Thumbnail

Ανδρέας Πούλος, σχολικός σύμβουλος Μαθηματικών Θεσσαλονίκης
[email protected]

ιστολόγιο  http://poulosmathimatikos.blogspot.gr/

 

Το Υπουργείο Παιδείας με την 93008/Γ7/10-8-2012 απόφασή του έχει ορίσει ότι οι Συμβουλευτικοί Σταθμοί Νέων αποτελούν φορέα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με κύριο έργο την κάλυψητων αναγκών των σχολικών μονάδων σε θέματα που σχετίζονται με την ψυχολογική στήριξη των μαθητών μέσω σύντομων παρεμβάσεων. Παράλληλα παρέχουν συμβουλές και σε εκπαιδευτικούς για να βελτιώσουν πρακτικές και μεθόδους που αφορούν τη διαχείριση τάξεων, αλλά και μεμονωμένων μαθητών.
Η εμπειρία μου ως σχολικού συμβούλου και ως συμβούλου παιδαγωγικής ευθύνης με έχει οδηγήσει στο συμπέρασμα, ότι οι Σ.Σ.Ν. είναι εντελώς απαραίτητοι για να επιλύονται προβλήματα συμπεριφορών και ψυχολογικής υποστήριξης όλων όσων συμμετέχουν στον χώρο των σχολικών μονάδων. Το προσωπικό που στελεχώνει τους Σ.Σ.Ν. είναι το ίδιο απαραίτητο όσο και οι εκπαιδευτικοί και οι διευθυντές των σχολείων για την ομαλή λειτουργία τους.
Ο ρόλος των Σ.Σ.Ν. στις σημερινές συνθήκες με την έντονη κοινωνική και οικονομική κρίση που διέρχεται η χώρα μας είναι ιδιαίτερα σημαντικός διότι:

Έχει αυξηθεί ο αριθμός:

1.    των γονέων και κηδεμόνων που δεν επιδιώκουν τη συνεργασία με το Σχολείο,  λόγω των προσωπικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν π.χ. ανεργία, διαζύγια, σοβαρά οικονομικά θέματα.
2.    των μαθητών που αντιμετωπίζουν προσωπικά, οικογενειακά ή κοινωνικά προβλήματα, των περιπτώσεωνανεπαρκούς διαχείρισης των σχέσεων σε σχολικές τάξεις εκ μέρους των εκπαιδευτικών,
3.    των περιπτώσεων αρνητισμούεκ μέρους των μαθητών και των γονέων τουςγια το σχολείο, 
4.    των περιπτώσεων έντονης λεκτικής και σωματικής βίας,
5.    έντονης παραβατικής συμπεριφοράς, πράξεων καταστροφής αντικειμένων και χώρου του σχολείου, χρήσης ναρκωτικών ουσιών κλπ.
6.    των αποπειρών αυτοκτονίας και αυτοτραυματικών συμπεριφορών,
7.    των θανάτων από αιφνίδια γεγονότα και της δυσκολίας διαχείρισης πένθους εκ μέρους των διδασκόντων και των μαθητών της τάξης,
8.    των γονέων οι οποίοι απουσιάζουν από τον τόπο κατοικίας του μαθητή/τριας για λόγους όπως είναι ο εγκλεισμός σε φυλακές, η αναζήτηση εργασίας στο εξωτερικό, πολυήμερη απουσία για βιοποριστικούς λόγους κλπ.
9.    της διαρροής μαθητών από τα σχολεία, της αύξησης των απουσιών και των ομαδικών αποχών από την παιδαγωγική διαδικασία.
10.    των περιπτώσεων μαθητών που έχουν αντικοινωνική συμπεριφορά λόγω εξαρτήσεων πχ. από τη χρήση ηλεκτρονικών παιχνιδιών κλπ.

Το μεγαλύτερο και εντονότερο πρόβλημα λειτουργίας των Σ.Σ.Ν. είναι ότι το κράτος τους αντιμετωπίζει με έναν τρόπο εντελώς γραφειοκρατικό. Η ύπαρξη ενός Σ.Σ.Ν. ανά πόλη είναι τυπικό παράδειγμα αυτής της πρακτικής. Στις μεγάλες πόλεις που αντιμετωπίζουν και τα σοβαρότερα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα απαιτείται η λειτουργία Σ.Σ.Ν. με κριτήριο τον αριθμό των σχολείων και του πλήθους των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Με αυτή την αντιμετώπιση απαιτείται η στελέχωση των Σ.Σ.Ν. με περισσότερους ειδικούς που θα διαχειρίζονται τα προβλήματα, θα παρέχουν συμβουλευτική υποστήριξη στο έργο των εκπαιδευτικών και θα παίζουν έναν ρόλο εμψυχωτή σε συλλογικές διαδικασίες. Ας σημειωθεί ότι πριν το 2012 οι Σ.Σ.Ν. στελεχώνονταν εκτός από τον/την Υπεύθυνο/η (εκπαιδευτικό οποιασδήποτε ειδικότητας) και με 4-5 εκπαιδευτικούς με εξειδίκευση και ότι το ΦΕΚ του 1990 της ίδρυσης των Σ.Σ.Ν. προέβλεπε στελέχωση με 2 ψυχολόγους, 2 κοινωνικούς λειτουργούς και 1 παιδοψυχίατρο.

Συνοπτικά, η στελέχωση των Σ.Σ.Ν. πρέπει να γίνεται αναλογικά σύμφωνα με τις ανάγκες κάθε εκπαιδευτικής περιφέρειας και όχι σύμφωνα με κριτήρια τυπικής δημοσιοϋπαλληλικής λογικής. Να δοθεί προσοχή στη λειτουργία τους διότι συνεισφέρουν στην εκπαιδευτική διαδικασία, ενισχύουν τους μηχανισμούς κοινωνικής άμυνας από τα έντονα και πιεστικά προβλήματα που υφίστανται οι μαθητές και οι οικογένειές τους, υποστηρίζουν τους εκπαιδευτικούς στο ρόλο τους και λειτουργούν διαμεσολαβητικά για τη συνεργασία σχολείου – οικογένειας, καθώς και στη δικτύωση των σχολείων με τις ιατροπαιδαγωγικές και ψυχοκοινωνικές Υπηρεσίες και θεσμούς.

Παραπομπές:

•    Διαδικασίες υπευθύνων για τους Σ.Σ.Ν. καθήκοντα και αρμοδιότητες http://edu.klimaka.gr/nomothesia/kathhkontologio/1768-diadikasia-epiloghs-ypevthynou-ssn-armodiothtes.html  (προσπέλαση την 17/3/2016)
•    http://www.minedu.gov.gr/publications/docs2012/ssn___ypoyrgikh___pysde_120810.doc (προσπέλαση την 17/3/2016)

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

panepistimio aigaiou
Αύριο 25 Νοεμβρίου ξεκινούν τα προγράμματα του Παν.Αιγαίου
Που εστιάζουν τα εξ αποστάσεως μοριοδοτούμενα προγράμματα του Πανεπιστημίου Αιγαίου που ξεκινούν αύριο και αφορούν όλους τους εκπαιδευτικούς - Έχουν...
Αύριο 25 Νοεμβρίου ξεκινούν τα προγράμματα του Παν.Αιγαίου