Thumbnail
της Ευαγγελίας Ιακωβάκη 

Ανοιχτή επιστολή προς τους κ. Υπουργούς Παιδείας

Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί του Υ.ΠΟ.ΠΑΙΘ,

Μελετώντας τα θέματα της Φυσικής κατεύθυνσης στις Πανελλαδικές εξετάσεις 2015, βρήκα την ευκαιρία να περιγράψω τους συλλογισμούς, προβληματισμούς και συνάμα την απογοήτευσή μου για το συγκεκριμένο μάθημα και γενικότερα για το σκληρό και εξοντωτικό ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, που θύματα είναι οι μαθητές και οι γονείς. Ως διακεκριμένοι Πανεπιστημιακοί, θα σας παρουσιάσω το δημοσίευμά μου με δομή εργασίας, σαν αυτές που παρουσιάζομε σε επιστημονικά συνέδρια, με σκοπό να έχουμε καλύτερη επικοινωνία.

Abstract

Και το θέμα Γ και το Δ ήταν θέματα απαιτητικά με εμβάθυνση και εμπέδωση κανόνων και νόμων της Φυσικής. ’Ίσως για κάποιους μαθητές το Γ είχε μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας σε σχέση με το Δ. Η κατασκευή γραφικής παράστασης που ζητούσε το ερώτημα Γ4 δεν είναι μέσα στις γνωστές διδαγμένες παραστάσεις του σχολικού βιβλίου και εκτός από την καλή γνώση Φυσικής έπρεπε να έχουν επίσης ικανότητες και γνώσεις στα Μαθηματικά για να μπορέσουν να βρουν την συνάρτηση και να την αποδώσουν γραφικά. Προσωπική μου άποψη είναι τα δυσκολότερα θέματα της τελευταίας τριετίας, διατηρώντας την παράδοση της υψηλής δυσκολίας για το μάθημα της Φυσικής και απευθύνονται σε μαθητές με ταλέντο και ειδικές γνώσεις στη Φυσική

Δείγμα:

Μαθητές γνωστών μου, φίλων μου, συναδέλφων έξω από Λύκειο απογοητευμένοι, αγχωμένοι κάποιοι με δάκρυα στα μάτια. Στο σύνολο μαθητές με ΓΜΟ>18.5, με πολλές ώρες διάβασμα και επίσης με πολλές ώρες φροντιστήριο στο συγκεκριμένο μάθημα. Πιο πέρα, 2 μαθητές που μένουν σε χωριό. Ο ένας με θλιμμένο βλέμμα, άριστος μαθητής περιμένει βαθμολογία περίπου 9 ή 10. Με πλησίασε με βουρκωμένα μάτια και μου είπε: «κρίμα, οι γονείς μου είναι άνεργοι, δεν μπορούσαν να με στείλουν φροντιστήριο. Αν πήγαινα θα έγραφα γύρω στο 12 ή 13, ένας πολύ καλός βαθμός για τα θάματα αυτά». Τι απαντάμε σε αυτόν τον μαθητή; Κάποιοι θα απαντήσουν: «Έλα τώρα που θέλεις και εσύ να γράψεις καλά στη Φυσική. Η Φυσική πλέον είναι για την νομενκλατούρα. Δεν είναι για όλα τα παιδιά. Πήγαινε στο χωριό σου και καλλιέργησε το κτήμα σου με πατάτες, αμή τι άλλο θα έχεις κάθε μέρα  το φαί σου, δεν θα πεινάσεις, αν πάθεις διαβήτη δεν πειράζει. Ή καλύτερα καλλιέργησε το με γλυκοπατάτες που έχουν χαμηλότερο γλυκαιμικό δείκτη για να γλιτώσεις από τον διαβήτη». Δίπλα απογοητευμένοι γονείς, άλλοι να εμψυχώνουν τα πονεμένα παιδιά τους και άλλοι διακριτικά να κλαίνε τα χρήματά τους  που δώσανε στα φροντιστήρια χωρίς κανένα θετικό αποτέλεσμα.

Background

Ο χρόνος που απαιτήθηκε για να τα λύσω, σαν Φυσικός που διδάσκω το μάθημα για κάποια χρόνια αρχικά σε φροντιστήριο και στη συνέχεια σε δημόσια Λύκεια,  ήταν 2 h και 56 min, που σημαίνει ότι δεν είχα τον χρόνο να κάνω έναν γρήγορο έλεγχο. Αν υποθέσουμε ότι έχουμε  έναν μαθητή, θεωρητικά, με το επίπεδο γνώσεων ενός Φυσικού, λαμβάνοντας υπόψη, και τον παράγοντα του άγχους, είναι αδύνατο μέσα σε 3 ώρες να τελειώσει. Επίσης εδώ  θα ήθελα  να μου εξηγήσουν κάποιοι ειδικοί ποιος είναι ο ρόλος του σχολικού εγχειρίδιου Φυσικής αφού υπάρχει ασυμβατότητα στην ύλη που διδάσκονται και στα θέματα που διαγωνίζονται. Μάλλον από την επόμενη σχολική χρονιά θα κάνω εισήγηση σε μαθητές και συναδέλφους να το χρησιμοποιήσουμε ως προσάναμμα για τα τζάκια. Επίσης θα ήθελα να μου εξηγήσουν οι ειδικοί των θεμάτων αν ένας  Φυσικός στο δημόσιο Λύκειο έχοντας στη διάθεσή του 3 h/week μπορεί να φτάσει τους μαθητές του στο ανάλογο επίπεδο. Καλό θα ήταν να τους στείλετε στα σχολεία μας να υποδείξουν και σε εμάς σύγχρονες διδακτικές μεθόδους: με ποιο τρόπο, μέσα από το δημόσιο Λύκειο,  θα μπορέσουμε να φτάσουμε τους μαθητές μας σε επίπεδο φοιτητών τμημάτων Φυσικής. Αν δεν έχουν πιάσει ποτέ κιμωλία στα χέρια τους, να μην αγχώνονται, θα τους βοηθήσουμε εμείς.  Ή μήπως είναι κάτι σαν τους Συμβούλους μας και εννοώ τους Συμβούλους των Φυσικών, για να μην παρεξηγούμαι, όπου σύμφωνα με τον νόμο σύμβουλος των Φυσικών μπορεί να είναι   και ένας Βιολόγος ή Γεωλόγος που δεν έχει τις γνώσεις της Φυσικής που έχει ένας Φυσικός, ωστόσο όμως ο νόμος του δίνει το δικαίωμα του «συμβουλεύειν». Αυτούς, κ. Υπουργοί τους περιμένουμε χρόνια αλλά είναι δυσεύρετοι. Αν τους καλέσουμε να έρθουν στην τάξη να μας κάνουν μια συμβουλευτική προσέγγιση σε κάποια ενότητα της Φυσικής, το αποφεύγουν σαν ο διάβολος το λιβάνι….μας απαντούν,  ότι είναι τόσο απασχολημένοι….. Για το θέμα των συμβούλων μας θα σας αποστείλω νεότερο δημοσίευμα. 

Προτάσεις-Συμπεράσματα

Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί και ειδικά απευθύνομαι σε εσάς κ. Μπαλτά που είστε διακεκριμένος επιστήμονας με διατριβή στον κλάδο της Θεωρητικής Φυσικής.

Όπως καταλαβαίνετε τα συμπεράσματα από αυτή την mini research είναι άκρως απογοητευτικά. Δεν υπάρχει πλέον δωρεάν εκπαίδευση στη χώρα μας αφού μέσα σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη οικονομική περίοδο οι ελληνικές οικογένειες καλούνται να πληρώνουν υπέρογκα ποσά σε φροντιστήρια των παιδιών τους. Αυτό δεν γίνεται μόνο με την Φυσική αλλά και με πολλά άλλα μαθήματα. Βέβαια επειδή στο κράτος μας όλα επιτρέπονται και λίγα απαγορεύονται  κάποιοι συνάδελφοι Φυσικοί που κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα στους ίδιους τους μαθητές τους (αυτό είναι μια άλλη πονεμένη ιστορία) έχουν τεκμηριωμένη άποψη και ξεκάθαρη θέση για τα θέματα. Αυτοί λοιπόν απαντούν: « έτσι πρέπει να είναι τα θέματα, για να ξεχωρίζει ο μέτριος από τον άριστο, δεν θα υποβαθμίσουμε το μάθημα, η Φυσική δεν είναι Ιστορία είναι ΦΥΣΙΚΗ!» και φυσικά για όποιον τα οικονομικά του είναι άθλια δεν χρειάζεται να σπουδάσει τα παιδιά του. Να τα στείλει στο Βέλγιο να δουλέψουν στα ορυχεία. Δουλειά είναι και αυτή. Εξάλλου δεν μπορούν όλοι να γίνουν επιστήμονες. Μόνον οι έχοντες μπορούν πλέον να σπουδάσουν.

Η πρότασή μου αξιότιμοι κ. Υπουργοί, είναι άμεση αλλαγή του τρόπου εισαγωγής μαθητών στα ΑΕΙ και ΤΕΙ με άμεση κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων. Όχι άλλη ιδιωτική εκπαίδευση. Δεν το αντέχει η ελληνική κοινωνία. Αν δεν υπήρχαν απουσίες στο δημόσιο Λύκειο, κανένας μαθητής δεν θα πήγαινε διότι θα καλύπτονταν από τα φροντιστήρια. Ας συνεργαστούμε όλοι μαζί:  πολιτική ηγεσία, εκπαιδευτική κοινότητα, γονείς για την εξεύρεση βέλτιστων λύσεων. Όχι άλλα πειράματα στους μαθητές μας. Δεν είναι ελατήρια προς πειραματικές επιδείξεις. Είναι τα πλέον αγχωμένα και καταπονημένα παιδιά της Ευρώπης. Ας τους δώσουμε κίνητρα να αγαπήσουν το ελληνικό σχολείο και μέσα από αυτό να πάρουν σημαντικά εφόδια και σωστή διαπαιδαγώγηση. Aς επενδύσει το κράτος μας στη νέα γενεά για να συνεχίσει να υπάρχει, να βγει από το οικονομικό και κοινωνικό τέλμα και επιτέλους να αναπτυχθεί.

Με εκτίμηση,

Ευαγγελία Ιακωβάκη ([email protected])

Φυσικός-Ακτινοφυσικός Ιατρικής

Σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 27/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

panepisthmio-amfitheatro
Βάσεις 2024: Με τις φετινές 9.000 περίπου κενές θέσεις συνολικά στην 4ετία εξαφανίστηκαν 2-3 Πανεπιστήμια με τη μέθοδο... της «λιποαναρρόφησης»!
Συνολικά στην τετραετία που εφαρμόζεται η ΕΒΕ (2021-2024) έχουμε περίπου 37.000 κενές θέσεις στα ΑΕΙ.
Βάσεις 2024: Με τις φετινές 9.000 περίπου κενές θέσεις συνολικά στην 4ετία εξαφανίστηκαν 2-3 Πανεπιστήμια με τη μέθοδο... της «λιποαναρρόφησης»!
κασσελακης
Στέφανος Κασσελάκης για Πολάκη: Ο Παύλος ανήκει στον ΣΥΡΙΖΑ αλλά...
««Αισθάνομαι άβολα για την απόφαση που αναγκάστηκα να λάβω. Ήταν ιδιαίτερα δύσκολη, καθώς εκτιμώ τον Παύλο και την σπουδαία του προσφορά στο...
Στέφανος Κασσελάκης για Πολάκη: Ο Παύλος ανήκει στον ΣΥΡΙΖΑ αλλά...