Οι πρώτες κρίσεις, θετικές και κριτικές, στις νέες ρυθμίσεις που περιλαμβάνει το νέο νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση, που κατατέθηκε από τους αρμόδιους υπουργούς, έχουν ήδη αρχίσει να διατυπώνονται. Πρυτάνεις και καθηγητές μιλούν για την ανάγκη αλλαγών στη λειτουργία των πανεπιστημίων. Οι εκπρόσωποι ΠΑΣΟΚ, Ν.Δ. και Ποταμιού, Άννα Διαμαντοπούλου, Θεόδωρος Φορτσάκης και Γιώργος Μαυρωτάς το απορρίπτουν κατ' αρχάς ως οπισθοδρομικό.
Ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης και η αναπληρώτρια υπουργός Σία Αναγνωστοπούλου παρέδωσαν στη σύνοδο των πρυτάνεων το νέο νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση πριν από λίγες ημέρες.
Οι ρυθμίσεις του προβλέπουν, μεταξύ άλλων, την επαναφορά της συμμετοχής των φοιτητών στη διαδικασία ανάδειξης των πρυτανικών αρχών, την επαναφορά των λεγόμενων «αιώνιων» φοιτητών στα μητρώα των πανεπιστημίων, καθώς και την επαναφορά παλαιότερης διάταξης για το άσυλο.
Πρόκειται για θέματα που είχαν προκαλέσει στο παρελθόν έντονες αντιπαραθέσεις.
Οι καθηγητές
«Λύνει προβλήματα»
Σύμφωνα με τον Αντώνη Λιάκο, ομότιμος καθηγητής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και πρόεδρο της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, το νομοσχέδιο λύνει προβλήματα και εκκρεμότητες.
«Το νομοσχέδιο για την ανώτατη εκπαίδευση και την έρευνα λύνει προβλήματα που εκκρεμούν και αφορούν λειτουργικές ανάγκες των πανεπιστημίων και κυρίως αφορά σε διοικητικές και οικονομικές ανάγκες των πανεπιστημίων», σημειώνει.
Όπως επισημαίνει, «δεν προκαταλαμβάνει σε καμία περίπτωση τη συζήτηση για τον εθνικό διάλογο. Το αποτέλεσμα του διαλόγου θα είναι ένα σχέδιο για την Παιδεία, το οποίο θα χρειαστεί ούτως ή άλλως χρόνο για την υλοποίησή του. Μέχρι τότε, όμως, θα πρέπει τα πανεπιστήμια να λειτουργούν».
«Να γίνουν ρυθμίσεις»
Ο Θάνος Δημόπουλος, πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών σημειώνει ότι υπάρχει ανάγκη νομοθετικών ρυθμίσεων.
«Οι πρυτάνεις θα τοποθετηθούμε επί του νομοσχεδίου στην έκτακτη σύνοδο που θα πραγματοποιήσουμε στις αρχές του έτους. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι πως είναι απαραίτητο να γίνουν νομοθετικές ρυθμίσεις για την καλύτερη λειτουργία των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων».
«Φρένο στον νεοφιλελεύθερο μετασχηματισμό της εκπαίδευσης»
Ο Γιάννης Μυλόπουλος, πρώην πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, υποστηρίζει ότι το νομοσχέδιο βάζει φρένο στον νεοφιλελεύθερο μετασχηματισμό της εκπαίδευσης.
«Από την πολιτική της λιτότητας αντί της επένδυσης στην Παιδεία, μέχρι τον ισχύοντα σήμερα, αυταρχικό νόμο-παρωδία για τα πανεπιστήμια, η Παιδεία στη χώρα μας απομακρύνθηκε από τις πνευματικές αξίες και εγκατέλειψε τον μορφωτικό της ρόλο, προσκολλημένη στον στόχο της επαγγελματικής εξειδίκευσης», αναφέρει.
Όπως τονίζει, «η σημερινή κατάσταση της Παιδείας δεν οφείλεται στην κρίση. Αντίθετα, οι πρόσφατες “μεταρρυθμίσεις” οδήγησαν σε μια Παιδεία που ανατροφοδοτεί την κρίση» και γι' αυτό οι αλλαγές της κυβέρνησης «είναι σε σωστή κατεύθυνση, γιατί αποκαθιστούν τον νεοφιλελεύθερο μετασχηματισμό του εκπαιδευτικού συστήματος. Δεν αρκούν όμως οι νομοθετικές παρεμβάσεις για τη μεγάλη ανατροπή».
Τέλος, επισημαίνει πως «αυτό που χρειάζεται πραγματικά η Παιδεία, είναι ένα εκπαιδευτικό κίνημα που να οδηγεί σε μια μορφωτική επανάσταση, ικανή να δρομολογήσει ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης που θα οδηγήσει τη χώρα στην έξοδο από την πολύπλευρη κρίση».
«Θα παραιτηθεί η Επιτροπή;»
Από την πλευρά του, ο Γιάννης Βούλγαρης, καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης & Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου, διαφωνεί με το νομοσχέδιος και αναρωτιέται αν θα παραιτηθεί η Επιτροπή Διαλόγου. Όπως λέει, το σχέδιο νόμου συνιστά εξευμενισμός της πιο δογματικής μερίδας των μελών ΔΕΠ του ΣΥΡΙΖΑ.
«Βρίσκεται σε εξέλιξη μια οπισθοδρόμηση σε ένα Πανεπιστήμιο εξαρτημένο από την κυβέρνηση, τα κόμματα και τη συναλλαγή με τις φοιτητικές παρατάξεις», υποστηρίζει.
«Σε ένα Πανεπιστήμιο χωρίς κίνητρα αυτοβελτίωσης, χωρίς την αναγκαία ακαδημαϊκή ατμόσφαιρα, μακριά και πάλι από τις διεθνείς εξελίξεις» αναφέρει και καταλήγει:
«Το νομοσχέδιο επισπεύδεται σαν εξευμενισμός της πιο δογματικής μερίδας των μελών ΔΕΠ του ΣΥΡΙΖΑ που “ζορίστηκαν” με τη μνημονική στροφή του κόμματος τους. Πρόκειται για μια μερίδα αποδεδειγμένα μειοψηφική στην κοινότητα των πανεπιστημιακών. Όσο για την περιώνυμη Επιτροπή Διάλογου, θα βρει άραγε την ευθιξία να παραιτηθεί;»
«Επιστροφή στην κομματοκρατία»
Η Βάσω Κιντή, αναπληρώτρια καθηγήτρια Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, θεωρεί θα έχουμε επιστροφή στον φοιτητοπατερισμό και την κομματοκρατία.
«Το νομοσχέδιο συντάχθηκε εν κρυπτώ -ενώ υποτίθεται υπάρχει Επιτροπή Εθνικού Διαλόγου- και αποκρύβεται από την ακαδημαϊκή κοινότητα», υποστηρίζει.
«Δόθηκε στους πρυτάνεις και θα σχολιάσουν μόνο αυτοί σε ασφυκτικά πλαίσια όταν ο διάλογος για τον νόμο Διαμαντοπούλου κράτησε σχεδόν δύο χρόνια» λέει και επισημαίνει πως το πανεπιστήμιο «παραδίδεται στις ομάδες που το νέμονται. Επανέρχεται η “ενδογαμία” στις εκλογές καθηγητών, ο φοιτητοπατερισμός και η κομματοκρατία, δεν προβλέπεται καμία εποπτεία και λογοδοσία της διοίκησης. Καμία διασφάλιση για την ολοκλήρωση των εξαμήνων και επιστροφή των αιώνιων φοιτητών».
Τα κόμματα
«Όχι» στην πρόοδο
Η Άννα Διαμαντοπούλου, πρώην υπουργός Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, υποστηρίζει ότι εκφράζεται ένα «όχι» στην πρόοδο των νέων της χώρας.
«Το 2011 σε μια πρωτοφανή για την Ελλάδα στιγμή, 255 βουλευτές είπαν “ναι” σε μία καλύτερη Παιδεία για τη νέα γενιά και το μέλλον της», λέει αναφερόμενη στον νόμο που προώθησε ίδια.
«Το 2015 η “πρώτη φορά αριστερά” ως κυβέρνηση λέει “όχι” στην πρόοδο των νέων και της χώρας, γυρίζοντας το πανεπιστήμιο πολλά χρόνια πίσω. Το θλιβερό συμπέρασμα είναι ότι όσο το πολιτικό σύστημα παραμένει πελατειακό και ιδεοληπτικά οπισθοδρομικό, δεν πρόκειται να ξεφύγουμε από το αδιέξοδο».
«Όπισθεν ολοταχώς»
Εκ μέρους της Νέας Δημοκρατίας, ο Θόδωρος Φορτσάκης, τομεάρχης Παιδείας της Ν.Δ. και πρώην πρύτανης του ΕΚΠΑ, υποστηρίζειότι πρόκειται «για μεγάλο πισωγύρισμα».
«Εγκαταλείπονται όλα τα σημεία προόδου και συναίνεσης που είχαν επιτευχθεί και που οδηγούσαν στον εκσυγχρονισμό της Παιδείας και υποχωρούν σε έναν λαϊκισμό και κομματισμό», υποστηρίζει.
«Οδεύουμε όπισθεν ολοταχώς. Είναι φανερό ότι ο διάλογος αποτελεί επίφαση για να καλυφθεί η εφαρμογή μέτρων που έχουν ήδη αποφασιστεί. Το νομοσχέδιο αυτό έχει σαφώς διαφορετικό τόνο από εκείνο του κ. Μπαλτά, ωστόσο η ουσία του πράγματος είναι η ίδια».
Όσον αφορά το ζήτημα των «αιώνιων φοιτητών», εκφράζει την αντίθεσή του και, κατά την άποψή του, «είναι προτιμότερη μια σταδιακή εκκαθάριση των καταλόγων των φοιτητών, δίνοντας ευκαιρία σε όσους θέλουν σε εύλογο χρονικό διάστημα».
«Φέουδα οργανωμένων μειοψηφιών»
Ο Γιώργος Μαυρωτάς, υπεύθυνος για θέματα Παιδείας του Ποταμιού και αναπληρωτής καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, επαναλαμβάνει τη θέση του κόμματος ότι θα επαναληφθούν τα φαινόμενα με φέουδα οργανωμένων μειοψηφιών εντός των πανεπιστημίων.
«Το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ που παρουσιάστηκε καταργεί ουσιαστικά τα συμβούλια ιδρύματος, επαναφέρει το καθεστώς των πολυπληθών Συγκλήτων ξυπνώντας μνήμες αδιοίκητου κι όχι αυτοδιοίκητου, καταργεί το ανώτατο όριο φοίτησης, ενώ στις πρυτανικές εκλογές θα μπορούν να συμμετέχουν κι όσοι φοιτητές έχουν δεκαετίες να πατήσουν στο Πανεπιστήμιο», αναφέρει.
«Πολύ φοβάμαι ότι θα γυρίσουμε σε καταστάσεις του παρελθόντος όπου τα Πανεπιστήμια ήταν φέουδα οργανωμένων μειοψηφιών και εστίες συνδιαλλαγής. Εν ολίγοις, λεφτά για τα πανεπιστήμια δεν υπάρχουν, ας δώσουμε τουλάχιστον υλικό για τα τραπεζάκια των κομματικών παρατάξεων», καταλήγει.
Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών με στοιχεία από το ΑΠΕ-ΜΠΕ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη