 2 αποφασίζετε να καταθέσετε την προσωπική σας εμπειρία στο ιστολόγιο του σχολείου σας. Να δικαιολογήσετε την όποια επιλογή σας. (300-350 λέξεις) (2020)
*Κλασική Φιλόλογος-Καθηγήτρια ΓΕΛ Θεσσαλονίκης / Μεταπτυχιακός τίτλος στη Γλωσσοδιδακτική / Καθηγήτρια Μουσικής - πιάνου / Εκπαιδευτής ενηλίκων / Κριτής εργασιών σε εκπαιδευτικά συνέδρια / Eπιμόρφωση στη «Μουσικοκινητική αγωγή» στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη