Το Υπουργείο Παιδείας έχει, εδώ και ορισμένο διάστημα, εξαγγείλει έναν ακόμη εθνικό διάλογο για την Παιδεία, διάλογο με τον οποίο διατυμπανίζει υψηλούς στόχους για την εκπαίδευση. Η ιστορία των εθνικών διαλόγων στην ελληνική εκπαίδευση ήταν προσπάθειες επιβολής βαθιά νεοσυντηρητικών επιλογών, ανάσχεσης από την πλευρά του κράτους της δυναμικής των εκπαιδευτικών αγώνων και του εκπαιδευτικού κινήματος. Όλους τους μέχρι τώρα στημένους και προσχηματικούς διαλόγους ακολούθησαν προαποφασισμένες αντιεκπαιδευτικές επιλογές ενώ δεν ασχολήθηκαν ποτέ με τα πραγματικά προβλήματα του σχολείου , τα οποία οι νεοφιλελεύθερες και μνημονιακές πολιτικές που ακολουθήθηκαν από το 2010 και μετά, τα έκαναν πολύ χειρότερα. Συνεχίζοντας στον ίδιο μνημονιακό δρόμο η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας έχει να εκτελέσει συγκεκριμένες δεσμεύσεις απέναντι στην τρόικα και τους δανειστές για την εκπαίδευση, δεσμεύσεις που περιγράφονται αναλυτικά και συγκεκριμένα στο τρίτο Μνημόνιο. Παράλληλα ένας κύκλος της μνημονιακής πολιτικής της προηγούμενης περιόδου έκλεισε με ήττα για τους εμπνευστές της. Ο κύκλος της αξιολόγησης(ΠΔ 152/13) και της αυτοαξιολόγησης(Ν.4142/13). Ένας καινούργιος κύκλος σήμερα ανοίγει, με τις απαιτήσεις του τρίτου μνημονίου. Σ' αυτή τη συγκυρία έρχεται ο λεγόμενος εθνικός διάλογος για να στρώσει το έδαφος για την εφαρμογή των νέων μνημονιακών δεσμεύσεων και να πείσει την κοινωνία για την αναγκαιότητα εφαρμογής τους.
'' Οι αρχές, σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ και ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, θα επικαιροποιήσουν, έως τον Απρίλιο του 2016, την αξιολόγηση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος που εκπόνησε ο ΟΟΣΑ το 2011.
Η επανεξέταση θα προτείνει συστάσεις συμφώνα με τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ.
Σχέδιο δράσης έως τον Μάιο του 2016
Με βάση τις συστάσεις της επανεξέτασης, οι αρχές θα εκπονήσουν επικαιροποιημένο εκπαιδευτικό σχέδιο δράσης και θα υποβάλουν προτάσεις για δράσεις το αργότερο έως τον Μάιο του 2016, οι οποίες θα εγκριθούν έως τον Ιούλιο του 2016, και εφόσον είναι δυνατόν, τα μέτρα θα πρέπει να τεθούν σε ισχύ πριν από το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017.
Αξιολόγηση-ωράριο εκπαιδευτικών
Ειδικότερα, οι αρχές δεσμεύονται να ευθυγραμμίσουν τον αριθμό διδακτικών ωρών ανά μέλος του προσωπικού, καθώς και την αναλογία μαθητών ανά τάξη και ανά εκπαιδευτικό, με τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ, το αργότερο έως τον Ιούνιο του 2018. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων θα συνάδει με το γενικό σύστημα αξιολόγησης της δημοσιάς διοίκησης. Οι αρχές θα διασφαλίσουν τη δίκαιη μεταχείριση όλων των φορέων παροχής εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων των ιδιωτικών ιδρυμάτων, καθορίζοντας ελάχιστα πρότυπα.''
Αν αυτό είναι το πολιτικό και θεσμικό πλαίσιο των αλλαγών που δεσμεύει την κυβέρνηση όσο και αν η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δεν είναι καθόλου φειδωλή σε διακηρύξεις (διακηρύξεις που δεν στοιχίζουν τίποτα και εύκολα θα ξεχαστούν.)
Σύμφωνα με τον Ν. Φίλη στην εναρκτήρια ομιλία του για τον εθνικό διάλογο " δεν θα βγούμε από την κρίση, εάν δεν ιεραρχήσουμε ως προτεραιότητα τη μεταρρύθμιση της εκπαίδευσης και ευρύτερα την ανασυγκρότηση του κοινωνικού κράτους'' Την ίδια ώρα που ο κ. Φίλης μιλά για "ανασυγκρότηση του κοινωνικού κράτους '' η κυβέρνησή του με τη συνολικότερη πολιτική της τσακίζει οποιοδήποτε ψήγμα κοινωνικού κράτους και θεσμοθετεί έναν κοινωνικό μεσαίωνα φτώχειας και εξαθλίωσης. Δεν μπορείς να διακηρύττεις ως στόχο της μεταρρύθμισης τη ''δημοκρατική αξίωση για ισότητα μέσω του σχολείου.'' έχοντας ως οδηγό στην εκπαιδευτική πολιτική σου τον Ο.Ο.Σ.Α και τις εκθέσεις του. Εκθέσεις που εκφράζουν σκληρή νεοφιλελεύθερη πολιτική , επιζητούν τη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος με βάση τα επιχειρηματικά πρότυπα , επιδιώκουν εμπορευματοποίηση της γνώσης και προτείνουν σκληρά συστήματα αξιολόγησης για την ταξική επιλογή των μαθητών και τη χειραγώγηση των εκπαιδευτικών. Την ίδια ώρα που ο Υπουργός διακήρυττε ότι η " νεοφιλελεύθερη ιδεολογία για το σχολείο σταμάτησε την προωθητική δύναμη των μεταρρυθμίσεων'', ίσως είχε ξεχάσει ότι ο Πρωθυπουργός πολλούς μήνες πριν επιζητούσε και επιζητεί τις συμβουλές των αρχιτεκτόνων αυτής της πολιτικής , στη συνάντησή του με τον γενικό Γραμματέα του Ο.Ο.Σ.Α, ενώ ο βουλευτής του κόμματός του Α.Τριανταφυλλίδης με άρθρο του στην επίσημη κομματική εφημερίδα πήγε πολλά βήματα μπροστά: μας θύμισε λεπτομερώς το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Μάργκαρετ Θάτσερ και το πρότεινε για εφαρμογή στην ελληνική πραγματικότητα.
Χαρακτηρίζοντας ο κ. Φίλης τη μεταρρύθμισή του ως έργο πνοής ανακοινώνει ότι από τη σχολική χρονιά 2016 -2017 ότι θα προχωρήσει σε διορισμούς χιλιάδων μόνιμων εκπαιδευτικών. Η πράξη είναι αυτή που θα κρίνει την αξιοπιστία τέτοιων διακηρύξεων. Στο παρόν πλαίσιο της δημοσιονομικής πολιτικής και της δαιμονοποίησης του δημόσιου τομέα από τον καθεστωτικό λόγο, όχι μόνο δεν φαντάζει αληθινή μια τέτοια διακήρυξη αλλά είναι πραγματικά αδύνατη η πραγματοποίησή της , αδύνατη αν δεν έρθεις σε πλήρη ρήξη με την πολιτική των μνημονίων και τις απαιτήσεις των δανειστών.
Έχει ιδιαίτερη σημασία να δούμε του άξονες του εθνικού διαλόγου όπως αυτοί διαμορφώθηκαν από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής (5.12.2015 , alfavita.gr)
Η εισαγωγή δημοκρατικών αξιών στο Αναλυτικό Πρόγραμμα προϋποθέτει ισχυρή πολιτική βούληση για σύγκρουση με τον μισαλλόδοξο - σκοταδιστικό λόγο της άκρας δεξιάς και των καθεστωτικών Μ.Μ.Ε Καμιά σημασία δεν έχουν τέτοιες διακηρύξεις αν αυτές δεν συγκεκριμενοποιηθούν σε αλλαγή των στόχων του Αναλυτικού Προγράμματος και του περιεχομένου των σχολικών βιβλίων.
Το κείμενο των δώδεκα αξόνων αναφέρεται στα οικονομικά της εκπαίδευσης με συγκεκριμένες θέσεις και προσανατολισμό , προσανατολισμό που αποδεικνύει την καθεστωτική μετάλλαξη της ηγεσίας του κυβερνώντος κόμματος και την απομάκρυνσή της από τις θέσεις του εκπαιδευτικού κινήματος. Το κείμενο κάνει λόγο για τρόπους θεσμοθετημένης αύξησης του ποσοστού επιχορήγησης στην εκπαίδευση , διαφορετικά χρηματοδοτικά σχήματα , δυνατότητες μείωσης των εσόδων , πράσινα σχολεία , αξιοποίηση της περιουσίας των σχολείων , πολιτική των προσλήψεων κ.λπ.) Πρόκειται για εγκατάλειψη του αιτήματος για δημόσια χρηματοδότηση και προσπάθεια εισαγωγής ιδιωτικής χρηματοδότησης κατά τα νεοφιλελεύθερα πρότυπα , δηλ. χρηματοδοτικά σχήματα που θα σηματοδοτούν εμπορευματοποίηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και νομιμοποίηση των πολιτικών της λιτότητας στην εκπαίδευση.
Kριτήριο για μας για το τι είναι και που στοχεύει ο Εθνικός και Κοινωνικός Διάλογος είναι η ίδια η πολιτική και οι επιλογές της κυβέρνησης. Πολιτική και επιλογές που έχουν να κάνουν με συνέχεια των προηγούμενων καταστροφικών πολιτικών , παρά με ρήξη και ανατροπή μ' αυτές. Επιλογές που έχουν να κάνουν με το κλείσιμο των Τμημάτων Ένταξης , με την ενοχοποίηση των εκπαιδευτικών για τις μεγάλες ελλείψεις προσωπικού στα σχολεία , τη μη αντιμετώπιση μέχρι τώρα σοβαρών προβλημάτων όπως τα κενά σε προσωπικό ενώ η σχολική χρονιά που διανύουμε έχει ήδη ξεπεράσει το μισό και παραπάνω χρόνο της.
Τον διάλογο αυτό που έχει εξαγγείλει και υλοποιεί το Υπουργείο Παιδείας δεν τον έχουμε ανάγκη γιατί επιδιώκει τη συνέχιση των μέχρι τώρα καταστροφικών πολιτικών στην εκπαίδευση.
Είναι ψευδεπίγραφος και δεν συμμετέχουμε σ' αυτόν.
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη