Thumbnail
Πανελλαδικές Εξετάσεις

Η αντίστροφη μέτρηση έχει ήδη αρχίσει για τους πάνω από 100 χιλιάδες φετινούς υποψήφιους (όλων των κατηγοριών), στην τελική πορεία για τις πανελλαδικές εξετάσεις του 2016, οι οποίες αρχίζουν τη Δευτέρα 16 Μαΐου και στις οποίες προσφέρονται περίπου 69.985 θέσεις.

               Φέτος θα υπάρχουν 11 κατηγορίες υποψηφίων για τα πανεπιστήμια και ΤΕΙ και αντίστοιχα ξεχωριστές κατηγορίες βάσεων εισαγωγής.

               Συγκεκριμένα, από τους 103.402 υποψηφίους, η μεγαλύτερη κατηγορία υποψηφίων –84.441– είναι τελειόφοιτοι και απόφοιτοι ημερήσιων και εσπερινών Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ). Εξ αυτών οι περισσότεροι –83.346– είναι τελειόφοιτοι και απόφοιτοι ημερήσιου Λυκείου. Από τους αποφοίτους ημερήσιου Λυκείου οι 79.947 θα εξετασθούν, με βάση το νέο σύστημα, υποχρεωτικά σε 4 μαθήματα και από αυτούς μόνο οι 21.889 υποψήφιοι (27,3% επί του συνόλου) επέλεξαν να εξετασθούν και σε πέμπτο μάθημα για να διευρύνουν τον αριθμό σχολών που θα μπορούν να επιλέξουν κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου. Αν, όμως, δεν προσέλθουν στην εξέταση του 5ου μαθήματος, βαθμολογούνται με μηδέν (0). Πληροφορίες θέλουν όσους δήλωσαν 5ο μάθημα με το νέο σύστημα Πανελλαδικών -αν και περίπου το 27% των υποψηφίων του νέου συστήματος- να δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στα επιστημονικά πεδία αφενός των Επιστημών Υγείας, αφετέρου των Επιστημών Εκπαίδευσης.

                Οι τελειόφοιτοι των ΓΕΛ και ΕΠΑΛ θα κληθούν να εξεταστούν, ξεκινώντας, όπως πάντα, με την έκθεση. Αμέσως μετά όμως θα πρέπει να συμπληρώσουν τα μηχανογραφικά τους από μηδενική βάση, χωρίς να μπορούν να συγκρίνουν τις επιλογές τους με τις περσινές βάσεις. Σαφώς έχουν τη δυνατότητα να τροποποιούν το ηλεκτρονικό μηχανογραφικό δελτίο ηλεκτρονικά μέχρι την αποκλειστική προθεσμία οριστικοποίησής τους.

              

ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΚΑΘΟΡΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΝ ΒΑΣΕΩΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ

Η ανίχνευση του «πώς θα κινηθούν φέτος οι βάσεις» στηρίζεται, ουσιαστικά, στην εξέταση τριών βασικών παραγόντων που λειτουργούν ως «πύργος ελέγχου» του σκαμπανεβάσματος των βάσεων και πριμοδοτούν τις «καταδύσεις» ή τις «αναρριχήσεις» τους.

Αναφερόμαστε, βεβαίως, στις συντεταγμένες της διαμόρφωσης των βάσεων, που είναι:

                α. Ο «βαθμός δυσκολίας - ευκολίας» των θεμάτων και οι επιδόσεις των υποψηφίων σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές και ιδιαίτερα σε σχέση με την τελευταία χρονιά με την οποία γίνονται οι βασικές συγκρίσεις.

                β. Ο αριθμός των υποψηφίων σε σχέση με τον αριθμό των εισακτέων που κάθε χρόνο παίζει τον ρόλο του «πασπαρτού» για τις βάσεις των πέντε Επιστημονικών Πεδίων.

γ. Η σχέση ζήτησης - προσφοράς θέσεων, δηλαδή, ο αριθμός των υποψηφίων που εστιάζουν το ενδιαφέρον τους στις «σχολές κύρους» ή στις «σχολές περιορισμένης ζήτησης» και οι προσφερόμενες θέσεις στις παραπάνω σχολές.

                Οι δύο πρώτοι παράγοντες προδιαγράφουν, κυρίως, το «πατρόν» των γενικών βάσεων εισαγωγής στα πέντε Επιστημονικά Πεδία, ενώ ο άλλος παράγοντας (γ), κυρίως, «ξεναγεί» τους υποψηφίους στις «πίστες» των βάσεων κάθε Τμήματος Πανεπιστημίου ή ΤΕΙ στα όρια των Επιστημονικών Πεδίων.

 

ΠΙΝΑΚΑΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΜΕ ΓΕΝΙΚΟ ΒΑΘΜΟ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ «ΑΡΙΣΤΑ» (18-20) ΑΠΟ ΤΟ 2003 ΜΕΧΡΙ ΤΟ 2015

      ΣΥΝΟΛΟ

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

6.623

6.292

5.669

5.719

7.891

8.915

10.688

10.571

6.178

6.800

4.651

7.428

4.010

Πηγή: Χρήστος Κάτσικας, Επεξεργασία στοιχείων ΥΠΑΙΘ, Μάιος 2016

 

 

Η ΖΗΤΗΣΗ ΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ

                Όσον αφορά τη ζήτηση των τμημάτων από τη μεριά των υποψηφίων δεν αναμένεται διαφοροποίηση σε σχέση με πέρσι. Η επιμονή μεγάλου τμήματος των υποψηφίων σε σχολές της περιοχής που κατοικοεδρεύουν  (λόγω της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης που εκτός των άλλων έχει μειώσει και τις προσδοκίες για αντιστοίχηση κάποιων σχολών με επαγγελματική αποκατάσταση), θα συνεχιστεί και φέτος ενώ από την άλλη όλα τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας φανερώνουν ότι δεν έχει αναδειχθεί καμιά σχολή ή ομάδα σχολών στις οποίες να επικεντρώνεται το ενδιαφέρον των υποψηφίων με διαφορετικούς όρους σε σχέση με πέρσι.

Μεγάλος θα είναι και φέτος ο ανταγωνισμός των υποψηφίων για τις λεγόμενες περιζήτητες σχολές. Ενδεικτικό του ανταγωνισμού, είναι το γεγονός ότι, στις τελευταίες Πανελλαδικές Εξετάσεις, στις 30 πιο δημοφιλείς σχολές οι πρώτες προτιμήσεις ανήλθαν σε 21.476, οι προσφερόμενες θέσεις δεν ξεπέρασαν τις 3.735, ενώ μόλις το 17,39% κατόρθωσε να κατοχυρώσει μια θέση σε αυτές.

               Νομικές, Πολυτεχνικές, Ιατρικές και Στρατιωτικές Σχολές μαζί με συγκεκριμένα οικονομικά τμήματα (το τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας), τα τμήματα Ψυχολογίας Αθήνας και Θεσσαλονίκης και το τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της Αθήνας. θα τρυγήσουν και φέτος την αφρόκρεμα των πρώτων προτιμήσεων των υποψηφίων και από αυτή την άποψη ο παράγοντας ζήτηση δεν μπορεί να γίνει ο τροχονόμος της κίνησης των βάσεων εισαγωγής όπως παλιότερα.


Ο ΒΑΘΜΟΣ ΕΥΚΟΛΙΑΣ / ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ ΤΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ : Ο ΑΓΝΩΣΤΟΣ Χ ;

                Είναι φανερό ότι ο δημόσιος λόγος περί εύκολων ή δύσκολων θεμάτων έχει κάποια αξία μόνο σαν συγκριτικό στοιχείο καθώς για τη διαμόρφωση των βάσεων (άνοδος ή κάθοδος σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά) έχει σημασία όχι το «τι» έγραψαν γενικά οι υποψήφιοι, αλλά το «τι» έγραψαν σε σχέση με τους υποψήφιους της προηγούμενης χρονιάς.

                Στο σημείο όμως αυτό δεν υπάρχουν συγκρίσιμα στοιχεία καθώς φέτος κάνει το «ντεμπούτο» του το νέο σύστημα πρόσβασης στο οποίο έχουμε διαφορετικά επιστημονικά πεδία, διαφορετική κατανομή των υποψηφίων, λιγότερα μαθήματα, διαφορετικό υπολογισμό των μορίων και μη συμμετοχή του προφορικού βαθμού στον υπολογισμό της τελικής βαθμολογίας.

 

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

                Η έναρξη των Πανελλαδικών Εξετάσεων γίνεται και φέτος, όπως και κάθε χρόνο με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Η συμβουλή μας στους υποψήφιους είναι μόλις τελειώσουν με το πρώτο μάθημα να το ξεχάσουν και να μην τους απασχολήσει καμιά πρόβλεψη. Και αυτό γιατί είναι το μάθημα που συχνά οι προβλέψεις διαψεύδονται. Παραμένει επίσης το μάθημα με τις μεγαλύτερες αποστάσεις στις βαθμολογίες των δυο βαθμολογητών και γι αυτό έχει και τα μεγαλύτερα ποσοστά αναβαθμολογήσεων.

           Για την εξέταση στη Νεοελληνική Γλώσσα δίνεται σε φωτοαντίγραφο απόσπασμα κειμένου (δοκιμιακού, λογοτεχνικού, άρθρου κ.τ.λ.) μιας έως δύο σελίδων από βιβλίο, εφημερίδα ή περιοδικό (ή κατασκευασμένο για το σκοπό της αξιολόγησης) που αναφέρεται σε κοινωνικά, πολιτικά, πολιτιστικά, επιστημονικά ή άλλα θέματα της καθημερινής ζωής και έχει νοηματική πληρότητα.

           Το κείμενο αυτό ανταποκρίνεται στην αντιληπτική ικανότητα των υποψηφίων και σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με θεματικούς κύκλους οικείους στους υποψηφίους από τη σχολική διδασκαλία. Οι υποψήφιοι καλούνται:

           α) Να δώσουν μια σύντομη περίληψη του κειμένου αυτού, της οποίας η έκταση καθορίζεται ανάλογα με την έκταση και το νόημα του κειμένου.

           β) Να απαντήσουν σε ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχονται:

           i. η κατανόηση του κειμένου (ιδεολογικά σημεία του κειμένου, επιχειρήματα συγγραφέα, προβλήματα που θέτει, κ.τ.λ.)

           ii. η οργάνωση του λόγου (διάρθρωση, δομή διαίρεση και τιτλοφόρηση ενοτήτων, συνοχή, ενότητα, συλλογιστική, κ.τ.λ.)

           iii. τα σημασιολογικά στοιχεία (σημασία λέξεων, συνώνυμα − αντώνυμα, κατασκευή φράσεων ή παραγράφων με ορισμένες λέξεις, αντικατάσταση λέξεων ή φράσεων κ.τ.λ.)

           iν. η ικανότητα τους να αναγνωρίζουν τη λειτουργία των μορφοσυντακτικών δομών, καθώς και να χειρίζονται αυτές τις δομές, ανάλογα με τους επικοινωνιακούς στόχους του κειμένου.

           γ) Να συντάξουν ένα κείμενο, ενταγμένο σε επικονωνιακό πλαίσιο, με το οποίο κρίνουν ή σχολιάζουν κάποια σημεία του κειμένου ή αναπτύσσουν προσωπικές απόψεις, παίρνοντας αφορμή από το κείμενο. Η έκταση της ανάπτυξης αυτής καθορίζεται κατά προσέγγιση, χωρίς να υπερβαίνει τις 600 λέξεις.

           Το πρώτο θέμα βαθμολογείται με 25 μονάδες, το δεύτερο θέμα βαθμολογείται με 35 μονάδες, οι οποίες κατανέμονται σε επιμέρους ερωτήσεις, ενώ το τρίτο θέμα βαθμολογείται με 40 μονάδες.

           Κατά τη βαθμολόγηση όλων των θεμάτων λαμβάνεται υπόψη η ορθογραφία, η δομή του κειμένου, ο λεξιλογικός πλούτος, η ακρίβεια και η ορθότητα της διατύπωσης καθώς και το περιεχόμενο.

 

ΓΡΙΦΟΣ Η ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΝ ΒΑΣΕΩΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ

               Μεγάλες ανατροπές αναμένονται στις φετινές βάσεις εισαγωγής στα πανεπιστήμια και ΤΕΙ μετά τις φετινές Πανελλαδικές εξετάσεις, αφού η πλειονότητα των υποψηφίων θα δώσει με το νέο σύστημα των λιγότερων μαθημάτων, χωρίς, όμως, να προσμετράται ο προφορικός τους βαθμός στα μαθήματα.

                Η κυρίαρχη εκτίμηση είναι ότι τα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί φανερώνουν ότι με το νέο σύστημα εισαγωγής θα έχουμε πτωτικές τάσεις στην κίνηση των βάσεων. Αυτό οφείλεται, αφενός, στο ότι δεν υπάρχουν πλέον εύκολα μαθήματα που να ανεβάζουν τη μέση απόδοση υποψηφίων και, αφετέρου, στην αφαίρεση, κατά τον υπολογισμό της βαθμολογίας, των προφορικών βαθμών οι οποίοι έδιναν πριμ 600 μορίων στο σύνολο σχεδόν των υποψηφίων.

Παράλληλα με το νέο τρόπο υπολογισμού έχει αποδυναμωθεί η βαρύτητα των δύο Μαθημάτων Αυξημένης Βαρύτητας.

               Ωστόσο υπάρχει και ο πιο κάτω αντίλογος: Όπως σημειώνει ο υπεύθυνος του Κέντρου Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού Φθιώτιδας Δημήτρης Καλοδήμος, με το παλιό σύστημα η μέγιστη συνεισφορά των προφορικών βαθμών ήταν 600 μόρια αν είχαμε σε όλα τα μαθήματα προφορικά 2 τουλάχιστον βαθμούς πάνω από τα γραπτά και  αν δεν είχαμε ποινή μορίων π.χ υποψήφιοι της Θεωρητικής Κατεύθυνσης που διεκδικούν σχολές του 3ου Πεδίου (Υγεία).

                Αν ληφθεί, μάλιστα υπόψη, ότι αν διαβάζει κανείς σε 4 μαθήματα και όχι σε 6 θα έχει καλύτερη επίδοση, τότε υπάρχει πιθανότητα αντί για πολύ μικρή πτώση βάσεων να έχουμε αύξηση βάσεων τουλάχιστον για τις υψηλόβαθμες σχολές.

                Παράλληλα υπάρχουν και ορισμένα άλλα σημαντικά στοιχεία που αναμένεται να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην κίνηση των βάσεων καθώς αφορούν στη σχέση αριθμός υποψηφίων – αριθμός θέσεων εισακτέων μέσα στα όρια των Επιστημονικών Πεδίων.

Ας ανιχνεύσουμε αυτή τη σχέση και το ρόλο της στην κίνηση των βάσεων εισαγωγής στα δυο μεγαλύτερα Επιστημονικά Πεδία, των ανθρωπιστικών σπουδών και των θετικών επιστημών.

Οι υποψήφιοι των ανθρωπιστικών σπουδών με το νέο σύστημα πρόσβασης είναι λίγο λιγότεροι από πέρσι (37,8% των υποψηφίων φέτος ενώ πέρυσι αποτελούσαν το 40,54 των υποψηφίων), αλλά παράλληλα φέτος έχουν πολύ λιγότερες επιλογές από πέρυσι. Αυτό σημαίνει ότι οι φετινοί υποψήφιοι του μεγαλύτερου Πεδίου (των ανθρωπιστικών σπουδών) εφόσον η συντριπτική τους πλειονότητα δεν δηλώσει 5ο μάθημα θα έχουν δυσμενέστερους όρους πρόσβασης από τους περισυνούς του ίδιου Πεδίου καθώς θα τους αντιστοιχούν αρκετές λιγότερες θέσεις.

Αντίθετα οι υποψήφιοι του δεύτερου μεγαλύτερου Επιστημονικού Πεδίου, των θετικών επιστημών, (35,8% των υποψηφίων), καθώς έχουν πρόσβαση στις σχολές του 2ου και του 3ου πεδίου (δηλαδή διεκδικούν περίπου 24.000 θέσεις), αναμένεται να έχουν σημαντικά μεγαλύτερες ευκαιρίες πρόσβασης.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 30/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Φοιτητές
«Εσωτερικό Erasmus»: Οδηγός φοιτητών για το νέο πρόγραμμα εσωτερικής κινητικότητας που ξεκινά την άνοιξη του 2025
Η πλατφόρμα για τις αιτήσεις των φοιτητών ανοιξε χτες και θα παραμείνει ανοικτή έως και την Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου 2024. Προσοχή: Εξαιρούνται οι...
«Εσωτερικό Erasmus»: Οδηγός φοιτητών για το νέο πρόγραμμα εσωτερικής κινητικότητας που ξεκινά την άνοιξη του 2025
teacher-despair-800x500_c.jpg
Τα σχολεία των 500 ευρώ: Βλέποντας το σχολείο μου να διαλύεται...
Κραυγή αγωνίας από έναν Διευθυντή Δημοτικού Σχολείου για την οικονομική εγκατάλειψη μετά από την κατάργηση των σχολικών επιτροπών
Τα σχολεία των 500 ευρώ: Βλέποντας το σχολείο μου να διαλύεται...