Thumbnail
Ημερίδα για τα μαθηματικά 27/2

ΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗΝ ΕΜΕ

27-2-16 ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Η Κίνηση για την Αλλαγή στην Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία διοργανώνει ημερίδα με θέμα:

 «Με τι μαθηματικά εφόδια πρέπει να αποφοιτούν οι μαθητές από το Γυμνάσιο και πώς θα αποκτηθούν»

 στο αμφιθέατρο της Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά,

 Σωτήρος Διός 17, Πλατεία Κοραή,

 το Σάββατο 27 Φεβρουαρίου 09.30-17.00

Εισηγητές: Βένιος Αγγελόπουλος, Γεράσιμος Αθανασούλης, Βασίλης Βισκαδουράκης, Στέλιος Μαρίνης, Ευτύχης Παπαδοπετράκης, Γιάννης Σιούλας

Στρογγυλό τραπέζι – Συζήτηση με το κοινό: Συμμετέχουν οι εισηγητές και συντονίζουν οι Γιώργος Κομπότης, Στρατής Κουνιάς, Τάσος Πατρώνης


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

09.30-10.00  Υποδοχή κοινού

10.00-13.00 Α΄ ΚΥΚΛΟΣ:  ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ

             Συντονιστές: Ιωάννα Μακρή, Μάκης Μαυρέλης

10.00-10.20 Βένιος Αγγελόπουλος: «Είναι τα μαθματικά καταναγκαστικό έργο;»

Τα Μαθηματικά είναι απαραίτητα στη σύγχρονη κοινωνία – και όχι μόνο στη σύγχρονη. Αποτελούσαν επομένως προνομιούχο αντικείμενο διδασκαλίας και εκμάθησης. Καθώς η εκπαίδευση σήμερα αφορά το σύνολο του πληθυσμού, αποτελούν επίσης ένα εύχρηστο ταξινομικό εργαλείο σε ένα εξετασιοκεντρικό σχολείο.

Όμως μόνο μια πολύ μικρή μειοψηφία των αποφοίτων της υποχρεωτικής εκπαίδευσης θα κληθούν να χρησιμοποιήσουν Μαθηματικά στην ενήλικη ζωή τους, πέρα από τα στοιχειώδη – ούτε καν όσοι εισάγονται σε κάποιες σχολές όπου τα Μαθηματικά εξετάζονται στις Πανελλήνιες, όπως η Ιατρική.

Ο στόχος λοιπόν της εκμάθησης των Μαθηματικών από τη σκοπιά του «μέσου» μαθητή είναι η επιτυχία στις εξετάσεις και μόνον. Είναι η προπόνηση σε ένα πνευματικό άθλημα που δεν προσφέρει καμία ευχαρίστηση. Αυτή η χρήση της διδασκαλίας των Μαθηματικών είναι ολέθρια τόσο για τους μαθητές όσο και για τα ίδια τα Μαθηματικά. Άχρηστα, ανούσια και υποχρεωτικά, τα Μαθηματικά αποτελούν για τους συντριπτικά περισσότερους μαθητές καταναγκαστικό έργο.

Η καθολική διδασκαλία των Μαθηματικών άλλους στόχους πρέπει να έχει: Την οργάνωση της εμπειρίας και της σκέψης, την εξοικείωση με τη σχέση αιτίας και αποτελέσματος, την κατανόηση εννοιών, ιδιοτήτων τους και σχέσεων μεταξύ τους, τη δόμηση, ταξινόμηση και ιεράρχηση πλήθους αντικειμένων, την πρωτοβουλία και τη φαντασία, τον αναδρομικό έλεγχο των ενεργειών. Όλα αυτά προσαρμοσμένα στις δυνατότητες της κάθε ηλικίας.

10.25-10.45 Βασίλης Βισκαδουράκης: «Μαθηματική - γνωστική "καχεξία" των μαθητών/τριών στα πρώτα βήματα στο Λύκειο: Αναζητώντας αίτια και θεραπεία».  Τα ερωτήματα που θέτει η Ημερίδα θα γίνει προσπάθεια να αναλυθούν , αλλά και να αναχθούν σε θεμελιωδέστερα .

      Για παράδειγμα

•  Μήπως οι παρεχόμενες σήμερα γνώσεις είναι υπερβολικά πολλές και υπερβολικά αφηρημένες για να τις  χωνέψουν οι μαθητές και να τις μετατρέψουν σε λειτουργική γνώση;

Στο μέτρο που οι εξωσχολικοί παράγοντες δεν είναι απαγορευτικοί, αυτή η θεώρηση της μαθηματικής διδασκαλίας όχι μόνο βοηθάει τα παιδιά, αλλά τους προσφέρει και ευχαρίστηση, η οποία προέρχεται από την ικανοποίηση της περιέργειας και τη χαρά της δημιουργίας. Όπως κάθε παιχνίδι, τα Μαθηματικά έχουν κανόνες: η υποταγή στους κανόνες αντισταθμίζεται από την ευχαρίστηση που παρέχει η χρήση τους.

•   Μήπως αντί για γνώσεις θα ‘ταν καλύτερα να δοθεί το βάρος στην καλλιέργεια «αρετών» και «καλών πρακτικών»  π.χ. στην καλλιέργεια του αναστοχασμού;

Οπότε, θεωρώντας  πως τέτοιες αρετές αξίζει να καλλιεργηθούν, γίνεται προσπάθεια να δοθεί απάντηση στο πώς, με ποιες διδακτικές μεθόδους – πρακτικές μας θα το πετύχουμε.

 

10.50-11.10 Γιάννης Σιούλας: «Τα μαθηματικά στο Δημοτικό Σχολείο»

·            Τι διδάσκονται οι μαθητές;

·            Αναλυτικά προγράμματα, σχολικά εγχειρίδια: Είναι αυτά που πρέπει;

·            Οι μαθητές γοητεύονται ή απογοητεύονται;

·            Πρέπει να αλλάξει κάτι; Τι και πώς;

11.15-11.35 Ευτύχης Παπαδοπετράκης: «Το πρόβλημα της παπαγαλίας και οι παράγοντες που το ευνοούν»

       Αναμφισβήτητα η παπαγαλία εμφανίζεται ως γλωσσικό φαινόμενο, γιατί όμως είναι εχθρός της μάθησης; Θα επιχειρήσουμε μια γνωσιοθεωρητική ανάλυση του φαινομένου, αφού πρώτα ορίσουμε αυστηρά, όπου αυτό είναι δυνατόν, ή αποσαφηνίσουμε τρεις βασικές έννοιες, η γλώσσα η σκέψη και η μάθηση. Η χρήση μιας γλώσσας συνεπάγεται και προϋποθέτει σκέψη. Η μηχανική αναπαραγωγή λόγου, δηλαδή η παπαγαλία, δεν προϋποθέτει χρήση γλώσσας. Πρόκειται απλά για μηχανική αναπαραγωγή λόγου, ο οποίος όμως ως λόγος (προφορικός ή γραπτός) είναι βεβαίως το αποτέλεσμα της πραγμάτωσης μιας γλώσσας, πραγμάτωσης όμως που έχει υλοποιηθεί από άλλον εγκέφαλο. Η παπαγαλία, όχι μόνο δεν καλλιεργεί τη σκέψη αλλά την ακρωτηριάζει.

12.02-12.25 Στέλιος Μαρίνης: «Για τους άριστους ή για τα “πίσω θρανία”;»

Το μεγαλύτερο διδακτικό πρόβλημα είναι οι χρονικοί περιορισμοί, σε συνδυασμό με την αποτελεσματικότητα σε μετρήσιμες κλίμακες. Η επιλογή των παραμέτρων στις οποίες θα δοθεί μεγαλύτερη έμφαση είναι ιδεολογική. Πώς θα υπηρετηθεί μια κοινωνικά δίκαιη επιλογή είναι το πρόβλημα στο οποίο θα επιχειρηθεί να δοθούν θεωρητικές και πρακτικές απαντήσεις.

12.30-12.50 Τάσος Πατρώνης: «Προϋποθέσεις για ένα “διαπολιτισμκό“ διάλογο Μουσικής και Μαθηματικών στο Γυμνάσιο»

          Από τα αρχαία χρόνια τα μαθηματικά και η μουσική βάδιζαν μαζί ή παράλληλα. Η εποχή του μπαρόκ επέφερε και στις δύο κουλτούρες την υπερβολή και την έπαρση, αλλά ο μοντερνισμός τις επανένωσε σε μεγάλους του εκπροσώπους(1). Το πιο σπουδαίο για τα 9 πρώτα χρόνια της εκπαίδευσης σύστημα αριθμών, οι ρητοί, εξακολουθούν να διδάσκονται με απομνημόνευση κανόνων, ενώ ξέρουμε καλά (;) ότι οι σχέσεις τους αποτελούν τη βάση της Πυθαγόρειας κλίμακας: Ένα μάθημα που θα μπορούσε να προσφέρει τέρψη, αλλά και (σε δασκάλους και μαθητές) καλύτερη κατανόηση.

(1)    Τ. Πατρώνης: «Μοντερνισμός και εμμονές της εκδίπλωσης», Περιοδικό Πολίτης, τεύχος 90-91, Αύγ. 2001

 13.30-15.30

Β ΚΥΚΛΟΣ: ΣΤΡΟΓΓΥΛΟ ΤΡΑΠΕΖΙ

Συντονίζουν: Γιώργος Κομπότης, Στρατής Κουνιάς, Βαγγέλης Δριβαλιάρης

Συμμετέχουν στο πάνελ οι εισηγητές

Θα γίνουν παρεμβάσεις από το κοινό και συζήτηση με τους συντονιστές και τους εισηγητές

16.00-17.30

Γ ΚΥΚΛΟΣ: ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΦΥΣΙΟΓΝΩΜΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ


 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

syntaksiouxoi.jpg
Συντάξεις 2025: Oι αυξήσεις ανά κατηγορία, κλιμάκιο και Ταμείο
Οι μόνοι που δεν θα δουν αύξηση στον τραπεζικό λογαριασμό τους είναι οι συνταξιούχοι με προσωπική διαφορά μεγαλύτερη των 10 ευρώ, οι οποίοι θα...
Συντάξεις 2025: Oι αυξήσεις ανά κατηγορία, κλιμάκιο και Ταμείο